1 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

1 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

-— 2 VAKIT 1 Nisan Kitap kuponarı- mızı biriktiriniz ! Çin - Japon Müzakereleri Londra, 31 (A. A) — Şanghaydan Taymis gazetesine bildiriliyor: Japon askerlerinin geri çekilme - si hakkmda bir anlaşma elde edil- mesine dair olan limitler, tamamen zail olmuş gibi görünmektedir. Çinliler, mütareke şeraitinden baş ka bir mesele hakkında müzakereye girişmeyi istemekte ve Japon istilâ - sına sebep olan müşkülât hakkında müzakereden çekinmektedirler. Diğer taraftan Japonlar zarari addettikleri (teminatı elde edinceye kadar yerlerinde kalmak niyetinde olduklarını bildirmişlerdir. Çinliler, Japon mevzilerine hü - &um etmekle hiç bir şey kazanamiya taklarını (itiraf etmekte, Japonlar ise içinden birçok kanallar geçen bir arazi dahilinde taarruzi bir hareke tin kendileri için memnuniyeti mu - cip hiç bir netice temin etmiyeceğini! şimdiden bilmektedirler. Her hangi bir tenhhur, eenebi ti -i <areline ve Japon sanayiine zârar ve receğinden, (memleket dahilinde s#i- yasi mahiyette olması bile fktısadi müşkülâta sebep olacağından bu çık- mazdan bir an evvel kurtulacağı ü - mit edilmektedir. Şanghay, 31 (A. A.) —Çin—)J: pon konferansının talf askeri komite- si bu sabah toplanmıştır. Japon kuv- Yetlerinin çekilmesi (meselesinde e- sash hiçbir terakki kaydedilmemiş - tir. Talf komite öğleden sonra tekrar toplanacaktır. Heyeti umumiye İçti- ma: yarım vukubulacaktır. Çinin Cem'yeti skvâm mesari- fine iştirâk hissesi Cenevre, 31 (A. A.) — Çin hükü - meti, Cemiyeti akvam masarifine iş| tirak hisselerine ait bekayaya mahsu ben Cemiyeti akvama 490,000 İsviçre frangı göndermiştir. 4. ve Mme. Tchang-Kai-Chekin bir ziyafeti Londra, 31 (A. A.) — Nankinden Renter ajansma bildiriliyor: Jeneral Tchang - Kai - Chek (le zevcesi, Mançuriye gidecek olan Ce - miyeti akvam tahkikat komisyonu şe refine bir akşam ziyafeti vermişler- dir, cağı gün gibi aşikârdır. Ve esa- sen bekârlık vergisinin evlenme- yi teşvik edemiyeceğini kabul ettikten sonra bu hadiseye mer- but bulunan Oteksiri Onüfu- sun da muayyen haddi aşamı yacağını kabul etmek zarureti vardır, Ben kadın olmam itibariyle ev- lenmeyi tabiatile çalışmıya tercih ederim, Vergi vermemek için ev- lenmeyi, yabut, evlenmemek için veigi vermeyi gülünç bulurum.,, Bunlar evlenmiye can atarlar ama, ne yapsınlar ki vazıyetleri müsait değildir. İhtiyari bekâr- larsa; hem sıbbatleri ve hemde mali vazıyetleri müsait olduğu halde evlenmek istemiyen kim- selerdir ki; verginin bunlar Üze- rinde de müessir olamıyacağı meydandadır. Diğer taraftan bu vergi evlen- meyi teşvik mahiyetinde deo'a- maz. Bir kerre mubakkaktır ki bekârlık vergisi vermemek için evleneceklerin miktarı kabarık bir yekün tutmıyacaktır. Esasen alâküllihâl geçinen her bekârın hiç bir vakıt vergiden kurtulmuş olmak endişesiyle (evleneceğini düşünmek doğru olamaz. Çünkü bu vaziyetteki bir bekârın ev- lendiği zaman omuz'anna bine- cek yük şüphe yok ki vereceği verginin sekiz on misli olacaktır. 