31 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

31 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

m a 15inci Yıl » Sayı : 5021 Gümüş para basmak meselesi Birkaç göndenbesi yazdığı- Mz makalelerde kredi darlığına ie bir tedbir olmak Üzere gümüş para basmak esasısı Mi müdafaa ediyoruz ve bu ya- zılarımızın (Vakıt) karileri tara- fından dikkat ve alâkayla takip edildiğini memnuniyetle görüyo- tuz. Yalnız bu mevzu Üzerinde gendilerile görüştüğümüz bazı zevat “Acaba bu tedbirden kâ- ğıt paramızın kıymeti mütees- sir olur mu?,, yahut “İyi para, fena (o parayı kovar kaidesine hazaran basılan gümüş paralar memleket haricine gider mi?,, tarzinda bazı mahbzurlar düşü- müyorlar. Hakikati halde bu tarzda ib- tiyatkârane düşünen zevata hak vermek lâzımdır. Çünkü gümüş Para basmak tedbirini ileriye sürerken bizim maksadımız bu- günkü kâğıt paramızın kıymetini düşürmek, hatta bu kıymetin düş- mesini bile. bir ibtimal şeklinde hatırlara getirmek değildir. Mem- leketimizde gerek imparatorluk devrinden Kalma “gümüş para, Zerek eşya veya külçe halinde “içe miktar gümüş bulunduğu muhakkak olduğuna göre yegâne arzumuz, ölü bir servelten başka ir şey olmıyan bu madenlerin tedavül sahasına çıkarak iktisadi sahada faydalı bir rol oynama- Sina imkân vermektir. Memleketimizdeki gümüş ma- denleri Cümhuriyet parası olarak basılır da tedavül sahasına çıka” hlırsa bundan şimdiki kâğıt pa- talarımızın kıymeti müteessir o- Melmet Asım | Aluerafı 4 üncü sayfada | Galata Kulesi Asrileşiyor Adalar üç metre ya- kından seyredilecek! Be 7 . L Galata kulesine müteşebbis bir trap tarafından asansör, gazino $İbi bazı tertibat yapılması için projeler hâzırlanmıştır. Buna Yazımız da dördüncü sayfa- dit Muzdadır. Gümrük ve Ziraat vekil- leri çalışmıya başladılar Muhlis B.in yerine, heyetine Ali Rıza B. seçilmiştir Ankara, 30 (Vakıt) — Bugür yeni (vekilleri makamlarına ge“ lerek o çalışmıyı ve teşkilât işle- rini tetkik et- miye, başladılar. Tebrikleri kabül ettiler. Gümrük ve inhisarlar ve- kili Ali Rânâ ve Yeni Zirast vekili Ziraat vekili Mah o Muhlis Bey lis Beylerle gö: üştüm Ali RânâB. : — Vekâlet yeni teşekkül edi- yor, tetkikatla meşgulüm, Müs-. teşarlık ve umum müdürlükler için daha şimdilik bir şey söy- diyemem . Muhlis B, de: Bugün vekâlet erkânile temas ettim. Daha bugünden bir şey söylemek imkânsızdır, dediler, Biraz da şaka Kahır yüzünden Bir lutuf ! Darülfünun hadisesi döndü, dolaş. tı, nihayet Ağa oğlu Ahmet beyle Kâ- zım Nami bey münakaşası şeklini al - dı. İşlemiyen demir pas tutar, derler,| Ağa oğlu Ahmet bey de epeyce za » mandanberi mücadele meydanından çekilmişti. Anlaşılan © kaleminin pas tutmaması için olacak, hukuk fakül. tecilerinin davasını müdafaa etmeyi der'uhte etti. Kâzım Nami beye karşı bir mukabil hücum hareketine geçti, Fakat çok geçmeden manzara birden. bire değişti. Meğer İncili şerifte (Saf. dil olanlar cennetliktir!) diye bir söz varmış. Ağa oğlu Ahmet bey de bu sözü hatırlamış, sonra da Kâzım Na. mi beyin yazılarına bakarak onun cen» netlik olduğunu anlamış, Herkes üs tadı Kâzım Nami beye karşı dehşetli cehennem ateşleri saçacak diye bek- lerken birdenbire elinden tutarak cen netlikler arasma ayırdı: (İlâhi, Kâ » zım Nami bey, sen hakikaten cennet» liksin!) dedi. Sonra hem bir defa cennetlik değil, bir kaç defa cennetlik yaptı! Görülüyor ki insana talih yardım edince cehennem ateşlerinden bile kur tuluyor. Ağa oğlu Ahmet bey gibi kor kunç bir mübarizi bile ellerinden tu- tarak sıratı müstakimden geçiriyor, cehennem deresine düşmeden İnsanı cennet kapılarına kadar götürüyor: Yılbaşı piyangosu buakşam Darülfünun konferans salonunda çekilecek Perşembe 3 31 Kânunuevvel G2 ine ay) 1931 Fırka umumi idare! Ankara, 