20 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

20 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

yy p Bas. ak NUSBASI 5 Para politikamız, | İstikraz politikamız Bütçe müvazenesine, ticari müvazeneye bu kadar ehemmi- Yet veriyoruz. Bunun mühim sebeplerinden biri de milli para mızy korumaktır. Bu geyeyi te min uğurunda büyük mahrumi- yetlere, büyük müşküllere kat- İanmak yerinde bir şeydir. Mil- İi paramızı tutmaktan neler ka zandığımızı anlamak için, suku tu halinde neler kaybedeceğimi zi düşünmek kâfidir.Önümüzde bunu geçirmiş milletlerin misa Wi vardır. Hatırlardadır ki, bundan üç sene evvel milli paramız mü- bim bir buhran geçirmişti. Buh Tânın önüne geçilmeseydi, De- olurdu? Bunu düşünenleri- miz pek azdır. Şimdi yalnız fır- tinayı atlattık diyip geçiyoruz. Halbuki hükümetçe alman ve © vakit bazıları hoş görülmeyen tedbirlerdir ki, bi- ze selâmet yolunu açmıştı.Şim di yoldan gitmek, ayni politika Ya devam etmek kararmdayız. politikanın en kısa ifadesi Yudur: Kendi vesait ve menabi: sayesinde bu imkân: elde ettik- ten sonra: alt tarafı kolaydır. Böyle bir halde - bütçeyi kapa mak için değil - başka faydalı işler için bir istikraza gitmek te Saizdir. Esa: maliyesinde mü Vözene, tediyelerinde intizam. lan bir memlekete para vermek; sermayedar & memleketler için — daha kolay ve daha emniyet idir, Komşumuz (o Yunanistanın mali vaziyeti ve milli parasının bugün uğradığı âksbet; bizi ye- hiden bu mevzua temas ettirdi. Malümdur ki, Yunanistan, fir sat ve imkân buldukça istikraz di ai düşünmedi. manı gelip Çi ta kendini gösterdi. Bu saattı omşumuz mayısın birinde ö- ğe mecbur olduğu muay- yen taksitlerini veremeyece bir haldedir. Yunanistanın ü- mütleri, Cemiyeti Akvamda top i.Biştr. Mukadderatını başka 0 karar ve arzularına bağ” İamakta ne kadar emniyet ola- bilir? İşte ne Cemiyeti Akvam mali komisyonunun mütaleasi, ne de Akvam Cemiyeti meclisi Din kararı ihtiyacı tatmin ede medi, Borç taksitlerinin yalnız bir sene için tecili, Yunan para Mnı o tutmağa kâfi gelmedi ahmi birden bire düştü ve bu sukut, nerede tevakkuf edecek; r doğuracak, bilinemez. Bu vesile ile şu hakikati yeni- hatırlamalıyız: Harici istik Tâz, mutlaka verimli teşebbüs ler için makbuldür. Eğer parayı tüğümüz sahadan, hiç ol- pazsa © paranın senelik taksit 'erini ödemek mümkün olmu- el ona fena kalamış ii 2, fena intihap edilmiş bir ir. Balkanlarda ve Vasati Avru Padaki devletlerde sik sık gör- üğümüz misaller; mali politi- ziyade kuvvetlen- ye kadar olduğu ” yollara sap faydalı bir tetkik mevzuu- lar.. Maliyede ve büt kimiyet ve istiklâlin fayda ve zevkini; ancak başkalarının ha- lini, çekilerini yakından gördü! en sonradır ki, anlamak müm- ündür, Herhalde bütçe münasebeti alınan tedbirleri, vergilere Ya pılan zamları düşünürken, mü- Vazene politikasını ihmal eden başka memleketlerdeki aksi ne ticeleri de hatırlamalıyız. Bu tahattur; hem cesaret ve muks | Y: Yemetimizi arttırır, hem de Müşterek ve milli gayenin is- tihsali için bütün vatandaşları Yardıma koşmağa icbar eder. Siirt Meb'usu MAHMUT ÇARŞAMBA 20 NİSAN 1952 7 nci sene, Na 2222 KURUŞTUR Bütçe müzakeratı başlıyor, muva-|, zene vergisi kanunu hazır!.. Yeni kanunlar bugünlerde vekiller heyetinde müzakere edilecektir.. Bötçe encümeni reisi Hasan Fehmi Bey (Gümüşhane) ANKARA, 19 (Telefonla) — Meclisin kısa bayram tatili per- şembe günü bitiyor. Bayramı ta- kip edecek olan içtimalarda görü en mühim mesele hiç şüp- 'ütçe meselesidir. Hükümetin Meclise vereceği içesinin ana hatları tesbit Veziriaram otağı önünde Mehte: Şükrü Bey ile Askeri müze edilmiştir. 