24 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

24 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

| ; Mimar Sinan için Bir ihtifal Hazırlanıyor Aldığımız malümata göre Mi- mar Sinanın ölümünün 344 üncü senei devriyesi omünasebetiyle 31 mayısta, Halkevi büyük bir htifal tertip etmiştir. Mimari sahasında en güzel €- serler ibda eden büyük san'at- kâr (oObakkında o gün en büyük © eserlerinden biri olan Süleymaniye (o camiinde topla- nacak, Hâlkevi, şehir ve mi- mar ve mühendisler namına hi- tabeler irat edilecektir. San'at- kâr şabsında Türk mimarisi beil edilecek, o günün akşamı da Halkevinin Güzel san'atlar besinin bulunduğu alay köş- önde biri tarihi, diğeri Sinanın tekniği hakkında olmak üzere iki onferans verilecektir. Bundan başka 31 mart günü, mekteplerde mimar Sinan hak. kında talebeye konferanslar ve- rilecek, Türk san'atı Türk san'at- kârt gençliğe tanıtılacaktır. Halk evinin Uç şubesi daha açılıyor Halkevi riyasetinden: Jstanbul Halkevinin halk dersaneleri ve kurslar, içtimai yardım, kütüp- bane ve neşriyat şubelerinin idare heyetleri aşağıda gösteri- len gün ve saatlerde intihap edileceğinden evvelce bu şube- lere isimlerini kaydettirmiş olan veya yeniden kaydettirmek isti- yen zevatın ku intihaplara işti- râk etmek üzere Halkevini teş- rif etmeleri rica olunur. Halk dersaneleri ve kurslar 24 mart perşembe saat 16'da, Içtimal yardım: 25 mart cuma saat 15 te, Kütüphane ve neşri- yat: 26 mart cumartesi saat 16 da, Yungers tayyare Şirketi iflâs etti Almanyadan gelen haberlere göre Yunkers tayyare inşaat şir- keti müşkül vaziyete düşdüğün- den tediyatını keserek hesapla- tını makkemeye vermiştir. Yunkers şirketinin memleke- timizde şubesi yoktur. Işleri Luft- honşo şirketinin şehrimizdeki şu- besi tarajından idare edilmekte- dir. Bu itibarla şirket iflâs ettiği için bu günlerde şehrimize gel- wesi beklenilen büygk bir Yun- kers tayyaresinin artık gelmeye- Ceği zanedilmektedir. Mahmut Nedi 30 Senelik Siyasi Esrarı ifşa Ediyor ! a A YAT Zin Şerif Hüseyin Idrisle anlaşmak istemiyenler- den biri de Mekke emiri Şerif | Hüseyindi. Babiüli ilk verdiği t nirde Idrisde anlaşmak busu- unda Şerif Hüseynin de fikrini almak tavsiyesinde bulunmuştu. bir tarafla anlaşırken öbür tarafı Bücendirmemek icap ediyordu. Şerit Hüseyin yazdığım mektuba Şu cevabı veriyordu: “Mesele Mezburerle e iştigal et- yediğine mebni hildh mutasavverin bir €cnebinin tsht teshir ve tasarra- Ş olduğu efradı miletten her biri nas k bile malâm olan bir şahısla ak- arayan | | İ Otobüs imtiyazının belediyeye verildiği haberi dün akşam geç vakıt Dahiliye vekâletinden be- lediye riyasetine gelmiştir. Belediye riyaseti, otobüs im- tiyazını almak için epiyce za- İ mandan beri uğraşdığı ve son zamanlarda bu teşebbüsünün muvaffakıyetle netieeleneceğini anladığı cihetle bu hususta çok- | tan hazırlığa başlamıştı. Istanbul belediye hududu da- hilinde, belediyenin bu imtiyazı ne suretle kullanabileceği, han- gi hatlarda otobüs ya ri ği 2 Fırtına ve kar yeniden mi başlıyacak?! Karaya oturan Adnan vapuru dün kendi vesailiyie kurtuldu İlkbahara iyice girdiğimiz hissini veren güzel ve güneşli havalar bir| hafta kadar devam ettikten sonra! iki