27 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

27 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

ge Greta Garbonun hususi hayatı Hergün 4 üncü sayifamızda 15.inei Yıl »Sayı:4957 Idare yeri: İstanbul, Ankara ca, Yakıt Yurdu Sah | Gazi Hiz. gilteredeki intiha- bata dair haberler 5.inci sayfamizda - 4 üncü savıfamızdi — 27. Teşrinevvel (10 uncu ay) 1931 Telefon: (/dare) 2.4570 — (Yazı işleri) 24571 Sayısı5 Kuruş Mühim Bir Nutuk Söylediler Mançuri meselesi Heyecanlı bir Safhaya girdi Cemiyeti Akvam gemisi; kaptanla- Tının fevkalâde meharetlerine ve dil.!| Katli idarelerine Orağmen nihayet Mançurj meselesinde Japonya kaya- sına çarptı. Cemiyeti Akvam meclisi Çin — Japon ihtilâf; hakkında bir karar vermek mecburiyetinde idi; bu kararı verdi; Çin murahhası bunu kabul ettiği halde Japon murahhası|| reddetti. Meclis içtimaını teşrinisa- minin on altısına tehir ederken M. Briyan Japonyanın bu müddet zar-İİl fında verilen kararı kabul edeceğine dair temenniyat izhar etmiştir; fa- kat Cemiyeti Akvam meclisi heyeti umumiyyesinde cereyan eden müna- kaşalara dikkat edilirse bu temenni. yatm tahakkuk etmesi ümidi çok za. yıftır. Binsenaleyh vaziyet sarihtir: Ja. ponyâ Amerika da dahil olduğu hal. | de Cemiyeti Akvamın Çin — Japon meselesi hakkında verdiği karara mu- helefet etmekte devam edecektir; Ce İ miyeti Akvamın müessislerinden olan | ve bu cemiyetin daimi azasından bu- lunan Japonyanın kendisine tağllük eden bir meselede böyle bir vaziyet alması hakikaten mühim (neticeler! verecek siyasi bir hadisedir. Japon murahhasları Mançuri me selesinin Çin ile Japonya (arasında kei mahiyeti - haiz bir ihtilâftan üre ğ ihti i- YA İnel duğunu, di derili Cemi doğru olmadığını iddia ediyorlar, Eğer Japon murahhâslarının hakiki moktal nazarı bu ise, Cemiyeti Akvam meclisi Mançuri meselesine (vaziyet edince onların bu müzakerelere işti. rak etmemeleri, bu nokta! nazarla. rını esbabı mucibesile teşrih ettikten Sonra müzakeratı terkedip İçtimadan çekilmeleri lâzım gelir. Halbuki böyle olmamıştır. Japon murahhasları Cemiyeti Akvam © için Mançuri meselesine müdahale salâ- hiyetini kabul etmemekle (beraber meclisin bu husustaki bütün müza- kerelerine iştirak etmişlerdir; keza. lik Cemiyeti Akvam meclisine aynı meselenin müzakeresi için Amerika murahhaslarının iştiraki mevzuu bah- olduğu vakit buna da itiraz etmisler, sonra İtirazlarından vazgeçmişlerdir. Çin —. Japon ihtilâfınm. Cemiyeti Akvam meclisinde - müzakeresi ba LANE tara #üncü sayifada ) Mehmet Asim 11-? Dün iddia ermiştik kk Yirmi altıdan on beşi çıkarırsanız geriye ne kalır? On bir . değilmi? Oyleyse biliniz ki ; (26-415) inde müsavisi gene on birdir Bugün de iddia diyoruz ki: Yirmi yediden ondördü çıkarırsanız geriye gene onbir kalır. Dahası var. 27 ye 14 ilâve eder- seniz müsevisi gene 11 olur. Aksini iddin eden varsa çıksın meydana... Gazi Hz.nin mü- him işaretleri Ankara, 26 (Telefon)— Bu | gün Gazi Hz. nin irat ettik. | | leri nutukta ve Arnavutluk İl kıralına çekilen telgrafta Ar- (| navutlukla münasebetimiz nok- tasından ayrı bir ehemmiyeti vardır. Malümdurki o Ahmet Zogo kıral olunca Arnavutlukla mü- nasebetimiz değişmişti. Salta- natı ilga “ iderek reisicümhur olan bir zat için, reisi cüm- hurluktan kıral olan bir zata karşı başka türlü hareket mümkün olamazdı. Gazi Hz. nin bir Arnavut mubabirine bugünkü iltifatla- tndan anlaşıldığına göre kon- feransta Arhavutluğu temsil eden zatların kendilerine ifham | ettikleri vaziyetten sonra Bal kanlar arasındaki birliğin yük- sek umumi menfeat namına Gazi Hz. bu noktayıda böyle bir telgraf çekmek suretile İl! bertaraf etmiş bulunuyorlar. Dost milletin hariciye komiseri diyorki: Büyük dostumuz sovyet şüralar| Vaşington müla- katının mühim neticesi Laval ile Hover anlaşamadılar Vaşingtondan dün gelen tel. graflara göre Vaşington mulâkatı seyasi noktainazardan akim kal. mıştır. Çünkü yapılacak müşte- rek tebligata göre Amerika reisi cümhuruyla © Fransız başvekili arasında itilâf hasıl olmadığı anlaşılmaktadır. itilâfa mani olan en mühim nokta Amerika reisi cümhuru Hoover, Fransanın tah- didi teslihat hususunda fedakâr- lık yapmasını teklif ettiği halde M. Laval bunun için emniyet şartını ileriye sürmüştür. Amerika reisi cümhuri ise memleketine ransanin istediği şerait daire- sinde