20 Ağustos 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

20 Ağustos 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Vatandaş! Yerli malı kullanma- nın birinkılâp borcu olduğunu unutma ! İğ üncü Yıl *Sayı:4889 İdare yeri: İstanbul, Başvekilimiz Ankaradan Hareket Ettiler . “|: ingiliz buhranı Almanya'da çıkan mali panikten sonra İngiltere'de mali bir buhran ve onunla beraber büyük bir telâş başladı. Almanyadaki buhran nispe- Bugünkü sayımızda Sinema sayıfası Yarınki sayımızda : Kadın sayıfası Ankara ça: Vakit Yurdu Perşembe 20 Ağustos 6 inci ay) 1931 “Telefon: (ldare) 24870 — (Yanı işleri) 24571 Sayısı 5 Kuruş M. Musolini Mühim bir nutuk irat etti ten hafiflemiş olmasına rağmen İn. İktısadiyat hiç bir zaman şimdi olduğu kadar devletin iştigr! sahasına girmemistir giltere'de bilâkis buhran ve telâş artı. yor. İngiliz kabinesi geceli gündüzlü içtimalar aktediyor. Mali meseleler is Je meşgul olayor, İngilizlerin bu telâş! ve faaliyetlerine sebep bir taraftan u- mumi iktisadi ve mali vaziyetin buhran- Mr bir manzara alması, İngiliz lirasma karşı şimdiye kadar her tarafta mev- cut olan itimadın azalması, diğer ta- raftan İngiltere devlet bütçesinde zu- hur eden büyük açığı kapatmak için fevkalâde iktısat ve tasarruf otedbir- lerine müracaat lüzumu hasıl olma- sıdır, İngiltere hükümeti daha evvelden bir iktısat ve tasarruf komisyonu teş- kil etmişti, Bu komisyon tetkikatı ne tleesini ahiren bir rapor < ile hükü mete bildirdi. £ Komisyonun raporu hakikaten İngiltere meliyesinin bü- yük bir tehlike karşısında olduğunu göstermiştir. Çünkü gayet sıkı bir tasarruf ve iktrsat sistemi tatbik edil- mezse 1931 bütçesinin (120) milyon İngiliz lirası açık vereceği | anlaşıl- mıştır, Komisyon buna karşı tedbir aramış, hükümete (96) milyon lira tasarruf temin edecek bazı esaslar Kararlaştırmıştır. Bu esasları raporun- da yazmıştır. Faknt iktısat ve tasarruf komis- yonunun teklif ettiği tedbirler İngiliz amele hükümetinin İşine gelmemek- tedir, Çünkü bu tedbirler (daha zi sas gecen Avam kamarası intihaba- tında İngiliz amele fırkasına rey ver miş olan müntehipler ile amele hü kümetine müzaheret eden diğer un- surları ve memurları müteessir öde- cektir. Mae Donald hükümeti bu cihe- ti nazarı dikkate alarak bütçede mür- vazene temin edebilmek için başka tedbirler aramağa lüzum görmekte, ezcimle (045) faizli istikrazları (704) r istikraza ci (20) milyon. ingiliz Vi LAle tarafı 4 üncü sayıfada) Mehmet Asım bay OE... ismet Pş. Hz. Bu sabah şehrimizde bulunacaklar Ankara, 19 (Telefon) ge limiz bugün makamında Ha: e ve Dahiliye vekillerimizi kabul ederek gö n sonra (oakşam zeri er” kânı Harbiye Reisimiz Pevzi Paşayı ziyaretle uzun müddet görüştüler. Başvekilimiz buradan ayrıldıktan son ra bir müddet köşklerinde kaldılar ve akşamı trenile Istanbula hareket et- tiler, Tstasyonda Hariciye, Maarif, hiye vekilleri Fevzi, Âli Sait Paşw lâr Rus sefirile diğer sefaretler erkâ- nı, meb'uslar sabık meb'us Ali Cenan ve Nuri Beyler tarafından teşyi olun- dular, İsmet Paşa Hazretleri trenin hareketinden on dakika evvel vagona geçtiler. Bu sırada Başvekilimiz göy-| le buyurdular: «Ankaranın ba tif akşam ha. ! vası bir yerde yoktur... , ey ederken de dediler ki: “xx İkinci ve üçüncü kampana ara Sinın bu kadar uzun sürdüğünü hiç hatırlamıyorum... Bunun üzerine Başvekilimize şü cevapla mukabele edildi: “.