11 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

11 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

ooo kişiyi - Bekletti ve > Gelmedi! şa mmm MMAMMAMMMMMMMMEO, MONMNMMMNMNMMMMMMMMANMMM 0” Meşhur Tauber © leşbar Alman muganni Her ai bir kaç gün evvel Lon- halkını son derece kızdır- Tanber, Londra Abber Hal'- b bir konser vereceğinden Yedi binden fazla kişi konseri , dnlemiye koşmuş ve meşhur , Büganniyi beklemişti. Halk bek- bni beklemiş, en sonra Tau- "in rahatsızlığına mebni gel için paraların 'eceği, onun N olunacağı söylenmiş ve Da son derece biddetlen- Kısa bir zaman evvel buna İzer diğer bir hadise vuku muş Pol Roberton namındaki rim gene böyle büyük kalabalığı saatlerce beklet- : ve gelmemişti. e ra gazeteleri bu münase- baş makaleler yazarak alkan hiddet ve asabiyetine ter- Süman edilmişlerdir. hülâsası şudur: gp san'atkârlar,, belkide ra- izdılar. Fakat acaba halkm m çıkarak özür diliyemi- Yecek derecedemi rahatsızdılar?! Cep telsizleri erenin Brayton şehri polis : telsizleri tecrübelerine baş- İamşlartır. Bu cep ahezeleri bir Kilodan daha hafif ağırlıktadır. lükleri 5-10 santimdir. ahizeleri ceplerinde taşı- Polisler, şehir dahilinde do- & > nöbet beklerken, ci- Polis radyo merkezinde ve- berleri, meselâ yeni ci- A yay yy pa El ilk yl yy gay yy PM F sporcuydular. İkisi de yüz iler. İkisi de Selmayı sevi Fazla olaark . ikisi de çok dosttular. , Selmayı, Nazımın evinde ta- Onun için, içinde dalma bir vardı: Acaba Nazımla evvelce da bir şey olmuş (muydu?. Sali sormakta Cemilin hakkı var- Cünkü Selma, ona: Senden evvel kimseyi sevmedim. Ter / da Cemilden kuşkulanıyor. Selmayı kendisi takdim etti- Ve Selma ile sıkı fıkr dost âdeta bulunduğu meclisler. füruli bir şahsiyet ol- hissi geliyordu. Bu hissi 'duy- Neximm *okkı vardı. Çünkü Di » Oha; ti Senden başkasını daha sevme - 2 in Ka zekiydi. Nazım kuvvetliydi. Metre yarışlarında bazan Cemil, er Nazım kazanırdı. Cemil ka» koşuları vücut kabiliyetinden Ve yn kabiliyetine, zekâsma du. Bu» zekâya şeytanlık de Dedikleri- | | 2 inci ithalât kararnamesile kontenjan listesini - 5—VAKIT li Klleieievel a neşrediyoruz, aşağıda okuyunuz Kânunusani, Şubat, Mart ayları içinde ithaline müsaade edilen eşyalar nelerdir ve her ay kaçar kilo ithal edilebhileceklerdir ? İkinci ithalât kararnamesi ve kontenjan listelerinin resmi gaze- te ile tab'ı yetiştirilemediği icin dün İstanbul gümrüklerine tebli - ğat yapılamamıştır. Mamafi yeni enin birinci kararname- nin tatbiki sırasında tesadüf edi - len bazı maddelere (o karşı daha fazla sühulet bahşeden ahkâmı ih- liva ettiği anlaşılmaktadır. Gümrüklerde kânunuevvelden itibaren başlıvan muamele devam etmektedir. Beyannameler sıra numarasile çıkarılmaktadır. ÖZ - rendiğimize göre, kânunuevvel lis tesinde miktarın haricinde kala - cak beyannameler sıraya konula - caktır. Bunlar, kânunusani için tebli# edilecek olan Tisteden evvel ve kânunusani intidasımdan itiba- ren muamele göreceklerdir. Kârunvevvelin birinden itiba- ren verilen heyannameler numara sırasile tesrl edilmektedir. Tali - matname hükmüne tevfikan bu sıravı takip ederek muamele göre- ceklerdir. Elde, beyannamesi kâ- nunuevvelden verilmiş ve madde üzerine (o tasnif edilerek henüz sümvükten çıkarılmamış esya var- dır. Bunların çıkmasını müteakip, kânunuevvelden itibaren verilmiş! ve sıra almış olan beyannamele - rin c'karılmasına başlanacaktır. Gümrük muamelâtında bazı şi- kâvetler vâki olmaktadır. Bu sikâ- vetlerin