2 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

2 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Ee KAP a a A Kitap kuponarı- mızı biriktiriniz ! lardır. Haftanın bangi tarihte başlı- yacağı kat'i surette malüm olma- makla beraber herhalde mayıs ayı içinde olacağı muhakkaktır. Üçüncü Balkan konferansının reisi olan Romen milli grubu reisi M. Pelia yakında bütün Balkan (memleketlerinde aynı zamanda yapılacak olan Balkan haftasının başlangıç tarihini mil- Mi grubların riyasetlerine bildire- cektir. Milli grubumuz tarafın- dan hazırlanan programda o vakit resmen ilân edilecektir. Balkan baftasında, Atinada wmumi sıhhat, Sofyada ictimal siyaset, Belgratta balkanları alâ- kadar eden hukuki meseleler, Bükreşte turizim ve'balkan ta- lebe birlikleri hakkında konfe- ranslar (verilecektir. e Arnavut grbu balkan haftasında ne yap- mak tasavvurunda olduğunu bil» dirmemiştir. Tük milli grubu balkan haftası zarimda iktisadi ve sınai mes- eleler etrafında (konferanslar verdireceği Ogibi ayrıca bir şehrimizde bir Balkan ticaret ve sanayi odası açılmasını, ikinci Balkan konferansında teşkili ka rarlaştırılan Balkan tütün ofisinin açılma merasiminin yapılmasını ve gene Balkan konferansının kararlarından olan Balkan posta ittihadının filiyat sahasına çıka- rılmasını temine çalışacaktır. Bal- kan memleketleri arasında yapı- Jan posta nakliyatının diğer ec- nebi (memleketler için tatbik “edilen tarifeden daha ucuz bir tarifeye tabi tutulması esasına müstenit olan Balkan posta itti- hadının altı Balkan memleketi tarafından derhal kabul edilmesi kabil olmadığı takdirde memle- ketimizle Yunanistan arasında tatbikine başlanacaktır. Riyaseticümhur Umumi kâtipliği Ankaradan verilen malumata göre, bir kaç gün evvel şebrimi- ze gelerek Ankaraya giden Kâ- bil sefirimiz Hikmet bey riyaseti cümhur baş kâtibliğine tayin e- dilmiş ve vazifesine başlamıtır. Limânda bir kaza Dün akşam üstü limanda bir kaza olmuştur. Köprüden kalka- rak Haydarpaşaya giden Hey- beliada vapuru liman şirketinin Sirkeciye gelmekte olan Zaman motoruna çarpmış ve motörun kaptaniyle iki refiki Şirketi hay- riyenin şamandırada bağlı bir vapuruna atlamıya muvaffak ol- muş, motor batmıştır. Şehir meclisi Şehir meclisi bugün Nisan devresinin toplanmalarına Janacaktır, Bu devrede intaç edilecek işlerin en başında büt- çe vardır. —— — kurşunna dizilen Gunaris ve ar- kadaşlarının hatırasını taziz et- o miş ve demiştir ki: “1922 ibtilâlini yapanlar bu- gün yüksek mevki işgal ediyor- larsa bu onların Gunarise karşı olan hareketini tasvip ettiğime hiçbir vakit delâlet etnez. Biz © memleketi kurtaran ihtilâl rüe- © PS sekrim ve onların eserini TİZ. Prens Nikola Romanyaya dönüyor Bükreş. 