20 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

20 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Er 77 ner 6 VAKTI 20 “Nile 1992 umman miz şekilde ve sistemsiz oynandı ve! ilk on beş dakika adetâ bir şeyler ö -| mit etmiye başladık. Fakat, ne ya» zik ki, maçın ilk kısmının verdiği bo - ucu sıkıntı ve tereddüt takımda oy - narken yenmiye takat bırakmamıştı. Bu esnada galiba bir sayı kazan -; dık. Macar kaleci bir şütümüzü ka- — Tenin içinden çevirmişti. Hakem sayı addetti. Top ortaya geldi. Bundan sonra Macarlar da birj pe- maltıdan, diğeri de güzel bir hücum ve atlatmayla sağ içlerinin hafif bir şütüyle iki sayı kazandılar ve maç böylece bitti, W sisteminin tatbik edilememesi merkez mühacimimiz; sıfıra indirmiş- £İ. Sağ açığımız muvaffak olamıyor. du. Sağ İç ikinci kasımda biraz ken « dini bulmuş gibiydi. O Atılıyor, şüt , çekiyor, kendisinden beklenen husu - siyetleri gösteriyordu. Sol tarafımız iyiydi. e Fakat mer. Zin ve sağım bozukluğu, bu çalışma- yı neficesiz bırakıyordu. o Reşat ne- © dense vasattı. o Hüsnü yer tutamı - yor, mütemadiyen (falsolu vuruşlar yapıyordu. | Mâcarlara gelince; Türkiyede pek! .âlâ yenilebilecek bir kıymettedir. O « yunları birbirinden ayıran pekaz husu | - osiyetleri var. Fakat bütün müzaffe- -Tiyetleri, hemen ekseri ecnebi takım - © olarda olduğu gibi on hir oyuncunun Aynı derecede aynıyabilmesi, futbolü — anlamış olmalarıdır, Bu vaziyetten sonra ve cuma gü - Mü yapacağımız ikinci maçtan evvel - Söyliyeceklerimizin kısası şudur 1 — Karakuşi takımlar çıkarmıya. i, » 2-- Yeni sistemleri öğrendikten sonra tatbik edediim, 3 — Bahisli maçlarda şerefimizi X Irm, Çünkü efkârı umumiye sadece mağlübiyet görmekten, mağlübi- yet haberi okumaktan çoktan bık- mıştır. Stadyum ve gazeteciler Güzetecilerin Stadyum İdaresiyle ötedenberi başları hoş değildir. Ga- gölecilere küçücük fakat maçları ta « mamiyle görmiye müsait bir yer te -| i rm mazarı dikkate alan federasyon İ şünülmez. min etmek, bu işi idare edenlerin aslâ aklından geçmez. Fakat bu defa bu maçı orgânize eden “Olimpiyat, mecmuası ve aşağı yukarı gazetecile- rin hallerinden anlıyanlar olduğunu düşlinerek hiç olmazsa gazetecilere bir iki sıra mı olur, İskemle mi olur, her ne olursa olsun Omüsait bir yeri gösterileceğini oumuyorduk. Fakat bu ümidimiz de boşa çıktı. Saha ke- narma konulan iki küçücük sıranm yarısını gazetecilikle alâkası olmıyan lar doldurduğu gibi buraya sığa - bilmek meharetini gösteren bazı ga - | zetecileri de az kalsın kaldıracaklar -! dı. Hayret değil mi?.. A, Sırrı İkinci maç cumaya Macarlarla ikinci maçın dün ya- pılması evvelce kararlaştırılmıştı. Fa- kat oyuncularımızın yorgun oldukla- bu revanş maçının cuma gününe te- hirine karar vermiştir. Oyunculara dün Taksim stadinda bir konferans daha verilmiş ve sonra Milli takım Antrenörün de iştirakiyle bir talim maçı yapmıştır. Federasyon reisi ne diyor? | Federasyon reisi Hamdi Emin Bey dün kendisini gören bir muharririmi- ze şunları