October 26, 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

October 26, 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

—5-— VAKIT 26 Teşrinevvel 1931 Istanbul Terbiye köy klüpleri arasındaki maçlar ibedeniye -Yeşi! i Istanbul Terbiyel bedeniye klübünden vr grup 2 teşrinlevel coma günü İstanbu) terbiyei bedeniye spor kulübü ile Ye- Şilköy spor kulübü arasında yapılan futbol maçında İstanbul terbiyeibede niye kulübü sıfıra karşı üç sayı yapa rak galipgelmiştir. İstanbul terbiyei bedeniye klübü/ sahaya şu şekilde çıkmıştır | Mehmet Hüdai, Vangel, Hüsnü, Haşim, Kiryako, Feyyaz, Mustafa, Riza, Salim, Namık, Vanko. Yeni teşekkül eden bu klübün daah ilk adımda müspet neticeler elde et.| | mesi; bize istikbalde de muvaffak olacakları ümidini veriyor. Kulübün genç ve kıymetli oyuncularile idareci-i lerini tebrik ederiz. Gençlik Habe Aksaray Gençler mahfelinde Size bu hafta da (Cerrahpaşanın) bir köşesinde mütevazı bir surette çalışan yeni bir klüpten bahsedece gim. Aksaray halk fırkası nahiye merkezinde bu çatı altında sessiz, se- dasrz açlışan bir gençlik var. (Aksa. ay gençler mahfeli, İçeri girdiğim zxamân mahfelin Tejisörü Sadetitn Bey beni güler Yüz. le karşeladı. o Mahfel iki şubeden müteşekkildir. 1 — Tiyatro, 2 — Musiki, 1 — Tiyatro şubesine mülbak ol mak Üzere bir spor teşekkülü de ya-| Pılacaktır. o Bu spor teşekkülü bil hassa eskrim, veleybol, beden terbi- yesi, diye üç kısma ayrılacaktır. Ve bu kısımlardan bütün azalar istifade edeceklerdir. e Mahfelin döri kişiden ibaret olmak üzere reisi, umu- mi kâtip (rejisör). idare memuru, mu basip, şef orkes* odan mürekkep bir heyeti idaresi vardır. Mahfel 5 teşrinisani perşembe gü. nü akşamı bir müsamere verecektir. Fakat bu müsamere mahfelin resmi küşat müsameresi değildir. Mahfelin resmi küşadr kânunuev- vel bidayetinde yapılacaktır. EST Şuşkin birer birer casus. larmır isimlerini sayıyordu. Antoşa Manya, Manyanın nişanlısı (Mülâ- zim) (Kara adam) bunlar: güya hep ben kurşuna dizdirmiştim. Nihayet Şuşkin hitapla: “İzahatım heyeti hâkimeyi ikna etti ise bu casusun melâneti derece sinde tecziyesini talep ediyorum. Merhametsizce kadınlara varıncaya kadar kurşuna dizdiği İnsanların ka- bahatleri yoktu. O zavallılar sevgili memleketlerini ziyarete gitmiş bulu- muyorlardı. Bu adamın her sözü ya- landır. Üzerindeki üniforma hakiki Uniforma değildir. Rusya içlerine ge- çişi ilk defa vaki olmuyor. Mütead- dit defalar sivil elbise ile, üniforma ile tephemiz arkasında casusluk yap muştır. Silâh fabrikalarının tahribin. de btyük roller oynryan bn adam ö- Tümden gözü yılmıyan birisidir. Rüt. besi mülâzim evvel değil, easasları. mim bildirdiği gibi miralaydır. Bura da Aşikâdır ki Alman or! lâba tegvikj gibi esas cürümlerile id) dür? vetler içinde ri Istanbulsporun müsameresi 21 ve 22 teşrinlevel çarşamba ve perşembe günü akşamı (İstanbul. spor) Şehzadehaşmda yeni merkezin. de bir balo verdi. Ayni gece gelen davetliler arasm. da Şükrü Naili paşa ve Cevdet Ke rim bey vardı. Eğlence gece saat on kiye kadar devam etmiş ve misafir. er çok memnun olarak Klüpten ay. rılmışlardır. İkinci geceki müsamere klübin a. zalarına mahsustu, Hemen hemen, bü tün azalar, bu eğlencede hazır bu. Tunmüuşlardır. o Caz salonun hâkim bir mevkiinde idi. Saat (11) e doğru azadan Nurul. lah bey tarafından bir monoloğ söy. lenmiş ve şiddetle alkışlanmıştır. Bundan sonra azadan Suat Bey müsamerede hazır bulunan bazi âzn- ların taklidini yaparak şiddetle al kışlanmışlır. Balo sabaha kadar devam etmiş. tir, İzcilerimiz Ankaraya gidiyorlar 29 teşrinlevel Cümhuriyet bayra. mında hazır bulunmak üzere Ankü- raya gitmek üzere Türkiyenin muh- telif şehirlerine mensup izeller ha. reket etmişlerdir. İstanbuldan gide Tercüm, eden: Doğan