24 Kasım 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

24 Kasım 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

m # * Sterlin VLİKTİSAT HAYATI düştükçe düşüyor! İhracat tacirlerimizin dikkat edecekleri! mühim noktalar vardır Dün kambiyo borsasında in- giliz lirası yine düşmüştür. ilk muamele 783 kuruşta açılmış ve tedricen 787 kuruşa kadar yükseldikten sonra bu fiyatta kâpanmıştır, Dolar 47,15,73 ku- ruşta açılmış, 47,25 de kapan- mıştır. Mark 1,98,59 da açılmış ve aynen kapanmıştır. Liret 9,21,77 de açılmış ve aynen ka- panmıştır. Frank yine 12,06 üze- rinden muamele görmüştür. Kambiyo (borsasında dünkü muamele mıktarı şudur: 6600 Sterlin, 6,000 dolar, 20,000 isviçre frangı 4,900,000, Fransız frangı, Altınlar henüz Ankaraya gönderilmedi Devlet bankası hesabma Zi. raat bankası tarafından Ameri- kadan getirilen altınlar bankanın şehrimizdeki şubesinin kasala- rında muhafaza < edilmektedir, Altınların Ankaraya gönderilme- leri için henüz emir gelmemiştir. Devlet bankasının Istanbul şubesi yakında açılacak “Devlet bankasının Istanbul şu- in açılması hazırlıklarına devam edilmektedir. Yeni pos- tahane karşısındaki Kınacıyan hanında banka için kiralanan da- irenin kireçlenmesi bitmiş, dahil- de yapılması icap eden taksimat ve tesisatameliyesine başlanmış- Bütün bu hazırlıkların bitme- sinden sonra bankanın İstanbul şubesi açılacaktır, Buğday fiatları Buğday fiatlarında dün ehem- miyetli bir fark kaydedilmemiş ve evelki günkü fiatlar üzer,nde muamele olmuştur. Dünkü fiat- larda beş kuruşla altı kuruş ara- sında değişmiştir, Fransızların ithalini tahdit ve menettikleri mevad Fransa hükümeti bazı ecnebi eşyasinın ithali hakkında resmi gazetede bir kararname çıkar- mıştır. Ihracat ticaretimizi alâka- dar eden bu kararname şudur: Madde 1 — Aşağıda tadat edilen ecnebi mallar İl teşrini- sani ile 3İ K. evvel arasındaki devre zarfında ancak atide ten. sip edilen kontenjanlar dairesin- de Fransaya ithal edilebilecek- tir. (Birinci adet teşrinisaniye ve ikinci adet kânunüevvele ait kontenjanları kentel olarak gös- termektedir. ) Canlı kümes hayvanatı: 1400 ila 2000 Seyyah gövercinlerden mada canlı gövercinler 500 ila 750, ehli canlı tavşanlar 44-65, taze ve tebrit edilmiş koyun et- leri 2000 ila 4000, döndurulmuş koyun etleri 3400 ila 5000, trüfe edilmiş cansız kümes bayvanatı 1000 ila 1500, cansız ehli tavşan 170 ila 250, kabuklu yumurta 3400-5000, yumurta akı veya al- bümin 417.625, gıda olarak isti- male salih şekersiz yumurta sa- rsı, 380 ila 570, likid parçe ve toz halinde tam yumurtalar 394 ila 590, Madde 2 — Yukarda zikre- dilen kontenjanlara dair yumur- taların kabukları üzerinde menşe memleketini gösteren okunaklı Surette ve sabit mürekkeple ya- zılmış damga bulunmadıkça Fran- saya ithali memnudar, ihracat Ofisinden tebliğ edil- miştir, ihracatcılarımızın nazarı dik- katlerine: Son bubran dolayısile bazı memleketlerin kambiyo ihracı veya ithalâtın takyidi yolunda bazı mukarrerat ittihaz ettikle- rinden bahsile ibracatçılarımızın müteyakkız bulunmalarını ve mu- amelede bulunacakları memle- ketlerin bu kabil o mukarreratı hakkında Ofisten malümat al dıktan sonra muameleye giriş- melerini * tâvsiye : etmiştik. Bazı ihracatçılarımızın bu mukarreratı bilmemelerinden dolayı ihracat teşebbüslerinde tereddüt yöster- dikleri anlaşılıyor. Ibracat ofisi diger memleket- lerin gerek kambiyo ve gerek itbalâtı takyit yolunda ittihaz ettikleri her türlü mukarreratın en son şekli hakkında malümat verebilecek © vaziyette (olduğu gibi her memleketin türk malla- rma ibtiyacı derecesini ve ora- lara türk mallarının ithali şeraiti hakkında ihracatcılarımızın müh- taç oldukları ber türlü malümatı vermeye amadedir. Memleketin bugün her zamandan ziyade ihracat yapmıya ibtiyacı olduğundan O alâkadarların bu husustaki faaliyetlerine (o germi vermeleri ve ihracata taalluk eden herne husus hakkında olursa olsun şifahen veya mek- tupla İstanbulda Dördüncü vakıf hanında ihracat ofisine müracaat etmeleri tavsiye olunur. Gene suya düştü! Hiçbir devlet yapılan daveti i kabul etmiyor ! 