27 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

27 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

kimim ae nam 3 VAKIT 27 Kânunuevvel 1931. Ea TLERİ | Bulunan yol Bir küçük haber: xmir dokumacıları kooperatifle - | Mek büyük bir fabrika açmıya karar | er. Bu fabrikada bes bin işçi çi taktır, Apon dampinzi neticesinde kapan-! olan beş bin tezgâhın işçileri ken- Fine js bulacaklardır... UM yanzimat senelerini hatıryorum. b de yüz milyon franklık kumaş çı- | ya Halep tezgâhları bir öene de | Tdenbire 7 milyon franklık işle ka- İ arını kapadılar. Türkiynin bir çok köşelerinde ipek İ dokuyan tergâhlar bir anda sustu.| . İpek kozaları dut ağaçları üstünde Orta Anadolunun yün ören, bez dos) izan tergâhlarını bir gün murabi- T aldı, ateşe attı. anmıyan tezgâh, Anadolunun or» Mende ancak bir veremli öksürüğü bi sesini çıkardı ve nihayet çıkrık Yeremli eiğeri gibi bir daha işle- ek üzere sustu. ... Niçin? Çünkü makinenin © önünde çiktık. İfalyöze karşı oktu. Dritnota karsı tu İğ Mitratyöz oku yendi, makine çıkri- b harnez bağladı. kinelesmiyen, makineleşmiye uy» Yan Türk san'atları birbiri ardın- tin bir veba salgınma tutuldu. Aynı yıkıntı, aynı kıyamet Hindis » nn; Silezyada aynı şekilde meydı- a, Fabrika önünde tezgâh hir Yabe haline girdi. 45. İzmir dokumacılaşının makineleş - Me icin tuttukları yol Türk san'atının sene dağ, taş, tepe, çöl dolas- Mitan sonra vardığı mes'ui vâha, hâ- Ürünüşte cok basit, çök iptidal bir Mkikat diye göze çarpar, fakat el "gâhından kendi sermayesile maki- Moe geçme, Türkiyeye sekseh seneye, Yüz milyonlarca liraya, yüz binler., Msanın sefaletine mal oldu. i Seksen sene evvel gideceğimiz yo- dindi bulduk, gerçi geç kaldık, fa- işer itirafı kusur hakikat yolunda iş bir zaferdir. SADRİ ETEM Maarifte: Kimya derslerinde yapılan tadilât “İaarif vekâleti, liselere bir ta- “8 göndererek son sınıfların ydya dersi programında yapılan *ai tadilâtı bildirmiştir a tadilâta göre, şimdiye ka- di erin fen şubelerinde oku- çi bundan sonra edebiyat şu- igne de teşmil edilecektir. Bu ârla yeni programa göre ders- dig, ömestirden itibaren başla- Yy aktar. #imilei terbiye kongresine iştirak edeceğiz a aziranda Niste top'anacak . beynelmilel terbiye kongre- Vi bizim de iştirakimiz takar- |, Sm ştir. Pu hususta İzmir ve ipl muallimlerinin gönder- Mn arzu karşısında şimdiden A rn başlanmıştır. niz işle meşgul olmak Üzere ti mugllimlerinden Mustafa " bey şehrimize gelmiştir. | üz muallim mektebinde | tan konlerans ik, “Anbel erkek muallim mek- Ne konferan O salonunda a 2931 günu akşamı (bugün) *ekizde içtimaiyat muallimi St bey tarafından koopere” lik hakkında münakaşalı bir iç, Sana verilecektir. Herkes A 4 ye kelebek kadar faydalı olamadı | NBtin son merhalesi budur. Gerçi) | kta olan (Tahlili Kimya) Günü Limanda: Seyrisefainde ya- pılan tasarruf Seyrisefain umum müdiri Sa- dullah Bey son günlerde idarede yapılan tensikat hakkında şu | izahatı vermiştir: lar yapılmıştır. Bu tasarruf mas- rafırmzı kısmak suretile temin edilmiştir. Bu arada masrafını korumıyan bazı vapur seferleri kaldırılmış, işleri azalan fabrika- da tensikat yapılmıştır Yalovada yapılmakta olan 16 yataklı ucuz pavyonun inşaalı bitmiştir: İdarenin liman şirketile