26 Eylül 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

26 Eylül 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Pataloji kongresine İştirak ediyoruz Sekiz teşrinievvelde isviçrede toplanacak olan beynelmilel Pa- taloji kongresine hükümetimiz de davet edilmiştir. Kongre murahhaslarımız Tev- fik Salim paşa ile Tıp fakültesi müderrislerinden Hamdi Suat ve Sedat beyler ay başında ha- reket edeceklerdir. Hey'et bu kongreden sonra on dört teşrinievvelde (Pariste toplanacak olan “insan ve hay- van hastalıklarının mukayesesi,, kongresine de iştirak edecek- lerdir. Murahhaslarımız kongre- de okuyacakları raporlarını ha- zrlamaktadırlar, Hamdi Suat bey kongrelerden sonra yeni keşf olunduğu söy- lenilen kanser hastalığını tedavi usulleri bakkında tetkikatta bu- lanmak zere Felemenge gide- cektir, Hamdi Suat bey demiştir ki: — Kanserin kat'i surette önü- ne geçtiği söylenilen tedavi usu- l8 hakkında tetkikatta bulunma: dan bir şey söylenemez. Türkiyede kanser hastalığının gittikçe çoğaldığı doğru değil dir. Çok görülmesinin sebebi, evvelce mahiyeti anlaşılamıyan bir karın ağrısı gibi bir şey zan- nedilen bir çok hastalıkların şim- diki vesaitle kanser olduğu tes bit edilmiş olmasıdır. — Kanser hastalığı esasen çoktur. Bu has- talıkla mücadele için hükümetin taka;yüdat yapması takarrür et- miştir, Maarifte —— Hususi muhabirimizden: Rıhtım tramvay imtiyazımin metçe mübayaasına dair hükü- intişar & ye mahafilinde dığım malümata nazaran şimdiki hal dir, Nakit işleri müdürünün İzmire ge Tişi rıhtım görülen hesabatını teftiş içindir. tur. Ticaret odasına vaki müracaatım-| da bundan iki sene evvel odaça nafla, iktisat vekâletlerile (o başvekâleti celi-i leye arizalar takdim kılınarak Kor- zâra olan tramvay imtiyazının hükü- metçe (mübayaasına (tevessül olun- muş ve bu vesile (ile tramvay şirketi ile nafin vekâleti (arasında müzake rat cereyan etmiş ve hatta (şirket atir tramvayı elektrikliye tahvil et- meyi kabul etmiş 300000 liradan fazla olacağını talipte bulunmuş, imtiyazı MA elli arasmda zam talebinde bulun- Muş, İmemiştir. maktadır. men böyle bir mübayaa keyfiyetinden haberdar değiliz demektedirler, Meseleyi bir defa da rıhtım şirke. tinden öğrenmek istedim. o Direktörün İstanbulda © bulunmasından ancak 24 jkan ve muhtelif memleketlere sevkolu- den havadiş üzerine vilâyet ve beledi-İti 964919 liradır. tahkikat yaptım. Ah' de böyle bir şey mevzuu bahis değildur: ibin 272, Avusturyadan (14007. Belçi- şirketinin tetkike Tüzum'kadan 18230, Bu hususta tahakkuk etmiş bir şey yok -iFransadan don boyu Üzerinde çok çirkin bir man- bir sermaye sarfına mecburiyet hâsıl! ileri sürerek bir takım me- dahilinde bulunan rrhtim rüsumuna yüzde kırk! vekâletçe bu talep kabul edil. O vakittenberi imtiyazın satın alm- ması zaman zaman mevzuu bahis ol. Mnamafih bugünlerde res. eylül çarşamba günü avdet edeceğin: Memlekette VAKIT | izmirde iktısat ve ticaret işleri Rıhtım