27 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

27 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

GÜNÜN — TY iki inkılâpçı cümhuriyet Rus harldiye komiseri (Litvinof) karağa,. Litvinof yolda- yan gelişini hatırlarken on yedinel asır nihayetlerinde başlıyan on sekizinci ve on dokuzuncu asırlar. da gimalden cenuba doğru, kutuplar. dan ilik denizlere inen bir kan silin. Aâlrinini hatırlamamak mümkün de. ğildir. İki yüz senelik tarihin hangi on senesi vardır ki, bir kanl: hengi- menin phtıları üstünde çalkanmaz?.. Hangi hatıra vardır ki Çarlık ve İm- yaratorluğun kanlı (o boğuşmaların. dan bir iz saklamaz. Fakat bugün bütün bunlar tarihin bir kâbusudur. Bu kibos kahramanlarının ikisi! nin de, Çarlığın da, Osmanlı Impara- torluğunun da mezarları genç nesil. Jerin ayakları altındadır, | Çarlık ve Osmanlı İmparatorluğu aym cinsten, aynı sekilde birer zahife) idi. Onların kursakları sndece genç milletleri yutarak, genç milletlerin taze kanlarından kendilerine gıda) bulmaktı. Bunun için Karadenizin! İki kıyısında, daha evvel “kara toprak! larda, başlıyan döğüşme nihayet Sr vas kapılarına kadar dayandı. Çar. şik emperyalist bayrakları, ve delik deşik emperyalist kalkanları ve mız» tığı yara yavarlandılar. Şimdi artık, ne bir Çar, ne bir Sultan! Bir tarafta onun Sovyet cümhuri. yeti, öte tarafta inkılâpçı Türk cüm- huriyeti.. Ikisi de vücudunda hâlâ emperya- listlerin açtıkları yaraları sarmakla meşgul, İkisi de tek bir cephede, Dostluk cephesinde. Emperyalist is tismarının karşısında. Bugün 1917 ihtilâlile Çarlık em. lizmini yıkan ist A. İli er tamis, 919 danberi emperyalistlerle döğüşe döğüşe kendine hayat ve ya şamak kudretini veren bir cümkuri. yet yanyanadır. İki inkılâpçi, dost Yuklarını halk zümrelerinin kuvvetle rinden alan camlanın dostluğunu biz Litvinofun şahsında selâmlıyoruz. SADRİ ETEM Büyükadada elek'rik Büyük Adaya yapılmakta olan elektrik te'sisatı bitmiştir. Bele- diye mühendisleri dün Adada teftişat yaparak yapılan te'sisatı kontrol etmiş'erdir. Şirket 29 Teşrinievvel Cumhuriyet bayramı günü Büyük Adaya elektrik ce- reyanı vermeye karar vermiştir. Avdet Diflabfbi Mehmet Muammer Bey Avrupa seyahatinden avdı hastalarını kabule bein! 5 rakları ile birlikte büyük harbin i Yazanı Jacgues La Guerche yi ederken: — Ümitvar olunuz, diyordu, pek yakında size malümat vereceğim. | Brevan müşterilerini kapıya “| 48 agat sonra, Brevan bir yere telefon ediyordu: — Yaptığım tahkikata nazaran, | Suzan Darföyün evvelki gün de Janeiroya giden Lutetia vapuruna bindiği hemen hemen mu. hakkaktır. ; a il değil, Nereden öğrendi- niz ? — Verilen malümat öyle. Yanın. da da bir Amerikalı varmış. Vapur süvarisine bir telsizle (müracaat et im, cevabını bekliyorum. Alır almaz hemen size bildireceğim. Yalnız şu- mu da söyliyeyim ki biraz daha pa Taya ihtiyaç var. — Peki, yarın akşam gelir sizi gö- rürüm. Şimdiki (halde ne masraf yapmak lâzımsa yapınız. Sesil Kolomp! m lg AM Süt işi Hallediliyor Belediye bir imalât- hane tesis edecek Geçenlerde Yalovada Gazi | çiftliğinde bir süthanenin açıl | ması ve orada ucuz ve tamamile fenni bir şekilde sütlerin takim | edilmeye başlanması nihayet be- lediyenin de kat'i surette hara- kete geçmesine sebep olmuştur. Belediye, şebirimizde sütleri takim etmek için bir imalât bane tesisine karar vermiştir. Bu imalâthane Gazi çiftliğinde- kine müşabih olacak fakat daha vasi tertibatı haiz bulunacaktır. 