27 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Ehli hayvanlar sergisi Dün sergi açıldı, bir çok hayvan sahiplerine mükâfatlar verildi Ehli hayvanat sergisi dün Dol- mabahçedeki eski has ahırlarda açılmıştır. Sergide bir çok hay- vanlar teşhir edilmektedir. Sergide 65 aygır, 35 kısrak, 47 tay, 7 merkep ve katır, 15 boğa, 3İ inek, 14 koç, 34 koyun vardır. 95 hayvan sahibi mükâfat al- mıştır. Mükâfat kazananlar şun- lardır: Aygır: Birinciliği Haydar efen- dinin, ikinciliği (Süleyman ve Mürteza efendilerin aygirları ka- zanmişlardır. Birinciye 150 lira, ikinciye de 80 lira verilmiştir. Kısraklar: Birinciliği Prens Ha- lim beyin Agu ismindeki kısrağı, ikinciliği binbaşı Mustafa, ve sü- vari binbaşısı Tahsin beylerin kısrakları kazanmışlardır. Birinci- ye 100 diğerlerine 70er lira verilmiştir. Taylar: Birinciliği Ulvi beyin ve Faik beyin, ikinciliği Ahmet Sadi ve İhsan beylerin tayları kazan- mıştır. Birinci 80, ikinci altmış lira alacaklardır. Merkep: Birinciliği Ali efendi, Bekir bey, Ali efendi ve Osman onbaşının merkepleri kazanmışlar- dır, 25 lira alacaklardır. Boğalar: Birinciliği Halit Beyin ve Aziz Efendinin, ikinciliği İbra- him oğlu Mehme ve Faik Efendi- lerin boğaları almışlardır. Birinci- lere 70er, ikincilere verilecektir. İnek: Birinciliği Aziz ve Meh- met Efendilerin, ikinciliği Manok | | | GÜNÜN HABERLERİ ve Faik Beyin inekleri kazanmış- lardır. Birinciye 60 lira, ikincileree 45 er bira vericektir. Koç : Birinciliği Aziz ve Eyip pehlivanm, ikinciliği Dimitri ve İsmail efendilerin koçları kazan- mışlardır. Birinciye 40 lira, ikinciye 25 lira verilecektir. Koyun : Birinciliği Ali Osman oğlu Ali ağanın ve İbrahim oğlu Ali efendinin, ikincili Aziz ve Mehmet Refik efendilerin koyun- ları kazanmıştır. Birinciye 40 lira, ikinciye 25 lira vericektir. Meclisin küşadı arifesi.. (Baş tarafı birinci sahifede) edilmişti. Bu sene bunun müte- bakı kısmı meclisin gözünden geçecektir. Bu meyanda kazanç vergisi kanununun da bazı tadil- lere tabi tutulacağı muhakkak addolunuyor. Maaş kanunu ismini taşıyan baremin de tatbikatında müşkülât uyandıran bazı noktalar tadil edilecektir. Maliyeden sonra en çok meclise iş verecek olan vekâlet adliye vekâletidir. Yeni kanunlarda icrası mukarrer tadiller için şimdiye kadar vaki olan mesainin mah- sulleri meclisin mühim iştigalle- rine mevzu olacaktır. İcra ve iflâs kanunundan başka usulü muhakeme kanunlarında da bazı tadilât yapılacağı muhakkak addediliyr. z İcra ve iflâs kanunda borç için hapis usulünun iadesi yoluna gidilecek değildir. Fakat borçlu tarafından icra dairesine vaki olan beyanatta hükümeti iğfal cür- mune tesadüf edildiği dakikada bunun pek çabuk ve şiddetle cezalandırılması yolu ehemmiyetle göz önünde tutulacaktır. Diğer taraftan tatbiki memleketin ah- valine uymıyan bir çok hükümler ve maddelerde tadile uğraya- caktır. Bunlar arasında ihtiyati hacizlerin tevsii, hacizden evvel ihbarın tahdidi mühim mevki tutacaktır. Dahiliye vekâleti yeni vilâyetler kanununu hazırlamaktadır. Bur- lar meclisin mühim bir meşgale- si de idari teşkilâtımıza yenilik verecek ve valileri yeni salâhi- yetlerle techiz ederek her yerin kendi ihtiyaçları dairesinde işe geçmesini kolaylaştıracak