18 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

18 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

'Rüstemiye hadisesi RR A RR VE 2 Sabrikaptan Dokuz ay hapse mahküm edildi Diğer meseleden de tahkikata devam olunuyor Muhtelif yerlerde şeyi Esadın resimlerini dağıtmış ve Nakşilik propagandası yapmaktan dolayı hakkında takibat yapılan ve mevcuden adliyeye verilen Rüs- temiye vapuru suvarisi Sabri EF, dün dördüncü mustantıklık ta- rafından tevkif edilmiştir. Tabki- | kat maznun kaptan Sabri efen- dinin Nakşi olduğuna, şüphe bı- rakmamaktaysa da, kendisinin Batumda şüpheli kimselerle te- mas ettiği ve propaganda yaptığı henüz tesbit edilememiştir. İs- tintak O bakimliğince tahkikata devam olunmaktadır. Diğer ta- raftan dün gümrük mahkemesin- de, kaçakçılık cürmünden dolayı kaptan Sabri Ef. muhakeme ve mahküm edilmiştir. Sabri Ef. üzerinde 410 adet çakmak taşı, 3 adet çakmak, 60 gram kıyılmış tütün, 48 yaprak sigara kâğıdı ve 66 adet ziva- malı Rus sigarası bulunmakla maznundu. Dün bunlardan yalnız tütün ve kâğıtların kendisine ait olduğunu ve diğerlerinin de va- purun sahibi Ali B. tarafından mahza kendisine zarar getirmek için kamarasına konmuş olduğu- nu söylemiş ve Ali beyin buha- reketine sebep olarak da vapu- run batumdan hareketinde ora- dan alınan siyah havyar, lâstik, şeker votkanın vapura konması- Şarkta bir kardeş * iran bulunduğu nu unutmıyalım! | (Baş makalemizden mabaat| merkezi İstanbuldan Londraya geçin <e, evvelce Trabzan « Kızıldize ye - lundan yapılan naklıyat ta birdenhis re azalmıştır. Vakia İlk zamanlarda buna sebep olarak muamele vergisi- nin tatbikatma ait bir hâtadan bal- sedilmiş ise de bu yanlışlık tashih e dildikten sonra da vazıyette salâh gö rülmemiştir, Binaenaleyh evvelce Trabzon tari- kiyle İstanbula gelen (İran halıları şimdi İskenderon « Musul « Ravandır! Tebriz tarikiyle Londraya gitmekte- dir. Kezalik İran transit eşyasının bir' kısmı da şimalden Culfa hattı Batu! ma gelmekte, Batumdan da Avrapa- ya sevkedilmektedir. Bunun neticesi| olarak (1925) senesinden evvel İranın! muhtelif memleketleriyle ticari mu- amelesi (6) mer derecedeyken bugün (18) inci dereceye düşmüştür. Her halde (bu vaziyetin devamı doğru değildir. Çünkü İranın harici ticareti için en kolay otransit yolu Türkiyeden geçmektedir. Bu tabii transit yolunun terkedilmesi hem İ- ranlılar, hem de Türkler için zarar- dır. Bahusus Türkiyeyle İran arasın- da mevcut olan her türlü siyasi ve hu dut ihtilâfları tamamen halledilmiş» tir. İki memleketin iktisadi münase- batma nit hiç bir inkişaf mânlası kal- mamıştır. Mehmet Asım kaptanı bu cürmünden dolalıyı 9 ay ve vapur kaptanı olmak itibariale 3 ay zammiyle 9 ay ha- pis ve 140lira 23 kuruş da pa- ra cezasına kabili temyiz olmak üzre mahküm etmiştir. Sabri Ef. Poliste : Eniştesini ağır su- rette yaraladı Şehzadebaşında Hüsamettin mahalle- sinde 