24 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

24 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

lk gi ai mızı biriktiriniz! Yalovada yapılan Yenilikler | Üks tarah 1 inci sayfada | nakliyatını belediyeye verilmesi meselesi hükümetin halledeceği bir iştir. Benim bu babis üzerin- de hiç bir mütalasm olamaz. Kaçakçılık Eğe vapurundaki kaçakçılık meselesine gelince, böyle hadi- seler her vapurda olabilir, Ida- remizde kaçakçılıkla çok ciddi ve esaslı bir şekilde mücadele etmektedir. Vapurlarlarda sik sık araşdırmalar yapıyoruz. Yaz seferleri İdarenin yaz seferleri bir müddet sonra başlıyacaktır. İz- mire, evvelce olduğu gibi doğru bir posta ihdası hakkında henüz bir karar verilmemiştir. Şimdiki halde İskenderye postasını ya- pan vapurlarımız gidiş ve geliş- te İzmire uğramaktadır. —— m. nm yanliş olduğunu iddia ediyorlar. Ihracat rakamlarının — fazla olma - sı lâzrmdır, diyorlar, Niçin?. Bu bir faraziyedir. İh - racatta yilzde 2,5 gümrük resminden dolayı kıymetler (odaha dun gösteri- liyor, Eğer resim çok yüksek olsaydı kıymetlerin dun gösterilmesinin ma * masını anlardım. Fakat resim yüksek olmadığından bu faraziyede ne ka - dar hakikat mevcut olduğunu anlıya mryorum, Bunu teknikman ispat 14. zımdır. Ben son senelerde (ancak ti caret muvazenesine muvazene geldi - ğine kaniim. Ticaret müvazenesinin tediye veyu hesap muvazenesi o demek olmadığı” na gelince; bu çok doğrudur. Şüphe- siz memleketler yalnız mal ithal ve- ya İhracı suretiyle borelu veya ala - cakh olmazlar, Daha birçok pozisyon lar memleketin (aktif veya passifi- ni değiştirebilir. Sermaye harekâtı, giren çıkan faizler, alinıp © verilen navlunlar, komisyonlar ilâh gibi ilâ ve edilmesi lâzımzelen (bir çok şey ler vardır. Ve ondan sonra hesap mu vazenesi meydana çıkar. Fakat bu muvazeneyi sarih suretle hiçbir mem leket yapamıyor. Bu hesapları ancak kaba ve takribi yapmak kabil ola - biliyor. Fakat aşikârdır ki eğer Tür kiye İçin böyle bir tediye muvazenesi yapılırsa ( ticaret muvazenemiz da - ha ziyade açılır. Niçin mi?, Çünkü Türkiye faiz verir, navlun verir, si - gorta pılmi öder, ve bunlardan do.| Jayı azalır. Binaenaleyh ticaret mu -! vazenesinin itmamıyla (hesap muva zenesine (kalbi halinde, eğer varsa, © açığımız kapanmaz, artar. Binnena - Teyh ticari muvazenenin hseap muva « Zenesine kalbi nazariyesinden muva- Zzeneyi bulmak için hiç İstifade ede - meyiz. Bütün dava ithalât ve ihracat rn- kamlarmm yanlışlığı noktasmdan - dır. Şüphesiz ki, oOkıymeti mutlaka itibariyle (o yanlışirk olabilir. Fakat bunlarm yalnız ihracat cihetinde ol - duğunu iddiaya imkân yoktur. Aymı iddiayı bir buçuk sene evvel istatistik müdürü (Belçikalı M. Ja » kar da iddia etmiştir. Bu iddialar lâfzrmücerret halinde kalmamalı, tev sik edilmelidir, ispat lâzımdır. He - le mutlak rakamlar (o göstererek 70 milyon lira fazlamız vardır, demek büsbütün manasız ve gülünçtür. Iddiaları arasmda açığımızı na - sil kapadık?.,, diye bir sual var, “Bir istikraz aktetmediğimiz, bü - yük bir kredi oveya para almadığı - mza göre eğer hakikaten bu açık mevcut olsaydı şimdiye kadar iflâs etmiş olmamız lâzrmgelirdi.. deni - yor. Alim stokunun ve hatta büyük bir sermaye miktarnm memleketin harlcine kaçtığına şüphe var mı? A- çığı bunlarla kapamadığımız ne ma» Tüm? Hulâsa; bu bir etüttür ve yapıl »| mırya muhtaçtır. Yoksa sellemehtisse İâm mwarenenin kolaylıkla temin e #Mehlleceği hiçbir vakrt iddia edile - ALİR İM ak ei va iz madene ze ği ride kğ İl b İİ öl Mütareke Dün Şanghaydâ aktedilecekti Rüstemiye'nin muayenesi : bugün yapılacak Izmir, 23 (Vakıt) — Rusteu iye vapurundan çıkarılan eşyanın gümrükte muamelesi yapıldı. 