1 23 — Kudüs müftü- si i Emin el Hüseyni) imzasile muhtelif İslâm memle- ketlerine birer davetiye gönde- rilmiştir. Bu davetiyede gelecek v un ayı içinde Kudüste bir kongre toplanacağını bildir- miştir. Fakat mevzuubahs teşeb- büsün, davetname ile birlikte gönderilen > rTuznamesine göre, beynelmilel siyasi ve irti- esi . bir takım gizli sekiler va- sıta olacağı anlaşılmıştır. Onun e için birçok Müslüman memleket. ler daha şimdiden böyle bir kongreye iştirak edemiyecekleri- ni bildirmişlerdir. Aldığımız en mevsuk malüma- ta göre Iran, Afganistan ve Ar- navutluk kongreye kat'iyen işti- rak etmemiye karar vermişler- dir. Çünkü İran, Afgan ve Ar- navutluk hükümetleri mevzuubahs kongreye resmen murahhas gön- deremiyeceklerinden başka “İran: li, Afganlı ve Arnavut olarak Her yerde tasarruf 932 bütçesinde muvazene nasıl temin edilecek? Ankara, 23 (Vakıt) — 932 bütçesinde tam bir muvazene te» mini için yeni tedbirler alınmak- tadır. Bu tedbirler arasında şun- larda vardır: | — Devlet teş- kilâtında tevhit edilerek idaresi mümkün olan bazı teşekküllerin birleştirilmeleri, 2 — inhisar ida- relerinin (masraflarının asgari hadde indirilerek umumi vari- datın pek azının masrafa karşı- şılık olması ve çoğunun devlet hazinesine girmesi, 3 — Düyu- nu umummiye bütçesine Osman- lı borçlarına karşılık olarak ko- nulan mıktarın yeni bir anlaşma” ya istizaren kesilmesi. 4— Bütçeleri kabarık dairelerde ten- zilât, 5 — Barem ve takaüt ka- nunlarının yeniden tetkiki. 6 — Davlet kadrosunda en yüksek maaşın 350 liradan fazla olma- ması... Bu son tedbir Yahya Galip Bey tarafından müdafaa edilmekte dir. Ibtikârla mücadele Ankara, 23 (Vakit) — Tahdit kararından sonra eşya fiyatla- rında görülen tereffü ibtikârdan başka bir şey değildir. Çünkü tüccar elindeki mevcut stok mal bütün sene hiç eşya (ithal edilmediği takdirde bile ihtiyaca tekabül edecek nisbettedir. Bun- dan başka milli sanayiimizin ye- tiştiremediği lüzomlu eşya Üze- rine hiç bir tahdit konulmamış- tır, Mesela halkımızca pek ziya- de kullamlan Japon basmaları tahditten istisna edilmiştir. Hal- buki Japon basmalarının da pahalılandığı görülmektedir. Bu hal tahdit kararından sonra bu- Sule gelen şaşkınlıktan istifade etmek istiyen bir takım muhte- kirlerin eseridir. e Mubtekirler hakkında şiddetli tedbirler alı- nacaktır, Müstekiller de son tedbirlere taraftar Ankara, 23 ( Vakıt ) — izmit müstakil mebusu Sırn bey ile hükümetin :on tedbirleri hakkın- da görüştüm, bana, hükümet bu hususta tam vazifesini yapmıştır. Bunu tenkit değil, çok taktir etmekteyim, meclisteki izahatımı alırsınız, şimdi fazla söylemeyi lüzumsuz görüyorum, dedi, Pİ, hiç bir ferdin hususi surette iş- tirak etmelerine de müsaade edemiyeceklerini,, ilân etmiş bu- lunuyorlar, Mısır hükümetinin de resmi bir murahhas gönderemi- yeceği, yalnız (gerek hilâfet me- selesi, gerek ekseriyet halkı Müslüman olan diğer devletlerin dabili işlerinden bahsedilmiyece- ği hakkında kat'i teminat veril- diği takdirde) münferit surette kongreye iştirak etmek istiyen- lere mümanaat etmiyeceği ta- hakkuk etmiştir. Kezalik Irak hükümeti de hiç bir murahhas göndermiyecektir. Sadece hususi surette gidecek olanlara müsa- maha edecektir. Sovyet ittihadı- na dahil olan Müslüman mem- leketlere gelince, bunlar ne res- men, ne de hususi surette kon- gre ile alâkadar olmıyacaklardır. | cektir. Sü Orduyu ayaklandıraraf Venizelosu devirmek.» Atina, 22 (Hususi)— Lârisada- ki suvari alayı zabitanı tarafın- dan tertip