20 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

20 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 — VAKIT 20 MART 1932 şekilde giyinmesi mümkün olduğun! dan eminim. Böyle konferanslar vesaireye vel zum kalmadan gayet zarif (o giyinen kadınları da vardır, Meselâ Parisli| kadınlar İngiliz kadınlarına nazaran daha iyi giyinirler. Tabii orta sınıf. tan bahsediyorum. Yoksa yüksek tas baka İnkiliz kadınları, Fransız kadın Yarı kadar zariftirler, | Halbuki Pariste orta tabakaya mensup olan kadmlarla işçi kadm » lar böyük bir zevkiselim sahibidir - ler ve gayet zarif giyinirler. Bazı hanımlar modanm sık sık değişmesinden şikâyet ederler ve ne den böyle olduğunu da merak eder | ler. Bunun cevabı gayet basittir: Çün kü bütün dünya füfuzunum — hemen| dörtte biri moda yüzünden geçinir, Bugünkü kadınlar yüzden ziya de saça ve ellerine dikkat etmi - ye mecburdurlar. Kadm yüzünün bo yalı olduğunu belli etmeden yani «a- natkâirane olmak şartiyle makyaj ya- pabilir. Kesik saç modası artık kat'i bir şeki! almıştır. Bugün uzun saçla. ra avdet edeceğimizi zannetmiyorüm. | Kesik saç tahii daha sihhidir, Yr. kanması dah» kolaydır, Fakat daha masraflıdır. Kadın modası nereye doğru gidi- yor, diye soruyorsunuz: Şehir elbiselerinin etekleri kısala-| taktır. Fakat süvare elbiseleri de se| ne uzun kalacaktır. Yeni gece tüva « Tetlerinde elbise dizlere kadar vücu- de çok yapışık, aşağıya doğru bol - dur. Kollar omuzlarda kabarıktır. Ö- nü kapalı, arkası dekolte gece tüva - Jetleri de moda olmıya başlamıştır. Ufak ve kısa kaplar da modadır., Ayni zamanda gazeteci olan ve seyahati hakkında Deylimeyl ve Ev. ning Niyuz gazetelerine mektup ya-' zân Lody Chaytor Avustralyada bir ay kalacaktır. Dönüşte Aero kulü - bünde bir konferans vermeyi kabul etmiştir. Çin - Japon sulh müza- keratı ilerliyor Japonyada milli bir hükümet teşkiline çalışılıyor Şanghay, 19 (A.A.) — Çin- Japon müzakeratı terakki etmek- tedir. Japon kuvvetlerinin beynel- milet mıntakadan çekilmeleri ve mıntakaya Çin hükümet maka- matı tarafından tekrar vaz'ıyet edilmesine ait olarak bir itilâf vuku bulacağı, fakat Çin asker- lerinin hali hazırda işgal ettik- leri mevzilerde kalacağı zanne. dilmektedir. Çin hükümet erkânı; Çinin herşeyi nezaret altında bu- lunduran müşahitlerin gözleri ö- nünde bir hükümetin kendi top- rağını tekrar istirdadı merasi- minin mantıkla kabili teklif ol- madığım ileri sürmekte ve mü- şahitlerin aylnız Japon kuvvet- lerinin çekilmesine nzaret etme- leri lâzım geldiğinde israr et- mektedirler. | Cemiyeti Akvam tahkik komisyonu,müzakârata iş- tirâk etmemekle beraber Şang- haydaki mevcudiyetinin bu mü- zakezelerin intacmı tacil edece- ğı ümidiyle ilankine azimetini te- hir eylemiştir. Tokio, 19 (A.A.) — M. Yos- hizavva, kat'i talimatın bugün Japon elçisi M. Shigemtsu'ya göndermiştir. Bunun üzerine mü- zakeratın bugün veya yarın son safhana girmesi oumumiyetle zannedilmektedir. Hariciye nazr- rının Çinde'ki Japon elçiliğine göndermiş olduğu talimatın elçi lik erkânının hakkında -müzake- cereyan etmekte olan esaslı ted- birleri islâha teşebbüs etmesi lâzım geldiğini de natık olduğu