olan bu kanunun tetkik ve tastiki olacaktır. Maarif vekâletinin meşgalesi en ziyade yeni dil encümeni teşkilâ- tını mecliste müdafaa olacağı tahmin olunuyor. Yeni ençümenin 4 - 5 kişilik, fakat mütecanis ve kuvvetli bir heyet halinde teşkili ve buna mesaisini azami süratle neticelendirebilecek ve en kısa zamanlarda semere verecek şart- ların temini mukarrer olduğundan muhakak nazarile bakılmaktadır. Milli müdafaa, hariciye, nafıa, iktisat, sıhhat ve içtimaı muave- net vekâletlerinin bu sene için büyük teşebbüsleri olamıyacağı, yalnız umuru tedvir icin iktiza eden teklifleri ileriye sürecekleri tahmin edilmektedir. (Bütçede sıkı bir tasarrufun tatbiki bu vekâletler için yeni ve büyük işlere teşebbüs imkânını selbet- miş bulunmaktadır. Bununla beraber her vekilet bütçenin ve imkânım müsaadesi derecesinde kendi ilerleme prog- ramında (o velevki kısa ve küçük olsun adımlar atmağa çalışacaktır. Matbuat kanununun şu bir kaç aylık tatbikatı arasmda bile tat- bikinde güçlük görülen bazı mad- delerinin tadili hakkında Büyük Millet Meclisine bir teklif vukuu ibtimali şimdiki halde uzak görül- mektedir. Hükümetçe bu yolda bir tadil teklifi derpiş edilmemekte olduğu gibi, mebuslar tarafından böyle bir teklifin serdi içinde henüz tecrübe ve tatbikatın küfr dere- cede kendini göstermediği tahmin olunuyor. Şu tafsilâta göre, Büyük millet meclisinin bu seneki mesaisine en ziyade “tasarruf ve tanzim, prensipi hâkim olacağı tahmin olunabilir. Patates bolluğu Köylüden 100 paraya kadar patates alınıyor Bu sene patates pek ucuzdur. Asmaaltı piyasasında en iyi pata- tes 5 kuruştur. Sıra mallar 3 kuruşa kadar veriliyor. Adapazrı ve civarında daha ucuzdur. Adapazarında köylerden 100 paraya kadar patates top- lıyan tüccar vardır: Tüccar bu malı nevilere ayırmakta, en irile- ri 5 kuruştan 8 kuruşa kadar ufakları da 3 kuruşa satılmaktadır. Mahsul çok para etmediği için buraya sevkiyat ta .Köy- lünün elinde çok mal vardır. Adar pazarından alâkadar bir daireye Teki bir mektupta müskirat ir idaresinin Adapazarı ve havali- sinden ispirto için patates alması teklif ediliyor. Patates bugünkü şarait altnda ispirto için enucuz bir madde olmuştur. İhracat işleri İhracat ofisi, şehrimizde ihracat üzerine iş yapan anonim ve limi- tet şirketlerin müdürlerini içtimaa davet etmiştir. Bu içtimada ihra- cat işlerine ait meseleler görü- şülecektir. 40 ar lira Sinemasında Gazi Hz. nin nutku Gazi Hz. Meclisin küşadında mutat nutuklarını irat edecekler dir. Bu nutukta siyasi ve iktisadi meselelere temas edilecek, İsmet Paşanın seyahatinden, (Balkan konferansından ehemmiyetle bahs olunacaktır. Xx Müstakil mebuslar — Mec- lisdeki müstakil mebusların bir grup teşkil edecekleri doğru değildir. mebuslar ayrı ayrı çalı- şacaklardır. Xx Yalova telefonu — Yalova ile telefon muhaberesine başlan- mak üzeredir. Hattın tesisatı bit- miştir. * Gazi Hz. Rum Patriğinin hatırını sordu — Atina'da çıkan Atinaika Nea gazetesi riyaseti cumhur başkâtibinin patrikhaneyi ziyaret ederek rahatsız olan pat- riğin sıhhatini sorduğunu ve Gazi Hz. nin selâmlarını tebliğ ettiğini yazıyor. * Recep bey — Halk fırkası umumi kâtibi Recep bey Kütah- yaya vasıl olmuş ve halk ile te- mas ederek tetkikata