27 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

27 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

© Eg ğe Zi MANENENMANIMMM 27 Teşrinievvel 1931 Sahife / Kumar memleketinde telâş Bu sene Monte Karloda paralarını Viyana mektupları Avusturyada babalar gü: nü merasimle tesit edildi bitirenler zehirle intihar ediyorlar Sterlinin düşmesi üzerine İngiltereye — & Yt b Yi p e kır ) b R ve i hal giden ingilizler birer ikişer yeniden Nise ve Monte Karloya dönüyorlar Meşhur Monte Karlo kumarhanesinin denizden görünüşü Nic&, 18 (Hususi) — İngiliz | lirasının birdenbire kıymetini kay- | betmesi İngiltereden ziyade Fran- sanın bazı şehirlerinde, bilhassa Nice'de heyecan uyandırmıştır. Bunun sebebini bu şehirlerin ingiliz seyyahları sayesinde yaşı- yabilmesidir. Kış mevsimi gelipte Ingilterede sisli, yağmurlu hava- lar başlayınca İngilterede ne ka- dar zengin, işsiz, güçsüz kimse varsa Fransanın cenubuna akın eder, bu soğuk ve rutubetli ay- ları Nice veCanne gibi havası mutedil şehirlerde geçirir, tabii buralarda milyonlarca lira bırakirlar. Bir vakitler (Nice) şehrine gelenler hep zengin tabakaya mensuptu. “Son senelerde ingiliz lirasının kıymetinin yüksek olması yüzünden işsizler, hattâ ingiliz hazinesinden aldıkları para ile geçinen amele bile gelip Fransa- nın cenubunda yerleşmeğe başla- mışlardı. Bu yüzden Goted' Azure denilen bu sahil gittikçe inkişaf ediyor, evelce ayrı ayrı şehirler olan Canne, Nice, Monte Karlo, Manton, birleşerek adeta bir şehir halini alıyordu. Hattâ bir çok ingilizler yaz mev- simini de Cote d' Azure de geçir- meğe başlamışlardı. Bir ay evel ingiliz lirası düş- meğe başlayınca bu ingilizler birdenbire pılıyı pırtıyı topliyarak İngiltereye taşındılar. Birkaç gün içinde bütün oteller boşandı. Kış mevsimi için büyük hazırlıklarla açılan otellerin sahipleri ne yapa- caklarını şaşırdılar... Hakikaten vaziyet pek fenaidi ve böyle devam etseydi, bu kış Fransanın | cenubundaki bütün oteller ve eğ- lence yerleri iflâs edecekti. Nice bu mühaceret ve civarındaki çok Bereket şehirlerden | sürmedi, 15-20 gün sonra gidenler birer ikişer tekrar geri gelmeğe başladılar. Her sene kışı buralarda geçirenler de oturdukları otellere her zamanki dairelerinin bazır- lanması için telgraflar çektiler. Nice 1932 kişını da her sene gibi zevk ve eğlence içinde geçirmeğe hazırlanıyor. İngilizlerin tekrar Nice havali- sine dönmelerinin birkaç sebebi vardır, fakat bunların başlıcası ingiliz lirasının şimdilik istikrar bulması ve bu havalideki eğlence yerlerinin, bilhassa kumarhanelerin başka tarafta mevcut olmamasıdır. Nice tabiat itibarile çok güzel bir şehirdir. Büyükadayı çok ma- mur, daha fazla ağaçlık ve saat- lerce devam eder farzedin, Nice ve havalisini biraz gözünüz önünde canlandırmış olursunuz. Bu güzel sahilin yalnız bir ku- suru vardır, o da buralarda ku- marhanelerin pek bol olmaydır. Nice şehrinde hemen her sokâkta belediyenin kontorolu altında bü- yük bir kumarhane vardır. Bun- dan başka her eğlence yerinde, hemen her büyük gazinoda kumar oynanır. Bunların hepsinden bele- diye hisse alır. Kumar yalnız Nice şehrine münhasır değildir. Herkesin bil- diği meşhur Monte Karlo kumar hanesi Nice'in yanı başındadır. Nice'den buraya tıramvay, şimen- difer, otobüsle her dakika gitmek kabildir. Keza son senelerde en büyük kumar merkezi olan Canne gazinoları da mesafededir. Nice'e yarım saat Bu gazinolar kış | gelince kumar meraklıları ile dolar. Kumar çok kuvvetli ihtiraslar- dan biridir. Ömründe oyun oyna- mamış olan adamlar bile bu ihti- rasın cazibesine güç mukavemet ederler. Bir defa kumara yakasını kaptıran kendini bundan güç kur- tarabilir. Kumar hırsını başka yerde tatmin edemiyen ingilizler de vaziyetlerini biraz düzeltince tekrar Cote d' Azure'e gelmeğe başladılar... Şimdiki halde Nice'te yalnız Casino de la Jet&e açıktır. Diğer büyük gazinolar ancak ay