27 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

U Sahife 2 Türk-Rus dostluğu (Baş tarafı birinci sahifede) larının muhtemel macera emelle- rinden koruyan bir kuvvettir. Bu sıfatla da sulhe hizmet eder. Türkiye Yunanistan dostluğu de, şarki OAvrupada aynı macera tehlikelerinin önünü almıyor mu ? Geçirilen bunca acı tecrübe- lerden sonra, devamlı bir sulkün i hakiki netice varr Türkiye ve Rusya, bu asırda nazari bir düstur olarak mütemadiyen ortaya atılan “bey- nelmilel (o teşriki Omesai, yi herkesten iyi anlayan ve tatbik eden iki devlettir. Çünkü sulh, onların yalnız lâf olarak gayeleri değil filhakika hikmeti vücutlarıdır. Türkiye ve Sovyet Rusyası ricali arasında sık sık vuku bulan ve vukubulacak olan ziyaretlerin manası budur. Rakı fabrikası Kumkapı'da muazzam bir fabrika bulundu Dün polis ve müskirat idaresi memurları Kumkapıda yer sltma gizlenmiş bir rakı fabrikası mey- dana çıkarmışlardır. Yorgi isminde birine ait clan bu fabrika mutfakta ve oc ğın altında gizli bir mahzende bulunmuştur. Bu mahzene girmek için ocak altındaki bir dükmeye basınca derhal müteharrik bir kapı açılıyor ve mahzenm içine giriliyor. Burada 1500 kilo rakı, 20 bin kilo cibre, 200 çuval kuru üzüm, kocaman bir kazan ile inbikler bulunmuştur. Dün deniz amelesinden Ferhat, Koço, Kemal, Niko isminde dört kişi Recel Karol vapuruna 38 kilo esrar kaçırırlarken yakslan- mışlardır. Tahkikata başlanmıştır. Bir cinayet 17 yaşında bir çocuk kendisine yüz vermiyen kadını öldürdü Dün sabah Kasımpaşa'da feci bir cinayet olmuştur. Kasımps- şada oturan amele Hasan ile karısı Huriye hanım sabah saat 8 raddelerinde işlerine gitmek üzere bayram yeri denilen mahalden geçerlerken 17 yaşla- rinda Bayram arkalarına takılarak Huriye hanıma sarkıntılık etmeye başlamıştır. Kadın bir kaç defa, kendisine ayrılmasını söylemişse de Bayram dinlemiyerek sarkıntılığına devam etmiştir. Bunun üzerime Huriye hanım kendisini kovmuş, bundan hiddetlenen Bayram büyük bir kama çekerek kadıncağızı vücudu- nun 8 yerinden ağır surette yarala- mıştır. Huriye hanım derhal öl- müş, katil Bayram kaçarken y2- kalanmıştır. Zabıta ve müddei- umdmi muavinlerinden Muhiddin bey tahkikata devam etmektedir. Ankaraya her gün izciler geliyor Ankara 27 (Telefon) — Cum- heriyot bayramına iştirak etmek üzere her taraftan şehrimize izci- ler geliyor. Dün akşam Istanhul- dan muhtelif mekteplere mensup izciler gelmiştir. izciler | istasyonda muzikayla karşılanmış, kendilerine (tahsis edilen garnizonlara gitmişlerdir. ” saplarının üstüne | kardeşlik T Ankara, 26 — Balkan murah- hasları dün iki trenle Ankaraya gelmişlerdir. Murahhaslar sabah- leyin şehri gezmişler, öğleden sonra da Büyük Millet Meclisinde konferansın son celsesini aktet- mişlerdir. in Gazi Hz. de refakatle- rinde, Meclis reisi Kâzım paşa, hariciye ve dahiliye vekilleri ol- duğu halde teşrif etmişlerdir. Mu- rahhas heyetleri Gazi Hz. ne meclis salonunun kapısı önünde birer birer arzı hürmet etmişlerdir. Bundan sonra Reisicumhur Hz. kürsüye gelerek fransızça gayet fasih bir nutuk söylemişlerdir. Gazinin nutku devam ettiği müddetçe salon alkışlarla sarsık mıştır. Gazi nutkunu bitirip salondan çıktıktan (Osonra da alkış ve: — Yaşa !. Nidaları dakikalarce devam etmiştir. Gazi Hz.nin nat kundan sonra Hasan bey celseyi açmıştır. Celsede