1932 » Dahili ve Harici Urlada hâkimi öldürenler İhsan Ziya beyin katilleri muhtelif cezalarla mahküm oldular İzmir, 31 (Vakıt) — Efkârı ehemmiyetle alâkadar eden Urla cinayeti muhakemesi neticelenmiştir. Urla hâkimi İhsan Ziya beyin gece evine giderken sopayla başına vurarak ölümüne sebebiyet vermektem suçlu değirmenci Mebmet 7 sene, 4ay, 4gün; Arif ve Muharrem 3 çer sene Gşar ay ve bunları suça teşvik ettiklerinden suçlu Tüccar Zeynel zade Hüseyin ve sabık mutemet Hüseyin Avni 7 şer seneye mahküm oldular, Merhum Ihsan Ziya beyin vereğesine 6 bin Jira tazminat verilmesi kararlaştırıldı, Varidat bütçesi 150-155 milyon arasında tahmin edilmektedir Ankaka, 31 (Vakıt) — Vekiller heyeti bugün toplanarak geç vakite kadar bütçenin masraf kısmının tetkikiyle meşğul oldu. Bütün vekâletler masraf bütçelerini hazırlamaktadırlar. Bütçenin pazartesi günü başvekâlete takdim edilmesi muhte- meldir, Vekiller heyetinin de salıya kadar bütçe tetkikatını ikmal ederek son vaziyeti meclise arz etmesi kuvvetle muhte- meldir. Bütçe meclise verildikten sonra geri almmayacak, icap eden tadi'ât ayrıca bildirilecektir Varidat bütçesinin 150 iyle 155 milyon lira arasında olacağı tahmin edilmektedir. Sanayi ve Maadin bankası Umumi heyeti toplandı Ankara, 31 (Vakıt — Sanayi ve Maadın banxasının kanunen hissedarlar umumi beyeti olan meclis iktisat ve bütçe encümen- leri azalarından müteşekkil muhtelit kom syon bugün toplandı. Içtimada, Uşak şeker fabrikasının tam kazanç başladığı bir sırada niçin tasfiye edildiği ve niçin tasfiyeden sonra yeniden şirket şeklinini ibtiyar o unduğu soruldu. Bankanın idare meclisi tarafından izabat verildi. Bir şirketin sermayesi tamamiyle mü- levazin olacak hale gelirse tasliye Kanun mecburiyetindedir. Limited şirketi de ortada yali z mahdut alacaklılar kaldığın- dandır. Maamafi limitet hissedarları isterlerse hisselerini başkalas rna-tevzi ve-taksim edebilirler, Verilen bu izahattan sonra meclisi idare azalıklarına murâkıp-“azadan Mehmet Ali bey ipka eski Trabzon meb'usu ve sabık maarif müsteşarı Abdullah böy le Beykozda ecracı Ferit bev veniden irthep edildiler. Millet meclisinin dünkü içtimaında gene münakaşalar oldu Fakir muhacirlerden ta- biiyet harcı alınmıyacak Mübadillerin tapu senetleri harçları- nın bakiye taksitleri affedilecek Ankara, 31 (Vakıt) — B.M. Meclisi bugü reis vekili Hasan beyin riyasetinde toplanarak An- kara şebri imar müdürlüğü 1931 bütçesinde 5 bin Hiralık müna- kale yapılması hakkındaki kanun lâyibasını müzakere ve kabul et- miştir, Mezkür kanun lâyihasının bir maddesine göre umumi plâ- nın tatbikindan ve imar kanun larının verdiği salâhiyeti istimalden dolayı yapılacak istim'âk bedel- | leriyle her bangi bir suretle eş- hasa yapılacak zararların tazmini için Ankara şehri imar müdür- lüğünün 1931 senesi bütçesine merbut varidat cetvelinde göste- rilen karşılık harıci olmamak şartiyle mezkür sene içinde ka- nunen tahsil edilecek olan ber nevi mebali cetvelinin yedinci faslına tahsisat olarak ilâve ve sarfolunacaktır. Belediye vergisi ve resimleri kanunun 3İ inci maddesi muhtacı tefsir görülme- diğine dair bütçe encümeni maz- batası kabul edilmiştir. Jandarma kumandanlığı 1931 senesi bütçesinde 300 bin liralık münakale icrasma ait kanunun müzakeresi münasebetiyle öz alan Sırm bey (İzmit) jandarma münakalesinin refiyle hazinenin buhranlı bir zamanda masraftan vikayesini istedi, Reddi için tak- rir verdi. Dahiliye vekili olma- dığı için maliye vekili kürsüye geldi