27 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Meclisin küşadı arifesi.. Vekâletler bir çok kanun lâyihaları hazırladılar Borçlu hükümeti iğfal ederse şiddetle...
 Alman faşistleri Berlin 26 (A.A.) — Dün Dessau, Bernbourg, Coethen ve Anholt'ta yapılan belediye intihaplarında faşistler,
 Yunanlı sporcular Birinci kafile bu sabah şehrimize geldi Galatasaray - Fener — muhteliti ile iki maç yapacak olan Yunanlı
 Türkiye - Arnavutink İki hükümet arasında yeniden münasebet teessüs ediyor Ankara 26 (Hususi) — Gazi Hazretleri Balkan...
 Türk - Rus dostluğu Türkiyenin harici siyaseti Sovyet hükümetinin Hariciye komiseri M. , Ankara'da Türkiye cumhuriyetinin
 Muhterem misafirimiz M. Litvinof Ankaraya hareket etti Türkiye ile Rusya arasında iktisadi mesai iştiraki M. Litvinof Dün...
 Hükümet — Zonguldak kömür | havzasında — bir kömür taktirha- | nesi tesisine İüzum — görmüştür. Zonguldakta kömür taktir için

—. 5 ga Aa Büyük Millet meclisine verilmek üzere mühim kanun lâyihaları landı. hazır- Hükümetimizle Arnavut- luk arasında yeniden siyasi münasebat tees- süs ediyor. «—— — — e Sene 14 — No: 4667 Türk - Rus dostluğu Türkiyenin harici siyaseti Hariciye Sovyet hükümetinin komiseri M. Litvinof, Ankara'da Türkiye cumhuriyetinin © misafiri bulunuyor. Büyük komşu ve dost devletin o namdar (o mümessili, eminiz ki, memleketimizde gördüğü | olduğu bir an hüsnü kabulün hararetli kadar samimi oluşunda şüphe etmemiştir. Evvelce de yazdığımız gibi, M. Litvinofun o Ankarayı | ziyareti, hususi bir ehemmiyeti “haizdir. Bu ehemiyet, iki devlet: arasın- daki dostluk rabıtalarının takviye- sinden ve bu suretle Avrupanın şarkında sulhün temelleşmesinden ileri geliyor. İsmet paşa ile Tevfik Rüştü beyin Atina ve Peşteyi ziyaret- lerinden, İstanbulda - malüm olan debdebe, memnuniyet ve muvaf- fakıyet havası içinde - Balkan konferansının toplanmasından son- ra Sovyet Rusyası Hariciye komi- serinin Ankaraya gelmesine hususi bir mana vererek Türkiyenin harici siyasetinde yeni istikamet- ler aramak beyhudedir. Türkiye, son senelerde faal ve fili bir surette giriştiği harici siyaset yolunda devam ediyor: Bu siyaset sadece dostluk, ve Sulh siyasetidir. Şu nokta muhakkaktır : Cum- huriyet Türkiyesi, Osmanlı impe- | ratorluğunun en kuvvetli devirle- rinde bile aklına getiremediği, düşünemediği ve hiç bir zaman muktedir olmadığı faal, muayyen bir harici politika takip ediyor. Babıâlinin harici siyasette mü- meyyiz sıfatı, muhtelif büyük devletlerin, zaman zaman muhtelif istikametlerde esen nüfuz ruzgârına tabi olmaktı. Ankaranın, devlet- | . Kömürden benzin : Zonguldakta bir fabrika açılmasına karar verildi lerle münasebetinde esas, hiç bir tesire (o bağlı olmadan, yalnız memleketi: sulh ve selâmetini göz önünde tutarak, milletin vakar, haysiyet ve istiklâlinden hiç bir fedakârlıkta bulunmayarak, umumi hatları düşünülmüş, ve sarih bir istikamet takip etmektir. Bu harici siyasetin parlak netice- lerini, her türk, iftiharla görmektedir, İsmet paşanın ve Tevfik Rüştü beyin son seyahatleri Türkiyenin bu siyasi eserin, hariçteki kadrini itibarını ne derece (yükselttiğini gösteren neticelerinden bir: idi. M. Litvinofun