45,000 lira resim verildi. Yarın Changhai, 23 (A.A) — Bugün müs o muayeneye başlanıyor. tareke aktedilecektir. Gayrı muntazam kuvvetler Tokyo, 23 (A, A.) — Chang Chun- dan bildiriliyor: Oldukça ehemmiyetli gayri mun - tazam bir Çin kuvvetinin Ckang Chun cenubundaki Tao Chittung demiryo - Ju istasyonu civarına geldiği İstihbar edilmiş ve Çinlileri defetmek için bir Japon polis müfrezesi gönderilmiş » tir. Şiddetli bir omüsademeden sonra Çinliler, 92 ölü, 53 yaralı ve 70 hay »i van terkederek kaçmışlardır, Japon - ların zayiatı 5 ölü yalnız bir yarair- dır, Japonyanın harp masrafı 'Tokio, 23 (A, A.) — Mebusan mec. lisi, İmparatorun 3 emirnamesini tas- vip etmiştir . Bunlar; Mançuri ve Changhai harökâtınm istilzam eyle - diği mesarife mütealliktir. Bu mesa- rif miktarı; 79 milyon yendir. Meclis, ayni zamanda ( 67.5500000 yen miktarındaki (O mütemmim bülçe tahminatını da tasvip etmiştir. Bu krediler, yakında Ayan meclisinin tas! vibine arzedilecektir. Mançur'de tahrikât Tchanz Tehoun, 23 (A. 4.) — Pe tunadaki askerlerden bin kadar sü - vari kıyam etmiş ve Hsla sehrinde ic- rayı hükümet etmekte olan başrbozuk kuvvetlerle birleşmiştir. Kirin valisi Harbindeki Japon kur yetlerinden âsileri . durdurmak için tayyareler gönderilmesini talep et » i miş ve Nangandaki Çin kuvvetlerine vak'a mahalline gitmeleri emrini ver| miştir, Yeni Mançuri hükümeti bugün aktetmiş olduku bir içtimnda ahiren ilân edilmiş olan affınmumi» den katillerin, hırsızların ve komü « nistlerin İstisna edilmesine karar ver miştir. Japonya Mançuriye yoni asker gönderiyor 'Tokio, 23 (A, A.) — Askeri talim ve terbiyelerini bitirmiş olan yeni & nan erbabı Japonyaya avdet edecek olan ikinci Japon fırkasının askerle. rini istibdal etmek üzere dün Mançu: riye müteveccihen vapura binmişler - dir. Kontenjan işleri Ankara, 23 — Iktisat Vekâle- ti kontenjan listelerini memle- ketler üzerine taksim etmek için tetkikat yapmaktadır, Bu suretle bizden çok mal alan mem'eket- lere ithalât hususunda teshilât gösterilecektir. Avrupa memle- ketlerile eşya mübadelesi tasav- vuru da ehemmiyetli bir şekil almaktadır. Bir o çok ecnebi müesseseleri memlektimize ithal edecekleri mallara mukabil ih- racat emtiamızdan mal almıya tia'ptirler. Hint müslümanları ingiltere ile müca- dele ediyor Lahore 23 A.A.)— Hint itti hadı müslümanlar » konferansı, bugün bilâmüzakere bir karar svreti kabul etmiştir, Bu karar suretinde hükümetçe haziran ni- hayetine kadar müslümanlarin metalibi is'af edilmediği takdirde konferans icra meclisinin 3 tem- muzda toplanarak müslümanları açıktan açığa mücadeleye davet edeceği beyan olunmaktadır. Konferans, federasyon plânı- nın tanzimini beklemeden eya” letlere mubtariyet bahşedilmesi- .nede ayrica karar vermiştir. B. M. Meclisinin bugünkü ruznamesi Ankra, 23 (Vakıt)— Yarinki Meclis ruznamesinde tütün inhi- sarı kanununa bir madde tezyiliyle inhisarlar lâyihasına ikinci müza keresi,ibtiyat zabitleriyle askeri memurlar kanununa bir madde tezyili vardır. Vekiller heyeti tetkiklerine devam ediyor Ankara, 23 (Vakıt) — Vekiller heyeti öğleden evvel ve son- ra toplanarak bütçe etrafındaki tetkiklerine devam etti. Izmirde menenjit hastalığı var Izmir 23 (Valıt) — Menenşit hastalığı devam etmektedir. Bâr- nuva nahiyesimde iki yem diğer mesap vardır. Yunanistanda son vaziyet Para bulunamadı, kabine bügün istifa ediyor Atina, 23 (Hususi) — Yunan mas Maamafih maliye komisyonunun | Miye ve hariciye nazırları dün Paris -| kararı, özami yarına kadar