- 'Teşyie gelen halkın yetişebilme- Si için Paşam... Hariciye Vekilimiz Telefon) — Hariciye lap takdir. IHalyan başvekili Roma, 18 (A.A.) — Cepitole'de “Şu- rayi devletin yüzüncü yıl dönümü, nün tes'iti münasebetile M. Mussolini bir nutuk irat ederek vaktile (o impa- ratorluk ve cümhuriyet devirlerinde Roma'nın askeri, siyasi ve hukuki hâ. kimiyetinin tesis edilmiş olduğu Ca- pitole'de tesit etmek suretile bu me râsime hususi bir oehemmiyet over. Sik-| vekilimiz. işlerini bitirdikleri de yarın (bugün) ve olmadığı takdirde de cumartesiye (İstanbula gidecek, bir kaç gün sonra da Cenevreye hare ket edecektir. mek istemiş olduğunu söylemiştir. Müşarünileyh, şurayı devletin menşe- lerini hatırlatmış ve o her milli cemi” veya muhtelif milletlerden müte şekkil cemiyetler her hangi bir şekil. de ve meselâ devlet (o halinde taaz. zup ettiği zaman hükümete iştirari mü talealarını beyan edecek bir külün mevcudiyetine lüzum hissetmiş. tir. Demiştir. M. Mussolini, muhtelif tahvil etmek su-i meleketleri devlet şurasınım ve Fran. siz devlet şurasının bilhassa (inkılâbı kebir esnasındaki tarihinden muh. tasaran bahsetmiştir. (Alt tarafı üncü sayıfamızda) peta RR mam NM iki Arap arasında bir mükâleme! Eski kalfalar azaldıkça eN Biz içinde bulunduğumuz için pek farkında değiliz. Dünya sür'ade değişi- vor. Bir gün birdenbire anlıyoruzki er. vele kiymet vermediğimiz şeyler kıy- met peyda ediyor; yahut çok kiymetli bildiğimiz bazı şeyler kıymetten düşü- dan biri bir iki gün ev- ardan sokakta yanya. na giden iki kadın arasında şöyle bir muhavereye şahit olmuş, (o Rumlardan alımış, altmış beş yaşında biri yanındaki nispeten genç olan arkadaşma demiş ki: “— Aman Fidan kalfa, soküklarda dolaşıp durmayalım. Bizi iki Arap bir yerde görürlerse ikimizcde nazar değer! haydi, vakıt geçirmiyelim, eve gidelim! teşek, | tarafeyriin beraberliği yani 3-3 © — Aman bizi bir arada görmesinler nazar değer .. —e—— ilk maçın neticesi beraberliktir Takımımız bugün Rus milli takımile ikinci maçını yapacak Rusyaya giden Darülfünun takımımız iki gün evel Mos- kova muhtelitle birinci maçını yapmış ve gelen haberler takı. mımızın bu maçı üçe karşı dört sayı ile kaybet. miş bulunduğu. nu bildirmişti, Dün gelen ha- berlere göre bu neticenin doğru olmadığına ye iki takımın be- rabere kaldığına karar verilmiş- | tir. Ruslar “bip sayılarını nizami ye müddeti haricinde yaptık- arı için bu sa lmamış ad- dedilmiştir. Gelen haber iel: Moskova, 19 (A.A) — Bugün- kü gazeteler Moskova terbiyei bedeniye jürisinin 17 Ağustos taribinde oynanmış olan Mosko- va ve Türkiye takımları macma — verdiği kararı neşretmekte- ir. Bu karar birinci haftayim müd- detinin 4 dakika fazla yürütül düğu ve bunun kronemelre ha- Takımımızın kaptanı Zeki B. Mi tarafından (yapılmış olan ikinci : “eği debit gayri varit ad- Bu karar neticesi olarak maç hitam bulmuştur. e —ş—ş— e —o« O — x— Maarit vekilimizin seyahati Ankara, 19 (Telefon) — Maarif ve kili Esat Bey ağustos sonunda İstan- bula hareket edecek ve oradan, mek- timleri teftiş için bir seyahate çıkacak r. kıymetleri Bu mütalea şu hakikati ifade ediyor ki eski devirlerde İstanbulun hemen het köşesinde sık sık cesadil edilen Arap hizmetçiler. Arap dadılar, Arep Kalfalar azalmıştır. İkrsadi hayata ise nodret'da- ima değilse bile çok defa kiymet kesbet- mektedir. Onun için yukarıda. bahsetü- gimiz ve biraz da garip gördüğümüz mütalea buyibi hizmetçilerin, dadıların kalfaların