söylemiştir: — İkinci maçın tehirindeki sebep, oyuncularımızın dinlenmelerine ve bi- raz daha eksersiz yapmalarma imkân bırakmaktır. o Cuma günü daha çok hasilât elde (edileceği; düşüncesiyle maçın tehir edildiği şayiaları doğru değildir. e Milli maçlarda hasılât dii- Nazarı itibara aldığımız oyuncuların takviyesi meselesidir. kine; maçta oynıyacak takım kıs- men değişecek, takviye edilecektir. Hangi oyuncuların değiştirileceği hak kında bir sey söyliyemem. Apollon takımı galip İzmir, 19 (Vakıt) — Bugün Apol- lon takımiyle K. S, K. — Altay ink. teliti karşılaştılar. o Birinci haftaym 1 — 0 Apollonun lehine bitti, (İkinci haftaymdaysa iki taraf da gol yapa »| madı. Ve bu haftaymda muhtelit o -| yunculardan Lütfü Bevir Ayağı kı » yıldı, i Zonguldakta # Çaycuma sahiyesi köyleri halkı, nakiye- nin Devrek kazasmdan ayrilarak Zongulda- Em bağlanmasını istyorlar. $ Bartında veni bir mektep (o yaptırılıyor. Binanın yerini maarif müdürü tesbit ekmiş. tir. > $ Zonguldak memleket hastahanesi başhe- kimi ve operatörü Şebinkarıhisârma tayin ölunmuştur. Yerine Çankırıdan Zeki B. gel- miştir. Eskişehirde $ 6 nisanda liman içşileri arasında bule- gık menenjit hastalığı görülmüştür. 4 Eskişehir middel umumlliğine Muzaffer, muavinliğine AN Rüştü B. tayin olunmuş- tur, Maarif Saşmütettişi Ali Rıra B. Eakişe- hir mekleplerini teftiş ediyor. Muğlada 4 İhtisas mahkemesi kaçak tütün yüzün- den Br çak kimseleri cezalandırmıştır. 4 Vilâyet naflası yol yaptırmaktadır. Trabzonda $ Kiştanberi kapsir olar Brzurum yolu a- çılmışlır. Aktarmalarla işlenilen yolda, kam- yonlar işlemeye başlamıştır. $ Trahzon diş hekimleri parasızlıktan diş-| lerine bakamıyanların dişlerini parasız te- davi edeceklerini ilân etmişlerdir. $ Trabzon İş Bunkaşı müdürü Salâhattin B. İspartaya tayin olunmuştur. 4 Trabzonda İlik matbaa açan Sofu Zade İsmail Hakkı Ef 90 yaşında olduğu halde ölmüştür, Malatyada $ Geçen hafta Malatyanın İzzetiye mahal- lesinde Atmak sokağında, ikinci karam semtinde Boncuklıyan sokağında yangın ol- muştur. 4 Malatya Elilâlinkmer kongresi 258 Aza- dan 71 inin kuzuriyle yapılmıştır. Sivasta 4 Ankara belediyesinden 300 tene dişbu- dak ve akmaya fidanı getirtilmiştir.. Bunlar Cümhuriyet caddesine dilelliyor. $ Sıvas lisesi müdürlüğüne muavin Muhsin Adil B, tayin olunmuştur. $ Ankara muhafız gücünün Sivası ziyareti bekleniyor. $ Hafik yolundaki köprünün iki gü- zü selden yıkılmıştır. Ispartada $ 12 nisanda bir zelzele olmuştur. $ Askeri fırka binası İspartalıların ,teberrülerile yeniden yaptırılmıya baş Tanmıştır. ' r : 22.0505550 550555 5555500000500 0500005550 , — 172 TARİH EL KİTABI C) Sırp'kırallığı — Bulgarların garbinde islâvca konuşan (o Sırplar sakindi. Sırp kırallığı on Ba eğe asırda genişledi. lu D) Engürus kı ğı — Eski Roma müstemlekesi olan Romanya ya ve bir takım islâv kavimlerine hükmeden Macar kırallığı vardı. Ro « mmanyanın bir kısmına derebeyleri hakimdi. E) Leh kırallığı — Macaristanın şarkı şimalisinde islâv cinsinden