bir emniyet meselesin mü- dahale teklifinde bulunacak bir vaziyette olmadığını ileriye sü- rerek Fransanın şartını kabul etmemiştir. Binaen aleyh neşre- dilecek tebliğte siyasi meselelere Yal çe imiyetektir. alnız isadi bazı esaslard. bahsolunacaktır. Vm Fransız başvekilinin Vaşington seyahati neticesine ait olarak gelen son haberler iç sayfamız- dadır. Recep bey Ha tetkikiorime dövün Gakatbi Kütahya; 26 (Vakit) “- Halk Fırkası umumi kâtibi muhterem meb'usumuz Recep bey şehrimi- zi teşrif ettiler, köy ve' kâza- larda tetkiklerine başladılar. Ticaret odaları —— Ummmi kongre iktisat vekilinin bir nutku ile açıldı Ankara, 26 (Telefon) — Ticaret hükümeti hariciye komiseri M. Lit Yinof dün sabah Rusyadan şehrimize gelmis. . akşam üştü Ankaruya hare- ket etmiştir, Hükümetimizin davetlisi olan M. Litvinof ile zevcesi ve Yanındaki di! ğer zevatı Odesadan getiren Rus ban-! Ankara, 26 (A.A) — Balkan mü rahhasları ve gazetecileri buzün saat 15 te B. M. Meclisi umumi içtima sü- lonunda Reisicümhur Hz. tarafından ayrı ayrı kabul edilmişlerdir. Ka. bulü müteakip Reisicümhur Fiz. mu) Yunanlılarla maç Muhtelit takım nasıl teşkil edilmeliydi ? GOL Yunanlılarla yapılacak maçlar çok yakınlaştı. Muhtelit” takımı odaları kongresi bugün İktisat vekil; 2IZID ne suretle teşkil edileceği Mustafa Şeref beyin bir natkilç kü.) iühim ve merakli bir mesele şat edildi. Relsliğe sabık İktisat ve) teşkil ediyor. Bu husustaki dü- kili Rahmi bey intihap edildi. Yarın) şüncemizi encümenler intihabı yapılacaktır. 4 üncü sayfamızda bulacaksınız. Büyük misafirimiz, istikbali esnasında vali muavini dıralı İlliç vapurunun Karadeniz Bo- gazı dışmda Peyk ve Berk torpitola- rı karşılamış, vapur torpitolarımız- la birlikte saat sekiz buçukta Düyük- dere önlerine gelmiştir. Hariciye protokol umum (müdür; muavini Kudret ve Hariciye vekâleti hususi kalem müdürü Kemal o Aziz rahhaslara hitaben aşağıdaki nutku irat buyurmuşlardır: “ Hanımlar ve efendiler, ! Bulkan milletlerinin birliğine ça- lışan kıymetli murahhasların huzu-| runda bulunmaktan ve onları muhab- betle selimlamaktan duyduğum bah- tiyarlık çok büyüktür. Balkan mil- letleri bugün Arnavutluk, Bulgaris. tan, Romanya, Yunanistan, Yugos- lavya ve Türkiye gibi müstakil siyasi mevcudiyetler halinde bulunuyorlar. Bütün bu devletlerin sahipleri olan milletler asırlarca beraber Yaşamış- Iardır. Denebilir ki Türkiye cümhu. riyeti dahil olduğu halde son asırlar. da vücüt bulan bugünkü Balkan dev- İetleri Osmanlı (O imparatorluğunun yavaş yavaş parçalanmasının ve ni. Karşılıklı siyaseti, hiçbir kaydüşarta tabi tutmıyan uzun dostluğumuz karşılıklı bir emniyet ve itimat uyandırmıştır. “Umumi harp, beynelmi- lel ihtilâfları kaldırmamış, arttırmıştır. Kararsız bey- nelmilel vaziyet karşısında Türk-Rus dostlukları, bariz sağlamlıklarile bilhassa na- zarı dikkati celbediyor., Fazlı Beyle birlikte ve şereflerine verilen öğle ziyafetinde | M. Litvinof, bugün Ankarada Gazimiz tarafından kabul edilecek beylerle Rus sefiri Suriç yoldaş, Rus selareti erkânı o burada bir motörle vapura geçmişler, Kudret ve Kemal Aziz, beyler kıymeti; misafirimize hü- kümetimiz namına (hoş geldiniz) de mişlerdir. Vapur bundan sonra yo luna devam etmiş ve saat 9 buçukta (Lâtfen sayfayı çeviriniz) Balkan konferansı son içtimamı aktetti Gazi Hz. murahhaslara hitaben çok mühim bir nutuk irat buyurdular Dünkü son celsede Balkan misakı projesi ittifakla ve alkışlar arasında kabul edildi hayet tarihe gömülmesinin târihi ne ticesidir. Bu itibarla Balkun millet lerinin asırlara şamil müşterek bir tarihi vardır. Bu tarihin elemli ha- tıraları varsa onlara sahip olmakta bütün Balkanlılar müşterektir. Türks lerin hissesi ise daha az acı - olma mıştır. İşte, siz muhterem (Balkan milletleri mümessilleri mazinin ka rışık his ve hesaplarmın üstüne çı karak derin kardeşlik esasları kura cak ve geniş birlik ufukları açacak» smız. İhmal olunmuş ve unutulmuş büyük hakikatleri ortayı koyacaksı- nız. Muhterem milletler murahhas- ları, Balkan milletleri içtimai ve si. yasi ne çehre arzederlerse ( elsinler onların orta asyadan gelmiş aynı ( Alt tarafı 6 ncı sayıfada | Beşinci hayvan sergisi dün ikinciliği kazananlar seçilmiştir. Resmimiz açılma bulunan memurlar ve ıw muvaffakıyetle açılmış, birinel m resminde banr OL. MM