kiymet ve iribarlar artiyor, bur da kendileri anlamağı, ve kendi İtikatlarina göre beyaz İnsanlann dikkat- lerinin kendi arzulsrımda tömerküz ve tekâetif etmesinden “Nazar” değir kör. kusile,, çekinmeğe başlıyor demektir. Matbuat kanunu bir vatandaşı fikrini söylemeden değil, fikir sahiplerini tahkirden menediyor Bir kaç gün “evvel “(Allaha is. marladık!) © makelesini o imzalayıp neşreden, ondan sonra © gazelerin başına adını müessis odiye Okay- | dederek, kendisi idarehane haricin- de güztenin sermayesine sahip gös- terilen > refikası namma idare me- murluğu sıfatını alıp ogene Yarın içinde bulunan (o Arif Oruç Bey bu birinci acaip onümayişinden sonra dün de son ve gülünç “bir nümayiş yaptı: Matbuat kanununun © teknik müşkülleri: karşısında. neşriyatımızı tatil ediyoruz diyip gazeteyi kapadı. Matbuat kanununun teknik müş- külleri! Bu tabir ile, bu tabirdeki “teknik,, kelimesile ne kast olunu- yor! Asıl müşkül *bunu anlamakta. dır. Bildiğimiz şüdur ki, Yarını ka- panmıya mecbür eden hâdise mat buat kanununa ber hangi bir va sıfla atfolunabileceek (o bir müşkül değil, dün kapama (haberi çıkar- ken idarehane (kapısından giren haciz muamelelerinin (tazammun ettiği malr müşkül mevzuu bahis olabilirdi. İlk mümarası âlemi aldat- makla başlıyan bu gazetecinin son Madde hâlinde bir şikâyet, umumun — menfaaline samimi bir mütalâa için sayıfalarımız dalma açıktır nüshasına kadar bu türlü kab- ramanlıkta sebat etmesini pek te kö- lay yapılabilir işlerden (görme niz pek tabildir. Yeni matbuat kanu- nunu ön Üç gündür tatbik sahasın- dadır. (Yarın) da bu kanunun is tediği beyannameyi verdi; “mes- ulg sahiplik diye bir. yeni ünvan ve mevkii bile ihdas etmek marifeti ni göstererek... Gazete halli (işte her gazeteden önce (bu kanun şek- lini yerine getirdi, meşhur Habil adam veya Naci İsmail başta, dün tablosuyla o müşerref — olduğumuz bütün takım yerinde idiler. Türkiyede hiç bir gazeteye na- sip olmayan siyasi, içtimai fikir ce- reyahları yapmıştı!,, Arkasını böyle salâbetli bir ma- ziye dayayan bu gazeteyi yıldıracak bir teknik müşkül olabilir miydi? Bizce şu mahküm olduğu (kaydile kendisine yalnız kendi fikirlerini de- ğil, başkalarınm fikirlerini neşret- meği san'at yapmak O imtiyazın dan mahrum kalan Arif Oruç B. bile istediği zaman hattâ kendi adını (Ak tarafı #üncü sayfada) Vâlâ Nurettin ve iskender Fahrettin B.ler birer ay rgün hapis cezasına um eldnlsir «Cildin cilde teması. hikâyesi için beraet kararı verilmiştir mes'ul müdür is- kender Fahret- tin Beyler hak- kında açılan neş- riyat (o davasına ait. muhakeme, dün neticelen- Dünkü celse- de, istintak da- iresinden gelen romanın gazete- de beş, dört, al- tı, yedi, sekiz, dokuz Ağustos tarihli nüshâla- tında © çıkankı- sımlarına temas eden ikinci da- va ve “Cildin cilde. tetabuku,, isimli bir hikâye, (1 Vara Nurettin B Valâ Nurettin Beyle İskender karard sonra tevkifhaneye emdi ma 2 İskender Fahrettin BI mevzuunu “teşkil eden (üçüncü | mahiyette olduğu kayıt ediliyor, dava evrakı okunmuş, üç da- va birleştirilmiştir. Mabkemeye gelen ikinci ve üçüncü davaların muhakeme ka rarnamesinde de bu yazıların halkın ahlâkı temayüllerini ve nezih hislerini rencide edecek —— —— kanununun 426, inci maddelerine uygun rülüyordu. e Reis Hâmit B., Vaâlâ Narettin Beye ne diyeceğini sordu. Vâlâ Nurettin Bey, şu cevabı verdi: — “Rahiplerle rabibeler ara- (Lüsfen sayılağı, çeviriniz