26 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

26 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

e... Akvam Cemiye- tinde Yunanistan.. Venizelos Yunan hukukunu na- sıl mudaffa etti ? —Bogün 4 üncü sayfada— VAKIT 1932 kuponu Ba kuponu kesip saklayınız. lik mektep talebesinden SO tanesini getirene finci sınıf ” 90 , e 210 4-5 ” kitanları idare tarafından hedive edilir. diri 15 inci Yıl * Sayı : 5133 i İsmet Paşa —.. o SALI, 26 Nisan Güncü ay) 1932 Sayısı 5 Kuruş ihtilâl şeklini alan Bir intihabat Prusyada yapılan Diyet mec- intihabatı artık kat'i netice- sini vermiştir. Intihabatta Hitle- Bin riyaset ettiği sosyal demok- vat fırkası hükümete müzaheret *den gurupların hepsinden fazla «Fey kazanmıştır. Fakat şayanı dikkat olan cihet yalnız intiha- müfrit milliyetperverlerin bir ekseriyet kazanmış olmaları değildir. lotihabat tarzı cereya- biyle bir ibtilâl, daha doğrusu “dahili bir harp şeklini almıştır. li yerlerde Hitler taraftar- lariyle aleyhtarları arasında kan- k çarpışmalar olmuştur, Ve bü- İn bu mücadelelerin üstünde “hususi bir tayyareyle şehirden Şehire gidip gelen Hitler kendi taraftarlarının başında bir ku- “Mandan vazifesini görmüştür. © Müfrit milliyetperverler neden “dolayı ' Prusya intibabatına bu derecöde ehemmiyet verdiler? Bünun sebebi açıktır: Prusya Almanyanın kalbi ve dımaği me- sabesindedir. “Prusyayı elinde tutan kuvvet Almanyaya da sa- hip olur, sözü meşhurdur. Onun için geçen defa reisicüm- | hur intihabatında namzetlerini | Kazandıramıyan müfrit milliyet- perverler Prusya Diyet meclisi intibâbatında kazanarak burada iktidâr mevkiini ele geçirmek sonrâ 'bu vasıtayla ' bütün Ak manyanın mukadderatı üzerine tesir icra etmek plânını takip etmişlerdir. Vakıa Prusyada ekseriyeti ka- zanmış olan Hitler taraftarlarının burada iktidar mevkiini de der- hal ele alabilecekleri henüz an- | laşılmış değildir. Fakat muhak- ka& olan nokta şudurki müfrit milliyetperverlerin iktidar mev. kiine gelmeleri artık bir zaman Mehmet Asım | Alttarafı 2 inci sayfada | Başvekilimiz Odesada Başvekil İsmet Paşa Hazretle- riyle refakatlerindeki zeratm bu- Tundukları Gruzia vapuru dün sa- bah erkenden: boğazdan çıkmış, Adatepe muhribimiz vapura, boğaz haricine Kadar refakat etmiştir. Heyetimiz bü sabah Odesaya va- racak ve Moskova büyjik elçimiz Hüseyin Ragıp beyle Sovyet hari eye komiserliği şark işleri şubesi müdürü M, Pastukof, hariciye ko- miserliğinden M. Brodoveki, Sor- yelmatbaatı mümessilleri tarafım. dan merasimle karşılanacaktır. Heyet Odesada bir gün kalacak ve gece Odesa tiyatrosunun bir temsi- linde bulunduktan sonra bu gece ya risı treniyle Moskoraya hareket © decektir. Heyet yarın yolda Kiyef şehrin- de bir kaç saat duracak ve perşem- be günü Möskovaya varacaktır. Diğer taraftan : Sovyet fera ko miserleri reisi M. Molotof'ün Raş- vekilimizin ziyaretini iade maksa- diyle. Ankaraya gelmesi ihtimalin. den de bahsedilmektedir. — Fakat bu hususta henüz kararlaşmış bir vaziyet yoktur, Yunan hükümeti altın Vatanın yükselme- mıkyasını