25 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

25 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

inme iii | Ty em gi Nm vE — 4 — VAKTI 25 Nisan 1932 Avusturya, B ve Macar —5s5 Cemiyeti akvam mali komitesinin Avusturya, tan, Bulgaristan ve Yunan maliyeleri hakkında verdiği mü- bim raporun on kısmını neşrediyoruz: Maamafih mali komite Yunan hükümetiyle müzakere etmiş ok duğu diğer bazı tedbirlerin tat- biki şartile bu tediyâtm bir se- ne için tehirine itiraz etmiye cektir. Bu tebirler arasmda en- mühimlesi şunlardır : Yerebilirdi. Futbol federasyonunun yapacağı iş olsa, olsa bizi mer- kez umumiye şikâyet etmektir, Ne ceza tayin eder, nede ma- fevka müracaat ederek ceza ta- lep edebilir. Kaldıki biz bu meselenin esa- sında haklıyız. Israr ediyoruz, gelen takım, Macar milli takımı- nın ne AnedeB takımıdır. Biz tebliğımızda bu hususu ilân ettik yoksa Macar takımı temsil maçı yapamaz demedik, Buraya ge- len takım Peştedeki üç kulü- bün oyuncularından mürekkep bir takımdır bundan başka Ma- car milli takımının forması kırmuı- fanile beyaz pantolon, yeşil ço- raptır. Bu rada sahaya çıkan oyuncıların giydikleri fanilaların rengiyse koyu viçne rengiydi. Bundan başka Macar B milli ta- kımının milli ve temsili musaba- kalarında oyuncuları sol tarafla- rmda daima Macar arması bu- lundururlar. Buraya gelen takı- mın oyuncularıysa bu armayı tak mamışlardı. Bundan başka şehrimize maç yapılırken diger dört Macar ta- kımının Romanya, Yoguslavya ve diger iki memiekette ayrı ay- rı milli maçlar yaptığını da bili- yoruz. Izmir muhteliti şehrimizegeliyor İzmir omuhtelitinin 6 mayısda şehrimize gelerek İstanbul mnhı- telitile temsili bir maç yapmaları meselesi kespi hat'iyet etmiştr. Yapılacak maç iki mıntakanın hakiki kıymetini göstereceği ci- hetle çok alâka uyandırmaktadır. İzmir muhteliti V sistemini tat- bik edecek Istanbül muhteliti ise eskiden beri tatbık edilmek- te olan sistem dâhilinde oyna- yacaktır. Bu suretlede iki sistem arasındaki farkda meydana çık- mış olacaktır. Selânik muhteliti Fenerbahçe ve Galatasaray kulüpleri tarafından müştereken davet edilen Selânik mubteliti çarşamba günü şehrimize gele- cektir. Cuma günü stadyumda ilk müsabaka Fenerbahçeyle ya- pılacaktır. Pazar günü de Gala- tasaray karşılaşacaktır. Selânik mubhteliti, Selâniğin en iyi ku- löplerinden dördünün oyuncula- rından mürekkeptir. Beşiktaşlılar Belgrada gidiyor Beşiktaş takımı çarşamba gü- nü şehrimizden Belgrada hareket edecektir. Beşiktaş takımı ikisi Belgratta olmak üzere o Yugos- lavyada dört maç yapacaktır. Seyahat 15 gün kadar sürecektir. Feneryılmaz kulübünün kongresi Feneryılmaz spor kulübü umu- mi kâtipliğinden: 28-4-932 per- şembe günü akşamı saat 2ide kulübümüzün senelik umumi kongresi yapılacağından bütün Yılmazlıların muayyen saatte Fenerde kulüp merkezinde hazır bülunmaları rica olunur. ulgar, Yunan maliyeleri 1 — Hali hazırda tatbik olu- nan mukarrarata tevfikan hükümet borcunun emorti edilmesine Yu- nan bankasından kendi hissesine isabet eden meblağı tahsise de- vam edecektir. (bu miktar ge- çen sene takriben 70 milyon brahmiydi) ? — Yunan bankasının karşı- lığına taalluk eden bazı tadilat yapılacaktır. 