resmen ten gelmişler ve hârici borçlarm te -| Yunanistana tebliğ edilecektir. cili, Yunanistana 1 istikraz verilmesi! (o M. Venizelos, yarın meclis nazıri- | için Cemiyeti Akyam, maliye komis »| m davet ederek ba krarı müzakere yonu nezdinde yaptıkları teşebbüsle edecek, mütaakı - Reisicümlür M. rin verdiği neticeleri M. Venizelosa| Zaymise kabinenin istifasını verecek- izah etmişlerdir. | tir. Başvekil, Relsiclimhura bir temer Yunan hariciye ve maliye nazırla- küz kabinesi teşkilin; rica edecektir, rı M Venizelasun'mezdinden çıkar * © Kraliyet taraftarları, Merkez ka ken, gazetecilere beyanatla buluna l binesine iştirâk etmemekte israr edi- rak Cemiyeti Akvam maliye komis :İ yorlar, Bünlar muvakkat bir kabine yonunun karari tatiamen lehte olm) tarafından intihabatı tesriiye yapıl- yacağmı ve nisan taksidinin tediyesin! ması noktasında israr ediyorlar. de meri ele eyekiğderinii , Vaziyet iz iki güne kadar 4301 38580 508 245099 50) ŞAMAMA APAR NAM 00 anama yene nmna eaanaman anana Arayin sem Krema Irlanda Kral Boris Hiz. Yemin etmiyor Mütenekkiren Ingiliz kralının tahti-| Seyahate Çıktı nı sarsacak bir hadise landa cümhuriyetçilerin prensiplerin den biri, İngiltere kralına sadakat ye- minini etmemektir. İngilizler ise, In- giltere kralma sadakat yemininin ifa sı üzerinde israr ediyor ve bu yeminin Ifa edilmemesinin İngiltereyle İrlan - da arasındaki müahedeyi ihlâl edece ğini söylüyorlar. İrlanda cümhariyetçilerinin lideri ve bugünkü İrlanda hükümetinin re. isi olan De Valeranım ihtilâfı hah için LAhi divanı adaletine müracaat etmesi ve Adalet divanınm hâkemlik vazifesini ifa ederek ihtilâfı bertaraf etmesi bekleniyor. Ingiltereyi endişeye (o düşüren en mühim nokta, De Valera tarafmdan ta kip olunacak hattı harektin İngiltere) nin diğer Dominyonları otarafmdan da kabul olunması, ve bu suretle İn- giltere kralının şahsi ve taç ve tahtı etrafımda toplanan (İmparatorluğun İnhilâle uğramasıdır. Onun için De Valeranm siyaseti Londrada derin bir merak uyandır - mış bulunuyor. Çür”i De Valeranm hareketi İngiltereyle Irlanda arasm- da mühasematın yeniden eanlanması- na salk olacak ve bu yüzden İki taraf arasında kanlı hadiseler vuku bula - caktır. Çünkü İngilizler ancak krala 5x dakat yemininin ifası mukabilinde İr- landadakj askerlerini ve (polislerini çekmiş bulunuyorlar. Onun için İngilizler, İrlanda etim- huriyetçilerinin hattı hareketini derin bir merakla takip etmektedirler,. İngilizler, yeminin ifasinı mecburi saydıkları ve yeminin ademi ifası tak tirinde Irlandayı işgal etmek ve ida- resini bir müstemleke gibi idare et » mek icap ettiğine zahip oldukları hal de İrlanda cümhuriyetçileri muahe - Sofya, 23 (A. A.) — Kral ve krali-| çe müştereken © Avrupaya seyahate çıkmışlardır. Ecnebilere memnu samatlar lâyihası Ankara, 23 (Vakıf) — Ecnebilere; memnu san'atler lâyiasının müzakere si müstaciliyetle yapılacaktır. Edirnede ihtifal Edirne, 23 (Valıt) — Edirne nin Bulğarlar tarafından işğal faciasının yil dönümüne tesadüf eden martın 26 ıncı cumartesi gönü yapılacak olan ibtifal için hazırlıklar yapılmaktadır. Seyrek köylü Mehmet ağanın katlileri İzmir, 23 (Vakıt) — Ödemişte Sey- rek köylü Mehmet ağayı, karısı Zek ra, hizmetçisi Haticeyi boğüzlıyanlar- dan şimdiye kadar 13 kişi tevkif edil- diler. Tahkikata devam edilmektedir. Isveç seliri geliyor Ankara, 23 (Vakıt) — İsveç sefiri burudan hareket etti, Orta tedrisat müdürü İzmir, 23 (Vakıty — Orta tedrisat umum müdürü Fuat Bey yarım İs - tanbula hareket edecektir. denin sadakat yeminini ihtiyari mahis yelie bırakmış olduğunu iddia ediyor