3 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

3 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

s4 VAKIT 3 Kânunuevvel 1931 — M. Muşanof şerefine ziyatet verildi Müthiş Bir Fırtına (Us tarafi 1 inci sayfada | Askeri müfrezeler resmi selâ- mı ifa etmiş ve muzika Bulgar milli marşını çalmıştır. İstasyo- nun iç ve dış tarafında biriken balk, M. Muşanofu şiddetle al- kışlamışlardır. M. Muşanofa baş- | vekil Pş. Hz.le hariciye vekili Tevfik Rüştü B. ve vefikaları hanımfendiler namına da madam Muşanofa birer buket takdim edilmiştir. Şehrin methalinde üzerinde Bulgarca “Sefa Geldiniz, yazılı | güzel bir tak kurulmuştur. Ankara, 2 (A.A) — Başvekil ismet Pş. Hz. Bulgar Başvekili M, Muşanof şerefine Ankara pa- | lasta verdiği ziyafette şu nutku | söylemişlerdir. İsmet Paşanın nutku Başvekil Hz.; gerek hükümeti | cümhuriye ve gerek şahsım na- mına Türkiye idare merkezinde zati Alilerine hoşamedi beyan ederken davetime mukabele hu- susunda ibraz buyurulmuş olan müsaraattan dolayı da arrı teşekkür etmek isterim. Bu ziyarette, yük. | sek nezaketin ve iki memleketi biribirine Obağlıyan muhadenet hislerine tekabül eden samimi ve devamlı dostluğun tezahuratı mündemiç olduğunu görmekle mes'udum. Başvekil Hz.; Bulgar ve Türk | milletleri arasında mevcut olan | bu dostluk rabıtalarının beynel- düvel mutat olan usul ve mera- simden ve hukuki eşkâlden sar- | fmazar edilse bile tarihi bir mu karenet ve inkâr olunmaz bir ablak imtizacından neş'et et- mekte klduğunu itminan tam ile beyan etmekliğime müsaade buyu- runuz. Lâalettayin iki komşu arasında O tetssüs (o edemiyecek olan bu rabıtaların Bulgar ve | Türk milletlerini biribirine bağ- | laması, haiz oldukları seciye ve evsafa bu derece müşabehet gösteren bu iki milletin bu uzun seneler yanyana yaşamış ve aynı ıstırabı çekmiş bulunmalarından ileri gelmektedir. Seciyelerinde mevcut müşabe- hetten başka Avrupanın şarkı cenubi memleketlerinin menfaat- larının, iktisadi ve içtimai bün- ye ve teşekküllerinin ayniyeti de bu yaklaşmalarmda tabii birer âmil olmuştur. Bu suretle millet. lerimiz hakikati eşyadan ilham | | : alarak aralarında bu şuurlu dos- | luğu tesis ettiler. Mazide acı tec rübe ve derslerle karşılaştıktan sonra şimdi artık yüksek ve ha- kiki menfaatlerinin “ve takip ede- bikinden sonra barem derece.e- rine göre, maaş ashabının vere- cekleri vergi miktarile ellerine geçecek paranın yekünunu gös- teren bir cetvel yapılmıştır, şudur: Eline 5 geçecek Para (imei derece Gİ ep isa en EE İ zumlu bir unsur haline getirmiştir. | | edilmiştir. Yegâne hedefleri sul- | memleketlerinin dahili teşkilâtına | edilmiyecek iki sulh ve sükün 484.04) 2) zal buyurulan dikkat İ tanbulda ve bilhassa Cömhuri- i cekleri yolun nerede bulunduğu- nü anlamışlardır. Bulgar milleti, zatıâlileri ve muhterem rüfekayı mesaisi gibi deruhte etmiş oldukları vazife- nin temamen ifasına hasrınefs ve emel etmiş olanların faaliyet ve mesaisinin memleketin sulh ve sükün dabilinde inkişaf ve tea- lisi için pek kıymetli bir hamle olacağını bihakkin ümit edebilir. | Milli inkişafı hususunda Bulgaris- tan tarafından şimdiye kadar sarfedilmiş olan mesaiyi zaten | kemali takdir ve âlâka ile görü- | yor ve muhabbetle yakından takip