22 numarada eniştesi Mustafayla birlikte oturan Mehmet, geçimsizlik yü- zilnden dün eniştesini ağır suretle yara- lamıştır. Yaralı hastahaneye kaldırılmıştır. Vak'ayi müteakip kaçan Mehmet aranıl- maktadır. Ortaköy yangınında kast ol- madığı anlaşıldı Ortaköyde bir tütün deposunda bir yangın çıkmış, deponun iki sigorta Şir ketine sigortalı bulunuşu şüpheyi davet ederek yangın mahallinde keşif yapılma- sına Jüzum görülmüştü. Yapılan tahkikat | neticesinde yangında kast olmadığı anla- şılmıştır. Sigortalı bir yalı yandı. Evvelki gece Üsküdarda bir yangın olmuş, Paşa limanında. Resneli Nazım beye alt bir yali temamen yanmıştır. Yalı 15 bin liraya sigorali bulunmaktadır. Polis tabkiksta başlamıştır. Geçen sene istihsal edilen Petrol İngiliz membalarından verilen ma- lümata göre 1931 senesinde, Amerika! 830,275,000 fıçı petrol istihsal etmiştir. Bu miktar, dünya istihsalâtınınu yüz-! de altmış ikisini teşkil etmektedir. Rusya 161,900,000 fıçı petrol almıştır. 1930 senesinde Sovyetler 121,555,000 fıçı istihsal etmişlerdi. Bu suretle, Rusay dünya istihsalâtında ikinci de- receye yükselerek, 118,770.000 fıçı istih sal etmiş olan Venezüella'yı üçüncü! dereceye indiriyor, Romanya, 47,600,000 fıçı ile dördün cü derecededir.Acemistan ise, 44600000 fıçı istihsalât ile dünya petfol piyasa- sında beşinci, dereceyi almış bulunu- 5 VAKIT — 18 MART 152 — Estern'le yapılan Mukavelenin Esasları I Üks tarafı 1 inelssayfada | Bursayı Eskişehire, Eskişehiri İzmire bağlıyacağız. Fakat tasavvuratın fii- Je konulabilmesi ancak almacak tahsi satla teayyün edecektir. Bu husustaki faaliyet bizzat idaremiz tarafından ya pılacak, bir şirkete havale edilmiyes cektir, Yeni telsiz tesisatı Gelecek sene tahsisat alındığı tak- dirde Samsunda, İzmirde, (İstanbul veya Mersinde olmak üzere üç kisa dalgalı ve 1200 kilometredne muhabe- re kabiliyetli istasyonlar yapacağız. Yani bugün Edirne, Diyarıbekir ve Vanda çalışanlara arkadaş veerceğiz. Bunlarm sahile konulacağını o göre gemilerle de muhabere mümkin ola bilecektir. Muamelâtın umumi vaziyeti “Idare bugünkü vaziyette elindeki İ vesaite göre işlerinin en mütekümili değilse de (en iyi şekilde işletilmek- te olduğu kanaatindedir. Eskisi ka - dar ne mektup zayiati ve ne de telg- raf teahhüratı görülmemekte ve işi - tilmemektedir. Arasıra bazı hadisat eksik olmama kyayet tabiidir. Çünkü netice itibariyle en dikkatli ve en ça- luşkan arkadaşlara malik olan idare bu arkadaşlar arasında beşeriyet sa- ikasiyle vaki olabilecek bazr yolsuz hadiseleri haber alır almaz, İslâhı ça relerini kendisine en birinci vazife te- lâkki eder. Eslern şirketinin vaziyeti Geçen seneden başlamış olan mü- zakerat Obir mukavelenin (feshi ve diğer bir mukavelenin akti şek- linde olduğu için teşrii merasimi ge girmek mecburiyetindedir. Millet Meclisinin tadili münasebetiy- le geçen devre çıkarmak kabil olma- dı. Bu