ekserisi talimatname hük- münü lâyıkivle anlamamaktan ile- ri gelmektedir. Muhik görülen şikâyetler, teftiş heyetince tetkik edilmektedir. Haber verildiğine göre İzmire yeniden üç müfettiş gönderilmiş - tir. Karsrname ve listeler 11940 ntmaralı kararnameye zeyk dir. 1 — 11940 numaralı kararnamenin birinci maddesinde yazılan mevaddı iptidaiye üç kısımdır. Birinci kısım İ münhasıran sanayide istimal olunan mevaddı iptidaiyedir ki bunlar teşvi-| —— a ————— İnayetleri, duyabileceklerdir. Yapılan! bir tecrübede, polis memurları 8 kilometre uzakta bulunan bir radyo merkezinden verilen ha- işlerdir. i gelen !.. i yy gg Yazanı fa. mek daha doğru olurdu. Çünkü, Na- zrmın gireceği bir müsabaka olursa, hemen o gece ona gider, evinin ve yar rışın Kadıköyünde olduğunu bahane ederek misafir kalırdı. Cemilin mak- sadı, Nazımı lâfa tutup, geç vakte kas dar uykusuz bırakmak olurdu. Zira vücudu çok sağlam olan Nazımın bir kabahati vardı, uykusuzluğa dayana- maz, hemen eriyiverirdi. Cemil bu suretle kendisine bir “han dicap,, hazırladıktan sonra bu yetiş- miyormuş gibi Nazımı sinirlendiri yarışa girmeden evvel onu mânen tirir, ve geçerdi, Zavallı Nazım arkas daşınım samimiyetinden bir an bile Şüphe etmezdi. »”. Ozün Nazım, Selma ile Modada bu- luşacaktı, Gitti, Bomonti bahçesine 0- turdu. Saat 4 tü, Selma, 45 ta gele cekti. Kalktı, şöyle bir dolaştı, ve ge ne gelip oturdu. Biraz sonra Selma, yanmda Cemil olduğu halde geldiler. Nazım fena halde içerlemişti. O, Selmaya yalnız randevu vermişti. Ne diye Cemile gelmişti. — Merhaba Nazım, nasılsın, ki sanayi kanunundan istifade ile mu- kayyet değildirler, Kontenjan listesine tâbi olmaksı - Zın ithal olunanlar o bu kısma dahil iptidai maddeler merbut (A) liste - sinde yazılıdır. Ikinci kisim teşviki sanayiden İs »| tifade eden müesseseler için şimdiye kadar İktisat Vekâleti tarafmdan mü rurlarına müsaade edilmiş olan bazı iptidai maddelerdir ki bunların mau-i fen imrarları İktisat Vekâletince tas- dik edilmek şartile kontenjan liste-i sine tâbi olmaksızın memlekete ithal olunanlar bu kısma dahil iptidai mad- deler merbut (B) listesinde yazılıdır. Üçüncü kısım sanayide istimal edildi. ği gibi sanayi haricinde sarf ve isti - male elverişli veya dahilde kısmen ve- ya tamamen İstihlâki mümkün olan iptidai maddelerdir ki kontenjan Tis- tesine tevfikan ithal olunan (A) ve (B) listelerinde olmıyan maddeler bu kısma dahildir, Madde 2 — İstihsale hâdim maki- ne, teçhizat ve tezgihlarla âlât ve © devat ve bunların yedek parçaları teş- viki sanayi kanunundan istifade ile mukayyet olmıyarak kontenjan liste haricinde memlekete ithal olunur. Bu eşya (C) listesinde yazılıdır. Madde 3 — Muhtelif maddelerin daimi surette tebdili icap edip gim- rük tarifesinde muhtelif (o maddeleri dahilinde diğer eşya ile karışık ye- künunun fadat olunan aksamı listeye dahil olmıyarak ithal olunur. Bun»! larm İktisat Vekiletince gümrüklere verilecek hümünelere muvafık olma - ları şarttır. 4 — Ihracat eşyamızın ambalajma muktazi olan eşya kontenjan listesi haricinde ithal olunur, bu (B) Hste- sinde yazılıdır. 5 — Sıhhafi umümiyeyi alâkadar! eden (E) (F) listelerinde yazılı mü-i alecat Tiste halinde ithal olunur. Bun: ların (B) listesinde yazıları serbesti ve (F) yazılı olanlar sıhhiyenin mü saadesile ithal olunur, Merbut (B), (E), (F) Tistesine da- hil olmıyanlar kortenjana dahildir. 