22 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

22 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4 — VAKTI 22 Nisan 1932 Avusturya, Bulgar, Yu- nan ve Macar maliyeleri —2 Cemiyeti akbam mali komitesinin Avusturya Macaristan, Bulgaristan ve Yunanistanın mall vaziyetleri hak- kında verdiği mühim raporun neşrine dünkü nüshamızda başlamıştık, Rapo- run neşrine devam ediyoruz: Hamisen: Bu muavenetin her- hangi bir hükümete tahsisi, o hükümet milli bankasının ve umu- mi maliyesinin hüsnü idaresini zıman altına almak için cemiyeti akvam meclisinin irae edeceği tedabirin mezkür hükümetçe ka- buliyle mukayyit olacaktır. Cemiyeti akvam ile hariçten bir muavenet gören devletler arasında daimi ve sıkı bir teş- riki mesai temin olunmalıdır. Komite serian faaliyete geçil- mesi lüzumu kat'isini tekrar işa- ret etmektedir. 7— Eğer terakkiyat -komite- | nin gösterdiği veçhile» ani ve ileride tahakkuk eden amillere ta- alluk ediyorsa komitenin alâka- dar olduğu memleketler için hususi bir ehemmiyeti olan bir sahada fili bir teşebbüse girişilmiş de- mektir. Geçen Kânunusani raporunda, mali komite vasati Avrupada komşu olsun olmasın devletler arasında kabil olduğu kadar çabuk, ve muhtelif memleketle- rin ticari imkânlarma tevafuk eden normal bir esas üzerine, daha sıkı iktisadi münasebat te- sis etmelidir. Ticari mübadele- lere yapılacak takyidat sermaye hareketleriyle kabili telif değil dir. Harpten sonraki devrede kredi esasları piyasaların müfrit bir “kompartimantaj,, ı netice- sinde zayıflamıştır. Komite bu meselenin beynelmile! mesail ara- sında ilk plâna getirilmiş olma- sından dolayı beyanı mahzuziyet eder. Bu bapta takip edilecek siyasetin tafsilâtını tetkik ken- disme taalluk etmez fakat bu münasebatın umumi bir salâh noktai nazarından ' haiz olduğu ehemmiyeti ayrıca kayıt ve işa- ret eder. Komite bundan başka meclise şu noktayı işaret etmek ister: Müstakbei ve luzumu mıkdarı nufusa malik olmakla beraber teknik malümatı bulunan ve doğ- rudan doğruya siyasi merbutiye- ti olmayıp alâkadar muhtelif hü- kümetlerin emniyetini kazanmış olan bir «şahsiyetin Cemiyeti ak- vam tarafından gösterildiği tak- dirde bu nevi projelerin tanzimi fevkalade kulaylaşa bilir. Intihap edilen bu şahsiyet projenin mu- fassal bir surette tanzimine ta- kaddüm edecek teknik müzake- İlerere ve münakaşalara bir kaç ay muavenette buluna bilir. Umumi mahiyette bir mesele A — Komitenin hakkında ba- zı mütalaat serdine lüzum gör- düğü umumi mahiyette diğer bir mesele vardır malüm olduğu vechile Macar hükümeti Maca- ristanın harice karşı olan taah- hüdatının kısmı azamını ifa mu- amelesini Odurdurduğu zaman evvela 1924 Macar istikrazını vikayeye karar verdi. Bazı mahafilde morstorşomun meli komitenin teşebbüsü üzerine ilân edildiği Zanainm mevcut bulunduğu hissediliyor. Hakikat bam başkadır. Macar hükümedi bu karırı komitenin reyini almadan itti- baz etmiştir. Maamafih komite kânunu #anide kabul ettiği raporda bu karın bilebare takbihe lüzum görmedi. Hali bazırda bir çok devletler maalesef harici borçlarının bir kısmını tediyeyi talik mecburiyetinde kaldığından, komite bu mesele hıkkında tatbik edilebilecek bazı umumi prensipler bakkında noktai na- zar tesbidne lüzum görmüştür. Komite evvelâ şunu beyan eder ki, kendi mütsldasncs tediyan talik 'kararını böylece ittihaz eden memleket büyük bir mes'oliyet deruhte eder ve kredisiyle şerefine devamlı bir halel getirir. Bundan | twaahhüdaın ademi Ifası gayet | rada mühim bir harekettir. Diğer cihetten, muayyen