gündenberi tekrar soğudu. So - Huk bilhassa dün fazlaydı. Sıcaklık! derecesi üç gün evvel yirmiye kadar yükselmişken dün sıfıra kadar düş tü, sabahleyin Kâğıthane sırtlarına hafif kar bile yağdı. Gelen haberlere göre birçok Bal- kan şehirlerinde kar fırtınaları tek. rar başlamışlır. Trakyada da Çorlu, Edirne şehirlerine kar yağmaktadır. Dün akşam Kandilli rasathanesin den aldığımız malümata göre dün en| fazla sıcaklık - 3 en az yarım dere tır, Sulu kâr yağması ihtimali vardır. Rasathaneye göre, soğuklar daha bir iki gün devam edecektir. Hava taz - yiki düşük bulunduğundan fazyikin yükselmesiyle beraber (O havalar bir az daha soğuyacaktır. Sulu kar yağ - ması İhtimali kuvvetli olmakla be - raber karın çok yağması pek muh - temel değildir. Diğer taraftan Yeşilköy askeri ra sat merkezi de dün akşam Karadeniz de şiddetli bir fırtma çıkması ihti - mali olduğunu bildirmiştir. Oturân vapurlar Evvelki gün Karadeniz boğazı met halinde karaya oturan Yunan ban. dıralı Leandros vapurunun kurtarıl- mast işine devam edilmektedir. Ka - radenizde kuvvetlice bir yıldız pöy « raz rüzgârı esmekte olduğundan dal galar geminin saçlarını parçala » mıştır. Maamafih geminin tehlikesi yoktur. batması tm m Bey (Son Yemen valisi ) Tercüme ve iktibas hakkı mahfuz tedilmesinden Ceziretülarabın umumunda husule gelecek netayici vabimsden sarfı- Bazar bundan en evvel Hadimülharemeşn unvanı mübeccelinin müteessir © olacağı cereyanı vukuarla sabir olacağına ve me- seleyle filen iştigsl eylemediğime beni itilâfı mütesivvetin şesmet ve vahameti vi bildiğimden muvafakat asla yedi ihil- yarımda değildir. Msabizs makamı bilâ- fetin estak bir bendei naçizi olmadığım- dan Batrsi Hicaziyenin haspeddiyanc si- yanetine mecbur olacağım tabildir. An- cak devlet mülkünde faili muhtar olup ecanibin avamili altında bulunan böşle bir zan, amali gayrı muhakkakadı farz'le bir Misi ezimeye ve bili mecbur umuma Karşı eseri zaaf gösterilmesi gibi türlü dürlü mabazir) zehireyle böşle bir Sİ senamamm Belediye otobüsleri nasıl işletecek ? Verilen imtiyazdan derhal istifade edilecek Sermaye meselesi yüzünden bu işin bir şirkete devri çok muhtemel görülüyor wüşteriden kaçar kuruş alınaca- ğı ve saire gibi idari, fenni be- dit bilcümle hususatı şamil mu- fassal bir preğram ve bir plân vücuda getirilmiştir. Bu itibarla belediye, kendisine verilen bu imtiyazdan derhal istifade ede- bilmesi için son yaptığı talimat- name ve planları en kısa za- manda tatbik sahasına koya- caktır. Ancak, henüz anlaşıla- mıyan nokta sermaye meselesi dir ki bu da belediyece şimdi- lik gizli tutulmaktadır. Bugün belediye hudutları da- Diğer taraftan oRomanyadan Fi- listindeki Telaviv panayırına gidecek 150 kişiyi Yafaya götürmek üzere pa zar günü limanımızdan hareket eden Naimzade kumpanyasına ait Adnan vapuru Köstenceye 20 mil mesafede Belediyede : Gazi köprüsü artları esbit edildi Daimi encümen dün iki mu- him içtima yapmıştır, Birinci içti- maa Muhittin b. iyaset etmi şartnamesi bedel ve ilân şeraiti tesbit edilmiştir. Bunlar tamamile gizli tutulmaktadır. Bu ay başı münakasa şartna- mesi gazetelerle ilâan edilecek ve ilândan alti ay sonra kat'i ihale ypılacaktır. Encümen ikinci içtimamı saat 15 