birleştiri'eceği hakkında hiç bir malümslim voktur. | Posiste: 'Haseki hastahane- .sinin çamaşırhane. | si yandı Evvelki gece saat beş buçuğa doğru Haseki nisa hastahanes” nin çamaşır kurutmıya mahsus binasından yangın çıkmış ve bi- na İçinde asıli bu'unan çamaşır- larla birlikte tamamen yanmıştır. Zabıtanın yaptığı tabkikata na- İ zaran, yangın çamaşırları kurut- | mak için yakılan iki sobadan bi- | rinin çamaşırları tuluşturm: sın- İ dan çıkmıştır. Çamaşırhanede | nöbetçi bulunan Fatma HH. ismin- de bir çamaşırcının ihmali görül- düğü anlaşıldığından bu hususta da ayrıca tabkiket tamik edil mektedir. Beşiktaşta üç: ka» çakçı yakalandı Evvelisı gece, sabaha karşı İ eşiktaşta üç keçakçı yakalan- mıştır. Yapılan tahkikata göre vak'a şöyle o'muştur: | Beşiktaşta Deniz hamamı s0- ! kağında bir otomobilin şüpheli | vaziyette durdnğunu gören Be- şiktas rüsumat muhafaza memur- | larından Hasan Ef. otomobilin korne çalarak denize işaret ver- mesi Üzerine sahile koşmuş ve bir sandal görmüştür. Bu vaziyet i karşısında sandaldan bir el silâh atılmış, Hasan EF. de mukabele etmiş, fakat ku arada otomobil de, sandal da kaçmıştır. Hasan Ef, derhal polis dev- riyesile birlikte Ortaköya doğru kaçmakta olan otomobili takibe başlamış ve nihayet yakalamağa muvaffak olmuşlardır. Otomobil- de bulunan iki kişinin özerlerin- de iri biçaklar çıkmış ve kendi- İsrinin denizden kaçak eşya çı- karacakları tesbit edilerek bak- larında kanuni takibata başlan- mıştır. Beyazıt'ta bir hadise Evvellisi gece Eayzit'ta bir sarhoşluk vak'ası olmuştur: Lokantacı Ibrahim Efendinin hemşire zadesi Ali fazla bir şekilde içerek dayısının lokanta- sma gitmiş ve üstndeki odaya adlı bir kadınla kavgaya başla- mış, bıçağı çekerek kadını bo- ğazından yaralamıştır. Bu sırada aynı odada uyuyan Reşat uyanmış, A'i onuda yara- lamış, daha sonra Hatice adlı diğer bir kadına da hücum et- miştir. Hatice, Alinin hücumun- dan kurtulmak için kendini pen- cereden atmağa mecbur. olmuş ve neticede vücudunun mühlelif — Mevsim ve buhran dolayı: | sile idaremizdede bazı tasarruf- | | çıkmıştır. Orada bulunan Adnan | Kemal Omer B. İ Ayvalıkta vetat etti Sekiz senedenberi Istanbul be- lediyesi Iktısat işleri müdürü olan Kemal Ö- mer B. geçen- lerde Mezarlık- lar müdürlüğüne nakledilmişti. Kemal Ömer B. | bu yeni vazifesi * ne başladıktan birgün mezuniyet almış ve bazı ailevi iş- leri için Ayvalı- ga gitmişti. Kemali mer B, orada indiği Kemal Ömer B.| otelde rahatsızlanmış, derhal has- taneye nakledilmiş, fakat orada vefat etmiştir. Kemal Ömer beyin ölümünü intaç eden rahatsızlığı Hunnakı sadırdır. Merhumun cenazesi şeh- rimize nakledilecek ve burada | Merkezefendi kabristanına def- nolunacaktır, Kemal Ömer bey âli ticaret me' - tebinden mezun olduktan sonra uzun müddet ticaretle meşgul olmuş, Balkan harbinde ve harbı umumide Hilâliahmer ve Himayei- sonra etfal cemiyetlerinde ve verem mü» cadele cemiyetinde hayırlı hiz- metlerde tu'unmuş kâmil bir insandı. Ölümü eliş bir zıyadır. Kardeş'eri doktor Besim mer paşa, Azmi ve Agâh Ömer beylerle hemşiresi Macide hanı- ma ve bütün ailesi efradma tazivet beyan ederi, — Kaza kongreleri Halk Fırkasıma Belediye ku- dudu dahilindeki kâza kongre leri kâmilen bitirilmiştir. Yalnız