931 Bötçesinde tahsisat mev- cut olmadığından belediye 932 bütçesine bu işin islahı için lâ- nm gelen tahsisatı koyacaktır. imalâtbanenin Şişli cihetindeki ilyasağa çiftliğinde tesisi tasay- vur edilmektedir. Maaritte: i Büyük bir tarakki ve dar emperyalistti. İkisi de delik N inkişaf var Son seneler zarfında, bilhassa yeni Türk harflerinin kabulünden sonra memleketin her tarafında okuyup yazanlar mühim mikdar- da artmıştır Tutulan bir istatistiğe göre 1928 den 1930 senesi sonuna kadar Millet mekteplerinde 1 milyonu mütecaviz vatandaş şe- hadetname almıştır. Gene bu müddet zarfında mektep ve mu- allim mikdarnın da mühim bir nisbette arttığı göze çarpmak- hür. Mödİsi Fen fakültesi talebesi! Alpulluda Fen fakültesi kimya zümresi son sınıf talebeleri kimyayı sma- ide okumakta oldukları şeker imali usulünü yerinde görmek üzere müderris Dr, Cevat Maz- har B.ile beraber akşam Alpullu şeker febrikasına gitmişlerdir. Muallimlerimiz Balkanlarda bir seyahat yapacaklar Mekteplerin sömestir tatilinde şehrimizin muhtelif mekteplerin- den ayrılacak muallimlerden mü- rekkep kafile Balkan devletleri- nin merkezlerini dolaşacak ma- balli muallimler birliklerile temas ederek fiki anlaşmanın esaslarını kuracaklardır. fa. Aynı akşam Andre Sesile bu ha- beri veriyordu. Genç kız; — Kabil değil, dedi, bu adam! ya şaşırmış, yahut da <izi şaşırtıyor.| — Öyle ama, benim korktuğum | da bu idi, bir Amerikalı. — Olamaz, Suzan muhakkak Pa- ristedir. — Benden bir şey saklıyorsunuz? — Hayır, fakat buradadır, Hissi kablelvukuum beni hiç aldatmadı. 0- mu burada, Pariste aramak lâzım, Sesil bir müddet süküt ettikten sonra sordu: — Şu sizin polisi göremez wiyim, dedi, belki kendisine Süzanın ziyare. tini anlatırım da bir ip ucu veririm, — Çok iyi olur, her halde faydalı olur. Sesil kızardı: — Fakat. dedi. mösyü Piyer var, Beni görmek istemiyor, önceden bir haber verirsek. hakında süphe ettiğini antad Bir muvaffakıyyet Sığır vebası ile mücadele Süreyya Tahsin Bey kat'i bir aşı buldu Öğrendiğimize göre Yüksek baytar mektebi muallimlerinden Süreyya Tahsin bey, sığır veba sı ile mücadele için yeni bir | usul bulmuştur. Öğrendiğimize göre, memleketimizde (mühim zararlar yapan bu gığır vebası Dın önüne bu uşulle eçmek mümkün olabilecektir. Ve mü- cadele usulleri, bu yeni aşı İle tamamen mutahasşıslara, Jâbu- ratvarlara geçmiş bulunuyor. Şimdiye kadar öküz vebası ile mücadelede takip edilen iki usul vardı: 1 Serum vermek. 2: Se- rüm Virosu vermek, Geçen sene serum müessesesi müdürü Etem, emrazı sariye müderrisi Rıza is- mail beyler müşterek bir çalış- ma ile formüllü bir veba aşısı yapmışlardı. Fakat bu aşıyı ta- z6 tüze kullanmak mecburiyeti vardı ve, bu da bir mabzurdu. Süreyya Tahsin beyin bulduğu yeni usulden sopra mücadele iki tarzda yapılacaktır. 1 Hastalıklı (o mıntaka- larda serumla (birlikte veri lecek, bir gün sonfâ muafiyet başlıyacaktır, Ve o mıntaka hayvanalı vebaya karşı 6 ay kadar süren bir muafiyyet kaza- nacaktır. 