6 — Zirai istihsalâtımızın ıslahı ve! tedvirj için getirilecek tohum ve fi - danlar ile haşarat mücadelesine ait iHâçlar ve âlât Iktisat Vekiletinin tas- diki ile kontenjan (listesi haricinde ithal olunur. Bunlar ÇE) listesinde yazılı — Merhaba. Cemilin halinde bir tuhafirk vardı. Nazımın surat asmasma ehemmiyet vermeden devam etti: — Haftaya İstanbül birinciliği yapı liyor, girecek misin? — Tabii! — Peki ama ben de gireceğim, sen hiç zahmet etme. — Neden, asıl sen zâhmet etme, çün kü on beş gündür antrenman yapıyo- rum, ve rahat, rahat “İl, yapıyorum. — E, sen bilirsin. Ren sana haber vereyim de, Selma, ikisine de bakıyordu. Tuhaf kızdı bu Selma, Nâzımla Cemilden birisini tercih edemiyor, ikisini de o- yalıyordu. Fakat nihayet ya onu, ya ötekini tercih etmek vaktinin geldiği- ni anlıyordu. Zira, İzi arkadaşın ara- ları gerilmiye başlamış, son haddine de varmıştı. Esasen Selma, ogün Nazımın ran. devusıma bu vaziyete bir nihayet versi mek maksadile Cemilj de getirmişti! — Çocuklar, dedi, size açıkça bir şey söyliyeceğim, Fakat kızmadan be- ni sonuna kadar dinleyiniz. İki genç titremişlerdi.. Birbirlerine bakamıyorlardı. İkisi de gözlerini Sel maya diktiler, Selma devam etti: — İkinizi uzun Zamandır tanıyo-i rum. İkinizin de meziyetleriniz var, ve ikinizi de. Bilmem nasıl izah ede- 7 — Hususi ve mülhak bütçelerle; idare edilen devair ile âmme müesse- seleri ve menafii umumiyeye hâdim müesseseler, belediyeler ( tarafından teşrinisani 931 den evvel mukaveleye! bağlanmış olup şubat 932 den evvel teslimi meşrut bulunan eşya konten- Jan listesinden hariç ithal olunur. 8 — Gümrükler umum müdürlüğür- ce gümrüklere tevzi olunan kontenjan miktarmda on gün zarfında o güm- rüklerce tamamen ithal olunarak a “ çık kalan kısmı diğer gümrükler kon-| tenjanı bekletmiye ve bu listelerin) ertesi ay listesine ithaline gümrük u- mum müdürü mezundur, 9 — Muhacırlarm (beraberlerinde getirecekleri bilümum ticari eşyadan maadası kontenjan listesinden hariç ithal olunur. 10 — Gümrük tarifesi kanununun dördüncü maddesinin 1, 2, 3, 4, 5, ve 8 inci maddesinin 2, 8, 7,8, 12,14, 15, 17, 18 inci fıkralarile 10 uncu fıkranın (B) bendinde ve 6 mer maddenin 1, 2, 3 üncü fıkralarına dahil bulunan eşya kontenjanlarından hariç olanlar ithal olunur. 11 — Hudutlarda mütemekkin a - halinin mevcut mukaveleler mucibin- ce mübadelei ayniye şeklinde vâki ti- caretleri neticesinde memlekete ithal edecekleri mütefrrik mevat ve eşya ile ticaret muahedelerine istinaden ec nebi tüccar ve komisyoncularının tek, rar İade ve ihraç etmek üzvre ithal «- decekleri mümüunelik eşya (listeden; hariç ithal olunur. 12 — Memleketin irfanını tezyide ve tedrisat malzemesi teminine yarı - yan eşya kontenjandan hariç ithal olunur. Bu (B) fıkrasında yazılıdır. 13 — Mevaddı iptidaiyesi hariçten gelip memleketimizde işlendikten son- Ta ihraç olunan eşyanın ihraç mikta»; rmdan tenzil olunduktan sonra me- vaddı iptidaiye listesi kontenjan ha- rici ithal olunur. 4 — Koli postal gelecek eşya kon- tenjan harici ithal olunur. 15 — Kontenjan miktarı hittm bu» Jan eşya gümrüklerce ithal olunur, 16 — Kontenjan listesi dahilinde bulunan eşyanm zarfları resme tâbi olup olmadığına bakılmıyarak maz - ruflarile beraber olmak şartile tahdi- at harici ithal olunur, bileceğim, garip bir hisle aynı derece de seviyorum. , Genç kız bu “seviyorum,, sözünü ağ zından kaçırdığına pişman olmuştu. Kızardı. Bir lâhza durdu, Sonra: — Evet, dedi, seviyorum, Fakat bu- na bir nihayet vermek lâzım. Halbuki tereddüt ediyorum..., Ben intihap & demiyorum.. Bunun için de bir çare