23 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

23 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

© bir haftadan “nan ve Macar maliyeleri ik —4-— VAKN 23 Nisan 1932 - 7 JCemiyeti akşam mali komitesinm mühim bir raporu Avusturya, Bulgar, Yu- p yoruz: Bu memleketler ancak böyle © hareket etmekle ku gün talep — ettikleri müsamahayı görebilirler ve iktısatlarının gördüğü müda- © vim zararları asgariye indirerek | hali hazırdaki bulıranı geçirebi- birler, Buraya kadar olan umumi mü- , talâat Avusturya, Bulgaristan, © Yunanistan ve Macaristana da — taalluk eder. Komite bu mem- leketlerin vazıyetini tetkik etmiş- tir. Bu mütalâat onların da ge- — çirdiği omüşkülâtın (tetkikinde © umumi kadroyu teşkil eder. Bütçe tatbikinde veya istik- o raz siyasetinde ne gibi hatalar © müşahedz olunursa olunsun, bu memleketlerin karşı koyacakları müşkülât kendilerinin üzerinde o pekaz âmil oldukları cihanşü- mul esbaptan neş'et etmiştir. Bu cihan şümul esbap ortadan kalk- madıkça muvakkat tahbkiklerin elde edilmesi bu memleketlerin bugün tamamen kurtulmasını te- min etmez.,, Bundan sonra komite, dört devlete hakiki surette taaluk eden mesaili tetkik etmektedir: Avusturya © Komite Avusturyanın' umumi o mali vazıyetini tetkik ederken buhranın bu günkü müşkülâtına karşı gelebilmesi için hariçten - kredi verilmesi imkânını tetkike lüzum görmüştür. Şurası esefle tesbit edilmiştir ki, Eylülde A- vusluryada mevcut olan mali ve iktisadi müşkülât , gittikçe ehem- © miyet peyda etmektedir.,, Hükü- © met bütçesini tevzin için, komi- o te Avusturya hükümetinin tekli- © fatımı tasvip ediyor. Bunlar: ida- - İktisat edilmesi, © re masarifinde seksen milyon bazı vergilerin - çoğaltılması, bazı gümrük resim- İerinin fazlalaştırılmasıdır. Avusturya şimendiferler büt. çesinin tevzini için demir yolu © mütahassısı doktor Herold tam © bir plân tanzim etmiştir. Komite masraflarda yeni tadilat icra ©- edilmesini veya masraflar yapıl masını yahut da ber iki usulün — birleştirilmesini tavsiye etmek- — tedir. Doktor Van Hengel tarafın- » dan Kreditansdalt'in ıslahı için bir proje tanzim olunmuşter. © Komitenin kanaatince: “Avustur- ya maliyesinin ıslahına en büyük - yardım edecek şey Kreditanstald - meselesinin istikbalde her türlü endişe ve kararsızlığı izaleye — müsait prensipler dahilinde se- , rian halidir. Bu, Avusturya milli iktısadını da inkişaf ettirir.,, © Milli banka meselesine gelince o kambiyo ihtiyatı şubatta tâkri- - ben 20 milyon Şiling tenakus et- - miştir. Halbuki kısa vadeli kre- “dilerin kısmı azamının tediyeleri — nihayet bulmuştur. Komite rapo- - sunda diyor ki; © — “Kambiyo ihtiyatının bu suret- le azalması gayrı mer'i ibracatın — tahdit edilmesinden ve herhalde Muvaffakiyetli sonra Cemiyeti Akvam mali Komitesinin) “Avusturya, Macaristan, Bulgaristan! ve Yunan maliyeleri hakkında verdi. gi mühim raporun neşrine devam edi- Miltom'un kısmen de dahili fiatlerin ve is- tbsal bedelinin nisbeten tereffu- unun ticari mizan üzerinde icrayi tesir etmesindendir. Komitenin kanaatince mali banka reisi is- tibsal bedelini tenkise çare arı" yarak bu suretle mevzuuna has bir kredi siyaseti vasıtasiyle ti- cari mizan üzerinde icrayı tesir etmek niyelindedir. Her ne ka- dar komite, mevzuuna has bir kredi siyasetinin bu bapta haiz olduğu ehemmiyeti takdir