ve “istenilen paranın yeni alınacak efradın melbusatı için istendiğini, eğer kabul edilmezss yeni bütçenin kabulünden sonra kumaş alınıp dikilmiye kadar alınan efradın elbisesiz kalacığı- İ m söyledi ve lâyıhanın kabulönü istedi. Hasan Fehmi bey (Gümüşba- De) bütçe encümeni namına kür- süye geldi. Geçen sene istenilen taks'satın Aynen verildiğini, fakat bugünkü vazıyet karşısında münakaleye lüzum olduğunu söyledi. Reis Sırrı beyin takririni reye koydu. Bu sirada bir ses; — Sırn bey de takririnin red- dini istiyor, dedi. Hakikaten Sırrı bey reisin: — Takriri kabul etmiyenler, dediği zaman elini kaldırmıştı. Jandarma şoförlerine maaş ve ve ücret verilmesi konuşulurken; Sırı B. (lzmit) — Jandarmaya verilecek ücretle beraber nefer- liğe mahsus tahsisatın da verilip verilmiyeceğini sordu. Eğer ve- rilirse ş0'ör neferin fazla bir pa” ra alacağını, bütçede yüzde otur, kırk derecesinde tenkihat | (o Telgrai Haberleri | Altay bisikletçileri Kubilâyın mezarına çelenk getiriyorlar İzmir, 31 (Vakit — Altay bi- sikletçileri yarın mevsim Scya- hatlerine başlıyorlar. lik seyahat Menemenedir, Kubilâyın meza- nna çelenk getireceklerdir. Izmir afyoncuları heyeti geliyor inbisara almmaması için teşeb- büste bulunmak üzre Ankeraya gidecek olan heyet İstanbula hareket etti. Heyet dört afyon tüccarından mürekkeptir. Ankara kooperatifi umumi he- yeti toplanıyor Ankara, 31 (Vakıt) — Ankara memurlar kooperatifi umumi he- yeti yarın 9,30'da toplanacaktır. İçtimaın çok münakaşalı olacağı zannedilmektir. yapıldığı bir sırada ücretle mü: tahdim bir şoföre verilen tahsi- satın da tenzil edilebileceğini bunun için kanuna lüzum olma- dığımı, zaten jandarmada o da kumandanlık emrinde olmak üz- re bir tane otomobil bulunduğu- nu söyledi. Dabiliye vekili olma- dığından Hasan Fehmi B. cevap vererek kumandanlıkta hizmet vesaitinin bulunduğunu, teklifin yalnız kuncandanlık otomobiline mabsus olmadığım söyledi. Sın B.: — Jandarma kumandanının şahsına ait şoför diye söyleniliyor (gülüşmeler) ve Hasan Fehmi beye hıtaben de: — Nef'i memleket namına Ha- İ san Febmi B. benimle hem fikir olsun, dedi, Hasan Fehmi B.: — Memleketin menfaâti tek- liftedir. Biz memleketini zararını İ“düşünmeyiz. “Lütfen Sırrı Bİ, nef'i memleket namına beğiimie “Bem fikir olsunlar, dedi. Bunun üzerine Sırrı B.: — Kabul ettim, dedi. Gülü- güldü. Temlik kanununa tevfiken ve- rilen tapu #enetleri barçlarının bakiye taksitlirinin affı hakkın- daki kanunun müzakeresi müna- sebetiyle maliye vekili Aptülba- lik bey cevaben demiştir ki: Teklif edilen kanun muhacir ve mübadillere verilen menkullerin tapuya raplına dair kanunla üç sene ve Üç taksitle alman resimlerden tahsil edil- memiş olanların affını istihdaf eylediğini söylemiştir. Kanunun birinci müzakeresi yapılarak ka- bul edilmiştir. Buna nazaren mübadil gayrımübadil muhâcir ve saireye kanunlarına tevfikan teffiz veya adiyen tahsis olunan gayrimenkul emvalin tspuya raplı hakkındaki28mayıs 928 tarihli ve 1331 numaralı kanunun 8 inci | maddesi mucibince taksite rapte- dilen tapu harçlarından benüz alınmamış bulunan taksitler af- | fo unmuştur. Kanunun diğer maddesine gö- re de mevcut kanun ve itilâfna- melerine göre gayri mübadil adedi lâzım gelen Türklerin Tür- kiyede alacakları gayri menkul mallardan