söylenmektedir. Bu tedbirler, Çin kıtaatının şimdiki mevzile- rinde kalması ve Japonların Changhai ve Voosung'a çekilme- sidir. Japon ve Çin mümessille- rinden mürekkep bir komite, tahliye edilmiş mıntakada inzi- batı temini eyliyecektir. Hariciye nezareti, mütarekenin aktinden sonra Cemiyeti akvam meclisi reisinin teklifi veçhile açılacak o- lan Yuvarlak masa konjeransı rüznamesine Changbai'daki Ja- pon teb'asının emnü selâmetine müteallik meseleleri kaydedecek- tir, bu meseleler meyanında Ja- ponlar aleybindeki harekyta ni- | hayet verilmesi de vardır. Japon teb'asının emniyetleri temin olun- duğu takdirde Japonya, bütün | kuvvetlerini (o geri çağırabilecek- tir. Japonya'da milli bir hükümet teşkiline doğru Tokio, 10 (A.A.) — Siyasi mabhafii, memleketin geçirmekte | olduğu bulhrandaki vahametin nihayet İnukai kabinesinin suku- İ tunu intaç edecegi kanaatini iz- har etmektedir. Bu mahafil, da- ha şimdiden milli bir hükümet teşkili ihtimalini derpiş eylemek- tedirler. Diyetin fevkalâde içti- ma devresi, dün başlamıştır. Son zamanlardaki siyasi katiller do- layısile yüksek meclisin hükö- mete karşı bir tevbih takriri ka- bul elmesinden korkulmakla be- | Dörtyolda Birsenede ne kadar portakal toplanıyor Portakallariyle meşhur Dörtyol- da portakal ağacının mevcudu 123,000| küsürdür. Bunlardan 12 bin kadarın. da köle çürüklüğü, zanmk, kloroz hastalığı, 40 kadarında serabiksi ve bir heyet ağaçların tedavisiyle meş - gul olmaktadır. Ağaçlardaki hastalık Harbi umumideki bakımsızlıktan iles ri gelmiştir. Geçen sene 17 bin ağaç tedavi edilmiştir. Bu sene de 12 bin ağaç tedavi edilmektedir. Dörtyolun seneri portakal istih- salâtıvasati 50 - 60 milyon adettir, Bu miktar bazı senelerde 70 - 80 milyona çıkmaktadır. Dörtyol portakalları beş sınıf ü- zerine ambalâj edilmektedir. En bü- yük portakalların 36 sı, ikinci derece olanların 64 ü, üçüncü derece olanla- rın 80 i, dördüncü derece olanların 100 ü, beşinci derece olanlarm 150 a.! dedi bir sandığa yerleştirilmektedir. 36 adedi bir sandığa konanların 2-3 adedi bir kilo gelmektedir. ————————— ii raber hükümetin beka ve mev- cudiyetinin içtima devresi niha- yetinde veya hitamından sonra tehlikeli bir geçit atlatmak mec- buriyetinde kalacağı tahmin o- lunmaktadır. Esasen M. Nakahs- | ki'nin istifasının bu ahvalin ve kabinede hüküm sürmekte olan hakiki itilâfın bir safhası oldu- ğu ve tebeddülâtın bununla kal- miyacağı ehemmiyetle kaydedil- mektedir. Nihayet Tokiyo'daki i- kametini bütün siyasi şahsiyet- lerle mülâkatlar icrasina tahsis etmiş olan prens Saion - Yi'nin Tokiyodan müfarakati, bu ziyaret hakkında birçok tefsirlere yol açmıştır. Prensin, Payitahtı ziya- retten maksadi milli bir hükü- met teşkili oiduğu düşünülücek olursa bu mütülde Ve” tefsiöferi muhik görmemek mümküh de- gildir. Acı Bir Ölüm Esbuk Hamburg Baş şehbenderi ve Matbuat müdürü umumisi Hikmet Ni- zım Beyefendi Kadıköydeki evinde dün sabah saat sekizde vefat etmiştir. Merhum on beş gün evvel köpeği Musolini tarafından ısıçılmış ve Musolini bir ar sonra öldüğü için Datlkelp has- tahanesinde kendisine ibtiyaten aşı tatbiki lâzım gelmişti. Bu hadiseden