Yıldız dusu bü kadar mühim vazifeyi bir mülâzimi evvele tevdi edemez. Maks Vildin yaptığı fenalıklar bu kadara hitam bulmuyor. Bu adam yakaladı. ği casuslarımızı aleyhimize çalıştır. mış, bu gibi kimseler vasıtasile yanlış haberler göndererek bizim işlerimizi! müşklâta düçar etmiştir. Şimdi içe. Tİ getirilecek adam bütün hakikati meydana çıkarmağa çalışacaktır, İsmi Golya olan bu şahıs evvelce Rus ordusu için çalışmışsa da bilg. hare Maks Vild tarafmdan yakalan. mış, muhtelif vazifeler ile Rusyaya gönderilmiş, aleyhimize çalışmış bir! adamdır. Efendiler!.. Golbanm yar. dimile, miralay Maks Vid ile karşı karşıya bulunduğunuzu şimdi anlıya- caksımız. Maks Vild bilmeli idi ki yan- İş bir isim kendisini kurtaramaz, hem bir a#ker şerefile değil, âdi bir katil sıfatile tarafımızdan mukabele göreceği, kendisinin malümu olmalı idi. Casusluk faaliyeti, orduyu inkı. (Amatör Gençlerin Hayatı er Temaşa hat Bey Yazan ve toplıyan: Necmettin Sabri Bundan iki il evvel Yedikulede (Şark idman kulübü) (Hamlet) 4 tem sil etmişti. Böyle zor bir eseri oynıyan genç- ler arasında bilhassa naazrı dikkati celbeden bir kişi yardır. Nihat bey. Nihat bey o zaman. dan berj birçok oyunlarda müvaffa-|' kıyet gösterdi. o Son defa onu genç; ler temaşa grubunun son provasında gördüm. Suallerim; sordum! Nihat bey biraz düşündü ve sonra söze şöyle başladı: — Pek küçükten beri temaşayı çok severim. İlk defa şihneye (Molye Zin) (Zornikâh) komedisinde Hüsrev ey rolüne çıkmuştam, * Gençler Temaşa grubundan Nihar B. ve gayem. sinema ar-| tebinin açılmasına kadar seba* eden tisti olabilmek ve b sarada muvaf.) beş, altı amatörü himayesine alma. fak glibilmekliğimdi Güzel san'atlar birliğinde üç sene) acı hüsran oldu. devam eden derslerinde muhterem ho) “inkılâp liseleri,, nde gençler nasıl çalışıyorlar ? İnkılâp Bseleri talebesinden bir grup Bu ders senesi başlangıcında İs- tanbul yeni bir mektep daha kazandı: “İnkılâp liseleri, Bu irfan yurdundan O bir nebze İtina ananem Şİ dir, Çalıştığım sahneler, Güzel san'at. lar birliği, Şark idman kulübü ve bir- kaç hususi ve umum! sahnedir, Hali hazırda gençler temaşa gru- bunda çalışmaktayım, Darülbedayi artistlerinden, Şazi. ye, Halide, Neyire, Bedin hanımlarla Galip, Hazım, Küçük Kemal, Behzat, Emin Beliğ beylere karşı hörmetim pek derindir. Rejisör (Ertuğrul Muhsin beyi Üstat olarak kabul edeceğim. Fakat Güzel san'atlar birliğindek; temaşa derslerinden (40 - 50) talipten süzüle, süzüle kalan ve nihayet tiyatro mek- masına mültcessifim; kalbimde bu bir Raşit Riza ve Ercüment Rehzat calarım, o Celâl Tahsin, Galip, Kemal) beyleri de kıymetli san'atkârlar diye Yunu şükranım, Şimdiye kadar etüt ettiğim | Emin, Halit Fahri beyfendilere med.) hörmetle takdir ederim. Avrupa ve Amerika artistlerinden .İ en ziyade sevdiğim (Adolf Menju, i i ffa Lon Şaney, ler içinde en ziyade muvaffak oldu.| Emil Yanings, mütevef, ış ğum Hamlet piyesinde (Laertüs) ro-) Greta Garbo, Moris e de lü olmuştur. Piyeste duyduğum hel biyatla, sporla alâkadarım. Hayatı. yecanın hayatımda hiçbir mislini ts-| mın sonuna kadar sahnede kalmı sayvur edemem, faci ve bunlarda da genç tipler: cek izciler reket edeceklerdir. İstanbuldan gidecek olan izciler şunlardır: Isanbul Tisesi, Galatasaray Tisesi,| yet mahfeli (30) teşrinievel cuma gü- muallim mektebi, İstiklâl lisesi, Hay.) mü Galatasaraydaki merkezinde yeni riye lisesi, Kabataş lisesi, Feyziati| bir müsamere verecektir. Bu müsame! lisesidir, mı hak etmiştir. Orduyu isyana teşvik ettiğini biz- zat işiten bir asker İçeri getirilecek| tir.,, Bir küçük zabit İçeri getirildi. Bu! biraz dolgunca mı? adam benim Rus Siperlerindeki faa- liyetimi anlattı. Şuşkinin iddiası sa- miin tarafından hakikat olarak ta-| zabiti kadar uzun boylu değildim. Sa- mınmıştı, Şuşkin Golbanın İçeri getirilmesi.) derecede dolgundum. ni emretti, Süngüler arasında Galba salona getirildi, Golba beni görmüyordu. Reis: (Golba) dedi (sen Rus istihbaratı) gın takdirde affolunacaksın!,, zabitanmdan Maks Vildi tanıyorsun değil mi?) (Evet... Tanıyorum.) (Şimdi bu adami tekrar görsen) Te ediyorum. Binaenaleyh sualleri tanır msm?) (Evet) (Maks Vild büyük müdür, kül değilsiniz! sük mü?) (Çok büyüktür.) Golba bunu söy- ledikten sonra kendisine gösterilen! ran şahsa bak. Bunun alman istih. 