170 milyon. üzerinden hazırlanacak olan bu bütçede te- vazünün temin edileceğine şüphe yoktur. Halk Fırkası divanmda ve Mec lis grupunda cereyan eden müza- kerat neticesinde ittihaz olunan yeni mali tedbirlere ait lâyihala- b zn Manş ve vasi, . Manş ve retlerden kesilmek suretile alma- cak olan muvazene vergisi ile di- Ter tezyidi takarrür eden vergile- re ait olan bu lâyibaların bayram ertesi tamamen hazırlanıp vekii- ler heyetinin tetkikine arzolunma sı kuvvetle muhtemeldir. Bir miktar tezyidine karar ve- rilmiş olan bina vergisi kanunu ö- zerinde tetkikat icrasma başlanıl- mıştır. Arttırılacak miktarın nis. betleri bayramı müteakip tama- men tesbit edilmiş olacaktır. El- yevm muafiyete tâbi olan (yerli fabrikaların iptidai ma de tasnif edilmektedir. Verilen karar mucibince bu maddelerin bir kıs- mından gümrük resmi alınacak- tor. Bu husustaki mesai de yakim- da bitecektir. > takımı ve Müze müdürü miralay lâre müdürü Şahap Bey onu de veziri azam otağı! Viyana muhasarasındaki harp meşveretini canlı bir balde tasvir ediyor.. Canlı mankenler önün! Veziri azam çadırı önümde canlı mankenler i Müze idaresinin Top sürüde bir veziri âzam otağı teşhir ve otağ derununda hasarasına £ m "meşveret meclisi- ilde tasvir edece ku bulan harp ni: canlı bir ğini yazmıştık. Müzenin başlı başına bir şube addedilecek olan bu kısmı bayra mın ikirci günü açılmıştır. Halkın ve seyyahların çok be de bağrışan kadınlar! ğendikleri ve pek yakından alâ- kadar ia bu table müze idaresinin çok muv. dunmuş Bir ride e Otağ Otağ iki galerili üç çadırdan mürekkep ve tam tertipli bir ve- al çadırm metha- Mi önünde Veziri âzam bayrağı rekzedilmiş bulunmaktadır. Vezi ri âzamın baş kapıcısı ile halife- lerine, muhafızlarma, veziri â- zam mektupçusuna ait olan bü- yük çadırın öç bölmesi ve iki per desi vardır. Her perdenin önün- de birer perde çavuşu beklemek tedir. Bölme ve perde kısımları üç buçuk asır evvel yapılmış, i- pek ve altın sırma işlemeli al to- mardır. Çadırın dahili cidden © devrin veziri zamma yaraşacak bir itina ile işlenmiş, hazırlanmış, nadide kumaşlardandır. Gerek çadır, gerek bu kumaş bilhassa Amerikalı ve Al man seyyahların nazarı dikkatini celbetmeki Esasen çadırların Merzifonlu Kara Mustafa paşanm ikinci Viyana seferine giderken kullandığı ve avdette Belgratta i- çinde padişahın celladma kellesi- ni verdiği çadırlar olması da bu bir rabalık bez yığınına ayrı ve tarihi bir kıymet vermektedir. (Devamı 6 ıncı sahifede) Terkos şirketi müdütü M.Kâstelno Bu faaliyet Nereden geldi? Şirket müdürüne göre, hükümet henüz terkosu mübayaa kararını vermemiş imiş! Mukavelenamede elâstik bir nokta Terkos şirketinin şehre fazla su verebilmek için yeni tesisat ya- pacağını yazmıştık. Şirket müdü: rü M. Castelnau, dün yeni yapıla- cak tesisat hakkında bize şu iza” hatı vermişti — Bundan dört sene evvel İs- tanbul'un su ihtiyacını temin işin bir proje hazırlanmış ve hüküme- te tevdi edilmişti. Şimdi bu. pro- jenin bir kısmını tatbik etmek su retile şehrin su ihı i “deceğiz. Bunun den fazla su alal racağız. Terkos gölü, İstanbuldan bir. kaç defa büyük bir şehrin su ihtiyacını temin edebifi; gölden fazla #ulalejıpa Talim r 6 1ncı sahifede) —— ma İbrahim Tali .B, ! Birinci müfettişi umumi doğru Diyrıbekire gidiyor Şark vilâyetleri Müfettişi Umu. misi İbrahim Tali Bey ei beri şehrimizde bulunuyordu. kral Tak B | Diyarbekirde mahsulâtın ve zi raatin geçen se | | Vergisi | Komisyon böyle bir vergi ihdasını lüzumsuz buldu ANKARA, 19 (Telefon | ia) — Bekürlik vergisi tekli- fini tetkik eden komisyon | Yeni adli Kanunlar Adlive vekili beyin izahat ve beyanatı