te yapmı; ve geç vakte ka- dar devam eylemiştir. Bu içtimaa vilâyet sıhhiye müdürü Ali Riza bey de iştişrâk eylemiştir, Içtima- da vilâyet ve belediye sıhhiye müdürlüklerinin. birleştirilmesine dair yapılan proje son bir defa daha tetkik edilmiş ve basılmak üzere matbaaya verilmiştir. Şe- hir meclisinin nisan devresinde bu projede tetkik edilecektir, 6 Nisan Milâno sergisine işlirâkimiz Ankaradan bildirildiğine göre bükümetimizin 6 Nisanda açıla- cak olan Milâno sergisine işti- râki tekarrür etmiştir. teşebbüsü ihtiyar ve tastik © etmektense gavsili o hazıranın indilama değin işin alahslihi terki zaruridir. Maahaza itildi Mmezkör itezemse mesbliyeti maddiye Ye maneviyesinden teberru fle sobilden bir karış yer verilmemek Sabya kazası şimal ve cenubundan dıhi (o Asir ve Yemen kumandan'ıklerının mütalcası veçhile Jü- zum göserilecek mevasi ifraz edilmek şartile yalnız mezkör kazasının merku wa hasmı babında, Emiri Mekke Hüseyin Dabiiiye nazırı Adil beyden mühim ve müstacel köydiyle ak dığım bir şifrede evvelce veti- len talimatın 9urcu maddesi hakkında şöyle deniyordu: “.., Biliş teşkilâtı ahalinin talim ve terbiyesi hakkında ve rilmiş olan kararın mahallince mucibi tevabhuş olacağı anlaşıl- dıysa bu gibi tekâliften sarfı Bazar edilmesi.. ,, Ve telgrafın sonunda da: i ve mazmun “Zati valâları riyasetinde ola: rak İdris nezdine giden heyete erkânı barp binbaşısı İsmet be- ği Bisiyepin hilinde 155 otobüs işlemekte olup bu otobüsleri işletenler ta- rafmdan bu iş için yüz bin lira sermaye konulmuştu. İ Belediyenin otobüs seyrüsefer- lerini daha muntazam ve daha ziyade varidat getirebilecek bir hale ifrağ edebilmesi için yüz bin liradan fazla sermaye koy- ması lâzımdır. Halbuki belediye bütçesinde bu iş için tahsisat olmadığı gibi münakale suretile de temini imkânsızdır. Binacna- leyh bu imtiyann bir şirkete devri çok muhlemeldir. karaya oturmuş, fakat kumluk bir; sahaya oturmuş bulunduğu için ken| di vesaitiyle kurtulmuştur. Ayvalık civarda karaya oturan Tavilzadelere ait Saadet vapuru he- nüz kurtarılamamıştır. Adliyede; Bir memur ç sene m Hapse mahküm | 2469 lira S1 kuruş zimmetine geçirmekten o maznun Şile tuz inhisarı memurlarından Şerafet- Cağır cevada devam eden muhakemesi dün bitirilmiş tevkifi tarihinden itibar edilmek üzere üç sene dört ay hapse ve müebbet dev- let memuriyetinden mahrumiye- te mahküm edilmiştir. Yalı soyanlar mahküm edildiler Validei Hidivin kâtibi Ali be- yin Bebekteki Yalısını cebrüşid- det kullanarak soymaktan maz- nun Bekir oğlu Rıza ve Yalı- da hizmetçi Meryemiz, mesruk malı saklıyan Hüseyin, Mustafa ve satın alan isakin muha- kemeleri dün ağır cezada biti- rilmiş, karar verilmiştir. Riza üç sene, Meryem bir bu- çuk sene müddetle ağır hapse; Hüseyin, Mustafa beşer lira pa- | ra cezasına mahküm edilmişlerdir. Riza ve Meryem aynı zamanda cezalarına muadil bir müddetle emniyeti umumiye nezareti al tında bulundırılacaklardır. Isak beraet etmiştir. kelâca abiren karargir olmuş- tur. , Devlet sırları Biz böyle mühim ve müstacel şifrelerle bir itilâf yapmıya gi- derken Babialiyle bizden başka kimsenin bilmemesi lâzım gelen : şeyler gazete sütunlarında me- kik dokuyorlardı. Istanbulda Sabah gazetesinden