ediyoruz. Sulbun tekarrürü- | ne candan iştiraki Bulgaristanı Balkanlarda ve Avrupada mede- | niyet için bilâ şek ve şüphe lü- Şu dakikada tezaburatına de- | i rin bir mesezretle iştirak ettiğiniz sıkı dostluk, iki memleket mü- nasebatını tevkir ve teyit eden bir silsilei muahedat ile ifade hün vikaye ve muhafazasına vakfı mesai etmekte olan Bulga- ristan kraliyetile Türkiye cümhu- riyeti 1925te bir muhadenet muahedesi ve bi'âhare de tica- ret, ikamet, hakem, bitaraflık, adli tesviye ve iadei mücrimin gibi birçok mukavele ve muahe- deler akdetmet suretile münase- İ betlerini beynelmilel sahada da tayin ve tesbit etmişlerdir. Bu da ispat eder ki iki memleket ara- sındaki mukareneti hissiye hari- cinde bir de bu muahedat ve mukavelâtm akit ve tanziminde başlıca amil olmuş bulunan mü- tekabil yüksek ve esaslı menfa- atler vardır. : Bu mukavelât ve muahedatın | iki memleket münasebatını tan- | zime hadim olduğunu söylemiye bilmem lüzum var mıdır? Müna- sebetlerini ve bu derece metin : ve rasin temeller üstüne kurmuş ! i toprakta beraber oturmuş olan olan iki memleketin bu suretle ehemmiyetle ve faydası inkâr unsuru olduklarını ve olacaklarını şöphesiz kabul etmek icabeder. İki milletin marufu âlem olan feragati nefis ve fedakârhk has- saları sayesinde elyevm cihana müstevli olan iktisadi buhran yüzünden tahaddüs edecek müş- külleri de iktibam ve bertaraf edeceklerine kaniim. Zalı âlileri- ne Ankara seyahatinde refakat etmek suretile bize büyük bir haz ve şeref bahşetmiş olan Mm. Mu- şanofa bu nezaket'erinden dolayı borçlu olduğum minnettarlığımı arz ve iblâğ -etmeden sözlerime | nihayet vermiyeceğim. Kadehimi Bulgaristanın mu- kadderatını büyük bir kiyasetle tedvir eden Kral üçüncü Boris ve Zarif Kraliçe Yuanna bazret- zel hasletler sahibi Bulgar mil- letinin refah, teali ve inkisâfına ve Mm. Muşanofla Zatıâlilerinin sıhhat ve şerefine kaldırıyorum. | M. Muşanofun cevabı Başvekil Hazretleri mültefita- ne davetinizden dolayı bilhassa İ mipnettarlığımı arzederim. Türk topraklarına ayak bastığımdan beri hakkımda körmetkârane ib- eserleri, beni mahçup bırakmaktadır. Is- yet Türkiyesinin yeni hükümet merkezinde bana karşı gösteri- len hararetli ve heyecanlı kabul beni derin bir surette mütehass's | ye mecbur olduk. Fakat, müş- | size içtimai ve barsi sahada yeni lerinin sıhbat ve saadetlerine gü-| etmiştir. Hükümetim ve şahşım namına Zatiâlinize en samimi minnettarlığımı arzederim, Memleketlerimizi birbirine © kadar mes'udane bir surette rap- teden dostluk, bitaraflık, uzlaş- ma ve hakem muahedelerinin milletlerimizi uzun zamandanberi yekdiğerine bağlıyan rabıtaların semeresi olduğunu beyana lüzum görmüyorum. işte bunun içindir- ki bu rabıtalar sağlam ve de- vanılıdır. Zira, bir tesadüf eseri olmaktan uzaktırlar. Bu rabita- lar kökleri, her iki milletin ru- hunda ve menfaatlerinde bulu- nan mütekabil temayöüller ve his- lere tekabul etmektedir. Mazide birçok maniaları aş- mak için mesaimizi birleştirmi- terek imtihan ve felâket zaman- larında Türkler ve Bulgarlar en çetin müşkülâta galebe çalmala- rını mümkün kılan sebatı, mu- kavemet kabiliyetini göstermiş- lerdir. Bulgaristanda yüzbinlerce ırktaşınız mevcuttur. Bunlar, mem- leketimizde Bulgar