tramvay imtiyazı satın alınacak mı ? - Japon dampingi karşısında — Izmirin ithalât ve ihracatı. meti İSİĞSI ayni tarihte limandan çi- nan emtianın Türk birası olarak kıyme| Aradaki fark 55! Muhtelif mem. eşya şu bin 568 Jira fazladır. leketlerden limana giren Almanyadan 67758, Amerikadan 16 RBrezilyadan 13607. Çe- koslovakyadan 15214, Çinden 610, 16019, Felemenkten 5498, 24001, O İspanyudan 5liş9, İtalyadan 1, İsviçreden 480. Hindistandan 393, İngiltereden 134445, o İsveçlen ? Japonyadan 15751, Macarislandan 1892, Mısırdan 752, Rueyadan 19146, Romanyadan (19260, Suriyeden 1595, Yunanistandan #142, — ayni günlerde muhtelif memleketlere çıkan eşyanm; türk lirası olarak kıymeti: Almanyaya 393285, Amerikaya 12 bin 397, Danimarkaya (42079. Fel& menge (İiN, O İngiltereye 440609, Romanyaya 2167. Son bir hafta © zayfında muhtelif! memleketlere (ihraç edilen emtia miktar: Afyon 6576, arpa 1,121,945. haşhaş 10,000, balmumu 1990, pakla 30100, ce viz İçi 528, deri 13X17, — fasulye 951265, tütün 68016, üzüm 1,441854. yaleks 62080, yumurta 14.600, yulaf 86.000, yün yapağı 9271, #ane geytin #1307. zeytinyağı 9842, hay, ş414, incir 1 mil yon 177,838, kepek 34,540, miyankökü 153,370, mazı 21.348, © mahleç 10775, pamuk çekirdeği (3179) palamut 115.507 kile, — ya —3— VAKIT 26 Eylül913l — Ay tutumu Bu gece tam 6 sant sürecek Bu akşam ay tutulacak ve bü- tün safhaları şehrimizden gö üle- cektir. Ay 18.41 de tutulmağa başlıyacak ve yavaş yavaş de- vam ederek 22,50 de büsufü külli olacaktır. Bundan sonra tedricen azalarak (24,55 te ni> hayet bulacaktır Havalar soğumağa başladı Havalar birkaç gündenberi mahsus derecede serinledi | Evvelki gece sabaha doğru ve dün sabahleyin €peycs yağmur yağmış, ve bu yağmurlar, hava- nın hissolunur derecede soğuma- sında haylı müessir olmuştur. Dün aldığımız bir ajans telgrafı italyada havaların serininnmesi şöyle dursun hatta kâr yağmağa başladığını yazmaktadır. Bu tel- graf berveçhiatidir, İtalyada kar yağıyor Floransa, 24 (A.A) — Hararet derecesi çok inmiştir. Pistole ve Sienne mıntakalarında kar yağ- maktadır. Tıp kongresi —— Çecukların tagaddisi ve yeni kodeks ile meşgul oldu Ankarada, açılan dördüncü tıp kong- resine iştirak ede ondokterlarımızdan bir kısmı dün dönmüşlerdir. Kongreye iştirak edenlerden Muz- har Osman bey dün bir muhârrlıimize şunları söylemiştir: — Kongre, çocukların tegaddisi ve resine iştirak eden doktorlarımızdan Bu mevzu elrafında çocuk doktorları tarafından müteaddit (konferanslar verilmiştir. Neticede çocukların umus| miyetle hastalıklardan kurtulması) için en ziyade lâzım olan şeyin bol gii- neş, açık hava ve vitaminli (gıdalar | Polis Haberleri işe bakın! Para istedi, alam: kırdı, bileği ildi Halit isminde” birisi evvelki akşam fazla derecede sarhoş olduğu halde Beşiktaşta odun tuccarı Mihalâki efendinin odun deposunu giderek bir lira iste- miş ve para verilmeyince kıza- Di camları | rak Mihalâki efendiyi