2 — Hastahk olmiyan munta- kalarda doğrudan doğruya vak- sen tatbik olunağakır. Bu usulde on gün sonra müafiyet tesis Bu yeni mücadele tarzı ile hayvan vebasınn temamen ve muhakkak surette ortadan kal- kacağı selâhiyyet sahibi mutahas- sıslarımız tarafından temin edil- mektedir. Süreyya Tahsin bey “Sığır vebasında kurutulmuş aşı ile mücadele usuli, mevzulu bir Cümhuriyet Bayramında Geçit resmi programı izcilerimiz Ankarada Cümhuriyet bayramı günü Be- yazıtta yapılacak olan geçit res- mine ait program tamamen ha- zırlanmıştır. Perşembe günü sa- at 10,5 ia mektepler ve kıt'alar Beyazıtta Darülfünun meydanın- da toplanacaklardır. 10,45 te merasim kumandanı mektepleri ve kıt'aları teftiş ve muayene edecek ve kendisi bunlar tara- de geçit resmi © başlıyacaktır. Merasim geçidini yapan mektep- ler ve kıtalar Beyazıt, Sultan- ahmet, Sirkeci, (Karaköy, Şiş- hane yokuşu, Tepebaşı, Galata- saray, istiklâl caddesi yoluyla Tak- sime gidecekler ve orada Cim- huriyet abidesi önünde duracak lardır. Mızıka istiklâl marşını çalacak, kıtaat tazim (o resmini yapacaktır. Bu sırada © vilâyet tarafından Abideye bir çelenk konacak ve alay burada dağı- lacaktır. Tam zevalde Selimiye ve Tak- simde yirmi birer pare top atı lacaktır. Geceleyin o talebe ve asker tarafından fener alayları ve eğlenceler tertip edilecek askeri mızıka o Üsküdarda do- ğancılar parkında gece yarısına kadar çalacaktır. İzcilerimiz Ankarada 29 teşrinievwelde (Ankarada Cümhuriyet bayramı münasebe- tile yapılacak resimi geçide işti- rak etmek üzere dün şehrimi- zin mubtelif mekteplerinden bin i e Arım hareket etmiş» Müstakil mebuslar bir i blokmu yapacaklar? Yenigün refikimizde yazıldığı- na göre müstakil meb'uslardan izmit meb'usu Sırrı bey Büyük Millet Meclisi müstakil azaları- nın bir blok teşkil edecekleri konferans vermiş, köferansta bir çok mutahassısla beraber, bak- triyolojihane müdiri Şefik, serüm müessesesi müdiri Ethem, emrazı sariye o müderrisi Riza ismail beyler hazır bulunmuşlardır. | Gelenler, Gidenler Viyanada toplu tedris tapsilin- de bulunân ilk tedrisat müfettiş. lerinden Ruhi bey Viyanadan gelmiş ve istanbul maarif mü- ağu koştu, bir te- lefon buldu. Birkaç dakik; © sonra tekrar geldi: — Mösyü Dütriyö bu aksaşı Rreva- " tekrar gidip görmeyi teklif ediyor. Nerede ise otomobili iye gelecek. Sesil sarardı: — Peki, dedi, Orlsan sokaklarındaki yolcu Brevanın son müsterisi gitmişti. hakkında deveran eden bir şa- yia hakkında demiştir ki: — Bu şayıayı ben de işittim. Diğer müstakillerin ne düşündük- lerini bilmiyorum. Ben hiç bir zaman bir veya birkaç arka- daşla birleşerek grup halinde çalışmak emelinde değilim. Za- ten grup halinde çalışmak bir araya toplanarak bir parti vü- cude getirmek demek olduğuna göre bu teşkilâta dahil olanlara İ müstakil denilemiveceği tabii — Nasıl? e aldanıyo; — Hayır, aldanmiyorutu, Siizan bir kamapeye atıldı ve inle di; — Hayır, detli, bu iki isimli hayata bir türlü alışamıyorum, — Sus. Pek âlâ muvaffak oluyor. sun. Brevan elini eline aldı. — Üç kroki ile bir sürü kumaş Saat 7 idi. Fakat husuşi polis, yazı.) nümünesi müşterimi memnun etme hanesini $ den evvel terkejmezdi. Kapının zili çaldı, Bir müddet sonra kâtip kapıyı & Traladı, başını uzatarak; — Mösyö, dedi, matmazel geldi — Ya. gelsin. Süzan Darföy içeri atıldı, — Pol, diye bağırdı, olur şey de- Zil, beni işten koğdular. Brevan kaşlarını çattı; — Ne o, dedi, kendini yakalatlır- dın m? — Hayır, fakat madam Fernand