devrede muzakeresini ümit « diyoruz. Yeni mukavelenin © esasları sirketin 30 sene için haiz olduğu imti yazdan feragat, bu feragat dolayisiy le memleketimizdeki tesisati idareye Büyük | ( öcüemler gidenler | Yeni Belçika sefiri M. Georges dö Raymondla Yunan sefiri ve o Belçika sefareti ataşe komersi- Salı dün akşam Ankaraya git o mişlerdir. Ankaradan evvelki gün şehrimize gelmiş olan orta tedrisat umum müdürü Fuat bey dün Bahkesi- re gitmiştir. KISA HABERLER Limoncular mahkemede — Speküldsyon yapukları sabit olarak mah- o kemeye verilen Oİlmon tüccarlarığdan başka ticaret müdüriyeti dün de bazT li- moncular o hakkında o müddelumamiliğe müracaat etmiştir. Ehliyet vesikaları — Balıkçı lardan ebliyet vesikası istenilmesine lü- zum Olmadığına karar verilmiştir. Fes getirten bir tüccar — Kapali şıda hacı Reşit isminde bir tüccar namına gümrüğe 2400 fes gel miştir. Gürsrük baş müdürlüğü keyfiyeti gümrük ve inbisarlar vekâletine bildire- rek bunların ithaline müsaade edilip edilmiyeceğini sormuştur. Ölüm Mütekait erkânıharp kaymâkan Mustafa Beyin kızı, esbak Jan- darma Kumandanı paşanın hemşirezadesi ve Elek- trik Şirketi memurlarından Hü- samettin Beyin kız kardeşi Amerikan Koleji mezunlarından Muazzez Mustafa Hanım, irtihal etmiş ve cenazesi bugün ikindi- Ali Kemal vakti kaldırılmıştır. 4 Jj Memlekete büyük hizmetler etmesi beklenen bu münevver genç kızın böyle vakitsiz ufulu kendisini tanıyanları bi essürlere düşürmüştür. rahmet eylesin. “emip öz di menfaat terin edeceği içim öğ» rudan doğruya telsizle çalışmadığı « mız ve çalışmıyacağımız merkezlerle a iarbe sürmüşlerdir. ii > ma muhalefet etmiş olduğunu id- | hükmün tefhiminden.sonra--ha- EE ale — 90) muzu TARİH EL KİTABI smmm ea Macarlar asırlarca süren göçebelik devri esnasında cenubi Rusya otlaklarına gelmişti. Kabileler halinde yaşıyorlardı. Akınlariçin kabile reislerinden biri kumandan seçiliyordü. “ Peçeneklerin hücumuna uğrıyan macarlar ikiye bölündüler. Bir kısmı şarka gitti Volga boyunca ilerledi. Diğer bir kısmı Molyavya ve Basrabayya yerleştiler. | Daha kârlı a- kılar temin edebilmek için kendilerne bir reis seçtiler. Fakat macarlar Pe çeneklerle Bulgarların ani bir tecavüzüne uğrayınca bugünkü Macaris- tana , Ve burada yaşamayabaşladı, buradan sübuletle akınlar ya pabiliyorlardı. Fakat Hanri dö Saks sonra Oton 955 te onları inhizama uğ rattı. Fakat Otonun islâvlarla uğraşması macarların toplanması için vesi- le oldu. (Geza) katolik hıristiyanlığı kabul etti. Kabileler arasmda vah « deti tesis etti. Etyen zamanımda Macaristanda Ortodoks hıristiyanlığa karşı müca - dele başladı. 