Yeniicra ve iflâskanunu meclise geliyor Adliye Vekili Yusuf Kemal Bey Bayramı geçirmek üzere, mize gelen Adliye vekili o Yusuf da pacaktır. Yusuf Kamal B. dün ir. Yusuf Kemal e ler hakkında bir mu- şu beyanatta bulun- deki tetkikat ikmal edilmek üze- redir. Yeni Adliye teşkilât kanu- nu lâyihası hemen hemen ikmal edilmiş gibidir. Bu sene zarfında meclise sevkedilecektir. Adliyede yeni tayin ve nakiller ancak (haziranda yapılacaktır. Çünkü intihap encüme: mış ve dağılmıştır. Bir daha önü müzdeki haziranda toplanacak- tar.” neye (o nazaran çok feyizli ve be duğunu Ankara i- Ie teması icap et- tiren bir mokta Jbrahim Zali 8. kalmadığını, buradan doğru Di yarıbekire gideceğini söylemiştir. | Tevfik Rüştü B. in konferansta söylediği nutkun metni 6 ıncı sahifemizdedir. ÜİB. pazar günü ; İmanımıza gelmiştir. İsmet Pş. » İRus erkâm hükümeti tarafm- Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yanı Müdürü Başvekilin seyahatı Heyeti Odesaya çıkaracak olan “Gruzia,, vapuru dün geldi.. Seyahat 26 gün devam edecek ve Başvekil Rus hükümeti erkânı tarafından Odesa'da karşılanacaktır. Rueve'vi vi yaret edecek olan Başvekil İsmet Paşa ve Hariciye veki Wi Tevfik Rüş- | tü Bey cumar İsmet Paşanın Rusya seyahati esnasında Dinyaper sahilinde ziyaret edeceği beş senelik program mucibince yapılmış elektrikle mütekazzik bir istasyon Tevfik Rüştü Sovyet bandır rah “Gruzia” vapuru ile şehri-|met Pş. Moskovadan maada, mizden Odesa'ya hareket ede- ; Leningrad, Harkof, Dnepros. İtroy şehirlerini de ziyaret ede- i | cek ve bütün seyahat 26 gün sü recektir. Seyahat esnasında Başvekil İsmet Paşaya Sihhiye vekili Refik, Hariciye vekili Tevfik Rüştü Beye de Dahili vekili Şükrü Kaya Bey vekâlet edecektir. Tevfik Rüştü Bey bugün Cenevreden İstanbula avdet edecek ve akşama Anka- raya gidecektir. inşa ettirdiği büyük posta purlarmdan biridir ve dünli. ve Tevfik Rüştü Bey Odesa'da dan istikbal edilecek ve Odesa” da tevakkuf etmeksizin Mosko M5 Pazar günkü maçta Avninin korner kurtarış Cuma maçınaİzmirden oyuncu mu getiriliyor? Birinci maçı niçin kaybettik, ikincide ne yapacağız? Önümüzdeki maça çok ehemmiyet veriliyor; izmirden Sait ve Ihsan Beyler mi geliyor? Dün yapılacak olan Macar (B) | ikinci maçın yine cuma günü 07- nanması kararlaştırılmıştır. Bayramın ikinci günü Türkiye İş Bankası İstanbulda kendi kumbarala- rına sahip olanlar için çok hususiyeti haiz bir tebrik yapmıştır. Tebrik Vecihi Beyin Tayyaresi ile yapılmıştır. Vecihi Bey gayet alçaktan ola. rak tayyaresile İstanbul üzerinde uzun ve devamlı bir uçuş yapmıştır. Tayyaresinin bir kanadına resimde görüldüğü gibi “Kumbara”, öbürüne | tihinde maçların oynanması tekar de “İş Bankası" ibaresini taşıyan birer büyük kurdela asılmştı, Kumbara sahipleri bundan pek mütehassis olr ve Bankanın bu otijinal bulu- şu da pek hoşa gitmiştir. © Maçın tehir sebebine gelince; mesele şudur: Macarlarla aramızda münakit kunturat mucibince bu takım 19 ve 22 Nisan tarihlerinde şehrimiz de iki maç yapacaktı. Sonra bu esas baki kalmak şartile bazı ma- Ki şersitte uzlaşılarak 17 ve 19 ta- rür etmişti. Ancak takımımızın pazar günü mağlüp olması üzerine Macar ida recilerile o müzakereye | girişilerek , Federasyonun bu tehiri isteme- sine sebep dün bir antrenöman daha yapıp takımın yeni şeklini tesbit etmek idi. Netekim dün stadyomda bir an rTenöman yapılmış ve bazı oyunen lar secilmiştir. Meselenin aslı ve tehirin yegâne sebebi milli forma: mızın gelebesini temin etmekter ibarettir. Yoksa her hangi başka bir fikir değil. İzmirden oyuncu mu geliyor? Haber aldığımıza göre bazı 26 (Devanır $ sper sahifede)