buldum. Nazım heyecan içinde sordu: — Nedir? Cemil sakindi. Fakat rengi uçmuş tu. Müstehzi yapmıya çalıştığı bir ses Je: — Yazı ms, tura mı atalım? Dedi. Selma: — Llikzum yok, ben daha iyisini bul dum, diye güldü, ikiniz de koşucusu- nuz, haftaya da İstanbul birinciliği için müsabaka var, Koşuya hareket emrini ben vereceğim ve ilk gelen... — Ey ilk gelent,, — İlk gelen kollarıma gelecektir. © Cuma günü Kadıköy Stadyumu hım- cahınç doluydu. Uzun atlamalar, yük sek atlamalar bitmiş, sıra yüz metre. ye gelmişti. Herkes bu müsabakanın neticesinin ne olacağını biliyor ve bü. yük bir heyecanla yarışı bekliyorlar- di. Cemil, fevkalâde müteessirdi, Ha- kikatte bu yarışa girmiyecekti ve ha- zırlanmamıştı. Nazıma, yarışa girece- 17 — 11940 numaralı kararnamenin üçüncü maddesine tevfikan gelecek eşya diğerlerine takdimen ithal olu « nur, Birinci'madenin üçüne fıkrasma dahil iptidai madde 16 teşrinisani 991 den evvel sanayi müesseseleri namı « na gümrüklere vürut etmiş olenlar kontenjan sırası itibarile diğerlerine takdimen ithal olunur. 18 — İnhisar o mevzuuna ait eşya kontenjana tâbi olmaksızm ithal olu nur, 19 — İkinei künun, şubat, mart ay« larma ait liste işbu kararname ile bit« Tikte itahl olunacaktır. Nisan ve onu takip eden aylar için kontenjanlar en az kırk gün evvel | ilân olunur. 20 — Bu kararname tarihi neşrin» den muteberdir. (A) cetvellerinde cinsi olarak gös terilen isimler muhtasar surette ys zılmıştır. Hizalarında (yalnız bu da- hildir) cümlesi olmadıkça . gümrük tarife komisyonunun numaralarmı hs vi olan bütün eşya kastedilmiştir. Eşyamn cinsi: Peynir ve yoğurt mayası, at yelesi ve kuyruğu, domuz kılı, sair hayva« mat kir, tamiz tırnak, boynuz, deniz hayvanları kabukları, mühür mumu ve sair mumlar, hayvani tutkal, je « lâtin ağız tutkalı, gomalak, kırmızı hayvani boyalar, kurumuş deriler, (şapka meşinleri yalnız bu dahildir) Mrinof tavşan ve saire kılları, yün İp“ likler, şapka taslağı, yaş ve kuru ko- za, eleklik, ipek etemin,” Ybatafes unu. dahil) Nebati mayalar: Tane kakao, Horasan (bu dahil) Kk kao yağı, ömür otu. döşemeciler icin yosun (bu dahil) nebati çiçek boyalar rı, sair nebati boyalar, nebatat müs« tahzeratı, zamkı arabi (bu dahil), korosan, (bu dahil) kaplamalık ağaç yaprak ve şeritler (Yalnız mavun, akasya, ihlamur gibi ağaçlar dahildir) (Ağaç çivi, ham mantar, semsiye saplart (yalnız taslak dahildir) Hasır şapka taslağı, âdi matbaa kâğıdı, cilâlk mukavvalar, kaskal ip- likleri dört numaradan yukarı dört ( Lütfen sayfayı çeviriniz | ini, alay için süslemiş. Ancak bir haftalık idmanı vardı. Halbuki Nazım çoktandır hazırlanmış ve Cemille maç tan evel buluşmayı da kabul etmemiş ti. Cemil düşünceli bir tavurla sahaya çıktı. Nazım oradaydı. Pürsihhat, sıçr rıyor, ve kendinden emin, gülüyordu. — Ne o, Cemil, dedi, durgunsun. Cemil cevap vermedi. Bir an düşün dü, Birdenbire gözleri parladı: — Demek, dedi, Selma fik gelene kollarını açacak! — Evet. — Kabul ediyorsun ya, sonra cayı mak yok. — Tabif canım.. Sen kendine bak.. Sıraya dizildiler. diz çöktüler, Çivi- li ayakkaplar yere saplanmış, taban- ca sesj ile beraber bütün vücudu ileri atmak için adaleler gerilmisti. Selma şık bir spor elbisesi ile, elin- de tabanca duruyordu: — Birl... —İkir, — Güm!,.. Tabanca sesi ile beraber, bütün ke- şuenlar, başta Nazım ok gibi fırlamış Yardı, Fakat Cemil koşmamıştı. Eli hava da kalmış olan Selmanm yanma gitti ve onu kucaklıvarak: — lik gelen benim! Görüyorsun yat, Dedi, e vi