halkile hem ahenk ve kardeşçe yaşıyan bir intizam unsuruldurlar. Iki unsurun aynı şerait dahi- linde asırlarca yanyana yaşama ları keyfiyeti olarak aralarında seciye ve mizaç itibarile husule gelen müşabeheti bilmiyen var- mıdır? Bütün bunlar, mütekabil münasebetlerimizin vasfı mümey- yizi olan bariz o müsaadekârlığı göze çarpacak bir surette mey- dana koymaktadır. Bu müsaadekârlık, diyebilirimki, maziden kalma hakiki bir an'a- nedir, Zira Bulgarlar, asırlarca milliyetlerine ve harslarına riayet | eden bir hakimiyetin altında ya- şamışlardır. Bu suretle iki mille- tin “arasında tehaddüs eden rabıtalar ve bu milletlerin arzet- tiği müşabehet, kususi bir kar- deşlik göstetmektedir. Çalışma ve sabır bahasına bütün memba- | larını ve bütün mevcudiyet vası- | talarını istihsal ettikleri besleyici bu iki millet, hakiki toprak kar- deşleridir. Yeni Türkiye, eski bir devleti cezri bir surette değiştirmek ve siyasi, ahlâki ve içtimai noktai nazardan yeni esaslar üzerinde kurmak suretile cihana hayret- bahş sarsılmaz bir irade ve cür'et misali vermiştir. Esasen civanmert Türk milletinin mümtaz evsafını lâyıkile takdir etmek için terak- ki yolunda azimle yürümek isti- yen bir milletin teşkil eden ve ancak on seneden beri merkez ittibaz edilen Ankârayı temaşa kâfi değil midir? Mukavemet e- dilemez bir hamlenin tesiriyle yenileşen ye gençleşen Türkiye- nin balen mukadderatına bâkim | bulunan ve güzel memleketinizin yeni muvaffakiyetler temin eden geniş ve ıslâhkâr, yorulmaz bir faaliyet meydanı haline getirmiş olan büyük devlet adamı Gazi Mustafa Kemalin ilhamlarına te- bean milli Türk dehasinn dere- cesini gösterdiniz. Mazide müştereken geçirilen meşakkatlerin hatırasına merbut bulunan iki millet, sulh ve ada- | let yo'unda günün meselelerini | halledecek © vasıtaları Obulmağı bileceklerdir. Mötekabil dostluğa istinat eden menafi tesanüdü, iyi bir istikbalin kâfilidir. Sulhü candan istiyoruz. Yegâne gaye- miz, bütün mesaimizi refahımızın iadesine ve terakkimizin temi- nine hasretmektir. İkimiz de harp meydanlarında kahramanlık gös- | kak bir ölümden kurtulmuştur. (Use tarafı birinet sayfada 7 sığınmışlardır. Birçok küçük va. purlar da boğazda fırtmanın din- mesini beklemektedir. Salı günü Karadenize çıkması mukarrer olan Sadık zadelere ait Sakarya halâ limanımızdan hareket edememiştir. “ Yılmaz ,, nasıl gelebildi? Son üç gün içinde Karade- nizden limanımıza yalınız Yılmaz atlı bir Türk vaputu bin müşkü- lâtla gelebilmiştir. Ereğlili Hikmet kaptanın ida- resinde olan Yılmaz vapuru A- yancıktan 1359 metre mik'abı kereste yükledikten sonra hava- da bozukluk görülmediği için Teşrinisaninin 23 ünde limanımı- za hareket etmiştir. Vapur Amasra'ya uğradıktan sonra kömür almak üzere Ereğ- liye uğramış, fakat Ereğliden hareket ettikten birkaç saat sonra evvelâ gön doğuşundan esen rüzgâr birdenbire poyraza çevir- miş ve fırtına başlamıştır. Kaptanlar bir kere yola çıkıl- İ diği için sefere devama karar vermişler, fakat biraz sonra bu- na pişman olmuşlardır. Gittikçe şiddetini arttıran fırtına yükü dolayısile havaleli vapuru kuv- vetle sarsmıya başlamış, gemi | batmak tehlikesi karşısında kal- mıştır. Bu vaziyet karşısında ge- | midekiler keresteleri atmıya ka- rar