ziyaretile bir kat daha tebarüz eden Türk - Rus dostluğu da, bu siyasetin ilk eseridir. Bu siyasetin temel taşı - yu- karıda söylediğimiz gibi - sulhün temididir. Bunun içindir ki, gerek Avrupa politikasında, gerek daha umumi beynelmilel siyaset âleminde, Tür- kiye - Rusya dostluğunu, sadece sulhü takviye eden bir amil olarak kabul etmelidir. Çünkü, milli ibtilâlden doğarak saltanat enkazı üzerine kurulan bu iki yevi dev- letin sulh içinde çalışma ve inkişaf ihtiyaçları çok büyüktür. Çünkü, dostluk sayesinde teessüs eden sulh ve emniyet, bu iki milleti, kendilerini (o asırlarca yıpratmış o olan likten kurtarır. yormuş , maceraperesiçi- Bundan b Türk - Rus dostluğu, Türlüyeyi yerele Soral bu memleketler üzerinde (Devami ikinci sahifede) Necmeddin Sadık Tahrir telefonu : 21686 | Muhterem misafirimiz M. Litvinof Ankara- ya hareket etti /Türkiye ile Rusya arasında | iktisadi mesai iştiraki M. Litvinof Dün şehrimize vasıl olan Rus hariciye komiseri, M. Litvinof cenapları dün sabah vali vekili Fazli beyi ve kolordu kumanda- nını ziyaret etmiştir. Öyle vakti muhterem misafirimizin şerefine Perapalasta şerefine bir ziyafet verilmiştir. M. inof: öğleden o sonra otelde-türk wewecnebi gazetecile- rini kabul ederek beyanatta bu- lunmuştur. Rus hariciye komiseri Türkiye ile Rusya arasında on seneden fazla bir ozamandanberi kuvvetli dostluk rabıtası mevcut olduğunu; Türkiyeyi ziyaretten pek memnun olduğunu söyledikten ve ( Devamı ikinci sahifede ) SALI — 27 Teşrinievvel 1931 Türkiye - Arnavutink İki hükümet arasında yeniden münasebet teessüs ediyor Ankara 26 (Hususi) — Gazi Hazretleri Balkan murahhaslarının gerek şahşına, gerek Türk milletine karşı gösterdikleri hissiyattan pek ziyade mütehassıs olarak konfe- ransa iştirak eden bütün devlet- © | lerin reislerine ayrı ayrı telgraf- lar çekerek her Balkan milleti ve devlet reisi için saadetler temenni etmiştir. Arnavut kralına da bu tarzda bir telgraf çekilmiştir. Arnavutluk ile bir müddetten beri aramızda siyasi münasebat inkıtaa uğramış gibi idi. Bu telgraf Arnavutlük krallığının o tanınmasına delâlet ettiği için yeniden siyasi müna- sebat teessüs edeceği anlaşılıyor. Arnavut murahhasları bundan çok memnun olmuşlardır. " Yunanlı sporcular Birinci kafile bu sabah şehrimize geldi Galatasaray - Fener omuhteliti ile iki maç yapacak olan Yunanlı futbolcılardan bir kısmı bugün konvansiyonel trenile (o Sofyadan şehrimize gelmişlerdir. Diğer bir kısım oyuncular da yarın vapurla İstanbula geleceklerdir. Yunan muhteliti Cuma ve Pa- zar günleri iki maç yapacaktır. Henüz Galatasaray - Fener muh- telitinin kati şekli malüm değildir. Beşiktaşlı Hüsnü ve Hakkının da muhtelite ithal “edilmeleri :muh- temeldir. Alman faşistleri Berlin 26 (A.A.) — Dün Dessau, Bernbourg, Coethen ve Anholt'ta yapılan belediye intihaplarında fa- şistler , orta fırkalara galebe | çalmışlardır. Zonguldakta kömür yıkama mahalli benzin sayesinde benzin ithalâtının kısmen önüne geçilmiştir. Bizde de petrol menbaları yok- Hükümet havzasında Zonguldak kömür bir kömür taktirha- nesi tesisine lüzum görmüştür. Zonguldakta kömür taktir için bir fabrika yapılacaktır. Bu fabrikada kömürden benzin