edilen taklibi hüke- met hadisesi etrafında elde edi- len resmi malümat şundan iba- rettir: “Lârisadaki suvari alayı kuman- danı miralay Çangaridis, bundan bir müddet evvel sabık Yunan ordusu baş kumandını ceneral Papolasın oğlu mülâzım Papo- lâsın evinde, o alayına mensup bazı zabıtanın gizli içtimalar ak- tetmekte olduklarını haber almış ve bunları derhal tarassut altına aldırmıştı. Mülâzım O Papolası, “Küçük zabıtanın badema ordu zabitli- ğine kabul edilmiyeceklerine,, dair, ahiren Yunan harbiye ne- zaretinin göndermiş olduğu ta- mimden münfail olan bazı küçük zabıtanı kendine bendetmiş ve onlara bir protokol imzalattırmış, sonra Larisadaki tayyare zabi- tanmıda teşkil ettiği gizli cemi- yete sokmıya çalışmıştır. Bu teşebbüsün gayesi, ordu kuvvetile hükümeti devirmekti, Fakat mülâzim Papolasın bu ha- reketi vakti zamanında, meyda- na çıkarılmış ve kendisile, pro- tokolu imzalamış olan beş zabit tevkif edilip divanı harbe tevdi olunmuştur. Bu derbei hükümet Iktısadı koruma lâyiha sında tadılât yapıldı > Maliye encümeninink abul ettiği ve miktarı nekadardır ? Ankara, 23 (Vakıt) — Milk iktisadı koruma kanunu lâyibasının maliye evcümeninde müzakeresi ikmal edilerek çıkmıştır. Kanu- nun ejas maddesi resmi ve hu- sosi bütün müesseselerde para | altıyı yirmiye çıkarmak sa alanlardan bu nam ile bir vergi | tadil etmiştir. Kanunun di alınması bakkındadır. Encüme- | maddeleri vergiden inleme nin kabul ettiği miktar şudur: | İenlere aittir ki, bunlarda ef 150 liraya kadar yüzde on, | ler, eski kanunla tekaüt edi 151 liradan 300 liraya kadar | olanlar, bidematı a yüzde 12, 301den 600 kadar yüz- | maaş alanlar müstesna tutul de 15,600 yukarısı için yüzde | lardır. Kanun bir kânunu€” yirmi vergi vermesi esası kabul | den itibaren muteber olaca” edilmiştir. Bu miktarların otuz | Yarın bütçe encümeninden lirası evvelce bildirdiğim gibi | mesi muhtemeldir, # Mektum emlâk ihbar edenlere mü him miktarda ikramiyeverilece& Ankara, 23 (vakıt) — Maliye encümeni mektum emlâk i edenlere ikramiye verilmesine dair lâyıhayı çıkarmıştır. bada 5000 liraya kadar kıymette olan mektum emlâk edenlere yüzde otuz, bundan fazlası için ilk © beşbinde yirmi, fazlasında yüzde on ikramiye (verilecektir. ikrami, tabi ihbarlar gayri menkullelerle sigortalarda mütegayyip kıy” sigorta bedelleri gibi hükümete intikal etmesi lâzımgelen i metlerden verilecektir. ikramiyeyi vazifedar olanlardan ee her kim ibbar ederse alabilecektir. Bu lâyibanm 1 kâsi evvele kadar meclisten çıkması bekleniyor. Bulgar çifçileri nelere karar verdiler Sofya,23( Hususi mubabirimiz telefonla bildiriyor )— Çifci fark senelik kongresini yaptı. Kongre umumi af i ; Bulgarista”? muntazam ordu bulundurmak hakkının verilmesi, harp tazmi? nın alınmasını, eski başvekillerden profesör M. Sankof'un Let rislikten uzaklaştırılmasını, Komunistlere karşı şiddetle edilmesini ve köylünün hükümete olan vergi borçlarından yüz oluzunun bağışlanmasını istemistir. Fırka gurubu Ankara, 23 (Vakıt) — Köylüye arazi r grupu yarın Jbugün) içtim? Sabik diktatör jeneral ols? teşebbüsünde (o metbaldar zabitler, vaktile jeneral Pang* losun darbei hükümet t sünde de ön ayak olmaşlar” Mütemmim tahkikat neticesi bunların sabık diktatörü | mevkiine getirmek istedi fakat teşkilâtlarını daha ziya tevsie muvaffak olamadan ele verdikleri anlaşılmıştır. darbei hükümet teşebbüsün! | methaldar ve Pangalos tarafi” olmakla maruf bir binbaşını? tevkifine intizar edilmektedif vergiye tabi değildir. rika teklifinde 301 den 600 olan kısım yüzde 13,601 İğ İ yukarısı yüzde onaltı göst! a yordu. Encümen onu onbef" ER tik Ankara, 23 ( Vakıt) — Eski- | şehir vilâyeti dahilinde 800 bin dönüm arazinin köylüye tevziine | cektir. devam edilmektedir. Arazi tevzii onbeş güne kadar ikmal edile-