vari- datla karşılaştırılmış istikrazlarla ancak umumi bir imtiyazdan is- tifade eden istikrazlar arasında- ki bariz fark istisna edildiği tak- dirde filân zımanın, filân zımân- dan daha iyi veya daha az işi oldüğünu temin etmek güçtür. Aynı zamanda bir dayinin diğe. | rinden müsait bir muamele gör- mek iddiasında obulunmasıda meşküktür, Şu halde komite meseleyi hal- leden mukavele şeraiti fıkdanı halinde, ecnebiye karşı olan ta- abhüdatını icra edememek iztı- rarında bulunan hükümetin icra etmiyeceği taahhütleri seçerken memleketinin menafiinden ve do. layısiyle (o dayinlerinin (o menafii müşterekesinden ilham almalıdır. Hükümet böyle bir karar alırken milli kredisinin icabatiyle tica- retini bimaye etmek lüzumunu hissetmeli ve bu ticareti himayeyi mümkün kılan mali münasebatıa arasında mizanı müsavi tutma- lıdır. Komitenin düşüncesi Bundan sonra komitenin tah- minine göre bir çok ahvalde kısa vadeyle kıredi açanların kat'i bir tesviye kabul etmeleri müte- kaddim bir “konsulidasyon,, a tevakkuf eder. Bu konsulidas- yon kısa vadeli Kırediler açılır ken nazarı itibare alınmıştı. Komitenin düşüncesi şudur: Uzun vadeli istikrozlar tedavüle yazedilirken tasavvur edebildiği bötün kanuni kefeletlere ve bey- delmilel en yüksek siyasi ve mali mesnetlere maliktir.. Bun- ların tedavüle vaz'ı bir memle- ketin beynelmilel himaye altında tekrar imarı esasını ekseriya te- min etmiştir. Bu vadelerin kıy- meti düşürülmiye terkedildiği zaman konsulidasyon ibtimalâtı mabsüs bir surette azalır. Ve diğer borçların “ gerek uzun vadeli (o gerek kısa (o vadeli olsun ,, kat'i (o tecviyesi ogüç- leşir. Uzun vadeli istikrazlar ile- ride büyük müşkülât tevlit ede- ceklerdir, Salâh hareketini temin için obeynelmilel bir faaliyet katiyen lâzım ve pek mümkün- dür. Bütün dayinlerin menfaati bu noktada teşriki mesaiyi icap ettirir. Hükümetin kredisinde salâh faaliyetinin istinat edebileceği bir unsuru muhafaza lüzumu ka'- tisi unutulmıyarak, hükümetlerin ticari krediyi muhafaza etme lerinin fevkalâde lâzım olduğuna komitece hükmedilmektedir. Çün- kü ber memleketin tediye kabi- liyeti harici ticaretiyle tev'em olarak filiyat gösterir. Bundan başka komitenin tahminine göre kredisini muhafaza etmek istiyen ber hükümetin hazine tarafından tedavüle çıkarılmış kısa vadeli bonolar servisine devam etmesi menafii icabalındandır. Bazı ahvalde 9 — Komite raporunun husu- si memleketlere müteallik aksa- mmnda görüleceği vechile, bazı abvalde harici düyunun bir müd- det için tahfifine lüzum görmüş- tür. Fakat bu hareketin ati üze- ek akn Takvim Cuma Cumartesi 22 nisan 23 nisan 16 Zilhicce 17 Zilhicce Gün doğuşu $f 5,10 Gün batışı 1856 1855 Sabah mamsst $)J 5,10 Öğle * 1213 1210 İkindi 1600 16,00 1856 1853 2035 2033 am 3,18 rı no Akşam ” Yan * İmsak Yüm geçen Gürleri Yüm kalan Günleri 254 HAVA — Buğün rüzgür poyrazdan ese- cek, havs ekseriyetle açık olacaktır. Yağ- mmur muhlamel değildir. Dün sıcaklık en fazla 7, en nx 6 dercceydi. RADYO ISTANBUL — 1 den 19 xa kadar gra mefon 19,39 dan 20,90 za kadar Bedia Riza Hans iştirakile saz. 20,80 den 31 e kadar gramofonia Kavalerin Kustikan operası, *1 den Zye kadar Servet Hanım iştirakile İ saz. 22 den 72,80 za kadar tango orkestrası, VİYANA — Saat 17 konser, 18,15 ecre-i bilerin seyrüsefer talimatnamesi, 19,15 Sa- at işareti, hava raporu, 14,85 konser, 21,41 Gece neşriyatı ve kavun raporu, 22 Dans için ssk, MEİLSBERG — 19,45 kantelar-20,50 ko medya-21,15 Yeni rus masikisi-31,15 Hava raporu, havadis neşriyat. ROMA — 1940 gramofon plökları:20,45 | Grafin Maria-Müsahube-Havadiş o neşriyatı. BUDAPEŞTE — Saat 1630 - Gramefon- pliiktarı-Vertha, Mignan, Fanst operaların- dan pârçalar. 