190 santimetre boyundaki zabite ba- kıyordu, Reis devamla: — Maks Vild bu kadar büyük mü- En ziyade muvaf-| ve orada temaşaperveranın alkışları fak olduğum, komedilerden ziyade,| arasında ölmek isterim. al e İşe bugün saat (21) de ha.) ederiz. İzcilerimize iyi seyahatler temenni| lardır. Yağ kandili, Necmettin Sab, huriyet mahfelinin müsa- Cümi Haber aldığımıza göre Cümhuri- rede gençler şu eşerleri oynıyacak- Seni boğarım. © — Daha büyüktür. — Golbu yanıimıyorsun ya? — Hayır. — Vücut itibarile ince midir yoksa —İncedir? — Ben evvelâ 190 santimetrelik rus niyen vücutça da ince denilemiyecek Şuşkin hiddetle Golbanm gözleri- ne bakıyordu. Bağırdı: — Golba! Meselede senin de haya. tın mevzuu bahistir. O adamı tanıdı. Reis heyecanla, hiddetli döndü: — Kaymakam bey, celseyi ben ida- Suşkine benim sormaklığım icap eder. Şahit- lerle bu tarzda konuşmıya mezun Reis Golbaya döndü: — Golba geriye dön, arkanda du- barat zabiti Maks Vild olup olmadığı. nı bana söyle! Bir saniye için iki çift göz biribi- rinin dernilikleri icine akar gibi bahsetmeyi faydalı bulduk; Trabzun meb'usu Nebi zade Hani. di beyin teşebbüsile açılan ve daha şimdiden pek fazla rağbete mazhar olan hu ilim müessesesi çalışmakta. dır. İnkılâp liselerinde talebe ara sından vücude getirilen beş komisyon müdür ve milessisin riyasetj altmda faaliyete geçmiştir. Bunlar spor, ko- operatif, müsamere, ey İdaresi ve iaşe komisyonlarıdır. Vücude getirilen kooperatif teşki- tı tahminin fevkinde bir rağbet gör- müştür. Mektep idaresi yakında bü teşkilâtı genişletecek ve mesaisini da- ha birçok faydalı sahalara teşmil & decektir. Talebenin bedii ihtiyaçlarını temin maksadile mektebe radyo konulmuş, talebe arasından bir orkestra heyeti seçilmiştir. Ayrıca müsait zamanla. ra mahsüs olmak üzere bilârdo ve sair birçok nezih oyunlar hatırlan. mıştır. » Altı barfli bir şehirim. 3, 4, ö, 6 ıcı harflerim iki manaya delâlet «- der. Birj bir renktir, diğeri ise üslü. ne bastığımız bir şeydir. Birinei, &- Yeni bilmecemiz kinci harflerim zaman mânasma ge lir, Gençler temaşa grubunun müsameresi 29, 30 perşembe ve cuma günleri saat 3,30 da yen; bir müsamere vere cek olan (Gençler temaşa grubu) ta rafından Vedat Nedim beyin (Kör) ismindeki eseri oynanacaklır. Cenç- lere muvaffakiyet dileriz. muştu. Müteakiben Golba yüksek ve sarih bir surette dedi ki: — Hayır... Bu adam Maks Vild de Zildir! Şuşkin yerinden fırladı. Sert sert 02 Golbanın yüzüne baktı. Bağrıyor- du. — Onu tanıdığın halde yalan söy. lüyorsun it oğlu! Golba dışarı çıkarlıdı.. Golbanın yüzünde heyecandan eser yoktu. İ. kinej ve son defa olmak üzere Golba gözlerimin İçine bakıyordu. Bu, celsenin en heyecanlı safhasint teşkil etmişti, Salondaki Zubitan müt hiş gürültü yapıyorlardı. Benim se vincim tarif olunmıyacak derecede idi. Bu hakkı bana Golba bahsetmiş- ti. Onun da hayatını ben Plozakda kendisine bağışlamıştım. Küçük bir süküttan sonra Şuşkin söze başladı. Hâkim benden oldukça uzaktaydı. Şuşkinin söze başlaması üzerine içimde ümltsizlikler baş gös» terdi. Şuşkin (Oyeniden ihamatile salonu gürültülere boğmuşta. Her söylediği kelimede bana karşı düydu- Zu, garez, kin, hissediliyordn. Şuşkin sen zaferini oyunmaya başladı. —bitnedi—