istihkak mazbataların- daki miktarı tapu harcından müstesnadır. Müteakiben Türkiyeye muva- saletlerinden itibaren bir sene müddeti geçmiş olan muhacir ve mütecierden fakirliklerini bulundukları vilâyet veya kaza idare heyetlerine tasdik ettiren- lerin tabiiyet muamelelerinden alınacak (o barçlardan istisnası haklıındaki kanunun müzakeresi yapılarak cumartesi günü topla- nılmak Üzere içtiman nihayet ve- rilmiştir. İzmir, 3İ (Vakıt) — Afyonun | | Küçük San'atlar Ve Ecnebiler ( Baş makalemizden mabaat | yapmış olmuyor. Belki şimdiye kadar başka memleketlerin ka- bul edegeldikleri bir vsulü biraz geç kalmiş olmakla beraber ken- di memleketimize tatbik etmiş oluyor. Yalnız bu hususta bizim ileriye sürebileceğimiz mütalea şudur; Mevzuu bahis kanun aynı zaman- da bir takım ecnebi tebaalarınn hayati menfaatlerile alâkadar ols duğu için memnüiyet hudutları çok sarih çizgilerle tesbit edil- miş olmak lâzımdır. Çünkü biz kanun İâyihasının tabrir tarzına bakarak bazı maddelerin tatbi- katta bir takım şikâyetleri mu- cip olatağına hükmediyoruz. Meselâ lâyibanmn birinci mad- desinde Türkiyede ecnebiler. için memnu olan işler birer birer 53- yıldıktan sonra "“...4, eskicilik ve örücülük gibi küçük esnaflık ve küçük tacirlik,,, tabiri ilâve edilmiştir. Acaba bu tabirin ilâ» vesinden maksat maddede zikre» dilen şan'atlar ve işler nevinden olan bülün küçük #an'atların ve tacirliklerin memnu olduğu mu ifade edilmek istenilmiştir? Eğer böyleyse sütçülük ve yoğurtçu- luk, mahallebicilik, leblebicilik, pastacılık, kahvecilik ve gazino- cu'uk, hakkâklık, aşçılık ve !o- kantacılık, bakkallık gibi işlerin de ecnebiler için menedilmesi lâzım gelecektir. Eğer böyleyse buna bir diyecek yoktur. Fakat gene kanunun diğer bir madde- sinde “bu kanunda Türk vatan- daşlarına tabsis edilmemiş olan san'at ve hizmetlerin ecnebi tebaası tarafından icrası icabında icra vekilleri heyeti karariyle gayrı | İ sütçülük ve yoğurtçuluk san'atı menolunabilir.,, denilmektedir. Bu maddenin tabrir tarzına bakınca dâ memnn olan san'atlas rın birinci madde de sarahaten isimleri yazılmış olan san'atlara hasredildiği ve bunlardan başka olanlar için heyeti (vekile kararı alınmak lâzım geldiği an- laşılıyor. Acaba bü iki türlü te- lâkkiden bangisi doğrudur? Sonra nazarı dikkate alınacak bir nokta şudur: Her tarafta bi- rer küçük dükkân içinde yapılan olduğu gibi bir de büyük mik- yasta sütçülük san'atı vardır? Kü- çük mahalle bakalları olduğu gi- bir çok büyük sermayeleriyle te- şekkül etmiş bakkaliye mağaza“ ları da vardır, Küçük sermayeyle yapılan çinkograflık olduğu gibi büyük sermayelerle yapılan çin kogrâflık da vardır. Bunların ara- sı nasıl tefrik olunacaktır? Binaenaleyh kanunda büyük san'atlar ve tacirliklerle küçük san'atlar ve tacirlikleri daha sa- rih ifadelerle tefrik ve tayin etmek bilâhare tatbikatta tesa- düf edilecek yanlışlıkları berta- raf etek için lâzımdır. Mehmet Asım A ww Mali anlaşmalar Hamiller mümessillerile yapi- lan wüzakerenin intacı için Sa- racoğlu Şükrü beyin yakında Pa- rise gideceği anlaşılmaktadır. Bu ituğfı diğer bazı mali anlaşmala- rn takip etmesi ibtimallerin den bahso'unma'tadır. ——— mam Kitapçıların murahhaslarn dönüyor Ankara, 31 (Vakıt) — Kitap- çıların o murahhasları İstanbula hareket ettiler,