30 (Vakıt) — Zira- at vekili olan ç Muhlis B. in is- © tifası üzerine Âli 'Rıza ( Mardin ) : B, Fırka umumi idare (heyetine intihap edilmiş- lir. Maliyeye mer- | .but varidat u- mum müdürlüğü- Yeni Gümrük vekili nün mali sene Rânâ Bey o başında Gümrük vekâletine devredileceği söyleni- yor. Iktısat vekâletile Ziraat vekâleti muhasebeleri mali yılba- şında ayrlacaktı, Yeni vekiller bu akşamki vekiller heyeti içti- mama iştirak ettiler. Maliye ve- kili Ali Rana Beyi ziyaret etti, Gümrük vekâleti müsteşarlığı Ankara, 30 (Vakıt) — Istanbul gümrükleri başmüdürüSeyfi B. in gümrük vekâleti müsteşarlığına getirileceği haberi kuvvetleniyor, Çalım Yok Pas Var! Muhtelit takım bu- günAtinaya gidiyor Varidat Umum Müdürlüğü Mali Sene Başında Gümrük Ve inhisarlar Vekâletine Devredileck , Sayısı 5 Kuruş “Akbaba,, yı yarından itibaren ilâ- vemiz olarak takdim ediyoruz Akbaba'nın yarınki vazıları Galata kulesi : Akbaba — Züppe: Çimdik — Ahlâk nedir : Karga—Harbiumumi dilencisi—Noel gecesi— Çin, Japon hududunda—Tasarrufa riayet— Resimler fıkralar, vecizeler, karikatürler .. © 09 Beşeri bir facia: Yarınki sayımızdan itibaren bu mükemmeli eseri de karilerimize takdim etmiye başlıyoruz Bir senelik fikir hayatımız— Karilerimiz için hazırladığımız vapur , şimendifer tarifelerile takvim — Dahili ve harici bir senelik siyasi icmal — Çocuk sayfa- mız— Şüun ve meraklı yazılar Yarın Vakıt sütunlarında Gaz kaçakçılığı, vilâye- te de ihbar edildi Hadisenin ehemmiyetle tahkik ve takip > başlanıldı Dört yüz bin liralık gaz ka- 1 çakçılığı hakkındaki neşriyatımız * Wi G. 5. Fener muhteliti bugün- Pireye hareket etmektedir, Res- mimiz giden oyunculardan Rebii, Fikret ve Muzafferi gösteriyor. Bu bahse ait yazıyı dördüncü sayfamızda bulacaksınız. Doğrusu kahır yüzünden ne büyük bir; ere e elle lutuf değil mi? Münferit hakimlikler Gazimiz Halk evinde Ankara, (Vakit) — Gazi Hz. | bugün C. H. fırkası merkezini teşrif buyurarak “umumi idare heyeti azasile görüşmüşlerdir. Bilâbare Halk evini de teşrif et- mişler orada Türk tarihine ait bir piyes temsiline çalışan genç- leri kabul ederek teşvik ve ilti- fatta bulunmuşlardır. için tabs' sat istendi Ankara, 30 (Vakıt; — Kaçak- gılık işlerile meşgul olmak üzre | ihdas edilecek münferit hakim- likler 16dır. Yirmi hakimlik ba- beri doğru değildir. Bu teşkilât için Mecliste (229525) lira fev- kalâde tahsisat istenmiştir. Muh- telit encümen kaçakçılık lâyihası tetkikatını bitirmiştir. Yarm (bu gün) Bütçe encümeni lâyihayı tetkike başlıyacaktır. ları söylemiştir : a. alâkadar makamlarında nazarı dikkatini celbetmiş ve tahkikata ehemmiyet verilmiştir. Vilâyet de keyfiyeti maliye teftiş heyetinden sormuştur. Dün kendisile görü- şen bir muharririmize vali mua- vini Fazlı bey bu hususta şun- — Galitidi Yaşua Bahar ve Şürekâsının gaz kaçakçılığ mi kaka bir ihbar vaki olmuştur. Bu ihbar ve Vakıtın neşriyatı üzerine key- fiyeti maliye teftiş heyetinden sorduk, tahkikatın henüz ne- ticelenmedigini ve devam etmek- te olduğu cevabını aldık. Vilâyet bu işi ehemmiyetle takip etmek- İ tedir. Cevdet Molla B. kaynı tarafından vuruldu Göğsünden ağır bir yara alan Cevdej beyin hayatı tehlikededir Dün sabah Nişantaşında mü- essif bir hadise olmuş, mülga Meşibat müsteşarı Cevdet Molla B. kayınbiraderi tarafından ağır surette yaralanmışlır. Anlatıldı- ğına göre hadisenin esası şudur: Cevdet Mojla B. Nişantaşında Hacı Emin sokağında 11 No.hı evde oturmaktadır. Kayınbiraderi : Hamdi “Ef, ile ötedenberi araları açıktır. Hamdi EF. nin 18 yaşında Hadiye ismin- de birde kızı vardır. Hadiye H. bazı sebeplerden Nişantaşında, Hacı Emin sokağında ve 1 nu- marada oturan ablasının yanında bulunmaktadır. Son zamanlarda (Lütfen sayfayı çeviriniz)