1 (Vakıt)—Hanedan- dan olmayan pir kadınla evlendi- ği için Romanyayı terketmeğe mecbur olan prens Nikolas bir kaç güne kadar Pariste Bükre- şe dönecektir. Prensin bütün bakları iade edilecektir. Sinemada bir facia Zagrep, 1 (Vakıt) — “Star,, namındaki sinema atelyesinde bir yangın çıkmış ve bin mamiyle yanmıştır. Bu taci atelyede bulunanlar kendilerini bulundukları katlardan aşağıya atmak mecburiyetinde kalmış'ar» dır, 4 ölü ve 29 ağır yaralı tes- bit edilmiştir. Enkaz altında daba bir haylı ölü olduğu tah- min edilmektedir. Şüphelilerle Dolu bir gemi! Atina, 31 — Sacco namında- ki Arjantin gemisi, Arjantinde oturmaları arzu edilmiyen 250 kadar mücrim ve şüpheli kimse- lerle do'u olarak Akdenize gel- miş ve bunları çıkaracak bir li- man aramıya başlamıştır. Vapur evvelâ Marsilya lima nına uğramış fakat Fransız bü- kümeti bu eşbasın karaya çık- malarına müsaade etmemiştir. Yunan hükümeti, bunlar ara- sında Yunan tebaasından olan- lar varsa Pire limanında karaya çıkmalarına müsaade edilmesine karar vermiştir. Bunlar höküme- te teslim edileceklerdir. Madrit elçiliğimiz Ankara, 1 — Tasarruf dola- yısıyle bazı sefaret ve konsolos- hanelerimizin . ilga edileceği ve Madrit orta elçiliğimizin de bu | meyanda bulunduğu söylenmekte- dir. Malta bizimdir! Bir italyan nâzırı böyle söylüyor Geçenlerde Italya dahiliye na- rı Sinyor Givnta Maltaya uğ- ramış ve orada İngilizler tara- fından biddtle karşılanan beya” nalta bulunmuştu. Sinyor Giun- ta'nın sözleri, Maltada ikamet eden Italyanları tahrik mahiye- tinde görülüyor ve ingilizlerin Maltada İtalyanca tedrisatını kal- dırmaları şiddetle tenkit olunu- yordu. Fakat Sinyor Giunta, Maltayı terketmeden evvel irat ettiği ikinci bir nutukla İngiiz- lerin biddetini kat kat arttır tışlır. (Malta Journal) ın hadise hakkın da verdiği malümat şu mabi- yettedir: “Sinyor Giunta İtalyan kon- solosiyle Malta faşistleri kâtibi tarafından, istikbal edilmiş, bun- ların siyah gömlekli olmamaları nazırın nazarı dikkatini celbetti- ğinden bunları tekdir etmiştir. İtalyan konso'osu, nazırı teskin için uğraşmışsa da nazır sükü- net bulmamış ve kandi ik. bal edenlere “Koyun gibi adam- larsınız Özür kabul etmem. Biz bu İngilizlere faşistliğin ne ok duğunu öğretmeliyiz! ,, Konso'os, İtalyan nazırını tek- rar teskin etmiye çalışmışsa da nazır ona: “Biz burada İtalyada Afrika imparatorluğumuzun ka- pısı önündeyiz. Italyadayız, Ital- yada,, diye haykırmıştır. italya hükümeti, bu beyana- tın siyasi bir kıymeti olmadığım ilân etmiştir. Sinyor G'unta Mal- tadan Tırabulusa gitm ş ve ora- dan gönderdiği bir mektupta Maltada Binyıl Italyan har- Londra konferansı Paris, İ (A.â) — Geçen hafta teati etmiş oldukları muba- berat mucibince Fransız ve İegiliz hükümetleri dört büyük dev. let arasında yapılacık konferansın gelecek hafta Londrada top- lanması hususunda mutabık kalmışlardır. Japonlar mevzilerini takviye ediyorlar Moskova, 1 (A.A.) — Şanghay dan bildirildiğine göre Japon Kuvvetleri mevzilerini takviyeye devam etmektedirler.Çin kuvvet- leri istikametinde siperler kazılmakta ve bu siperler mütenaddit dikenli telle çevrilmekledir. Japonlar Şabey'de ikinci bir müda- faa hattı tertip etmişlerdir. 