lar. Bunlara göre İngiltere devleti ve hükümeti, İrlandanın kendi kanunu esasisinden, İrlanda parlementosu â- zasma, İngiltere kralma sadakat ye- minini Mayr tahmil eden maddeyi çi- karmasma müdahale edemez. İrlan - da bu hususta tamamiyle serbesttir. Halihazırda bu iki Omoktai nazar müsademe etmekte ve İzlanda devle- ti, İngilterenin başıma yeni bir gele İ usulü biraz bizi (o sıkaenktır. : Başvekilimızin istifası şaylası açmak tizere bulunmaktadır. Kontenjan usulü Ve . “ iktisadi hayatımız (Beş makalemizden mabaat) geker fabrikası (tesis edecekler, on sene sonra hükümete bu tesisatı pa « yasız olarak terkeyliyecekler, yal « nız bünlarm hükümetten < istedikle ri bu on sene zarfında muayyen bis bedel mukabilinde halk tarafm- dan kendilerine pancar İstihsal edil mesidir. Fabrika bu pancarları şe» ker oyapacak, muayyen bir bedel üzerinden satacak. Ön senede ge» kerden (gayet mutedil derecede yas pacağı kârla sermayesini o itfa et « miş olacak. Memleket de bir fabri « ka kazanacak. oOEğer memleketimiz. de kontenjan © usulü tatbik edilme. miş olsaydı bu tarzda hariçten bir teklif gelmesine imkân — var mıdır? Görülüyor ki kontenjan (usulü yal nız kendi elimizle (yaptığımız san « atları dahilde himaye etmiyor. Aynt zamanda (hariçten milli isihsalâta yardım edecek surette sermayeler gel mesini de teşvik ediyor, Gene son zamanlarda ( (Şevrole) otomobil fabrikası tarafından bir müracaat olmuştur. Bu müracaat da Amerikalr (Ford) un Tophanede yaptığı tesisat gibi bir otomobil montaj müessesesi vücuda getirmek le alâkadardır. Hiç şüphe yok ki (Şevrole) (Ford) müessesesinin kon» tenjan Owsulünden istifade ettiği « ni görmüş, hariçten Türkiyeye tas mamen yapılmış o otomobil ithal et- mekteki (Oomüşkülâttan kurtulmak için o da (Ford) müessesesinin İzi - ni takip etmiye karar vermiştir. U- nutmamak lâzımdır ki yalnız (Ford) müessesesi (o İstanbulda Türk amele. sine sendde (Dir iki milyon fira üc ret veriyor. Bu hadise de kontenpon usulü sayesinde bu gibi müessese « lerin memleketimizde (emsali arta» cağmı, memleketin (o iktasadiyatı ba yoldan da müstefit olacağımı göste - lâsa bir memlekette — iktısadi inkişaf bir efsun okuyaraf üfür - mekle birden bire meydana çıikmâz Uzun ve çok çetin ferdi o ve içtima gayretlerle meydana gelir, Yalnız bu nun için müsait bir zemin hazırla - mak lâzımdır. . Kontenjan “usulü - nün tatbiki şimdi bu zemini hazırla- mıştır. Etrafımızda © gördüğümüz yeni fabrika kurmak, ve ssire şeklindeki hadiseler iktısadi istikba « limizin inknşafına alt hayırlı alâmet lerdir. Deme kistiyoruz ki kontenjan Fakat memleketin yarmki refahmı ve um- ranınt yaratacaktır. Mehmet Asım Türk-Iran Yakında muahedeler her Iki Millet meclisinin tastikına Arzedilecektir 'Tahrandan bildirildiğine göre Tür kiyeyle'İran arasında sktolünan hu dut ihlilâfnamesi ve hâkem müshe- desi hariciye veziri tarafmdan Şu rayi milliye tevdi edilmiştir. 7 Hariciye vekilimiz . Tevfik Rüştü Beyin bu mesele oetrafmda grupla verdikleri izahat büyük takdirlerle karşılanmıştır. Bu müahedeler, bugün lerde Millet meclisinin tastikma ar < Yolunacaktır. 4 Atinadaki akisler Atinada derin bir teessür © uyandırmıştır vii Atinadan bildirildiğine göre; İs met Paşanın istifa ettiğine dair olan. hâvadis, Yunanistanda derin bir te essür uyandırmıştır. Elefson Vims güzetesi, yazmış olduğu bir makaledö İsmet Paşanın, Türk - Yunan dostler luğunun tarsininde pek yüksek bir mü essir olduğunu beyan etmekte, müği” rünileyhin mevkii iktidarda kald” ğın anlaşılmasının o Yunanistand” pek büyük bir sövinçle-telâkki gini bildirmektedir.