etmek- teysede, kambiyo muamelâtına yapılan takyidatın ku siyasetten matlup faydalar hissolununcıya kadar şiddetle tatbik edilmesini lâzım görmektedir. Komitenin Isuhbaratına göre ithal o- lunan emtea stokları Bu son avlarda A vusturşada fevkaltde tezişürt etmiştir. Kısa bir müddette, Avusturya nc kadar ithalâta Tüzem olduğunun tetk'kiy lö- #umu halinde muvakkar tedbirler az ederek bu iths'ânn şimdiki hacmini ya ihalân meneder kanunlarla veya diğer rle tenkis etmek muvafık görül. dir. Bu bapta kömite, Avusturyanın yeni takas ihsilâarı akdine mavafakar etmediğini ve hali hazırda mer'iyette bulunan bu ibtlâflardan bazısını niha yetlendirmiye teşebbüs ettiğini memnu niyetle haber almıştır. i Avusturya hakkındaki netice Komite Avusturya hakkındaki raporuna şu suretle netice ver- mektedir: “Avusturya başvekilinin geçen Eylülde komiteye o'an beyana- tında mevcut muhtelif diğer tedbirleri ifa meselesi kalmıştır. Komitenin kanaatine» Avustur- yanın bu meselsleri halliçin ik- tidarı dahilinde olam yapması şartiyle bu memlekete her türlü yardımın ifası icap eder. Komi- te ayrıca şuna işaret etmek is- terki, mukaddema Avusturya hükümetine ve milli bankaya bahsedilmiş olan kısa vadeli harici kredilerin miktarları ten- kis edilmeden tecdidine kat'i lüzum vardır. Komite Eylülde meclise vermiş ol duğa raporda Avusturya maliyesinin doğrulabilmesi için iki yüz elli p şilingiik harici krediler temin edilmesin! lâm görmüştü. Bu miktar üzerinden 190 milyonluk kısı vadeli kredi temin edilmişti Şu halde 60 milyon Şilinglik bir kredi bulması zim geliyor. Avus: | turyanın karşılaştığı istisnat müşkülâr do- layısile komite bu miktarm 100 milyon Şilinge ibtağını katiyetle tavsiye eder Ku kredi raporun iptidasında şeması çizilmiş olan umumi muavenet projesinin kadro- suna ithal olunabilir. Bulgaristan Bulgaristan, bahusus gelecek aylarda yapılabilecek Transferle ve bütçe meselesiyle meşgul olrauştur. Mİ bankanın ecnebi € ihtiyat 1031 senesi esna miktarda azalmış ve 2661 iy dan 1768 milyona inmiştir. Bu tenakus bahusus ecnebi kredilerinin mühim mik- tarda geri alınmasından hüsvle gelmiştir, Diğer cihetten “bariz alâmetler nakdin elrar tarafından o gizlenmesinin tezsyüt ettiğini, meydana koymaktadır Komite, muhtelif kususi düyun kategorilerini usuli bir surette tetkik ettikten sonra “hemen kâffesi emtea bedeli düyundan mürekkep 1300 milyon levalık bir meblâğın talep edilebilir ma- | hiyette olduğu,, neticesine var- -” Belediyelerde Tayin ve azil hakları valilere verildi Belediyede memurininin azil ve nasplarina ait işlerle meşgul olan komisyondan memur tayini salâbiyeti — alınmıştır. ' Badema; azil ve naspları sıhhiye vekâle- line ait bulunan memurlardan gayrisinin otayinleri “doğrudan doğruya Vali ve Belediye reisi tarafından yapı'acaktır. Komisyon memurların becayiş, nakil, tec, ziye, tekaüde sevk, takdir ve tal tfleri gibi buzusatla meşgol ola- cak ve belediye riyasetinin gös- tereceği lüzum zamanlarında da azil ve terkini kayıt işlerine ba- kacaktır. Recep Bey dün Ankaradan geldi Gümburiyet Halk fırkası umu: mi kâtibi Kütahya meb'usu Re- cep Bey dün sabahki trenle Ankaradan şehrimize (gelmiş, Haydarpaşa istasyonunda şehri- mizde bulunan meb'uslarla ovalı muavini Fazlı, Fırka İstanbul idare beyeti reisi Cevdet Kerim Beyler ve diğer tarfından karşılanmıştır. Recep