ve katolik leh kırallığı vardı. F) Rusyanın bugün işgal ettiği eski Rusya sahasına on iki ve on dör 2 iÇin -japon meselesi Rus-japon meselesi oldi Mokova, 19 (A.A.) — “İzves- tiya,, gazetesi, son harbin nüma- yişlerine tahsis ettiği bir baş makalede şunları yazmaktadır : “Japonya'da (o Sergüzesteülar mabafili efkâri umumiyeyi sov- yetler aleyhine tabrike çalışıyor- lar, Aslı esası olmıyan bir takım havadisler neşrederek Sovyetle- rin noktai mazarlarını süküt ile geçiştirmektedirler. ,, “ İzvestiya ,, gazetesi, Manço- | ri'den gelen Sovyet aleyhtarı haberlerin o sahteliğini bildiren son Sovyet tekzipnamelerinden hiç birisinin Japon gazeteleri tarafından neşredilmediğini kay- detmektedir. “Ez cümle hiç bir Japon gazetesi jeneral Ma'nın Sovyetlere olan münasebeti hak- kındaki Sovyet tekzibini neşret- memiş ve M. Litvinof'un “ Dzi- dgi,, gazetesi muharrirlerinden birisine vermiş olduğu söyle- nen beyanatına ait Sovyet tek- zibine ufak bir telmihte bile bu- lunmamıştır, Bundan başka Sovyet ajanla- rının Mançuride “tabribatla meş- gul oldukları,, hakkında çıkarılan şayiaların tamamen asılsız oldu- ğuna dair 15 Nisan tarihinde “İzvestiya,, tarafından neşredilen başmakalenin hülâsası hiç bir Japon gazetesinde neşrolunma- mıştır, Bu mücadeleden maksat, Ja- pon efkârı umumiyesini askeri taaruzun müstakbel, inkişafı için şimdiden hazırlamaktadır, . ... tini harbe sürüklüyor izvestiya, şiddetli bir makale daha neşrel” Diğer taraftan Cenevredeki 19 lar komitesi, Çindeki vâzıyete sarih bir surette müdâhale etmekten çekinmektedir Japon hükümeti mille- 1 Japonlar, ihtimal verâmi" yorlarmış! Tokyo, 19 (A.A) — Rus Japonlar arasında Mani şimalinde bir gerginlik hadis © duğuna dair şayi olan bazı er dişeli haberlere rağmen Japof bükümeti vaziyeti sakinane b surette nazarı itibara almakta v8 vaziyete yakın bir istikbalde ciddi inkişaflar vukuâ geleceği” ne ihtimal vermemektedir. Jeneral Tamonun ikinci fıkra" i sının Liaoyanga gitmek üzre y&* rın Harbinden müfareket ed& cek olması Japon askeri ma kamlarının Sovyetlerle bir mü“ sademe vukuuna ibtimal verme" mekle oldukları zannmı uyar dırmaktıdır. 19 lar kominasının bir karar! Cenevre, 19 (A.A) — M. Hr mans'ın riyareti riyaseti altında toplanmış olan 19 lar komitesi” nin Japon askerlerinin Şi: ay“ dan çekilmeleri için şimdide8 bir mühlet tesbit ve tayininde# sarfınazar etmiş olduğu söylen mektedir. Komite, mütareke itilâfnamesi projesiyle (o teessüsü düşünülen muhtelit komitenin Japon asker” ( lerinin çekilmesi için en müsait şerait ve zemanı tesbite salâhi" yettar olduğu kanaatini izhar etmiştir. Bu şuretle muhtelit ko” mite, 19 lar komitesini keyfiyet- ten baberdar edecek ve son olarak 19 lar komitesi de tah” liye şeraitini ve lüzumunu der piş vy icap eden mübleti tesbit edecektir. ' ...............0.2.0. 