başın- da açılacaktır. Cannedeki büyük gazino da keza ay başında açılacaktır. Bunun için kumar meraklıları hep Monte Karloya taşınıyorlar. Bu kumarhanelere gidenlerden yüzde doksan dokuzu kaybetmeğe mahkümdur, ancak yüzde biri kazanıyor. Fakat bunların kazancı büyük mübalegalarla işaa edildi- | ğinden pek çok kimseler kolayca zenğin olmak hırsile gazinolara koşuyorlar. Bu sene Monte Karloya giden- ler içinde bütün paralarını yiyip bitirenler pek çoktur. Bunlar içinde İngilizler ekseriyeti teşkil ediyor. Paralarını bitirenlerden büyük bir kısmı intihar ediyor. Kumarhane heyetinin (gizlemek için sarfettiği Obütün gayrete rağmen bu intiharlar duyulmak- tadır. Herşey gibi Monte Karloda inti- harın da bir modası vardır!. Bazan tabanca ile, bazan kaya- lardan denize atılarak intihar edilir. Bu senenin intihar modası zehir içmektir. Monte Karloda ken- # dini öldürenlerin ekserisi kumar masası başında bir hap yutuyor, ' bu suretle intihar ediyor.. Bunun için şimdi gazino memurları oyun- culari sıkı bir nezaret altında bulunduruyorlar. Bu yüzden geçen hafta tuhaf bir vaka olmuştur: Yaşlı bir İngiliz kadını rulet masalarından (birinde oturarak kumar oynağa başlamış ve bir çok para kaybetmiştir. Kadın bir aralık çantasını açarak bir hap çıkarmış, ağzına atarak yutmuştur. | Bunu gören memurlar kadının bağırmasına meydan vermeden kendisini iskemlesile birlikte yaka- lamışlar, derhal bodrum katına götürmüşlerdir . Burada bir doktor, kadını ameliyat masa- sına yatırarak midesini yılamağa | olsun , ve bugün tesit edilsinde babaların bir günü olmasın? Filhakika çocuklar memleketin istikbalidir, anneler bu çoçukları doğurup büyütmekle omükellef- | tirler. Ya babalar?.. Babaların bütün bu işte hiç bir hissesi, hiç bir şerefi, hiç bir vazifesi yok i mudur.? Gerçi baba olmak gayet ko- laydır ve annelerin çektikleri zah- metleri babalar duymazlar. Fakat iyi ve hakiki bir baba olmak ne kadar güçtür. Bir çocuğun yetiştirilmesi için annenin olduğu kadar, ve hattâ bazı noktalarda daha fazla mesuliyet ve ağır vazife babalara da terettüp etmi- yor mu? İşte bunu nazarı dikkate alan Avusturyalılar her sene çocuk ve Lai Viyanadan bir manzara: Viyana 15 ( Hususi) — Niçin ! çocukların, annelerin birer günü Altınlar çıkarılıyor bi Marya Hilfer caddesi anne günü gibi bir de baba gününü tesit etmeğe karar vermişler, bu- nun için teşrinievvelin üçüncü gününü intihap etmişlerdir. Bu sene 3 teşrinivvelde Avusturyanın her tarafında, bilhassa Viyanada büyük şenliklerle (Obaba günü tesit edilmiştir. Avusturyada çocuk günü çocuk- lara, anne günü annelere hediye- ler verilir, O gün herşey onlar içindir. Herkes annelere, çocuk- lara yardım eder. Bu seneden itibaren başlıyan baba gününde babalara hediyeler verilmiş, onlara ikram edilmiş, babaların gönülleri alınmıştır. Bil- hassa ihtiyar babalar bundan çok memnun olmuşlardır. Avusturyada kabul edilen baba gününün diğer memleketlere de nümune olacağı tahmin edilmek- tedir. Umumi harp esnasında Fransanın Brest limanı açıklarında Egypt isminde bir yapur batmıştı. yordu. Son zamanlarda bu altınların başlanmıştır. Dalgıçlar aylarca çalıştıktan sonra Bu vapurda 15 sandık altın bulunu- çıkarılması için çalışılmağa altın dolu sandık- ların bulun duğukamaraya kadar inmişlerdir. Yalnız fırtına yüzünden ameliyatı tehir etmek lâzım gelmiştir. Resmimiz demir elbise içinde sudan çıkan bir dalgıcı hazırlanırken kadının oğlu yetiş- miş, annesinin yuttuğu bapın doktorun verdiği ilâç olduğunu anlatmış, güç bal ile kadını bir işkenceden kurtarabilmiştir. Nice de yaz kış Kumar oynuyan bir kaç tanınmış sima vardır. Bunlardan biri de Sabahçı Mihran | efendidir. Mihran efendi hergün saat beşten yediye kadar Casino de la Jettöede bakara oynar. Mihrar efendi şimdi burada sütçülük yapıyormuş. Bir villası, birde oto- mobili var. Maamafih bu adam da kumarda ekseriyetle ( kaybcdi- yormuş.. — V. E.