2 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

2 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

VAKIT 1932 kuponu N Bu kuponu kesip saklayınız. : İlk mektep tilebesinden; | SO renesini getirene inci sınıf 60 ” 90 210 P.A.RSA. SER K.i.T.A.P.L.A.R. Kuponlarımıznı biriktiriniz “ ” ” ” ..3 4-5 " ME TSiaL Yala Sayı e yy 15 inci Yıl * Sayı: 5112 Tiftik meselesi : : 1 © Cumartesi, Cumartesi, 2 Nisan GÜ üncü ay) 1932 Nisan kitapları idare tarafından hediye edilir (4 üncü ay) 1932 m e Milli Bir Servet Bugün kıymetçe hiç o hiç olan tiftik 50 - 60 milyon liralık Memleketimize mahsus milli mabsulât sayılırken filân veya falan vilâyetlerin ( tötününden, İzmirin üzümünden, Aydının in. ciriden, Adananın pamuğundan, Bursanın ipeğinden, Trabzon ve Giresonun fındığından hahsede- riz. Fakat tiftiği asla hatırımıza getirmeyiz. Halbuki tiftik Tür- kiye için hakikaten en esaslı bir servet menbaıdır. Hem de tütün gibi sadece insanların keyfi- ne, ipek gibi süsüne, özüm, incir ve fındık gibi gıda olmakla be- raber bir dereceye kadar zevki- ne yarıyan şeylerden değildir. Doğrudan doğruya ekmekten sonra gelen esaslı ihtiyaçları tatmine hizmet eden bir mad- dedir. Sonra tiftik bir çok kimsele- rin zanettiği gibi yalnız Ankara ve civarına da mahsus değildir. Tiftik keçisi öteden beri bütün orta o Anadolunun. buğdaydan sonra yegâne geçim vasılasıdır. Ankaradan başka, Kastamonu, Konya, Eskişehir, Afyon kara- hisar, Çangırı, Çorum, Yozgat, ?olu Küte «hya, Kırşehir, Aksa» bir servet yapılabilir ray. Mardin, Sinop, Niğde, Bile- cik, Sivas ve Zonguldak vilâyet- leri bununla hala alâkadar bu- lunmaktadır. Daha bir kaç sene evvel tif- tiğin okkası (250-300) kuruşa sa- tılırdı. Geçen sene bu fiyat (90 120) kuruşa kadar indi. Bu sene ise (25) kuruşadır. Hatta köylü (20) kuruşa malını vermek iste- diği halde alacak müşteri bula- mamaktadır. Binaenaleyh iki üç sene evvel memleketimize hariç- ten en aşağı ( 7:8 ) milyon lira getiren bu milli servetin kıymeti bu gün sıfıra düşmüştür. Acaba bunun sebebi nedir? Bunlarin sebebi dogrudan dog ruya cihan buhranıdır. Tiftik e- sas itibarile şimdiye kadar mem- leketimizde kullamlmıyordu. U- mumiyetle harice, bilhassa Ingil- tereye © sevkolunuyordu. İngiliz fabrikaları işlemekten kalınca ta- bii bu malın satışıda durdu. In. gilizler (Kap) müstemlikelerinde yetiştirdikleri tiftiklerle iktifa e- diyorlar. Hiç olmazsa umumi hatpten Mehmet Asım Altta rafı 2 inci sayfada | Sessiz bir kongre | ; Dün Sağır ve Dilsizler cemiyeti senelik kongrelerini yapmışlar, © azanın hararetli müzakerelerine rağmen salonda çıt bile ol- Bamıştır, da bula gösteriyor, Bu enteresan kongrenin tafsilâtını dördüncü sayfamız- caksınız. Resmimiz toplantıda bulunanlardan bir kısmını isveç grubu mümessillerile müzakere devam ediyor Grup mümessilleri Ankarâdan geldiler Fevzi Pş., Diyarbekir Filyos şimendüfer hattımı. yapan Isveç gurubunun mümessilleri dün ak bah Ankaradan şehrimiz. gel mişlerdir. Mümessillerden M. Kampman istasyonda kendisiyle görüşen ir muharririmize Ankarada hü. kümetle yapılan o müzakereler hakkında şu izahatı vermiştir: — Tediyat meselesi etiafında Türk hükümetiyle yaptığımız mü- zâkereler dostane bir şekilde cereyan etmektedir. Fakat bu müzakerelerden henüz bir neti- <e alınmış değildir. Bunun için birkaç güne kadar tekrar An- karaya gideceğiz. Türk hüküme- ti şimendüfer inşaatı mukabilin- de bize senede verilen 15 mil | | yon liralık taksitin indirilmesini ve taksit müddetlerinin uzatıl- masını istemektedir. Fakat şim- diki halde bundan sonra senede verilecek otaksit hakkında bir rakkam tesbit edilmemiştir. Sayısı 5 Kuruş Bu sayımızda Futbol işleri Nasıl düzelir? » Beşinci sayfada — Japonyada faşizm — Altıncı sayfada — Altınlar kalesi! — Aitnes sayfada — Iş kanunu Lâyihasının metni — Altıncı sayfada — Kıraat kitapları Tasavvurdan bu sene için vaz geçildi Ankaraya giden kitapçilar heyeti dün şehrimize döndü Mektep kıraat kitaplarının ma- arif vekâletince teşkil edilecek hususi bir komisyon tarafından yazılacağı ve devlet matbaasın- da bastırılarak mekteplerde yal- nız bunların okutulacağı baber- leri üzerine teşebbüsatta bulun- mak üzre Ankaraya giden Ibra- him Hilmi, Tefeyyüz, Kanaat, | Abmet Halit kütüpbaneleri sa- hipleriyle Resimliay şirketi mü- dürü dün sabah şehrimize dön- müşlerdir. Gelen heyetten Ahmet Halit B. bir mubarririmize aldıkları netice hakkında şunları söyle- miştir: — Ankarada maarif vekâle- tine müracaat ettik ve noktai nazarımızı izah ettik. Vekâlet talebimizi kabul etti. (Mektep kıraat kitaplarının maarif vekâ- leti tarafından tanzim edilmesi tasavvurundan bu sene için vaz- geçilmiştir. Bu süretle elimizde bulunan mekt:p kitaplarını bu ders senesinde satabileceğimiz için zarardan kurtulmuş oluyo- ruz. Idman Şenlikleri Maarif vekâleti Utarafından, her sene mekteplerin iştirâkiyle yapılacak jimnastik şenlikleri için bir talimatname hazırlattırılmış- tır, Şenlikler ber sene Mayısın üçüncü, hava yağışlı olduğu tak- dirde dördüncü cuma günü ya- pılacak, programda yazılı idman- lardan başka müsamere verilmi- yecektir. Talebe şenlik sahasına beyaz gömlek veya fanila, erkek- ler beyaz keten pantolon kızlar lâcivert Plis etekle çıkacaklar- dır. Yaşları 14 den küçük olan- lar şenliklere iştirâk ettirilmiye- ceklerdir. Balkan haftası ' Programı hazırlandı Posta ittihadı Balkan birliği fikri etrafında | altı balkan memleketinde taza- İ burat yapılmak üzere bersene bir balkan haftasıtertip edildiği ma- i lumdur. Geçen seneki balkan İ baftasında şehrimizin balkan tu- rizim meselelerile meşgul olun- muş ve balkan turizim federas- İ yonu kongresi burada toplann- mıştı. Törk Balkan birliği grubu bu seneki Balkan haftasında şehri- mizde iktısadi ve sınai mesele- ler etrafında konferanslar veril mesine ve tezahürat yapılmasına karar vermiştir. Milli grubumuzun reisi Trab- zon meb'usu Hasşn beyle umu- mi kâtibi Afyonkarahisar meb'u- su Ruşen Eşref bey hafta içinde kararlarını Yunanistanla biz tatbik Müeçiğ evvelâ vk Balkan birliği Türk grubu reisi Hasan B. memleketimizde yapılacak teza- hüratın programını hazırlamış- (Lütfen sayfayı çeviriniz) Görülmemiş | bir maç! Boksörle le pehlivan nasıl nasıl karşılaştılar ? Dün Cemal pehlivanla Fransız boksörü Franki Marten karşı- şılaşmışlar ve çok vurma neticesi kolu çıkan Franki hükmen mağlüp addedilmiştir. Bu enter san maç hakkındaki tafsilâtı be- şincide spor sayfamızda bulaca nız. Resmimiz Cemal pehliyanla Fran boksörünü gösteriyor. Küçlk cüsselisi Frankidir. — amı. Atina, 1 (A.A) bildiriyor: Meb'usan meclisinde M. Ve- nizelosla M. Çaldaris arasında çok şiddetli bir mlnakaşı ol- muştur, M. Çaldaris M. Venize- Atina ajansı Fransiz başvekili Tardiyö' nın istihalesi | — Dünya değişiyor derler, sade dünya değişmez, insan da değişir. “Huma, gezetesinden İ ! tavassutunu reddetti, Yunan meclisinde çok şiddetli bir münakaşa Çaldaris ” Venizelosu ilham etti, Venizelos cevap verdi losu 1920 de hariçte bulunür- ken Kral Kostantin hükümetinin siyaseti aleyhinde çalışmakla it- tibam eylemiştir. M. Venizelos vesaika istinaden mezkür tarih- te lâalettayin bir fert gibi ec- nebi memleketlerde bulunduğu nu söylemiş ve demiştir ki: “Ben Yunanistanın menafiine çalışıyordum. Fakat, o zaman iktidarda bulunan Kral Kostan- tin hükümeti gerek benim hiz- metlerimi, gerek Türkiye ile sulh akti hususunde İngilterenin Ve sonra da malüm olan felâket vuku buldu. ,, M. Vnizelose ihtilâl esnasında (Lütfen sayfayı çeviriniz)