evvelâ harp malüllerinin bir mektubu okun- muştur. Sonra Romanya murahhası M. Pella söz alarak Kellog misa- kından Cemiyeti Akvam misakın- dan, Balkan misakından bahsetti ve: — Cemiyeti akvam misakında da harbi meşru göstererek bir çok maddeler var. Bunlar Balkanlıla- rın işine gelmez.. Bizim misakımız adalet, müsavat ve emniyet pren- . siplerine istinat etmelidir.. dedi. Bundan sonra siyasi komisyon ra- poru ittifakla kabul edildi. Bilâhare M. Pella alkışlar ara sında veda nutkunu söyledi ve murahhaslarımıza, matbuata te- şekkür etti. M. Pellayı mütekıp Ruşen Eşref bey güzel bir nutuk söyledi. Konferans Hasan beyin nutku ile nihayetlendi. Gazi Hz. nin nutku Ankara 26 — Gazi Hz. dün Balkan konferansı murahhaslarına irat buyurdukları nutukta: — Balkan (milletleri (O bugün Arnavutluk, Bulgaristan, Roman- ya, Yunanistan, Yugoslavya ve Türkiye gibi müstakil mevcudi- yetler halinde bulunuyorlar. Bütün bu milletler asırlarca beraber yaşamışlardır. Türkiye cumhuriyeti de dahil, son asırda vücut bulan Balkan devletleri Osmanli imperatorlu- Zunun tarihe gömülmesinin bir neti- cesidir. Bu itibarla Balkan dev- letlerinin asırlara şamil müşterek bir tarihi vardır. Bu tarihin elemli hatıraları varsa, onlara sahip olmakta bütün Bajkanlılar müş- terektir, Bunda Türkiyenin hissesi ise dah aaz acı olmamıştır. Balkan milletleri omümessilleri mümessilleri mazinin karışık he- çıkarak derin esasları kuracaksınız. Ihmal edilmiş büyük hakikatleri meydana çıkaracaksınız. Balkan milletleri ictimai ve siyasi ne çehre arzederlerse etsinler onlar orta Asyadan gelmiş ayni kandan yakın soylardan, cetleri müşterek olduğunu unutmamalıdırlar. Karadenizin şimal ve cenup ZE KE TDİ yoltarile deniz dalgaları gibi bir- HUSUSİ TELGRAF HABERLERİ Balkan konferansı Gazi Hz. pek mühim bir nutuk irat etti Konferans dün kapandı, murahhaslar dün akşam hareket ettiler biri ardınca gelip balkanlara yer- leşen insan kütleleri başka başka ad taşımakla beraber aynı kanı da taşıyorlar. Bir an mazideki bu çelik halkaları unutsak bu- günün bir çok icapları Balkan devletlerinin birleşmelerindeki bü- yük faydayı gösterir. Balkan birliğinin temeli müsta- kil mevcudiyete saygı, iktisadi sahada terakki, kültür ve medeni teşriki mesai olduktan sonra bunu herkes taklit eder. İnsanları mesut edeceğim diye onları biribirine boğazlatmak gayrı insani bir sis- temdir. İnsanları mesut edecek yegâne sistem onları biribirlerine yakınlaştırmaktır. Size tuttuğunuz yolda devamlı mesai ve muvaffakıyet temenni ederim. Temsil ettiğiniz milletler için saadet ve devlet reisleri için sıhhat ve saadet temenni ederim. Milletlerinize benden muhabbetler, dostluklar götürünüz. Tevtik Rüştü beyin ziyafeti Ankara, 26 — Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey Balkan murah- hasları- şerefine bir öğle ziyafeti vermiştir. Tevfik Rüştü bey bir nutuk irat ederek Balkan birliği konferansının ehemmiyetinden mu- rahhaslarm deruhte ettikleri ulvi vazifelerden bahsetmiş, kendilerini selâmlanıştır. Bu nutkua Yunan baş murah- hası cevap vermiştir. Galecek ictima Bükreşte Ankara 27 — Balkan konferan- sma iştirak eden murahhaslar bu akşam hususi trenle Ankaradan hareket edeceklerdir. Konferansın egelecek ietimamr Bükreşte akte tmesi muhtemeldir. Fransada intihap Nahiye intihabında radikal