başlamıştır. Xx Berlin sefirimiz — Berlin sefirimiz Kemaleddin Sami paşa şehrimize gelmiş ve dün Ankaraya gitmiştir. x» Büyükadaya elektrik verili- yor — Büyükadaya 29 Teşrinievvek de Elektrik Şirketi tarafından cereyan verilecektir. Bu husustaki hazırlıklar bitmiştir. Belediye mühendisleri dün Adaya giderek yapılan, tesisatı teftiş etmişlerdir. Cereyan, tesisati ikmal edilmiş olan yerlere verilecektir. X İstanbul - Edirne telefonu — İstanbul - Edirne telefonu Cuma gününden itibaren açılacaktır. * Şehir haritası — Dahiliye vekâletince tasdik edilen şehir hudutları ile kaza ve nahiye hudutlarını gösteren yeni harita nefis bir tarzda basılmıştır. Bu haritalar alâkadar yerlere tevzi edilmektedir. Bundan başka ayrıca bir şehir haritası da hazırlanmaktadır. Bu harita daha mufassal olacaktır. * Fen fakültesi talebesi Al- pulluya giti — Fen fakültesi kimya zümresi son sınıf talebeleri kimyayi sınaide okumakta olduk- ları şeker imali usulünü mahal linde görmek üzere müderris doktor Cevat Mazhar bey ile beraber dün Alpullu şeker fab- rikasma gitmişlerdir. X* Vapur şirketlerinin tevhidi meselesi — Limandaki savahili mütecavire vapur şirketlerinin tevhidi meselesini tekik eden komisyon meselesini bitirmiş ve raporunu belediye riyasetine ver- miştir. Rapor tetkik edildikten sonra, şehir meclisine verilecektir. Meclis kabul ederse tevhit esası bir temenni mahiyetinde hükü- mete arzedilecektir. AYN kini MAJIK şa ARTİSTİK sinemalarında birden DREYFUS M- E-S'E EE S.E Yerlerinizi şimdiden temin ediniz. Mühim ve fevkalâde DREYEUS-sizlü Yarın akşamdan itibaren 27 Teşrinievvel 1931 OPERA ve filmi davasından bir sahne Ç DEVİREN şaheserinde MİLYON PEŞİNDE Bu AKŞAM saat 21,30 da NAMUSSUZLAR Piyes 3 perde AYI Komedi 1 perde Yazan: Gerolomo Rovetta Tercüme eden: Bedrettin sas gecesi TİM Yakında: KALBIN SESİ Zayi — 1874 No. tek beygir arabacı numarsını zayi ettim, yenisini çıkaracağımdan hükmü yoktur. Istiklâl caddesi 207 No.lı sütçü ükkân, İstefan Sarandi ans Radyo 27 Teşrinievvel salı akşamı Istanbul — 1S gramofon. 19,30 Vedia Riza ve Nermin H.ların iştirakile ala turka musiki. 20,30 Sahih Murat B. ta rafından konferans. 21 Tahsin Ef.ile Belkis H.ın iştirakile saz. 22 hafif orkestra Konseri, Berlin (1635 m.) — 20 ye kadar muhtelif musahabeler. 20,35 Radyoda şarkı dersi. 21,91 Katolikliğe dair kon- ferans, 22,5 Dr. Freider Vaysman'in idaresinde Vagner'in eserlerihden konser. 23,30 orkestra tarafından halk Konseri. 24,35 dans musikisi. Budapeşte (550 m.) — 1S konfe- rans, 18,35 gramofon (yeni plâklar), 19,35 ders, 20,05 konferans, 20,25 piyano temsili. 22,15 Friskay'n idaresinde as- keri musii Gade, Ştraus, Michels, Masma, Friskay, Fihtner ve Dol Donau'un eserlerinden mürekkep parçalar, 22,05 hava raporu, müteakiben Ojen Pertis Sigan takımı. Viyana (516 m.) — 18,05 Keman orkestrası ve sonra piyano ile Paul, Yuan, Brahms, Deppusi, Grieg, Dvorak ve Frank'ın eserlerinden konser, 19,20 muhtelif mevzular hakkında musahabe- ler, 20,40 Viyana şarkıları, 21,05 Stut- İSTANSOL BELEDİYESİ İn | gat'tan naklen büyük filarmonik konser, 29.35 haberler, 22,50 iki piyano ile Rahmaninef, Reger, ve Franz Şimid'in eserleri, 23,40 Operet ve dans musikisi. Roma (441 m.) — 18,25 sada ve musiki konseri, 20,35 gazete haberleri, 21,15 gramof 5 şen sözler, 21,40 ingilizce ders, Verdi'nin asarından «Trubadour> operası, istirahatlerde ko- nuşmmalar. Bükreş (394 m.) — 13 gramofon. 