bana, eski bir mankenin tekrar İşe döneceğini, bunun için bana lüzumla rı olmadığını söyledi. — Belki de doğrudur. — Hayır, olamaz, zira halind. ye hâfi gelecek, İster istemez. Ma dam Fernanda gelince, senj kovmuk- Ja iyi etmiş, sana başka bir iş bul dum. — Nerede? — Etlenceli bir iş, hir gramofon müessesesinde.. İmalât hakkında ma- lümat lâzım. Yarın işe başlıyacak sın, acele. bir adam göndermiştim â- ma, muvaffak olamadı. — Ben muvaffak olabilir miyim? — Çok mahviyetkârsın, kücük Sü. yanım... Tam bu arada kapı çalındı. Kâtip haber verdi: — Sizi görmek istiyen iki mlişteri var. Eski müşterilerinizden, salona aldım, bekliyorlar, 7 3 VAKİT27 Teşrinevvel 1931 üc esrarcı yakayı ele verdi Galata rıhtımında bağlı bulu- nan Romanya bandıralı Recel Karol vapuruna 38 kilo esrar sokmaya çalışan Ferhat, Niko ve Kemal adlı üç kişi yakalan- mış, haklarında kanuni takiba- ta başlanılmıştır. Bir erkek cesedi bulundu Köprünün Haliç kenarında bir erkek cesedi bulunmuş, benüz kime git olduğu anlaşılamamış» tır. Adliyede : Şirinyan efendi Hakkındaki tahkikat. kendisi serbest olmıyarak, devam edecek Melek isminde bir * hanımın çocuğu düşürülmek suretile öl düğü, halbuki kalp sektesinden öldügüne dair rapor verildiği noktasından iki doktor hakkım- da yapılan tahkikatın ilk safhası neticelenmiş (ve doktorlardan Şirinyan efendi hakkıdaki tah» kikatın, kendisi serbest olmaya» rak devamına luzum görülmüş- tör, Şirinyan efendi hakkındaki bu karar dün akşam infaz edik miştir. “Yılmaz,, davası Ahmet Kadri ve Celâl Nuri Beyler arasındaki deme rüyetine Mesdut * a gazetesi imtiyaz sahibi Ahmet Kadri bey tarafından o Tekirdağ meb'usu Celâl Nuri bey aleyhine açılan beş bin liralık alacak davasınm rü'yetine dün ikinci — başlanmıştır. Celâl Nuri vekilleri, Kadri beyin bazı tenb- hütleri o mevcut olduğu halde bunları yapmadığını, binaenaleyh bilmükabele kendisinin de beşbin lirayı vermediğini iddia etmiştir. Kadri beyin vekilleri tarafından da “Yılmazın, intişar sureti hakkındaki vesikalarla mukave- leleri ve Celâl Nuri beyle Kad» ri bey arasmda “Yılmaz, Şşir- ketine dair cereyan eden muhâ“ berata ait vesaik, mahkemeye verilmiştir. Mahkeme bu vesaikın tetkiki (oiçin 14 o Teşrinisaniye bırakılmıştır. Adliye encümeni dün toplandı Bir kaç gün evvel, adliye da- iresinde yapılan mübaşirlik imti- hanında kazananlar, münbâl yer- lere — yerleşdirilmektedir. | Dün adliye encümeni, toplanmış ve geç vakte kadar bu işle meşgul ş görmek istiyorlar çok aceleymiş. İki mösyö ile bir mis İ dam, — Peki, onları kabul edeceğim. Sen Süzan, yan odaya git. Biter bitmez gelirim, Seninle bu yeni iş hakkında muhakkak görüşmekliğim lâzım. Süzan eldivenlerini ve boyun atkı. sini alarak odadan çikti. Öteden Piyer, Andre ve diler, iv Brevan şaşırdı: — Sizi yarın akşam gelecek zanne. diyordum. 19 Piyer: . — Evet, dedi, fakat matmazel Ko- lemp, sizi mümkün olduğu kadar ça» buk görmek istiyordu. Sesil polis hafiyesini tanıdık biri si gibi alâka ile seyrediyordu. Sanki onu bir yerde görmüştü ama, nere de? Bir türlü hatirlıyamıyordu. — Mösyö, dedi, matmazel Darföy, geçen hafta bana gelmişti. Onun Ar- jantine gittiğini haber vermişsiniz halbuki ben, bunun yanlış bir hava- dis olduğuna eminim. K Sesil gir- ne izinin MELEN aile A Mk 2 pa i Ün al Sena ğin ele ii