Eminönü kaza kongresinin gele- cek pazertesi ikinci celsesi top- lanacaktır. Vilâyet dahilindeki kaza kon- grelerinin de iki üç güne kadar loplanması ( kararlaştırılmış ve hazırlıklara hş'arılmıştır. Muhiar seçimi Şehrimizde 932 senesi muhtar seçimine başlanmak © üzeredir. Seçim günü bu günlerde ilân edilecektir. ————— yelerinden ağır surette yaralan- mıştır, Fasat Ali bununlada sükünet bulmamış, oradaki man- alı devirmiştir. Bu yüzden öte- beri tutuşmuş, İtfaiye yetişerk genişlemesine meydan Vermeden söndürmüşlür. Mecruhlar hastaneye kaldırıl- mış, Ali dün akşam yakalan mıştır. Kulubede yangın Nişantaşında meşrutiyet ma- ballesinde Beykozlu sakağında 2 numaralı tenekeden inşa edil miş barakada oturan 70 yaşla- rında ama Hatice adlı bir ka- dın, kulubesinde mangal yakar- ken minderler tutuşmuş, ku ara- da kendisi de bazı yerlerinden yanmıştır. Kadın hastaneye kal- dırılmış, ateş genişlemesine mey- dan verilmeden söndürülmüştür. Bir amelenin kolu kırıldı Dün saat Il de Bahçekapıda Hasan ecza deporu önünde fe- lefon şirketi amelesinden Mu- harrem (Üç melre oyüksek- liğinde pencereye çıkmış fakat muvazenesini kaybederek kaldı- nma yuvarlanmıştır. Bu sukut neticesinde kolu kırılan amele Cerrakpaşa hastanesine kaldı- rılmıştır. Adliyed e! İki maznun tevkif edildi Birgün Taksim meydanından geçerken Hacı Memas efendinin üzerine hücum ederek parasını | almakla maznun Yani ve Osma- İ nın muhakemelerine dün İstan- bul ağırceza Oo mahkemesinde ” : başlanmıştır. Dinlenilen şabitlerden ikisi | ilik ifadelerine uymıyacak şekil- de mütereddit söz söylemişler. riyaset (o makamının muteaddit ihtarlarına rağmen, sarih şekil- de ifade verememişlerdir. Muddei umumiliğin mütaleası sorulmuş, Burhanettin B. şahit- lerin serbest bulunan maznun- | lardan çekindiğine işaret ede- rek maznunların tevkifini iste- miştir. Maznunlar, tevkif edilmişler, muhakeme tahkikalın mütebaki şahitlerin celbi suretile derinleş- tirilmesi için kalmıştır. | Ayni günde iki yerde muhtelif cürüm işliyenlerin muhakemesi Aynı günde iki yerde birkaç cürüm işlemekle maznun Alâet- tin, Âşik Ali ve Çamur Muhar- remin muhakemelerine dün İs- tanbul ağırceza mahkemesinde baş'anmıştır. Şahitler dinlenildik- ten sonra, tahkikat safhası bit- miş, müddelumumi Burhanettin B., Alâeddinin, Naalbur ve müs- kürat depocusu Vasil Ef. nin dük- kânıma elinde biçakla gelerek para istediğini, para alamayınca zorla rakı aldığını, kapıda duran Âşik Alinin de kendisine bu cü- rümde yardım ettiğini kaydetmiş gene Alâeddinin tütüncü İrani Hüseyin Ef. den de Çamur Mu- harrem müşterek olmak üzre zorla cigara aldığını anlatarak, her üçünün de ceza kanununun | 497 inci maddesi mucibince tec- ziyelerini, Alâeddine madam Ka- tinayı döymesinden dolayı ayrıca ceza verilmesini, diğer bir mes- eleden de maznunların beraetini istemiştir. Muhakeme, karar için başka bir güne bırakılmıştır. Zorla saat alanlar Aksarayda Artin efendiye bü- cum ederek, saatini aşırmakla mazmun Âli ve Burhanın mah- kemelerine dün ağır ceza mah- kemesinde başlanmıştır. Muha- kema müdafaaya kalmıştır. Maznunların vekilleri avukat Ali Şevket ve sabık müstantik Hikmet beylerdir. Kara Vasıf beyin ölümü Kızıltoprak istasyonunda bir | ! tren kazası neticesinde