19,40 konser. OSLO — Saat 19,30 İngilizce-24 piyana 20,40 Labohem ve Toska aporalarmdan par) Şular. 29 Müsshabe-22,15 Korlar. MOSKOYA — 20 Gazete hnvadisleri-Ee- minin doğum günü münasebetiyle 22 — 4 1870 Lenin gecesi almanca ve fransızca ol manca konferans. VARŞOVA — Sant 1945 gramofan-14,45 radyo plâkları 14,45-Radyo gazeteleri 2) Musiki muhasebe, 20,15 konser, 20,15 Bet- böven sinfomi. 20,50 Dans mıyıkası. Yarın VİYANA — 15 — saat işareti. Hava ra- poru. Öyle raporu, 13,10 — Komser 13/45 — I4 — Gramofon plâkları, 1645 — Konfe- Fans, 16,15 — Dans nassiknar, 19,10 — MUM rmsar, 3010 1 Orlentin 2150 — Akşam raporu, 22,05 — Akşam kpaseri, HEİLSBERG — 18,40 konferans, Türki- yenin yeni iktisadi hayatı, 10,10 — Mi m- siki, 20 — Şen gece, Berlinden nakil — Dans msikası, ROMA — 17,50 — Tereanlim ve mübtelit müsika, 18620 — İtalyan şehirleri Üzerine mmusahebe, 10 — Muhtelif havadisler, gra mofan plâkları, 20,45 — Opera parçaları ha- vadisler. BUDAPEŞTE — 16,80 — Salon örkestra konseri, 17,25 — Macar hali şarkılârı, 18,50 — R. Wagnerin “Dis Walkürle,, apereti. | o OSLO — Iâ,l8 — Konser, 18,30 — MM) masllâ, 19,30 — Londradun Norveç izellere| mrtulk, 28,15 — Orkestra konseri, 28 — Dans misileaaz, MOSKOVA — 16 — Radyo neşriyatı, 17 — Çifci radyo guzetesi, 20 — Almanca ve İngi-| llzp6 konferans Birinci May ve ikinci İn- ternasyunal, VARŞOVA - 1735 — Könser, 18,30 Mu- sika, 10,35 — Gramofon plakları, 1945 —| Radyo guzotesi, 20 — Musahabe, 20,15 —| Kanser, 2185 — Tefriks, 2210 — Chaplin konser, 2240 — Radyo güretesi, 20,80 — Dons müslkası, | ——— ——— a — rinde icra edeceği mühim akis- leri bilmektedir. Alâkadar dev- letlerin de bunu ibate ettiklerine kanidir. Bu hareket o memleket- lerin kredisini sarsacak ve hay- siyetlerine halel getirecek mahi- yettedir. Bir çok mesai senesin- de iktisap (edilen düyununu muntazaman tediye şöhreti kay- bolduktan sonra bu şöhretin tekrar iadesi gayet göçtür. Za- manın müşkülatı ber ne olursa olsun, komitenin noktainazarınca bu müşkülat kısmen taahhüde ademi riayeti icabettirmiş oldu- ğundan alâkadar devletler evleri. yetle ve kendi menfaatleri için vâk- tinde tediye eder namusküâr med- yunlar sıfatını tekrar iktisabe çalışmalı ve borç taksitlerini muntazaman tesviye çaresini bul- malıdırlar. Ancak böylece mübadelelerini canlandırabilirler. Ve iktisadi bünyelerinin esasında bulunmuş olan mali teshilâtı tekrar elde ederler, Bu mali teshilât istik- balde de kendilerine lâzım ola- caktır. Lartigle Sonya bu olan bitene tamamen lâkaytmış gibi birbir- lerine bakarak gülümsiyorlardı. Franoysa mütemadiyen Kontu tetkikle meşguldü. İstintak hâ- kimi Patrise hitap ederek: — Kalkınız, dedi. Tevkifiniz- den sonra yaptığınız cinayetleri itiraf ettiniz, fakat çalınan Kasa- larla şeriki cörümleriniz hakkın- da malümat vermekten istinkâf ettiniz. Bu hususta bizi tenvir etmenizi istiyoruz. Çünkü ifade- lerinizin nihayetinde ancak bir hafta sonra hakikati bütün tefer- ruatiyle söyliyeceğinizi vaddet- miştiniz. Buyurunuz, bir hafta geçti, şimdi sizi bekliyoruz. İhtiyar, beyaz sakallı Patris, şimdi artık eski Patrise benze- miyordu. Kanburu doğrulmuştu. Boyu eskisinden iki misliymiş gibi örünüyor, gözlerinden alevler kırıyordu. Franoy şaşırmıştı. İhtiyarın arzettiği bu manzarayı o, birdefada kendisinin eskiden bir çok vekilharçlar kullandığını itiraf ettiği zaman