sosyalistler kazandılar Paris, 26 (A.A.) — Dünkü na- hiye intihabatının neticeleri siyasi vaziyeti değiştirmemiştir. Netice- ler, radikal sosyalistlerin pazar günkü muvaffakıyetlerini takviye etmektedir. Mutediller, vaziyetlerini muha- faza etmişlerdir. Mutedil cumhu- riyetgiler, 10 azahk kaybetmiş lerdir. Sol cenah cumhuriyetçileri, 7 kaybetmişler, müstakil radikal- ler 5, radikal sosyalistler 3, cum- huriyetçi sosyalistler 2, halkçı demokratlar, 1, müttehit sosya- listler 2 azalık kazarmışlardır. Canton intihabatı Obitmiştir. Ikinci defa yapılan ârâya müra- caat, sosyalistlerin veziyetlerinin değişmemiş olduğunu, hatta bir kaç azalık kaybetmiş olduklarını göstermiştir. Alsasta komünistlerle kaotolikle- rin ve halk birliği ile muhtariyet taraftarlarının garip. bir surette birleşmeleri Oüzerine (o ekseriyet değişmiştir. Müntehipler,şunu isbat etmiştir: 1932 intihabatı, Fransanın umumi siyaseti gibi sakin, mutedil ve makul olacaktır. izmir muhteliti çalışıyor İzmir 26 (Hususi) — Antrenör Peğnam takımların oyununu gör- dü, Antrenör, 2 ay çalıştıktan sonra İstanbul muhtelitinin çağırılıp te- reddüt etmeksizin maç yapılacağı mütalâasındadır. Dün geceki konser Halk evindeki konserde Gazi Hz. de bulundu Ankara 27 (Telefonla) — Dün gece Halk evinde Balkan murah- hasları şerefine riyaseticomhur orkstrası tarafımdan bir konser verilmiştir. Halk evinin tiyatro salonu ka- labalıktı. Parterde murahhaslar lecalarda sefirler bulunuyordu. Reisicumhur Hz. konseri teşrif edince Balkan murahhasları ayağa kalktılar, dakikalarca Gazi Hz.ni selâmladılar. Gazi Hz.ne Başvekil ismet, B. M. meclisi reisi Közm paşalar refakat ediyorlardı. Antrakta Bulgar murahhasları Gazi Hz. ile görüşmek fırsatını buldular. Gazi Hz. nin Balkan murhbaslarına (söylediği nutuk kitap halinde basılmıştı. Murah- haslar bu kitabı bir hatıra olarak Gazi Hz. ne imza ettirdiler. Konser çok alkışlandı, on bire çeyrek kala bitti Murahhaslar konseri müteakıp halk evinden ayrılarak istasyona haraket ettiler. M. Litvinof Ankarada büyük istikbal hazırlığı yapıldı Ankara 27 (Hususi) — Sovyet Hariciye komiseri M. Litvinof bu gün şehrimize gelecektir. Sovyet komiserine büyük bir istikbal merasımı yapılacaktır. İstasyon caddesinde bir tak gain Rusça safa gediniz.. iye bir yazı yazılmıştır. Aynca istasyon Türk-Sovyet bayraklarile donatılmıştır. Akşam üzeri M. Litvinof şere- fine hariciye vekili Tevfik Rüştü B. tarafından Ankara palasta bir ziyafet verilecektir. Yarm akşamda Sovyet sefiri M. Suriç tarafından Sovyet sefa- rethanesinde bir suvare verile- cektir . ri Amerika seyahati Borçları tecil etmeğe karar verildi Paris 26 (A.A) — Gazetelerin umumi intibar, M. Laval'in Was- hingtonda Fransız noktai maza- rının muvaffakıyetini temin etmiş olduğu ve alnan neticelerin ehemmiyete şayan (bulunduğu merkezindedir. Fransa, Young plânının tama- miyetini muhafaza ettirmeğe mu- vaffak olmuştur. Cihan, her iki memleketin muhadenet ve sulh sahasında paramn istikrarın ve altın mikyasını muhafaza etmek suretile dünyanın iktisadi kalkın- masına beraberce çalışacaklarına emin olabilirler. Ziya Gök Alp'ın vefatının yıl dönümü Izmir 26 (A.A) — Şehrimizde edebiyat cemiyetince dün gece muallim mektebi konferans salo- nunda vefatının yıl dönümü mü- nasebetile tertip edilen Ziya Gök Alpın gecesi İzmir ve gençliği tarafından taziz ve merhumun hayat ve mezayasından bahsolu- narak ruhu tatyip edilmiştir. Averof karaya oturdu Atina, 26 (Hususi) — Reisicum- huru hamil Averof kruvazörü, Se- lânik limamna girdiği sırada sis- ten dolayı Karaburun civarında sığlığa oturmuştur. Geminin tah- lisine çalışılıyor. Reisicumhur, Elli kruvazörüne binerek (o Selâniğe 3 YA EZ gitmiştir. 