Bey kendisini karşıla- yan gazetecilere şunları söyle- miştir: “— Başvekil Ismet Pş. Hz.le birlikte Rusyaya gideceğim. Bu vesileyle Istanbula bir iki gün evvel gelerek ailemi görmiye gel- dim. Pazar günü Rusyaya hare- ket edeceğiz. ,. Hamursuz bayramı Musevilerin Hamursuz bayra- mı başlamıştır. Dükkânlarda Ha- mursuz satılmakta ve Museviler bayram dolayısiyle başka bir şey yememektedirler. mıştır. Gayrı mer'i ismi verilen ve ecnebiye yapılmış bir mikdar tediyata tekabül eden ithalâta gelince bu ihtiyacat 1931 sene- sinde takriben 250 milyon levaya lüzum göstermiştir. Komitenin noktai nazarınca milli banka: “Bu bapta ayda akalli on milyon levayı bulacak olan bir açığa karşı koymıya mecbur ka'acak- ö. Gelecek altı aylık müddette düyünu umumiye için yapılacak transferler “1 N'san - 30 Eylül 932 ,, vaseti alarak ayda doksan bir milyon levaya baliğ o'mak- tadır. Bunların 22,3 milyonu ta- mirat düyunudur. Alacaklı dev- letlere gelecek . tamirat borcu taksiti 30 Eylülde tabakkuk et- trilecektir. Mali komite şimdi- den bir transfer komitesi teşkili meselesinin kale alınmasını zait görüyor. “Şimdilik aylık tamirat tediyatının talikine devam: olun- malı şu şartla ki bu talikın im- tidadı vaziyeti kanuniyeyi halel- dar etmesin ve ilerde yapılacık ibtilâflar üzerinde biç bir tesir göslermesin.,, Diğer cihetten dövizlerin vaziyeti ba grası Bulgaristanın bütün transfer taah hüdaunı ifa etmesine müsait değildi. ku şersit dahilinde komite bsrici borçlara siz tediyatın heyeti mecmuisına taalldk eden vansferlerin gisandan eylüle kadar olan altı ay zarfında yüzde elli tenkisi izm geldiği kanaatindedir. Bu devre nihayet bulmadan. vazıyetin bir daha tetkiki icap eder. Müştekbelde temin © lünacak dövizlerin memlekein menafii umumiyesi ve kredisinin atisi için ne suretle idare edeceğini o kararlaşurmak Bulgar bükümetine taalldx eder bir me- seledir — Devam edecek — İ bakkında Kalpte İğne — Amca, ailemizin şerefi na- mına bu çılgın veya sarhoş adamları sustur.. z Kapının önünde durmuş yolu- nu kesmek istiyen jandarma onbaşısının sırtından kont, Mar- kiye bakıyordu. İbtiyar asılzade bastonuna dayana dayana ayağa kalktı, Fakat bastonu şiddetle yere atarak emin ve kat'i adım- larla salonun ortasma ilerledi ve vakur bir sesle; — Gelinim Elena, ve doktor | sarı kesilerek olduğu yere yığri Süvarof'un sayesinde gözlerim | çoktan açıldı. Ve karşımda du- ran bu adamın alçak bir sahte- kârdan başka bir şey olmadığı- nı anladım.. Kendisinin derhal tevkifini isterim. Kastelmeyran artık mahvol- duğunu anlamıştı. İnsiyaki bir hareketle elini cebine götürdü. Fakat silâbımı bizzat Elenaya verdiğini halırlıyarak müthiş bir bir çok zevat | külür savurdu ve yolunu kes- mek istiyen jandarma onbaşısı- nın üstüne atıldı. Herifin deh- şetli kuvveti vardı. Ya'nız etraf- tan yetişenlere karşı 'daha fazla mukavemet edemedi ve iki da- kika sonra elleri arkadan kelep çeli daha. bir müddet evvel Patris'in işgal ettiği mazmun sandalyesine olurmuş, ağzından köpükler açıyordu. Marki em- retmişti: — Derhal Patris'i serbest bi- rakınız! Bu emir yerine getirildikten sonra Marki istintak hakimine döndü: — mustantik efendi, - emrini- ze amâdeyiz, züünedersem, bü meselede gelinim Elenayle be- nim vereceğimiz izahat bütün hakikati meydana çıkaracaktır. Fakat öteden Franoy ayağa kalkmış ve