naftalin, asit linit, Olizol gibi maddeler de istihsal edilecektir. Bu maddeleri tedarik etmek için harice binlerce lira para ve- riyoruz. Bilhassa benzin için harice “verdiğimiz para gittikçe artıyor. Petrol menbalarına malik olmı- ihtiyacın! yan Almanya, benzin temin için kömür havzalarında taktirhaneler acmıştır, Bu suretle kömürden edilen islihsal suni tur, Böyle bir tesisat meyda- | na (getirirse, hem benzin ve diğer maddeler için harice para vermiyeceğiz, hem de Zon- | guldak kömürleri için yenibir sarfiyat sahası bulunmuş olacaktır. Aldığımız malümata göre, ikti- sat vekâleti bu maksatla Zongul- dak maden mektebi müdürü Refik beyi tetkikat için Avrupaya gön- dermiştir. Refik bey Almanyada bu gibi tesisat hakkında tetkikat yapa- caktır. i Dünyayı saran ve sarsan İ buhranı, ne kadar az olursa olsun, Idare telefonu: 2144 Fiatı 5 kuruş Dün zabıta memurları Kumkapıda Yorgi isminde birine ait bu muazzam rakı fabrikasını keşfetmişlerdir. ( Tafsilâtı ikisi sahifededir ) Meclisin küşadı arifesi.. Vekâletler bir çok kanun lâyihaları hazırladılar Borçlu hükümeti iğfal ederse şiddetle cezalandırılacak Ankara, 26 (Hususi) — Teşrini- evvelin) son haftası Ankaranın bayram ve hazırlık zamanıdır. 29 Teşrinevvelde (o Cumhuriyet bayramı, yaz devresinin son kapan- ma merasimini muhurler. Bunu müteakip teşrii ve icrai faaliyet olanca kuvvetile başlar. Bu senede Teşrinisani iptidasın- da Türkiye Büyük millet meclisi adi ictima devresine başlıyacaktır. Bu yaz aktedilen celse yeni in- tihap edilen meclisin fevkalâde ictima devresi idi. Meclisin dört senelik 'devresi asıl bu Teşrinisa- niden başlamakdadır. Bu sene Büyük millet meclisinin meşgul olacağı işler arasında en başta gelen maliye işleridir. iktisat Türkiyedede tesir yapmıştır. Bu İ yüzden geçen sene bütçede mühim tasarruflar yapılmıştı Fakat bunun da kâfi gelmiye- ceği tecrübe ile sabit olmuştur. | Bunun için Oburada büdçede lasarruf icrası zaruretinin önüne geçilemiyeceği muhakkak addolu- | | nuyor. Teşrii devrede hükümetin, ann 30 Sene sonra İstanbul! -3- meclisin, . fırkanın en ziyade yorulacağı iş bu bütçe ve mali müvazene mes'elesidir. Bir taraftan varidatın ictinabı mümkün olmıyan tenezzülü ve halkın vergi kudretinin düşkün- lüğü bütçeyi tevazün ettirmek için masrafların * kısılmasını | istiyor. Diğer taraftan behemehal yapıl- mak istenilen bir çok işler masrafa ihtiyaç gösteriyor. Maaşları ten- kihe uğratmak memurların ehliyet ve doğruluk seviyesini düşürecek. Bugün bu endişeleri en doğru ve en hassas bir terazide tartarak en salim ve en makul yolu bulmak ve onu kuvvetli bir azim ve meram ile tatbik etmek.. İşte meclisin hükümetle beraber önün- de bulunduğu en mühim iş budur. Bütçe meselesi böyle olmakla beraber her vekâlet Büyük millet meclisine - arzedeceği meseleleri toplayıp hazırlamaktadır. Maliye vekâleti borçtan başka olarak vergi ve maaş kanunlarının tadillerini hazırlamaktadır. Geçen sene vergilerin tahfifi ve usullerinin ıslahı için başlanan mesainin bir. kısmı meclise arz (Devamı dördüncü sahifede) Gazeteci— Şu Terkos işleri hakkında ne düşunüyorsunuz efendim?, Vali ve Belediye reisi Muhiddin Bey - Satın almayı düşnüyoruzl,.. ALANA