21 Teşrinievvel 1931 Muhterem misafirimiz (Baş taraf ıbirinci sahifede ) Türk omatbuatı vasıtasile'-dest türk milletine selâmlarını bildir- dikten sonra demiştir ki: — Beynelmilel (o hayatta çok ! büyük bir kararsızlık O vardır. Umumi harp ihtilâflan ortadan kaldırmak şöyle dursun bil'akis altırmıştır. Beynelmilel istikrara delâlet edecek hiç bir emmare yoktur. Hükümetler el yordamile ilerlemekte ve karşılıklı münase- betleri hakkında bir istikamet aramaktadırlar. (Fakat henüz doğru yollarını bulamamışlardır. Bu umumi Kararsızlık arasında Türk - Rus münasebatının saglam- lığı bilhassa nazarı dikkati cel- bediyor. Sovyet Rusyanın Türkiye hakkındaki dostluk siyaseti hü- kümetin harici siyasetinin esasla- rındandır. Dostluğumuz karşılıkk bir emniyet ve itimat uyandırmış- tır. Hükümetlerimizin diğerlerinin zararıma bir harekete hiç bir vakit iştirak etmiyeceğine eminiz. Sovyet Rusya samimi surette sulh istiyor. Türkiye hükümetinin programı da budur. Sovyet şüralar ittihadı hükü- metinin beş senelik plânmın mı vaffakıyetli surette tatbiki, sa- nayiileştirme sahasında ve Sov- | yet şüralar ittihadının teknik'esas- larmın cezri bir tarzda yeni- den kurulması işinde elde edi- len emsalsiz muvaffakıyetler iki memleket arasında iktisadi mahi- yette bir mesai iştirakine müsait, geniş ufuklar açmış bulunmakta- dır. Bu vaziyet Türkiyenin milli iktisadiyatının seyir ve inkişafında görülen terakkileri tacile hizmet etmekten başka bir netice hasıl edemez. Gelecek senelerin Türkiye ile Sovyet şüralar ittihadı arasında gerek teknik ve gerek iktısadiyat sahalarında mesai iştirakinin pek büyük bir mikyasta inkişafına şahit olacağımıza şüphem yoktur. M. Litvinof saat on altıda otelden çıkarak haydarpaşaya geç- miş ve bususi trenle Ankaraya hareket etmiştir. M. Litvinof çenapları bu sabah Ankaraya vasıl olacak, öğleden sonra Reisicumhur hazretleri tara- fından kabul edilecektir. Tütün meselesi İzmirde telâş ve endişe devam ediyor İzmir 26 (Hususi) — Tütün | mübayaasmda bulunmak üzere beklenen inhisar idaresi memur- | Tarı bugün gelmediler vaziyet iyi değildir. 23 milyon kile rekoltenin yüzde yirmisinin satın alınması için ve- kâlete müracaat edilmiştir. AAkhisara giden kumpanyalar, ileri sürdükleri mübayaa şartları ile fiati 40 kuruşa düşürdüler. Gâvur köyünde yetişen nefis tü- tünler duruyor. Vaziyet naziktir. İnhisar oidaresinin (o mübayaatta gecikmesi fena tesirler uyandır- mıştır. Kıbrıs kıyamı Yeniden bir takım karışıklıklar oldu Lefkoşa 25 (A.A.) — Kolombo kruvazörü bu sabah Famagustaya gelmiş ve bir müfreze bahriye askeri karaya çıkarmıştır. Dün Larnaka ve Lefkoşa'da yeniden bir takım kargaşalıklar olmuştur. Larnakada London kruvazörü efradından bir müfreze polisin de yardımile nümayişçileri dağıtmıştır. Nümayişçiler bahriyeliler ile polis- lerin üzerine tüfek ateşi açmış- lardır. İngiliz bahriyelileri muka- belede bulunmuşlardır. o Nüfusça zayiat yoktur.