0 düncü asırlarda Altınordu hakimdi. Rus beyleri Altınorduya tabidi. Rus- yada sakin İslâvlar başsızdı. Dokuzuncu asırda meydana çıkan Rus bey- leri (Knyaz) lar Hazar Türklerinin Rus kabilesindendir. İlk Rus devleti - ni kuranlar bunlardır. G) Papalık — Sekizinci asırdan itibaren siyasi hüküm ve nüfuza larin Papalık hıristiyan camiasını nüfuzu altına cemetmek istiyor * ha, H) Mukaddes Roma - Cermen imparatorluğu — Onuncu asır orta - larında kıral Otto dağılmış olan Şarlman imparatorluğunu ihya etti. Bu imparatorluğun ( gayesi garbi Roma imparatorluğunu yeniden tesis et - mekti. Bu imparatorluk bazan papa ile, çok defa teşekkül eden kırallık- lar ve derebeylikleri ihtilâf halinde idi. Fakat papas'a intihapla iş başma geliyorlardı. Bunun için imparatorlar da papalar da derebeylerine, kıral - Jara mümaşat ediyorlardı. Maamafih İslâm âleminin karşısına papa ve imparatorluk bir teşki- — ir çıktıkları için kırallar, derebeyleri ve ahali üzerinde nüfuz sa- ibiydiler. , K) Müstakil kırallıklar — On dördüncü asırda İngiltere, Fransa, © İspanya kırallıkları teşekkül etmişlerdi. L) İtalya — İtalyanın bazı şehir cümhuriyetleri takil bir haldeydi. M) Almanya — İtalya gibi derebeylikler halindeydi. İmparatorluğa karşı menfaatlerini kıskançlıkla müdafaa ediyorlardı. derebeylikleri müs — Osmanlıların Avrupaya geçişi — Sizans batıyordu. Katolik Avrupa âlemi ortodoks Bizansın suku - tuna lâkayitti, Orhan beyin Bizansla yaptığı harplerde Bizans imparato - ru sulh ve dostluk yolunu tutmuştu. 1333 te imzalanan muahedeyi impa - rator Kantakuzinusun kızı Teodora ile Orhan beyin evlenmesi takip etti. Fakat bu evlenme Kantakuzinusun gördüğü tehlikeye ve mukadder olan akibete mâni oluyordu. Bizans imparatoru (başka bir çare düşündü. Türkleri o Rumeliye geçirerek onların genişlemekte olan Sırplar ve Bul - garlarla karşı karşıya bırakmak ve bunun neticesi olarak Bizansı paylaş- mek istiyen üç kuvveti de yıprandırmak ve bu arada Bizansa zaman ka- zandırmak istiyordu. de Yeni ve yakın zamanlarda Osmanlı - Türk tarihi — Osmanlı devletinin kurulusu — Osmanlı Türklerinin menşei * Osmanlı devletini tesis eden ve sonradan Usmanlı Türkleri adını alan Türklerin (nereden ve ne zaman Anadoluya geldikleri henüz ilmi bir surette malâm değildir. Bu aşiretin de diğer Türkler gibi orta Asyadan İran yoluyla gele * rek Ertuğrul beyin kumandası altında Anadoluya gelip yerleştikleri riva" yet edilir. o Osmanlı hükümdarlarının Oğuz hana kadar çıkan bir silsile” nameleri varsa da bunun sonradan uydurulmuş bir şeceredir. Osmanlı devleti zuhur ettiği zaman Anadolu, Anadolu Selçuki dev“ İetinin idaresindeydi. . İlhanlılar devleti Anadolunun şarkına hakimdi. Konyadaki Sel * çuki hükümdarı üzerinde de metbuluk iddiasmdaydı, Selçuk devleti of” ta zaman devletleri gibi feodal bir tarzdaydı. Bizans impaartorluğu d8 ayni haldeydi. o Anadoludaki derebeylik garp derebeyliğinden “farklıydı” Anadolu derebeylikleri: A) Şer'i ahkâmla bağlıydılar. Ahali serf halinde değildi. OB) İmparatorun nüfuzu be beylerin üzerinde kuvvetli zaman kuvvetle. cari idi. İmparatorluk zayıfladığı zaman derebeyleri 49 cak müstakil hareket ediyorlardı. çi