19 barp gemisinden mürekkep Ja- pon filosu da Çintavya gelmiştir. Cemiyeti akvam mali komite- sinin kararları Cenevre, 1 (A.A) — Cemiyeti Akyam kâtibi umumiliği, maliye komitesinin Avusturya, Macaristan, Yuaanistan ve Bulgaristanın mali vaziyetleri hakkında yaptığı tetkikatı muhtevi raporun met- nini pek yakında Cemiyeti Akvam azasından bulunan devletlere gönderecektir. Konssy, 12 Nisanda mali komitenin toplanacaktır. raporunu tetkik için Amerikada yeni vergiler Vaşington, 1 (A.A) — Bütçe” nin tevzini için ici görülen yeni vergilerin yekünu İ milyar 241 milyon dolara baliğ olmak- tadır. Meb'usan meclisi, şimdiye kadar bu miktarın 1 milyar dola- rını kabul ve tasvip eylemiş bulunmaktadır. Bir casusun tevkifi Nansi 1 (A.A) — Şüdheli vaziyette görülen Lüksenburglu bir kadınla bir erkek terkif edilmiştir. Kadın Almanya hesabına casusluk ettiğiki, fakat dostunun meseleyle alâkadar olmadığını itiraf etmiştir. ıstihkâmların plânlariyle muazzam bir muhabere dosyası istirdat olunmuştur. Bir Rus tayyareci kutba hareket etti Moskova, 31 (A.A) — Meruf tayyareci Cuknowski, :takası seyahati için bugün üç motörlü bir tayyareyle kutup £ Igarka, Moskova merkez tayyare istasyonundan hareket etmiştir. Seya- batin güzergâbı çu Olacaktır: Moskova - K »zan - Svetdlovs''i - Kurgan » Omsk - Novosibirsk - Krasnoyarak - Potkamen - Naya - Tunguska - Ikarga, Mesafe 6,000 hi ometredir. Uçuş 49 saat devam edecektir. Tuna devletleri iktisadi federasvonu Fransa, Almanya ile italyanın işe iştirak etmelerini istemiyor Tuna devletleri arasında iktı- sadi bir federasyon vücüde ge- tirmek için Fransa tarafından yuku bulan teşebbüs, İngiltere ile Fransa arasında konuşulacak ve iki devlet arasında bu mesele üzerinde bir itiâf husulünden sonra ayni mesele diğer devlet lerle görüşülecetiti, Ingiltere hükümeti, Fronsa ile arasında vuku bulacak müza- kerata Almanyayla İtalyanın iş- tirak etmesini de teklif etmişse de onun bu teklifini Fransada iyi telâkki olunmamışlır. Paris mabuatı, bu mesele üze- rinde evvela İpgiltereyle Fransa arasında bir itilaf busu'ine taraf- tardı. Fransızlara göre Tona dev letleri erasında bir federasyon vücude getirmek için bütün mali yüklerini Fransayla İ“giitere yük- lenecekti, Çünkü bu devletler, her şeyden evvel büyük istikraz- lar isteyeceklerdir. Bunun için Almanyayla Italyanın işe kârişma- | ları bu iktisâdi teşebbüse siyasi | ihtiraslar karışdiracaktır. M. Tar- diyöysa bu teşebbüste iktisadı endişelerin ber şey fevkinde tu- tulmasına taraftardır sının mubafazası lehinde sözler söylediğini, İngiltere Italya dozt- luğunun bunun için bir zaman teşkil etmekte olduğumu ilâve Temps gazetesine göre bugün Londraya. gitmesi beklenilen M. Tardiyönun, dört devlet mümes- silinin iştirakile toplanacak bir konferansa ( iştirakinin şüpheli olduğunu söylemektedir. Fransızları, Alman mümessil- lerinin konferansa iştirak etme- lerine aleyhtar eden en mühim | sebep, Almanyanın Tuna devlet- leri federasyonu işinde liderlik vaziyetini Fransanın elinden al- maları ibtimalidir. “Temps,,le diğer Fransız gâ- zetelerinin mütalcaşına göre İn- giltere, Fransa, Almanya ve ltak ya mümeşsillerinin içtima ancak li Nisanda, Almanyada intiha- batın icrrsından ve Cenevrede terki teslihat konferausının top- lanmıya o başlamasından sonra mümkün o'nb'lerektir. Hindistanda Vaziyet