3 — Yunan bankasının nizam- namei esasisindeki idari teşkilâ tın tali kısımlarında bazı tadilat yapılacaktır, Mali komite bundan başka şimendi- ferlerin ıslah ve tanzimini, irva ameliya- tunın asgariye tenzilini, fazlalaştırılmasını ve bahusus m yekünü üzerinden bir yergi alınm. posta tarifelerinin kısmen fx bazı vel Sını, #arfiyatta tenkihat yapı! lâtın azaltılmasını ve kontrolünü, Yunan maliye nazınna Cemiyet akvamls resmi ' münasebatta * bulunacak bir müşavirin? terfikım tavsiye etmektedir. Sonunda ko- mite, beynelmilel himaye altında mevkii tedavüle konacak garantili istikrazlar akti için teklif edilen umumt plâna Yüranis- tanın da ithali mecburi olduğunu beyan ile diyor ki: “Eğer Yunanistan bu suretle yakın bir tarihte on milyon dolan tecavüz et miyen bir mebleğ bolabilime bu yeni akçe mevcudu Yunan efkârn umumiye- sini drahminin istikbali b edebilmiye çok müfit Macar hükümeti geçen 23 kâ- nunuevvelde tediyatı kısmen ta- lik ettiğini bildirdikten sonra o vakit neşrolunan beyanname- deki düyunun tesviyesi birkaç hafta temin edildi. Maamafih dö- vizler öyle bir vazıyet aldıki az sonra bütün tediyat durdu yalnız Macar kırallığı 1924 istikraz ser- visiyle milli bankanın barici deyni üzerine olan faiz tesviye olun- mıya devam edildi. Bundan baş- ka Macaristan başka tediyata da karşı koymak mecburiyetindedir. Posta ve şimendiferler tekas beynelmilel ofislerine olan borç- ların tesviyesi gibi ki eenebiyle olan ticari mübadelâtın cereyanı. âdide idamesi bunlarla meşrut- tur.,, Şu balde vazıyet gayet mühimdir. Müşkülât gelecek mahsul mevsimine kadar müte- madiyen fazlalaşacaktır.,, Macar bankaları ve tıcari mü- esseseleri İngilteredeki kısa va- deli dayinleriyle “altı aylık bir Stillhalte itilâfı aktetmişlerdir. komite Macar hükümetinin diğer dayinleriyle de hiç olmazsa altı aylık ve bir müddet için kısa vadeli ve Ingiliz Macar itilâfına mümasil itilâflar ( aktetmesini katiyen lâzım görmektedir. Komite Macaristan vaziyetinde mah- sus hiç bir salâh ct edemediğinden dolay müteessiftir. Bir nevi istkrir heli muhâfaza edebilmek için bir takım ted- birler alınmıştır. Ve bu bapla diğer ted- birler de alınacaktır. Macar hükümeti ve Macaristanın harici dayinleri ani müşkü- Itta karşı koymak için fevkilâde mesai sarfetmişlerdir. “Cihanın vazıyeti umu” miyesinde hüküm süren kararsızlığa göre hali hazırda kati bir meticeye varmak Imkansızdır. Komitenin noktai nazarınca şimdilik bürün mesai muvakkat vaziyetin müşkülütm imba ve bu hali hiç olmazsa gelecek mabsule kudar idareye matuf olmalıdır... Kömite söde daimi mahiyette hal su- retleri araştırmak lâzım geleceğini ve cihanın umumi iktusadi şeraiti bir az vu- zuh peyda edince bunlara tevessül edil- m bilir. Şimdilik vazıyetin ne Olacağım evvelden talimin memuldür Maamafih bu kat'i halin'bir bu- susi amil olarak komite şimdi- den beyan ederki tediyesi mu- : Avusturyada Intihabatta kanlı ha- diseler oldu Dün akşam, komünistler tara- fından icra edildigi zannedilen bir suikast, Andritz eski bele- diye reisi M. Hochstrasser'e karşı ika edilmiştir. İkametgâ- hından çıktığı sırada arkasından atılan bir bomba gerek kendi- sini, gerek tahkik komisyonu a- zasından olan arkadaşını parça, parça etmiştir. Dün akşam hemen bütün si- yasi fırkalar, teşrii intihabat propagandası yapmak için bü- yük kafileler terti Şimdiye kadar Viyan böy- le bir propaganda şekli görme digi söyleniyor. Zabıta, bugün miştir. Yarın gece yarısına ka- dar bütün meyhaneler men'edil- | miştir, Belediyede: Ete narh Evvelki günkü nüshemızda etin gittikçe pahalılaştığını yazmıştık. Bu münasebetle dün daimi &ncü- men azasından Avni beyi gör- dük ve daimi encümenin neden ete narh kuymak hakkındaki selâhiyetini kullanmadığını sor- duk. Avni bey diyor ki: Daimi encümen mekamın tah- riki