vermişler, fakat bu kararı | tatbik hiç de kolay olttamıştır. Büyük dalgalar geminin üzerin- den aştığı için keresteleri denize atmıya uğraşan mürettebat de- nize düşmemek için çok uğras- mışlardır. İkinci kaptanın atlattığı tehlike Bir aralık ikinci kaptan Hacı Nuri B. güvertede iken gelen bir dalga ile geminin bir tara- fından diğer tarafına sürüklen- miş, güvertenin kenarında çar- mıha tutunabildiği için muhak- Göüvertedeki keresteler gemi- nin bir tarafına sürüklenmiş, müvazenesini kaybeden gemi şid- detl& sancaktarafına yatmış, ke- resteler geminin direğini kırarak denize düşdükten sonra gemi müvazenesini bularak duğrul- muştur. Gemi nibayet bir hafta deniz- de bucaladıktan sonra evvelki gün Boğazdan içeri girmiş ve Kuruçeşme (önlerinde demirle- miştir, Karaya oturan şilip Yeniköy ile İstinye arasında karaya oturduğunu yazdığımız ayenesi yapılarak inat madığı tespit edileceki” Izmirde 7 Balıkcı Dalgaların 80 kumsalda bü İzmir, (A.A) evvel izmir körfezinin civarına o Kılızman bir kayık içinde balık * meşgul 7 kişi ani fırtınaya kapılan ka ta doğru sürüklenip dir. Balıkçı kayığının için tahrik ettirilen bir kayıkları batan bu bugün Foçanın izbe #8 bir kumsalda bulmuş re getirmiştir. Bu 7 balk davi edilmektedir. Yunanistand sesi Atina, 2 (A.A) — Şi soğuk bütün Yunanistani” küm sürmekte ve yüksel deniz seyrüseferleri 4“ tedir . o Evangelos Yunan vapuru Lepant€ rında karaya oturmuştu” nizin fenalığı tahlisiye g€? yardıma gitmesine mani tadır. Yugoslavyada kurt Belgrat, 2 (A.A) Sırbistanda hakiki bir ye | nası hüküm sürmektedir difer münakalâtı inkitaa * tır. Bazı noktalarda kar re yükselmiştir. | K kurt sürülerinin bücu bildirilmektedir. Köylüler defetmiye uğraşmaktadıf” Darülbedayi T. Bugün akşam İSTANBUL id Saat 21,30 Kuru tası Rİ Komedi 6 perde Yazan: Müsahipzade Celâl Cumartesi günü MUM SÖNDU İnn li il yy Oyundan sonra hususi Bekleyiniz: Şarlatan- li “BULGAR OPERET He Fransız tiye Buzün saat 16 da mektef, vs mahsus terzilik marine Husan fiatlar bütün ri “ei | ruğtor. Akşam sanat 2! de dl Ermerich Kalmanın en £ö” alyan bandıralı Furtun Stas vapuru dün kendi vesaitile kur- tulmuştur. Vapurun bugün dalgıçla mua- Bugünkü Perşembe: Melekte saat 1 den itibaren kalmıyacaktır. Bu suretle bizzat kendimiz için çalışarak beşeriyetin kavuşmıya can attığı umumi refahın esaslı | şartı bulunduğu sulh davasına da | hadim olmuş olurur. Ba duygu- larla mütehassis olarak, Türk terdik. Aynı kahramanlığı sulh milletini dahiyane sevk ve idare Bötün Istanbul halkı Türk sinema sam'atinin şahes* Istanbul Sokakların ilk Türkçe sözlü ve şarkılı muazzam filmini takdim 00” Melek ve Elha sinemalarının gişelerini muhasara ediyor: Elhâmrada saat 12,30 dan iL a dolayısile lütfen yerlerinizi evvelden tedarik ! eserinde de göstermekten hali Teror: Yvan Çeçet $ ve Mimi Balsansan. Regisör #0” Dikkat! ei Bulgar opereti bu akşam. je İ valmız muallim se mektep | mahsns olmak üzere bir deki gi verecektir. Her yer 60 e büyük muva'fakiyex kazanı” Opereti temsil edilecektir Pazartesi akşamı tenzilâ"$ zabitans mahsustur. ri seanslar. Gişelerdeki, gis. | eden reisicümhur ös Kemal Hz. nin ıh « İ lerine, Me | en dağımı kaldırıyorum” Rüştü bey Halk Müstakil Bursa bey Halk fırkasına