terketti ““mvenlizelos Yunanistandaki vaziyet, alâka u- yandırıcı safhalar geçirmektedir. Ati- na muhabirimiz, bu vaziyet ve muhte- lif noktai nazarlar hakkında mufassal malümat veriyor. Muhabirimizin verdiği malümata göre, Yunanistanın İngilizlerden istiks raz yapması muhtemel görülmemek - tedir, ” Diğer taraitan altm mikyasım: ter- ketmek tasavvuru, ticaret mühitinde itirazları mucip olmuştur. Fakat, a- janstan son dakikada gelen bir telg - raf, hükümetin bu itirazları varit görmiyerek altm mikyasmı terke ka - | 5 rar verdiğini bildiriyor. Bu husustaki malümat, beşinci say- famızdadır. Çocuk bayramında üçüncü gün Halk evinde dünkü müsamerede bip in bocuk bayramın öçüncü günüydü. eng, 1 Pelnlıniniler bahçelerde ve mektep - Ayça nt? edilen müsamemlerde eğlendiler. MHülkevinde de bir misamere Yerli - » Halkevi salonunu dolduran yüzleree Swwwlâ meddah Hasan Tahsin efendi Monoloğiyln saatlerce kabkuhı- ördüler. Monoloğu çişli tnrahda tivesi talebesinin temsili takip ett. “Co- H #EF cuk vali, ismini taşıyan piyes cok yüzelli, ve bu hisbette de iyi temsil eğildi. Bonra çocuklardan müteşekkil sekiz ki - şilik bir bület heyeti muhtelif varyete nuna - zaları yaptılar, Riza isminde bir çocuk “Zen gin olursam/..,, monoloğunu söyledi. Coşlrn,! “Büyük Gazi, şiirini okudu, alkışlandı. Ba söretle dün, çocuk haftasının çok gür zel geçen bir günü alda, Hz. Bu Sabah Odesada Bolşevik âleminde! Şimal komşumuzun hayat ve yaşayış tarzını ahlatan yazıları- mızın altıncısı bugün beşindi sayfamızdadır. Bu makalenin mev- zuu Dhioprostroydur. Burada muharririnin tavsifine göre, mühen- dislik âlemindeki cüretkârane hulyalar hakikate inkılâp etmiş, çelik ve taştan yapılan eserlerin en büyüğü, dünyanın en kuvvetli su ve elektrik merkezi kurulmuştur. Bu, Leninin en “büyük arzusuydu. Resmimiz buradaki elektrik merkezinin turbin kısmını gösteriyor. Yapılan programda işarer edildiği üzere Başvekilimiz bu inşası mayısın 6 mai günü ziyaret edecektir. Taşnaklar uyanıyor! si için düşenler | Şimdiye kadar Türkiye aleyhinde neşriyat yapanlar bile.. Ermenilerin menfaatini bizimle dost geçinmekte ve memlekete lâyık olmakta buluyorlar Baltin harbinden övvel Misir giderler dilşerek şehit ölan Oi kahraman tayyareci. miz Vethi ve Sadık beyler için Şamda yap- tarilması düşünülen âbidenin projesi tayyare cemiyetina verilmiştir. Bu hususiaki yarı. mert ve Abidesinin projesini beşinci sayin - mazda bulacaksınız. Akisler: Türk Yahudi Büyük Rus ihtilâleisi Troçki yahu. didir, Adı dünya edebiyatında yer tu- tan Alman romancısı Foht Vagner ya hudidir. İngilterenin o sabık hariciye nazırı Reding yahudidir. - Meşhur Fransız içtimaiyatçısı Dürkhaym ya- hudidir, Almanyaya, Belçikaya, Fran saya ve Amerikaya şecerelerinin al - fen dallarını yayan Roçild'ler yahudi) dir, Hasılı, Aynşlayn yahudidir, Ber nştayn yahudidir, Bergson yahudidir. Fakat bunların her biri bir mille. tin çocuğu olmuştur. Foht Vagner'i Almanya Kendi öz evlâdı bilir ve eser leriyle alman edebiyatı öğünür. Dürk. haymla