olmadan ete narh kuymar, Ne zaman belediye reisi bey efendi yaptığı tetkikat eeticesin- de ete ihtikâr yapıldığını anlar ve narh konmasına lüzum gös- terirse encümen ancak ozaman harekete geçer. Bugün ise bize böyle bir iş'ar yapılmadı. Şehir möclisi Şehir meclisi çarşamba günü toplanacak, encümenlerden gelen | evrakın tetkikiyle maşgul olacak ve Haliç şirketinin vazıyetini grüşecektir. Buz makinası getiriliyor Belediye bu sene buz istibsli- ni bir miktar daha artıracaktır. Bunu temin için Avrupaya yeni- den iki makine sipariş edilmiştir. Yeni makinalar yirmi güne ka- dar gelerek yerlerine konacak- tır. Ayrıca tevzi işide yeniden tanzim olunacak limanımıza uğ- rayan bütün ecnebi vaporlarının da buz ihtiyacı tatmin edilecek- tir, Müsadere edilen kaçak etler | Fazli, Fabri, | Leon, Hüsnü, Boğos isminde ye. | Nuri, Harilos, di kişi ellerinde Mecidiye köyün- den aldıkları et paketleriyle Şiş- liden geçerlerken zabıtai bele- diye memurları tarafından çev- rilmişler ve ellerindeki etler alı- narak mezbahaya götürülmüştür. Yapılan muayenede derdest edi- len 125 kilo etin ekle salih ol duğu anlaşılmışsa da kaçak ola- rak şebre getirildiği için müsa- dere olunmuştur. Wi. Yansen bugun gidiyor Mimar Yansen dün belediyeye gelerek fen heyeti müdürü Ziya beyle görüşmüştür. M. Yansen bugünkü trenle Viyanaya gide- cektir. Belediye mahafili, mimar Yansenle görüşülen meseleler etrafında sıkı bir ketumiyet mu- hafaza etmektedir. ————— ——— —— — ——— vakkaten durdurulmuş olan uzun vadeli muhtelif borçların tesvi- yesini nazarı dikkata alınacağı zaman komite bazı ükamlarda bulunarak beynelmilel mahiyette tecrübe ve nüfuzu olan bir veya | bir kaç şahsiyetin yardımını te- mine amade olduğunu ve bunla- rın Macar hükümetinin talebi Üzerine muhtelif istikrazları tet- kik ederek bütün alâkadarlara teklifatta buluna o bileceklerini bildirmektedir. (SON) etmişlerdir. | Söz sırasının kendilerine gel- diğini anlıyan Lartiz ayağa kalktı. Ve : — Efendiler, dedi, zanneder- sem istediğiniz delilleri biz gös- terebileceğiz. Evvelee yalnız ba- şıma uğraştığım bu meselede muvaffak olamadığımı görünce, aziz dostum Franoy bana yar- dım etmek istedi, ve... Larşe tebessüm ederek mü- bendisin sözünü kesti; — Mösyö demi sizin gibi po- lis bafiyeliği yapmak hevesin- | deydi yoksa? için istisnai tedbirler ittihaz et- | Mühendis de aynı şekilde te- bessüm ederek devam etti; —.. Ve aziz dostum Franoy, halk tarafından bir namı müste- arla dâba çok tanındığı için, ken- disini ifşa etmek istemeden ça- | lışmayı tercih etmişti. Artık şimdi kendisinin kim ol- duğunu gizlemiye zannetmemki lüzum olsun, size meşhur polis hafiyesi Vensan Krapot'u takim edebilirim. Larşe sap sarı kesilerek aya- ğa kalkmıştı : — Ne, Vensan Krapot'mu? — Evet, buraya istirahat etmi- ye gelmişti. Bana lutfen yardım ettiler. Sözü kendisine birakıyo- rum.. Müstantik, meşhur polis hafi- yesine dönmüş: — Efendim diyordu, kıymetli yardımlarınızı (o esirğemediğiniz için size teşekkürler ederiz. Fronay gayet sade ve mahvi- yetkâr bir sesle: — Emin olunuz diyordu, bu- rada benim yaplığım' şey, mös. yö Larşenin “yaptıklarından dâ- | ba mühim değildir. Şayet mub- terem meslekdaşım, benim gibi ismi gizli bir vaziyette kalsaydı ve vak'a kahramanları arasına karışmış olsaydı, şüphesiz oda aynı şeyleri bulurdu. Ve şayet ben de buraya asıl hüviyetimle gelseydim, mösyö Larşenin uğ- radıği akibete uğrardım. Tesâ- düf de bana yardım etmedi değil esasen mösyö Larşe pek kıymet- li bir