1000 tarihinde Etyen papadan krallık tacmı ald: — Peçenekler — Tukiyu müttehidesine mensup (Oğuz) oruklarından biri de Peçenek- lerdir. Dokuzuncu asırda Yayık (Ural nehri boylarında yerleşmişlerdi. Bu asrın sonlarında Don ve cenubi Rusya mıntakalarında en kuvetli tes şekkül halini aldılar. Hudutları Sarkal nehrinden Kiyef prensliğine, Azak denizi kıyılarile Kırımdaki Bizans müstemlekelerine oradan Karpat - lara ve Tunaya kaadr devam ediyordu. P. kler birçok akınlar yaptlar. Bizansa tecavüz ettiler, nihayet Aleksi Komnen tarafından (Enez) de mağlüp edildiler. Katliamdan kurltu İnanlar Makedonyaya yerleştirildi. — Çerkezler ve Kabarlar — Peçenekler Hazarları ve Hazar şimalindeki Türkleri mağlüp ettikle- Tİ zaman bunlardan bir kısım Kafkas dağlarına çekildiler. (Derbent) ci « yarında a Gürcinstanda yerleştiler. Bunların arasında Kabar- Kabarday kıt'asının başka bir ismi de sir Kasyayahu Kerkesti. Bu Ker kes ismini taşıyan bir boyun ismidir. (Kırgın) kerkeslerin asıl yurdu Bays kal gölü civarındadır. Diğer Türklerle beraber garbe gelmişlerdir. in Oğuzlar — On birinci asırda Orta Asyadan gelen Oğuzlar Peçenekleri daha ii a “a Gidi Çe li -—.......... e... terk; bna mukabil” bir mecburiyeti- çini miz olmaksızın ve bize en ziyade madi siften ibarettir. “9 -......4..22220222002005002000.0 —munumu muzu TARİH Ki, KİTABI II Kıpçakların tazyiki üzerine ilerliyen Oğuzlar, Makedonya ve Yuna- na kadar ilerlediler. Fakat Peçeneklerin hastalıklar, soğuklar karşıları » na çıktı, Oğuzlar mağlüp oldu. Kalanlar Bizans hizmetine girdi. Oğuzla- rın bir kısmı garpten İstanbulu tazyik ettikleri sırada bir kısım Oğuzlar» da Selçukilerin kumandasmda şarktan İstanbula doğru ilerliyorlardı. Kumanlgr : Kıpçak elindeki Türklerden ayrılmış bir koldur. Kumanlar on birinci asrın sonlarında Volga ile Yayık (Ural) ırmakları arasında yaşıyorlardı. On birinci ve on ikinci asırlarda Rusyaya, Polonyaya, Moravyaya karşı hücumlar yaptılar. Nihayet on üçüncü asırda Moğol istilâsı neticesinde bir kısmı Mo « gol istilâsını kabul etti. Bir kısmı Bizans lâtin imparatorluğu hizmetine girdi. Bir kısmı Macaristana hicret etti. V inci asırdan sonra Avrupaya Şarktan gelen istilâcılar V — Vİ inci asra kadar şark -tan gelen istilâlar devam etmiştir. Lombarlar simali İtalyayı zaptettiler Oraya kendi isimlerini vrediler, Anglosaksonlar | İngiltereye yerleştiler. Britanyalılardan bir kısmı Fran- saya geçtiler. İslâvlar V inci asrın nihayetine kadar Tunadan Elbe ir - mağına kadar olan sahayı işgal etti-ler. — iIstilâlar ve Pâpalık — İstilâlar hrristiyanlığı kuvvetten düşürüyordu. Papalar £istilâcılara karşı bilhassa misyonerler vasıtasile hareket ediyordu. Nitekim Vizigot » lar ve Lombartlar bu suretle kilise lehine tevcih olunabildiler. Papa mis » yonerleri aarsında geniş bir kilise im-paratorluğu kuruyordu. — Islâm tarihi — Arabistan » Arabistan garpte Kızıl deniz, cenupta Aden, ve Hint denizi, şarkta Umman denizi, Acem körfezi ile çevrelenmiştir. o Simalinde Suriye çölü vardır. Arabistanda üç dağ silsilesimevcuttur. 1 — Garpte Sinadan, Hicaz ve Yemene uaznan Hicaz ve Yemen dağ- olacak muhaberatımıza şirketi tav “ — va a