ilerlemişti: — Pardon, dedi. Dostum Lar- tig'le bizim de söyliyeceklerimiz var, ve eminim bunlar şayanı dikkat şeylerdir. Istintak hâkimi, Franoy'un bu sözlerini başiyle tasdik ederek Elena'ya bitaben; — Madam, dedi. Bu adam bildiklerinizi o söyler misiniz? Elena ayağa kalkmıştı. Yav- rusu Mişeli göğsüne bastırarak intikam, yeis ve hatırların titret- | tiği bir sesle; — Son gürcü isyanında, dedi. Harekâta bir çok Fransızlar da iştirâk etmişti, Adolf Burnöl de bu Fransızların arasında bulu- buyordu. O esnada biz, kont Kastelmeyranla tanıştık. Altı ay sonrada ailes'nin tasvibinden emin olarak evlendik, Bu husus- taki bütün evrak yanımdadır. Yalnız bu sırada Gürcistanda kocam bakkında bir şayia dev- ran ediyordu. Kont, güya üze- rinde elmas ve pirlartalardan i müteşekkil büyük bir servet ta- şiyordu. En servet Kontun aziz ahpaplanndan bir gürcü ası'za- desine aitmiş, ö'ürkeb Fransada bulunan ailesine teslim edilmek üzre Konta tevdi etmiş, haddı zatında böyle bir hadise yoktu. Fakat ne yazık ki bu şayın Burnöl tarafından öldürülmesine sebep oldu. muazzam Bubul'un Çetesi temsili (La Bande â Boubule) filmi bir kaç gün daha Glorya'da Nakleden : 48, Alçak kerif sandalyesi üzerin” de doğrularak: — Yalan söylüyor.. dedi. BU sözlerini neyle ispat edebilir? Elena biç souk (o kanlılığım kaybetmeden bir jandarmay# döndü ve: — Otomobilimi bekliyan - bir adam var, lutfen çağırır mısınız Iki dakika sonra içeriye Fedor giriyordu.. i Katil, onu görür görmez sap liwerdi, E'ena devam ediyordu: — Evet bain, artık mahvok | duğunu anladın değil mi? İşte Fedor kocamı katlederken seni gördüğü için onu da ortadan kaldırmak istemiştin.. Fakat gö” | rüyorsun ki işte Fedor ölmedi ve cinayetinin canlı şahidi ols” rak karşında duruyor. Elena bir göğüs geçirdikte! sonra devam etti: v — Sonra harp bitti. Firaf başladı. Açlık, sefalet ve ber şey. Ben de anne olmuştum. Ve artık bir daha kocamı göre” miyeceklim; Bir. hıçkırık kadını durmıyâ meckur etti, Fakat derhal kem dini toparladı: , — Hakikati daha sonra öğ” rendim.. Yalnız ber şeyden ev vel yaşamak, yavrumu ve hem“ şiremi kurtarmak lâzımdı. Yegâ#| ne emelim de Fransaya gidip kocamın ailesini bulmaktı. Fakat buna arcak senelerden sonra muvaffak o'abildim.. Bu esnadâ da katilin aleyhine bir takimi deliller topluyordum. Kocamın siâh arkadaşı Fedoru da bul muştum. Ondan Burrölün Gür“ cistandan kaçlığım ve yaşadığını ! öğrendim., (Bitmedi) Beyoğlu Fransız tiyatrosund Raşit Rıza Tiyatrosu Pazat nisan, akşam 21,30 da Mile ELENA HALKUSİ iştirâsile BİR GECE ve BR HAYAT piyes 3 perde Yunan edibi Spiros Melesin. «Gişe | şimdiden açıktır.) Kadıköy Süreyya sinemasındi (&lber Pregar) ve (Anebel la) tarafindan temsil edilen (Baskın) Fıansızca sözlü ve şarkılı. İ SUREYYA Tiyatrosu #RTUĞMU. SADETTİN ve ARKADAŞLA 24 nisan pazar günl Şamı Beşiktaş yeni sinema sılonunda beşie Clin vodyil 3 perde 4 Emir oğlu j Şükrü Pş. merhumun cenazesi | Serasker esbak Riza Paşa muhtar! İstanbul meb'usu sabıkı Süreyya Pİ şanm, Emir oğlu Ziya Beyin biradef” | | sabık sihhiye vekili doktor Riza NE Beyle Kocseli meb'usu Reşit Saff Beyin kayin pederi: Şükrü Paşa g Cenazesi Nis şehrinden gelmiştir. * Nisan pazar günü öğleyin Beyazıt wi miinde namazı badeleda Silivri b9 sı haricindeki aile mezarlığına def” dilecektir. TD 7 > e iraesine devam olunacaktır”