ölen Ka- | ra Vasıf beyin ölümü taakikatı- i na, adliyece devam olunmakta- dır. Tahkikat, makinist Hüseyin efendinin isticvabı safhasındadır. Kara Vasıf beyin ailesi, bu ölümden dolayı tazminat veril mesi için Demiryolları idaresi aleyhine bir bukuk davası aç- mıştır. ——— amaa Sakalar sıhhi muayeneye tâbi tutulacaklar Istanbul Belediye o mıntakası dahilindeki saka'arın sıhhi mua- yeneye tâbi tutulmaları ve ken- dilerine birer hüviyet cüzdanı verilmesi kararlaştırılmış ve na- hiye müdürlüklerine tebligat ya- pılmıştır. almağa Aero kulüp açılıyor Tüsk Aero kulübü binasının | açılma merasimi yarın saat 17 de yapılacaktır. Kulüp reisliği ku- lüp özasını ve tayyarecileri me- | rasime davet etmektedir. e — a yal iMehmet Raufa dair... Mebnet Kaytun ölümü ga- zete sütunlarında baklı bir teessürün tezahürüne vesie ol- du. Hele onun son senelerini darlık içinde geçirmiş ve gözle- rini hastahane köşesinde yum- muş olması bu teessörü arttıran sebeplerden biridir; fakat merhum için başka nasıl bir ölüm beğe- nilebilirdi: mademki muharrirdir! »... Mehmet Rauf için ölümün- den sonra yazılanlar, ölü- münden evvel yazılanlardan faz- ladır. Bu da bize has bir kadir şinaslık şekli: sağlığında öldür, öldükten sonra yaşat. ... Memet Rauf için yazılanlar arasında samimi teellüm- İ lere tercüman olan satırlar, ro- mancının edebi kıymet ve mahi- yetini tesbit eden satırlar, böyle acı bir akibeti bile malümatfu- ruşluğa firsat sayan satırlar var- dı. Hele sonunculardan bir tane- si vardı ki şah eser bir cehalet nümunesiydi: bu yazı akşam ga- zetesinde çıktı, altında Hikmet Feridun imzası vardı, içinde de muharririn boyundan büyük bir yanlış. Mehmet Raufun eserlerinde samimi olduğunu, romanlarında- ki mevzuların daima kendi ba- yatından alındığını söyleyen Hik- met Feridan bey iddasını birde misal tevsik etmiş olmak için: “meselâ-diyordu- bir yazın tarihi isimli eseri tamamen böyledir. Bu eserin vak'aları tamamen mubarriri tarafından yaşanmıştır. ,, Ayol, bir “yazın tarihi,, Meb- met Raufun değil, Halit Ziyan eseridir. Bunu bütün orta mek- tep talebesi bilir! Toplr İğne Kadın birliği Hanımları polisliğe hazırlıyacak Memleketimizde de Kadınların polisliğe kabul edileceği hakkım- daki haberler üzerine Kadın bir- liği polis olacak kadınlara bir yardım olmak üzre birlik bina- sında bir kurs açmıya karar vermiştir, bu kursta yalnız polis- fik meslekine girecek kadınlara o meslek için elverişli malümat verilecektir. Ancak birliğin böy- le bir kurs açabilmesi için ni- zamnamesi müsait olmadığından kongreden müsaade istenecektir, Yalnız kongrenin mutat içtimat Nisanda aktedileceğinden daha evvel fevkalâde olarak kongre- nin toplanması muhtemeldir. Tütün inhisarı Bir ecnebi gruba m devredilecek ? Tütün inhisarı müdürü Behçet bey dün akşam Ankaraya git- miştir, Bu seyahatin tütün inhisarının ecnebi bir gruba devredilmesi meselesile alâkadar olduğu söy- lenilmektedir. Behçet bey hareketinden ev- vel bir muharririmize demiştir ki: — Ankaraya maliye vekâleti tarafından yapılan davet üzerine gidiyorum. Bu davetin mecliste müzakeresi mevzubahs kaçakçı» lık kanunu lâyibasile alâkadar olduğunu zannediyorum. İdare- nin ecnebi bir gruba devredile- ceği şayiası hakkında bir şey bilmiyorum.,,