dörr gün sonra Bey oğlu caddesinde bir otomobil Hikmet beye çarpmış, yere düşmüş ve elleri sıyrılmış olduğu için bu defa da kendi- sine Tetanos aşısı tatbikine lüzum gö- rülmüştüki bu çırınganın tesiryile Hikmet Nizım Beyefendiye kısmi bir felç gel mişti. Dün sabah sast sekizde felç birden bire şiddetlenmiş ve sekizi beş geçe kalbi sarmış, çok sevilen ve çok börmet edilen Hikmet Nâzım, Beyfendi her kese mev'ut ebed Ystirdharine ulaşmıştır, Cenaze bugün öğleden evvel: Kadı köyde Sürevya Psşa sineması yanındaki hane kaldırılarak Karacaâhmetteki sile kabristanma defnedilecektir. Ailesine mi taziyetlerimizi arzederiz. $ Tıbbı adli umum müdür muavini doktor Fahri, “Can «beyin o yeğeni, İş bansası Istanbul şubesi memurlarından Yusuf Niyazi bey, bir müddettenberi çe tiği rahatsızlıktan kurtulamıyarak, pek geoç yaşında irtihal etmişrir. Merhum, zeki, hassas, münevver, ha» lük bir gençti Genç yaşında ölmesi, bütün kendisini tanıyan ve sevenlerde teesslir uyandırmıştır. Cenazesi dün öğle üzeri Üsküdar Salacık iskele yokuşu başındaki evinden kaldırılarak, Karaca Ahmeteki aile me zarlığında Allahın rahmetine tevdi olün- muştur. Merhuma mağfiret temenni, ailesine, bütün kendisini sevenlere taziyet beyan ederiz. 0 ———— —— Fransız Reisicümhurunun torunu evleniyor Paris, 19 (AA) — Reisicümhür M | Paul Döbmer'in torunu ve tayyare. yüze Saslennden Dowmer'in kızı, buzün hu zak doktörlerinden M. Marcel Pasguier'& nişanlanmıştır, ..maaasasmaamama ............ ie... — İĞ uu TARİH EL KİTAPI mama Mısır : Mısır ta eski zamandanberi bir çok istilâlara uğramıştı. (Nihayet Roma istilisı (o zamanında zulmün şiddeti burada (tasavvufi hayatı derinleştirmiş — huristiyanlığın Mısırda süratle intişarıma hizmet etmiştir. Fakat (O Kostantin zamanından itibaren Roma hıristiyanlığın Ohamisi vaziyetini alımca buralarda bir çok mabetler ve manastırlar a- çılmıştır. e Devlet bu manastırlara bir çok arazi hibe etmiştir. e Devlet bu kadar (hediyeler verdikten sonora ovaridatın azaldığını görmüş bu- nun için Roma Mısır ahelisinden fazla vergi almak suretiyle bütçe açığı» nı kapamak istemişti, Aynı zamanda Mısır biribirlerile kaynaşmıyan kuv- vetlerin (o beraber bulunduğu bir yerdi. İhtilâflar eksik (değildi. Bütün bu sebeplerin o neticesinde Mısırlılar islâm fatihlerini bir kurtarıcı gibi karşıladılar. — Muhammet — Muhammet zaman Bizansta Muhammet 6 yaşmdayken yesi altına aldı. Muhammet Mekkede 570 tarihinde doğdu. Muhammet doğduğu Tl Jüstin, İranda Nuşirvan hükümdardı. doğmadan evvel babası Aptullah ölmüştü. Annesi de öldü. Anasının ölümünden sonra Ebutalip onu hima - büyüdükten sonra Kureyşilerin (o yegâne ticareti olan kervan ticaretine (Hatice isminde dul ve zengin bir kadının Suriyeye göndereceği ; bir kervanı idare etmekle başladı. Nihayet Hatice Mu * hammetle evlendi. Muhammedin daveti : Muhammet 40 yaşından itibaren kendi dinine davete başladı. Bu di- ne İbrahim dini, yahut (inkıyat) manasma gelen (İslâm) deniyordu. Muhammet 12 sene mütemadiyen (oMekkelileri bu dine davet et- ti. Bu müddet zarfında ancak (150) kadar taraftar peyda edebildi. Mekkelilerden o bilhassa Kureyşiler bu yeni