döğmüş- tür. Halit bundan başka yazıhane nin camlarını da kırmağa baş lamış ve kırılan cam parçalarn- dan damarları kesilerek ağır sa- rette yaralanmıştır. Halit, fazla kan zâyi ettiğin-?" den vak'a mahalline gelen po- lisler tarafından hastaneye kal- dırılmıştır. Bir çocuk yük arabası altında ezildi Sami isminde “bir çocuk Emi- nönünden geçerken bir yük ara- basının altında kalarak ağır su- rette yaralanmıştır. Arabacı ya- kalanmış, çocuk tedavi edilmek üzere hastaneye (yatırılmıştır. ndan yaraladı Dün Fatihte Hafızpaşa cadde- sinde kaçakçı Cevdet ile Meh- met isminde bir amele ehem- miyetsiz bir mesele yüzünden kavga (etmişlerdir. Bu sırada Cevdet Mehmedi bıçakla kası ğından yaralamıştır. Yarelı Meh- met Cerrahpaşa hastanesine ya- tırılmış, kaçakçı Cevdette yaka- lanmıştır. Kavganın sebebi hakkında po- lis tahkikat yapmaktadır. Tehlikeli yaralama Pangaltıda Apo ve Mustafa kavga etmişler, bunlardan Apo den şirketten bir şey öğrenmek kabil olmamıştır. | Gayriresmi bir surette olan tahki- İkatıma nazaran hükümet . gerek atlı tramvay ve gerek rıhtım imtiyazını sa. tm almak Kordon boyunda elektrikli tramvay İşletilmek rıhtimda hükü- metçe idareolunmak gibi bir tasavvur mevcut olduğu söylenmektedir, İ İneir, tizüm ve sair ihracat emtia- İmız üzerinde mübayaatta bulunacak ©- | Mustafayı sopa ile başından teh- likeli surette yaralamıştır. Diş tabipleri kon- grelerini yaptılar Diş tabipleri dün sabah eski Türkocağı binasında altı aylık © toplantılarmı yaptılar. idare heyetinin, altı ay içinde Memleket Haberleri Ege mıntakasında fare mücadelesi yapılacak Ege iktisadi mıntakasının ba- n yerlerinde tarla fareleri çok tahribat yapmaktadırlar, Bu iti- barla Teşrinevvel başlangıcından itibaren fare mücadelesine baş- lanacaktır, Bu hususta iktisat vekâleti Menemen, Kemalpaşa lolduğu tesbit edilmiştir... Halka bol zi- ya ve bol güneş girecek evler yapılma- sı tavsiye edilecektir... Bir sene sonra Ankarada toplana- cak olan beşinci tp kongresinde bar- sak tüfeylâtı ve memleketimizin ma- den suları İle kaplıcaları üzerinde mü- nakaşalar yapılacaktır. Hazırlanan yeni türk Kodeksi hak- kında Akil Muh.ar bey, kongreye iza- Mekteplerde Diş nıizıssıhası için dersler verilecek Tahsil çağında bulunan genç- lerin diş hıfzıssıhhalarını temin için hükümelimizce mühim ka- rarlar alınmıştır. Bu maksatla resmi orta mekteplerle İisele- re birer diş tabibi tayin oluna” caktır. Ancak bu sene bütçede bu fasla ait tabsisat olmadığın- dan bu vazifeler şimdilik fahri olarak görülecek, gelecek sene- den. itibaren maaş verilecektir. Mekteplerde, mektebin doktoru veya diş tabibi tarafından diş hıfzıssıhhasına ait dersler verile- cektir. Bü mücadele ileride ilk mekteplere de teşmil edilecektir. Talebe yurdu bu se- ne açılamıyacak Beyazıtta eski itfaiye binasın- da açılması takarrur eden talebe yurdunun bu'ders senesi başlan- gıcında faaliyete geçemiyeceği anlaşılmaktadır. Sebebide tami- rat ve