zattır. Zavallı polis müfettişi, rakip te- lakki ettiği Franoyun bu sözleri karşısında o memnuniyetten kıp kırmızı kesilmişti. Neredeyse gi dip onu kucaklıyacaktı. Franoy devam etti. — Diğer taraftan dostum Lar- tigin ilk yaptığı tahkikat olma- saydı, şüphesiz birşey bulamıya- caktım. Hakikati ancak dün keş- fettik ve düne kadar, mücrim olarak madam Gregorovna'yı zannediyorduk, ve kontun asıl şahsiyeti hakkında hiçbir malü- matımız yoktu. — Peki amma M. Krapot, sir- katler, cinayetler nasıl oldu, na- sıl yapıldı. Katil şatoya nasıl gelip gidiyordu. Ümit ederim ki bu hususla malümatınız vardır. — Tabii hâkim efendi. Fakat asıl beni şaşırtmış olan mesele, | ilk gece şatoya bir kadının gir- miş olması ve hiçbir iz bırakma- dan kayboluşuydu. E!'an da nasıl kaçtığını bilmiyoruz. Kont: — Bir azdan, dedi, size anla- turım, — Sonra, Kastelmeyranın e- vindeki sirkat teşebbüsü esna- sında küçük dostum Mişelin par- mak izlerini bulmuştum. Fakat dün asıl delilleri ve bütün de- Nakleden: f8 lilleri bulmuş, ve toplamış bul” nuyorum. Kontun bir müd evvel, bu civarda yeni bir arâzisi satın aldığı malümdur. arazide küçük bir köşk vard Bu köşkte kimse oturmuy' ve Kont, daha doğrusu Buraöl anahtarı üstünde taşıyordu. Diğer taraftan, kayıkhan: doğrudan doğruya şatoya gi bir metbali vardı. Kayıkhan parmaklığı nehrin sathından 88 cak bir metre aşağıya iniyof”. Bu mühimdir ve daha ilk günü bunu not etmiştim. İlk siri için mühim bir şey yok. Alel da bir sirkat. Vakıa köpek! havlamamış. Bu da basit. Çünkü hırsızı tanıyorlardı. Fakat Mi gözcüler ve nöbetçiler koyunefi şatoya görünmeden gelmek içi” bir tek yol vardı. O da, Su; içinden gelmekti. Larşe haykırdı: — O halde bir dalgıç elbii siyle demek... — Temam... İşte ben de bf dalgıç elbisesini dün bir tesi" düf neticesinde buldum. K# til bu suretle şatoya görünmede gelip gidebiliyordu. Mustantik ve jandarmalar Frahoy'un sözlerini ağızlarını açi rak dinliyorlardı — İşte bu suretle şatoya gö len katilin önüne, tesadüf, bif hizmetçiyi çıkarıyor. Burnöl bi tehlikeli şahidi bir bançerle ö dürmekten çekinmiyor, ilk cins) yetini yapıyor. Sonra sirkatl devam ediyor. Fakat bir ihtiyafi kadın pençeresinden bir şeyle görmüştür, Katilin üzerinde da ima mublelif silâhlar vardır. Ks” dınla, yukarıya çikiyörlar ve dö nemeçli merdiven de onu'öldü” rüyor. Evet, kadını da öldüref odur. Ve işte bunun için orlad kımseyi gören olmamıştır. D yan da yoktur. Dostum Lartij en önden gidiyordu. Hiç kimsej nin geldiğini görmemiş ve du mamıştır. Hizmetçi de Kidın.d öyle, bem arkadan gelen b kimse, iğneyi ownn kalbine b kadar kat'i bir vuruşla ve oni hiç ses çıkarmasına müsaade ef meden nasıl vurabilirdi? Larşe: — Evet, dedi, bu noktalaf benimde aklıma gelmişti. — Böyle olmamak ihtimalid? yoktu. İşte bunun için ikimiz: aradaki kapıyle fazla alâkadif olduk. Bu kapıdan, görünmedi Patris gele bilirdi, değil mi? Bunun üzerine bir gece şatö nun içinede nöbelçiler dikildi Artık, gündüzden başka faaliyet için zaman kalmamıştı. Ve faaliyete devam etmek Wi“ zımdı, zira, çaldığı kasalardı. aradıklarını bulamamıştı. Halbe" bu vesikalar onu mahvedebilird” Elena, Franoy'un gene sözü kesdi: — Bir saniye dostum, bu af# lık Bornöl fena halde tutuşmuş!” Çünkü kendisine, Kastelmeyr#" nin Görcistanda bir ilk defa ols” rak evlendiğini ifşa etmiştim. (Bitmedi) gör di Geç İmleme ğun e SUREYYA Tiyatrosu ERTUĞMU, SADETTİN ve ARKAD Bu akşam anı Pansiyonn öperet 3 perde 3 Yazan: Yusut Sürüti bey, Besli” Muhila Feyzi bey.