Yeni Deihi, 1 (A.A.) . Hint Prensleri meciisi, umumi vali ba- nr bulunduğu halde, akdettiği bir içtimada mevcut muahedeler ve dalili hakimiyet halkında ken- dilerine fevkalade teminat veril- mek şartiyle Prens'erin Federas- yona girmegs hazır bulundukla- rma dair olan bir karar suretini ittifakla kabul etmiştir. Milli bir Servet (Baş makselmizden mabaat J evvel Ankaradaki hıristiyanlar tif- tikten buluz, şal, eldiven, masa ve karyola örtüsü gibi elişleri yaparlardı. Bilâhare bu da unu- tuldu. Şimdi tiftiğin ne dahilde, ne hariçte sarfiyatı yok gibidir. Onun içindir ki kıymeti de sıfıra doğru inmektedir. Şayanı dikkat nokta şudur ki tiftik keçsi koyun gibi sütün den, yağından istifade edilir bir hayvan değildir. Bu keçinin yal- nız tiftiği alınır. Sütü kuzusuna ancak kâfi gelir, Bir koyun as- gari bir hesapla sahibine senede beş altı lira varidat getirdiği halde tiftik keçisinin bütün ve- rimi senede bir okka tiftikten, yani bugün (20) kuruştan iba- rettir. Halbuki bu hayvanın İ sene de yalnız sayım vergisi 40 kuruştur. Demek ki bugün tiftik keçisinin sayım vergisini bir se- nenin bâzılâtı karşılıyamamakta, fazla olarak sahipleri ceplerin- den (20) kuruş daha ilâve et- mektedir. Bunun için bu sene köylüler tiftiklerinin vergisinden kurtulmak maksadiyle keçileri sürü sürü kes- miye başlamışlardır. İşte bugün büyük (iktisadi O tehlikelerden biride budur. Çünkü bu hal de- vam ederse bir kaç sene içinde Türkiyede tiftik keçisinden eser kalmıyacaktır. Türkiyeye mah- sus olan bu hayvan ırkının kökü kuruyacaktır. Bu vaziyeti nazarı dikkate alarak Ankara (Tiftik cemiyeti) son günlerde hükümet nezdinde teşebbüsatta bulun” uş, | ber şeyden evvel tiftik neslinin memlekette bakasını temin et- mek için hayvan başına alınan sayım vergisinin her sene tiftiğin Istanbul piyasasında alım satım fiatına nazaran meselâ yüzde yirmi beş gibi muayyen bir nis- bet dairesinde tayin edilmesini istemiştir. Hakikati balde tiftik keçisiyle diğer cins davarlar arasında va- ridat noktai nazarından büyük bir fark olunca, tiftik keçisinin tüyünden başka para getirir ha- sılatı olmayınca bu teklifi ciddi surette tetkik etmek lâzım ge- liyordu. Bununla beraber meselenin asıl mühim noktası bu cihet de- ğildir. Tiftik denilen mabsulü kıymetlendirmek bir ihtiyaç ve zaruret olmuştur. Ve tahakkuku çok müşkül olmıyan bu ihtiyacın temini halinde tiftik keçisi Tür- kiye için senede birkaç milyon lira değil, en aşağı bir hesapla 50.60 milyon İira kıymet ifade eden bir servet o'acaktır. Bunun neticesinde devlet hazinesi de ber sene bu maldan gene ea aşağı bir hesapla 10-15 milyon lira varidat alacaktır. Mehmet Asım (Yarın : Ikinci makale) Tahdit Konferansında Silâ'ları tahdit konferansının ikinci safhasında bükümetimizi Sıvas meb'usu ve hariciye encü- meni mazbata muharriri Necmet- tin Sadık ve Bren sefirimiz Ce- mal Hüsnü beyler temsil edecek- lerdir, Kendilerine müşavirlerden Abdülhak bey refakat edecek» tir. Askeri müşavirlerimiz avdet etmektedirler. Necmettin Sadık bev Cenevre ye gitmek üzere dün Ankaradan sehrimize gelmiştir. X