görmüştü.Sa- londa çıt yoktu. Okadar tam bir süküt vardı ki, bir pencere- 21 Nisan 932 Kambiyo Frnsiz Frangı Ürer Belga Drahır! İc Frank | Leva Flora Kuroa Siline Pexeta Mark Zloti Teri Lev 1 Türk Yirası Dinar Çetvöneç Kuruş Nukut Fransız Frangı Dolar İngiliz Krssı Lirec Borsa harici Alin Mecidiye Banknot Fransız tiyatrosunda Raşit Rıza Tiyatrosu Pazar 94 nisan, akşam 2140 da A HALRUSİ iştirâsile BİR iR HAYAT piyes 3 perde Kadıköy Süreyya sinemasında (Alber Pregan) ve (Anebel- la) trafından temsil edilen (Baskın) Fransızca sözlü ve Şarkılı SUREYYA Tiyatrosu ERTUĞRUL SADETTN ve ARKADAŞLARI Bu akşam saat 21.30 da Kadıköy Süreyya salonunda Hanımlar Terzihanesi vodril 3 perde Nakili: Mahmut Yesari ber. i mamen kaybetti Nakleden: f& den çıkmak istiyen fakat bö teferinde camla karşılaşan bif sineğin vızıltısı bile duyuluyo: Herkes heyecandan sararmış Nihayet Patris bir Ork gibi i liyen ve havayı sarsan bir çi — Ben katil değilim, dedi. Bir saniye içinde salonda bif karışıklık oldu. Sonra polis bs” fiyesi Larşe hiddetle ayağa kak karak Patrisin üzerine ve dişlerini gıcırdatarak : — Bunak herif, diye bağırdı Bizimle alaymı ediyorsun, haftadan beri bu sözleri söyle” mek için mi bizi alakoydun? şimdi anlıyorum ne aptalmışını Bu alçak herif şeriki cürümleri kaçırmak için bize böyle bif oyun oynadı. Fakat, bunun ce zasını pek ağır olarak çekecek” sı, Lerşe hiddetinden okadar kö“ pörmüştü ki, bir cn kendini ta” ve kendisini polis | karakolunda zannederek Patrisi döğmek üzere elini kal dırdı. Fakat o anda bir 8e$. billur gibi âhenktar ve sakin. bir ses: : — Mösyö Larşe, diyordu. Kes dinize geliniz, esasen Patrisin sözleri temamen doğrudur. Larşe birdenbire döndü, He nüz temamiyle kendini toplıya” madığı için acı bir sesle: — Siz kimsiniz, Madam? dedi. Ve ne sıfatla... Fakat Elena, onun cümlesini bitirmesine müsaade etmeden: — Ben mi kimim, dedi, ben Elena Gregoromna, Kontes Kas” telmeyranın, yani Röno Lui Al ber Kastelmeyra'nın dul zevce- siyim. Salonda müthiş bir hayret, bir bomba gibi patlamıştı. Kent ayağa kalkmış kekeliyordu.. — Bu kadın kaçırmış olmalı. Evet, muhakkak kaçırmış olmalı. Fakat Elena onu dinlemede sözlerine devam ediyordu. — Ben, tekrar ediyorum, bu adam tarafından oGürcistanda katledilmiş olan Reno Lui Alber Kastelmeyran'ın dul zevcesiyim. Bu adamın asıl ismide Adolf Burnöidür.Maktul Kontun evra- kıpı alarak ve amcası Markinin körlüğünden istifade ederek za“ vallı Kontun yerine geçmiştir. Kastelmeyran kaykırıyordu. — Hakikaten çıldırdı. Fakat ben, duha fazlasına tahammül edemem. Esasen amcam şüphe“ siz çatısının altında bana yapılan bu hakarete müsaade etmiye” cektir. Bense bu kadının çılgın lığı sabit olup salondan çıkanı madan buraya avdet etmiyece ğim. Hakikaten Kont bu sözleri söylerken kaçmıya yaklaşmış ve elini tokmağa koymuştu bile. Franoy elini uzatarak haykırdı. — Jandarma,. Bu herifi dışar! çıkarmayınız.. Görmüyor musunuZ ki kaçmak istiyor? Sen de Adolf Burnöl cinayetlerinin (hesabın! vermeden burdan bir adım di şarı çıkamazsın. Kont, vahşi bir hayvan gibi uluyordu. (Bitmedi) İMELEK'te; Ni Sinemanın yeni mabbubu i Tenzilâtlı matine saat 11 de TALLULLAH BANKHEAD Günahım (Mon Pe:h&) Heyecanlı filminde — Devam edecek — BUGÜN Gi ilâveten: PARAMOUNT'un 4 o havadisleri ile Zengin Sesli Vary © mamanmamannmmamaamanamaamzammumımum sarımı 1B3E! ekibe Mevsimin barikası olan HANRY GARAT'nın Ne Sevimli (li est charmanı) filminin büyük mavaffakıyeti devam ediyor. Tenzilâtlı mati” ne saat 10,45te alâkabahş (o halihazır dünya eteler