13,50 keza. 18 hafif musiki. kestra konseri, 20 konfe: gramofon. 21 Radyo ork Racine - Grieg. Norveç dansı. taganni. » Ticaret ve Sanayi odaları kongresi dün Ankarada açıldı — Ticaret ve sanayi odaları kongresi dün sabah iktisat vekili Mustafa Şeref B. in bir nutku ile açılmış- tır. Müteakiben encümenler inti- hap edilmiştir. X* Verem hastanesi — Verem Mücadele Cemiyeti (tarafından açılacak verem hastanesi için ha- zırlıklar yapılmaktadır. Cemiyete Hilâliahmer merkezi umumisinden 30 bin lira gönderilmiştir. Bu paranın 18 bin Jirası ile Eren- köyünde hastane ittihaz oluna- JOHN BARRYMORE cak köşk satın alınaçaktır. UZ LATA DA GENERAL Xx Mütekait harp malülleri ce- miyetinden : Cemiyetimizin tabe- dilen 1931 - 1935 mesai proğramı Beyazıtta havuz karşısında tütüncü malül zabit Vasıf, Eminönünde gazi gişesi sahibi Cemal, Galatada Karaköy tokatli yanında tütüncü malül zabit Şevket, Üsküdarda Karadavutpaşa mahallesinde ha- kimiyeti milliye caddesinde malül- gazi Tayyar, Tophanede tramvay tevakkuf o mahallinde © tütüncü Şükrü, Eyipte iskele gazinosunda Cemil, Beşiktaşta tramvay deposu yakınında tütüncü Şükrü beyler” nezdlerinde ve Beyazıtta Vezne- cilerde cemiyet merkezi umumi- sinde meccanen tevzi edilmek- tedir. Cemiyyette mukayyet arka- daşlarımızdan arzu edenlerin isim, adres ve cemiyet kayıt No- larını bavi bir kâğıt vererek bu proğramlardan birer tane edin- melerive bunları tetkik ederek yakında (verilecek konferansta beyam mutalaa etmek üzere ha- zırlanmaları rica olunur. #» Türkiye tıp cemiyeti— Türk tıp cemiyeti 27/10/931 salı günü saat on sekiz buçukta mutat cek sesini akdedeceğinden arzu bu- yuran etibbanım teşrifleri rica ediliyor. Ruzname şudur: 1 — Appendicite teşhisinde Röntkenin mevkii 2 — Hysterectomie perineale. Türkiye İş Bankasındar: Cumhuriyet bayramı münas:- betile 29 teşrinievel 931 per- şembe günü İstanbul ve Beyoğlu Şubelerimiz kapalı bulunacaktır. nunun İstanbul 26 Teşrinievvel 1931 (Akşam fiatları) İstikrazlar Tahvilât İst, dahili. 38,50 | Tramvay Mx — Şark d. yolları o 260 Tünel 475 > De saa) Rıhtım 1390 — a | Anadolul 26,25 Bagdat. s7| mi w— 1. askeriye a « MM 2780 Esham İş Bankası 8,59) Terkos 32,25 Anadolu 15,65| Çimente Ar (| 9,— Reji 5,30| Ünyem dey. © 24,25 Şir. hayriye 16,30 | Şark dey. 2,75 Tramvay 56,—| Balya pm Umumü sigorta (| 10,90) Şarkım. ecza (o 250 Bomonti 26—| Telefon n— Çek fiatları (kap. sa. 16) Londra 527,12,50| Prağ 16,08,— Nüyork 0,47,66,—| Viyana 3,56,65 Paris 12j06,— | Madrit 5,35,— Milano 9,14,39,—| Berlin 704,2 Brüksel 340,—| Varşovz 3 Atina 4870,—| Peşte 3,05,25 Cinevre 241,15,—| Bülreş 79,59 Sofya 612650 Belgrat 26,26 Amsterdam HIZ40—| Moskova — Nukut (satış) kuruş kuruş 1 isterlin 823,—)| il şilin, Av 7 3 dolar 717—| 1 pezeta 18,50 70 £. Fransız 1,—| 1 Mars 48,— 20 liret m—| 1 Bel — 20 f. Belçika (| 1T8,— b A 2 20 drahmi, 52,50İ 20 dinar 72,50 3014. İsviçre 20,—| 1 Çernoveç €E 46 leva 30,—| IAltn 940,— 1 #lorin 85,—| 1 Mecidiye (| 51,— 40 kuron Çek.) 123—| tBarknot 172 win yasli