dinin aleyhinde idiler. Çünkü Mekkenin O hayatı panayırla kaimdi. Eski din terkedilirse (O Ku- reyşilerin © iktısadi menfaatleri de haleldar olacaktı. Muhammedin — dinine karısı Htice, eşraftan ve tüccardan Ebubekir, Ebutalibin oğlu Ali ilk girenlerdendi. Davetin beşinci senesinde Ömer islâm dinine girdi. Muhammet © Mekkede hakaret görüyor, hatta istihzaya maruz kalı» . yordu. Fakat (o Muhammet bütün bunlara sabırla (mukabele etti. Fa « kat hâmisi Ebutalip, (ve karısı Hatice ölünce Mekkeden çıkmıya, mu » bary, karar verdi. edineyi (o hicret için en münasip yer addetti. Çünkü: ; A) Muhammet Mekkeye gelen Arap kabilelerini odinine davet et tiği gibi Medinelileri de dinine davet etmişti. Bir takım Merineliler is - lâm dinini kabul etmislerdi. muzu TARİH FI KİTABI muzu 93 we Hint ve Afrikadan getirilen malları sahip oldukları kervan yolları vasrtasile satarlardı. 3 — Himyeriler devleti: Milâttan 115 sene evvel teşekkül etmiştir. Fakat Himyeriler devrinde (Maref) deki setler yıkıldı. Seddin yıkılması zirai istihsalâtın azalmasını icap ettirdi. Ticaret yolları da değişti Yemen fakirleşti. Yemenden muhaceret başladı. Yemenliler hıristiyan habeş « lerle bir çok defalar döğüştüler, sonra Yemen İran arazisi meyanma gir - di. Yemen İran idaresindeyken müslümanlığı kabul etti. (M. E. 2000) ta rihinde teşekkül eden Amalika devleti şimali Hicazda kurulmuştur. B. Arabistanın şimalinde ı 2) Nabatlılar devleti, bu devlet Palestinin cenubunda teşekkül etanis- tir. İkinci asra kadar devam etmiştir. 3) Suriye ve İrakta bir takım arap beylikleri teşekkül etmiştir. C. Orta Arabistanda : Orta Arabistanda Hicazda yaşıyan ahali göçebe idi. Bunların kabi- le teşkilâtı fevkinde içtimai teşekkülleri yoktu, Burada ancak Medine va» hası ziraate müsaitti. Bu vahada çiftçilik eden köyler de vardı. (Yesrip) Medinede çiftçiler oturuyordu. Medinenin nüfusu (15,000) tahmin edilirdi. Hariçten tazyike uğrıyan bazı kabileler de gelip buraya yerleşmişti. Şimalden gelen yahudiler de burada ziraatle meşguldü. Fakat araplarla yahudiler bir türlü geçine - miyorlardı. Yahudiler burada mürabahacılık ederek ayrıca arapları da istismar ediyorlardı. Yahudilerle arapların arası açık olmakla beraber yahudilerin vahdaniyet fikri Medine etrafında intişar ediyordu. Hatta bazı araplar yahudiliği bile kabul etmişlerdi. Mekkede başlıca Kureyş kabilesi yaşardı. Si Kureyşiler tüccardılar. Suriyeye ve Yemene kervanlar sevkederler * im Mekkede aristokrat bir cümhuriyet tarzı hâkimdi. Şehrin idaresi başmda Kureyşten bir kabile olan (Emeviler) vardı. Aristokratlardan mürekkep birekalliyet tarafmdan idare edilen Mekkenin bir de müşavere meclisi vardı. Bu meclis binasma (Darün » nedve) denirdi. f Elçilik, bayraktarlık, kumardanlık, Kâbe muhafızlığı gibi vazifeler büyük mileler arasında taksim edilmişti. —islâmiyetten evvel Arabistanın vaziyeti— Araplar kabileler halindeydiler. Arabistana bir çok dinler hulül et « mişti: Sumerler tarafından o Arabistana İl ve Bel mabutları ithal edi * mişti. Bel, İl Yemenlilerin de mabutlarıydı. Sumerlerin İştar mabudü, Yemende sabah yıldızı dee Bu suretle Natürizm de Sumerler var di