Fransız ilmi iftihar eder ve| Roçildin milyonları Amerikanın mil » li serveti sayılır! Su gibi, her girdiği kabın biçimini alan bu uysal millet, Fransada Frar- sızdır, İngilterede İngiliz, Almanya - da Alman... Bu umumi kaidenin yal -i niz bir istisnası vardır; Türkiye! Gerçi memleketimizde de, yahudi Tanınmış Ermeni muharrir ve mü- tefekkirlerinden M. Tumacan efendi i- darehanemize bir makale getirdi. Ermeni muharrir, 9 nisan 1932 ta - rihli Goçnak gazetesinde çıkmış olan ermenice bir makaleyi tercüme ve bü. na bazı mütalealar ilâve etmiş. Tu - macan efendinin yazısını ifadesindeki hususiyetleri de muhafaza ederek der- cediyoruz: 9 nisan 1982 tarihli “Goçnak,, gaze- tesinin baş makalesinden: Taşra Er - menj matbaatı bir müddellen beri İİ Türk — Ermeni münasebatından bal- sedip durmaktadır. Esas mesele. şudur: Bundan sonra Türklerle bizim ba- rışmamız oOmümkin midir, des ğil midir?,, Buna cevap olarak “Ran « gâvar fırkası organları, başta Mısır « daki “Arer,, yevmj gazetesi (oolarak, müttefiken “evvet Türkiye ile barış « mamız hem mümkindir, hem dahi el « zemdir,, diyorlar. Buna dair “Arev, de basılan ve ermeni meşhur edip Va han Tekeyan tarafından imza edilen birtakim makalat, iptida “Taşnak,, or. ganlarının şiddetli hücümuna uğradı. Fakat zaman geçtikden sonra “Taş nak,, Jar birer birer hakiykatı teslim ve itirafata başladılar, Buna delil da- hi Amerikadaki “Hayrenik,, resmi gü“ zetelerinin geçende aldığımız bir nüs- (Lütlen sayfayı çeviriniz) Hitler kazandı, fakat... Iktidar mevkiini Elde edebilecek mi? Henüz belli değil! Almanyada yapılan son intihabatta Hitlerin kazanmakta olduğunu, gece ya- rısından sonra ssat üç buçukta Berlin muhabirimizden gelen malömata göre, bütün refklerimizden evvel, dünkü ni'shamızda bildirmiştik. Bunu takiben gelen mütemmim malâmst, filhakikt Hirlerin kazandığını, yani diğer fırkalar karşısında kendi fırkasma çok kuvvetli bir vazıvet temin ettiğini teyit eti. ki vazıyet üzerinde ne dereceye kadar tesir icra edebileceği, Almanyıda #iyesi vaziyetin nasıl inkişal edeceği, henüz kari surecte belli değildir. Ajansın bü hususta verdiği telgraflar, dün geceki en son telgrafla birlikte, altıncı sayıfzmızdadır: —————— Biz, gözümüzü bu günkü nesle de « Ancak bunun ş vatandaşlarımız, milliyetin öz vasfı © lan Uisanlarını hemen hemen unut > muşlardır. Artık tramvay, vapur gibi umumi yerlerde değil, evlerde bile yahudice konuşulduğunu duymuyo » ruz. Fakat, ne gariptir ki, buna mu- kabil kullandıkları dil türkçe değil, fransızcadır? Bu çirkin özentiyi (Vatandaş türk- çe konuş!) levhalarıyle değiştirmiye imkân olmadığı tecrübeyle anlaşıldı. 7 — Fırkasına kuvvet ir mevki temin &den Adolf Hitler gil, yarınki nesle çevirmeliyiz. Maarif vekâletine düşen mühim bir vazife var: Ekalliyet mekteplerine, türkçe hocası olarak, ismi milliyet cereyanı na karışmış gençleri seçmek, Ekalliyet mekteplerinin türkçe ho- calarına düşen bir vazife var: Bu va- tandaş çocuklarına, Türklüğün, şeref- le taşınacak bir unvan olduğunu an- latmak!, Yusuf Ziya