başlıyarak, Mısırdaki gazetelere kadar bepsinde Babıalinin gayet mahrem olarak bana gönderdiği | mukarrerat harfi harfine intişar etmişti. çalış İdris karşımızda bizden neler istiyeceZini düşünürken biz ona, kendisine ilk hamlede neler ver- mek niyetinde olduğumuzu ilân ediyorduk. Bunu elbette Babıali resmen gazetelere tebliğ etmiyordu. Babızlinin harimine sokulmuş gizli eller acaba yalnız bu sırı mı çalmışlardı? hem bu Balkanların Renesansında Matbuat Muharriri: MW. Moschopoulos Yunan muharrirlerinden ve tas rih mütehassıslarından M. Mos- ehopoulor ahiren La Presse mat buat isminde Fransızca bir eser neşretmiştir. Çok kıymetli târihi tetkikata müstenit ve 149 sayfa- dan mürekkep olan bu eser Bal- kan matbualının rönesans devri- ni tasvir etmekte, bilhassa Yu- pan matbüatının tarihi hakkında en ince teferrüata kadar malü- mat vermektedir. Bu münasebetle M, Moscho- poulos tabii olarak eserinin bir kısmında Türk matbuatının ilk devirlerine de temas etmiştir. Türkiye ( matbaacılığınn — nasıl müşkül şerait altında girebildiği- i termiştir. “e ve 116) inci asırlarda Türkiyede eski tarzı edebiyat büyük bir rağbet görüyordu. Zamanın şairleri her tarafta el üstünde tutuluyordu. Divan ede- biyatı hemen her mecliste en büyük marifet vasıtası oluyordu. Fakat barıtın ve topun icadın- dan sonra her kesten evvel bu keşiflerden istifade eden Türk- ler (18) inci asırda bile kitapları ve divanları el yazısiyle istinsah ediyorlardı Bu suretle memle- kette “ Müstensiblik ,, bir nevi san'at haline gelmişti. a | elle yazmak suretiyle gi insanlar maişet vasıtalarını kay- betmek korkusiyle matbaacılığın memlekete girmesine muarız bu- lunuyorlardı, O vakit memlekete İ hâkim olan softalar idaresi de” “Matbaacılık şeriate üyirdir,, diyerek onları himaye etmek. vesilesiyle en mühim bir mede- niyet & vasıtasından mahrum birakıyorlardı. Bundan dolayı Türk harflariy- le matbaacılık Osmanlı devleti idaresi altındaki memleketlerden evvel ecnebi topraklarda kurul- muştur. Arapca harflerle basılan kitaplar hariçten memlekete gir. miye başlamıştır. Ermeniler, Rumlar, Museviler, Türklerden evel matbaacılık san'atım al- mışlar, bundan istifade etmişler, Türkler bu yüzden geriye kal mışlardır. M. Moschopoulos matbaacılı- ğın Osmanlı Padişahları tarafın- dan gördüğü busumet hakkında malümat verirken şayanı dikkat bazı misallar zikrediyor: Vene- (Lütfen sayfayı çeviriniz) ki gizlenmek lüzumunu bile hissetmiyordu. Italya konsolosu ve diğer me- murları da İdrisinin peşine yeni- den takılmışlardı. Hatta, daha garibi var, Idrisi ye giderken Hudeyde İtalyan konsolosu beni ziyarete gelmiş ve İdrisle aramizi bulmak ve bir itilâf zemini hazırlamak için ta- İ vassut etmiye memnuniyetle ama- de o'duğunu.. Bilâ perva söyle- mişti, Konso'osa: — İdrisle müzake- reye gilmiyoruz, o havaliyi şöyle bir teftiş.. Dediğim zaman, gülümsiyerek, banı şu cevabı vermişti: — Neden gizliyorsunuz Vali Beyfendi, dünyanın dört bir ta- rafındaki gazeteler meseleyi en horde tefetrüatına kadar uzun uzadıya yazdılar ve hâ'â cayır cayır yazıyorlar, iş, zannederim, bir sır olmaktan ço'tan çık» . mışlır | (Bitmedi) uj Boğu ekil Paşa Hazretleri, N Mah ir memleketi 2 ii <7 ğinmelkii 5