tadilâtı bitirilen binanın teçhizat masrafı için lâzım gelen 50 bim liranın henüz temin edi- lâmemesidir. Teçbizatın Maarif cemiyeti tarafından yaptırılması- ha karar verilmiştir. Gelecek sene açılacağı anlaşı- lan Beyazıttaki yurda yüksek tahsil talebeleri, Maarif cemiye- tinin elyevm Kadirgada bulunan talebe yurduna da ilk ve orta tahsil talebeleri kabul edilecek- tir. a : iranda 20 bin yahudi, Japonların o memleketimize ithal) eşyanın 3 bucuk dört mil! yon lirayı bulduğu halde Türkiyeden! Musevi muhacirleri yerleştirme kongresi iran hükümetine bir teklif yapmıştır. Bu teklifte Le- histan; Romanya, ve Çekoslo- vakyada bulunan Musevilerden yirmi bin kadarının iran arazisine yerleştirilmeleri ileri sürülmek- tedir. irsn kökümeti bu teklife he- Duz sarih bir cevap vermemiştir. |ziren emtianm türk lirası olarak kıy) bir Cümburiyet teşkilini müda- | tedir. lan, bir kaç vakıttanberi İstaıbulda bulunan ve bugünlerde İzmire gelece: gelip gelmediğini Ticaret odasından sordum. Henüz böyle bri heyet İzmire gelmemiştir cevabını aldım. Bazı tüccarlarla yaptığım temas ne emtia fiatlarında bir tereffü olacaktır. Tüccar heyetin . mübayaa için İzmire zelmesini beklemektedir. Gene Ticaret odasından aldığım ma lümata göre, kavun vam edilmektedir. İpey miktarda şeftali ihraç edilmiştir. İYalnız o şeftalilerden bir kısmı Misir- da pek tutulmamış çürümüş diye inde edildiğinden tüccar bu yüzden hir hay- M zarar etmiştir. Ticaret odası mehafilinden aldığım malâmata nazaran: Oo Japon dampin- gine karşı (o gazeteler ve sair suretle mücadele (devam edecek ayrıca hü- kümet nezdinde mak üzere odadan müntehap bir heyet Ankaraya gidecektir. Japon emtiası 600 ü mütecaviz yerli diril ve kaput bezi tezgâhlarını felce uğrattığı gibi o İngiltere ve Fransa dan memleketimize ithal edilen mani:| İfatura eşyası ile de rekabet etmekte) 25 nispetinde onlardan u-| ve yüzde cuza mal satmaktadır. ettikleri Japonyaya ihracat vaki olmamaktadır. Bütün mesnimiz (henüz İmemiş olan ticaret muahedesinin mü- İzakeresi esnasında (bu husüsalın na İzarı itibara alınmasını temin o etmek- r. " 1 eylülden on eylüle kadar muhte. İlif memleketlerden O İzmir limanma &i söylenen bir Sovyet heyetin İzmire tleesi öğrendim ki heyetin İzmire ge- lip mübayaaya başlaması ile mezkür ———————— / Balkan konferansına İskenderiye ve Musira! ve taze meyva ihracatına de çen günlerde *| balkan birliği Türkiye enili ger teşebbüsatta bulun-| ve Tire kazalarına amele tahsi- satt göndermiştir. Erzincanda ipekçilik sanayii Erzincanda çok miktarda dut yetiştiği için ipekçilik sanayiinin | Mya karar emi. Bu arada bir ipekçilik mektebi açı- lacaktır. “© v Lağvedilen bir mektep Diyarbekir kız orta mektebi | lâğvedilmiştir. hat vermiş, şimdiye kadar eczr.'ların elinde bulunan kodeks . ile yeni türk kodeksi arasındaki farkları anlatmış br. Reçeteler bundan sonra yeni kö idekse göre yapılacaktır. e ——— Amerikaya gidecek maliye heyetimiz m — Şükrü bey henüz kat'i bir karar olmadığını söyliyor Sabık maliye vekili Saracoğlu Şükrü beyin, yanında bazı Türk dair haberler ikinci Balkan konferansı ve besi umumi kâtibi Ruşen Eşref B. konferans hakkında yeniden şu malâmatı vermiştir: Konferansın o batırası olarak murahhaslara birer madalya ve- rilecektir. Bu madalyaların şekli henüz tesbit edilmiş değildir. Geçen sene birinci balkan kon- feransında Selânik şehri fın. dan murahhaslara İlra GEZE aktedik.| hediye edilen ipek bayraklardan Türkiyeye ait olanı cemiyete gönderilmiştir. bayrak altı mustalil kısımla, beyaz, kırmızı, mavi, sarı, yeşil ve beyaz renk- lerden müteşekkildir. | Bundan başka her renkte altı devlete işaret olmak üzre altı da yıldır vardır. Suriyede cümhu- riyetçiler Halep mubabirimizden; Emir Alinis, Suriye kırallığı henüz teeyyüt etmemiştir. Diğer taraftan başlarında Münir Aslani- nin bulunacağını bir kısım Su- riye münevverleri Suriyede Lâyik | bankacıları bulunduğu halde A- merikaya giderek Amerika ma- 1 mehafili ile temaslarda bulu- nacağı baber verilmektedir. Dün Saracoğlu Şökrü beyle bu haber hakkında görüstük. Dedi ki: — Bu hususta akt'i bir karar verilmemiştir. Bu bugün için bir tasavvurdan ibarettir. Kat'i va- ziyet birkaç gün içinde tesbit edilecektir. Ticaret âleminde: üzüm ve İncirlerimiz için bir rapor ibracat ofisi üzüm ve incirle- rimiz hakkında mühim bir rapor hazırlamıştır: izmir borsasında 20 eylül ak- şamına kadar 6,699,978 kile üzüm satılmışlır, Eu miktar ge- İ çen sene ayni tarihte 13 milyon, evvelki senede 20 milyon kilo idi. faa etmekteairler. Bu mwüÜnevver- ler kırallığı tıfililer hamisi, gös- teriş düşkünü adam diye tasvir ediyorla. Suriyede Cümhuriyeti istiyenler şimdiki halde akalliyet- gördüğü işler hakkında bharırla- dığı rapor okundu, altı aylık besaplar tetkik ve kabul di. Cemiyetin faaliyetini daha fay- dalı bir bale getirmek çareleri etrafında hararetli münakaşalar yapıldı. Neticede her ay fenni konfe- ranslar verilmesi, her sene dok- torların yaptıkları gibi fenni bü- yük kongreler yapılması ve fenni faaliyetin arttırılması gibi bazı esasların tesbitine teşebbüs edildi, Yedek azaların bitmesi dolayı: sile yeni idare heyeti seçilmesi ve bunun için deiş başında bü ludan heyetin istifası lâzımgeldiği anlaşılması üzerine heyet istifa etti. Yeni idare heyetine Kâzım, Esat, Suat, Osman, Şevket, Rıza Hakkı, Ali Rıza, Rifat,Salim bey- ler seçilmişlerdir. Etibba odasına dişçiler namına namzet intihabı da yapılmış, Kâ- zım: Esat ve Rifat beyler aynk mışlardır. —— Bağdat—Tebriz ticaret yolu Irak ve iran hükümetleri Bağ- dat - Ravandiz - Tebriz arasında yeni bir ticaret yolu yapmak hususunda bir itilâfname imza- lamışlardır. Bu yeni yolla Irak, en kısa bir surette Karadenize bir mab- reç temin etmiş olacağı gibi şimali Anadolu ile de kolayca tüccari münâsebet tesis edebile- cektir. İrak aynı zamanda Sov- yet Rusya ile de tüccari temas lar imkânını bulacaktır. /