26 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

İktisat ve aşk l Ticaret odası umumi kâtibi Vehhi bey (Vehbi bir saat yazısı altıncı...
 Eski İzmir 11 kubbeli çok eski bir ** ibadet yeri bulundu Izmir, 26 ( Hususi) — Müze müdürümüz Selâhaddin bey, şehrimizde...
 Yeni sene bütçesinin encümende tetkikine başlanıyor Ankara 25 — Bütçe encümeni bütçenin tetkikatına bugünlerde başlayacaktır.
 Yeni bir anketimiz Milli takım mütemadiyen -— neden mağlüp oluyor? WFu'tbolumuzun inkişafı için ne yapma— hdır? - Gençlik ve
 Kütahya - Balıkesir hattının küşat resmine ait bir Intiba : Meclis reisi Kâzım paşa kurdelayı keserken...
 Yunan maliyesi M. Venizelos alınacak tedbirleri anlatıyor Atina, 24 (Hususi) — Mebusan meclisinin bu geceki içtimaı, mütbiş
 Dün Halkevinde müsamere veren küçükler Dün çocuk haftasının üçüncü günü münasebetile Halkevi konferans salonunda ilk mektep
 İki zihniyet Bizde ekseriya yerinde bazen de haksız olarak kullanılan “ menfi ruhlu ,, tabiri, bazı vatandaşların tenkidata

Izmirde eski Izmir şeh- rine ait büyük bir mabet bulundu. Sene 14 — No: 4863 — Fiatı her yerde: 5 kuruş Sovyet Rusya Mançuri hükümetine şiddetli bir nota verdi. —— SALI — 26 Nisan 1932 Oki zihniyet Bizde ekseriya yerinde bazen de haksız olarak kullanılan “ menfi ruhlu ,, tabiri, bazı vatandaşların tenkidata en müskit cevabı adde- dilmektedir. Insanlar ve hususile vatandaş- lar, siyasi muhakeme o noktai nazarından, üç sınıfa ayrılırlar : Birinci sınıf bile istisna her işin, ber şeyin muvaffakıyetle başarıl- dığına, hiçbir sahada kusur ve noksan olmadığına kani olan iman sahipleri; Ikinci sınıf en büyük işlere bile anudane gözlerini kapayıp, yalnız oyapılmıyan, oyapılamıyan işleri (o saymaktan zevk alan hakikaten menfi ruhlu vatandaşlar, ebedi gayri memnunlar. Üçüncü sınıf ta, yapılan işlere lâyık oldukları kıymet ve ehem- miyeti bitarafane, seve seve ver- mekle beraber, bazı hataları da xören, başarılamıyan işlerde zama- .n, mekânın tevlit ettiği imkân- sızlıkları samimiyetle tasdik edip, &abahati şahis ve müesseselere ratfetmekten istinkâf eden aklı * selim ve hulüsu niyet eshabıdır.' * Birinci sınıf, icra mevkiinde olan şahis veya heyeti gurura ve atalete sevkeder. Ikinci zümre muhitte tedavisi müşkül bir Obedbinlik tevlit edip mesul zevatında yesini, tereddüdünü mucip olur. Ancak üçüncü sınıftır ki, hemen efkârı umumiyede hayırlı bir tevazün temin eder, hem de vazife başında olanları irşat ede- rek bazı hataların tashihine, daha yeni ve muvaffakıyetli yolların taharrisine sevkeder, Siyasi terbiyesi yüksek olan mMubhitlerde, bu üçüncü zümreye mensup olanların adedi fazladır. Birinci sınıf mutlakıyet idarele- rinde ekseriyeti teşkil eder. Ikinci sınıf ise bir milleti anarşiye, felâ- kete sevkeder. Aklı selim ve bhulüsu niyet sahibi, derin bir hamiyet ile, istikbali görerek ve düşünerek hareket eden vatandaşlara menfi ruhluluk atfetmek, bir milletin siyasi tekâmülüne mani olur. Bu tezyif onların bazen ikinci, ezeli bedbinler sınıfına geçmesine sebep olur ki, bu bir siyasi camianın nizamı ve istikbali için büyük bir zarardır. Demokrasi, her vatandaşın hakkını bilmesini, mensup olduğu cemiyetin yüksek menafiini anla- masını, ve bunların ; teminine fikren ve bedenen çalışmasını amirdir. Bunda muvaffak olmak için, gerek müspet gerek menfi tarafgirlikten, taassuptan tevakki lâzımdır. Tarihte hiç bir şahıs, hiç bir nesil, kısa bir müddet zarfında, dünyanın ve ya bir memleketin veçhesini tamamen değiştireme- miştir. Cemiyetlerin hayatında “Zaman,, en mübim tekâmül ve bilhassa teessüs âmilidir. Bir şahsiyet ve ya bir heyet memleketin hayatında derin izler | bırakmıya, cemiyetin yolunu bü- yüklüğe, saadete duğru bir az sevketmiye (o muvaffak o olursa, tarihi vazifesini yapmış demektir, Aynı şahsın veya heyetin bazı sahalarda muvaffak olamaması, veya muvaffakıyetinde sürat gös- | termemesi, büyük, derin eserlerini inkâr için bir sebep teşkil ede- mez. Cevat Nizami (Devamı 2 inci sahifede ) m — Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 #ütahya - Balıkesir hattının küşat resmine âit bir intiba : Meclis reisi Kâzım paşa kurdelayı keserken Eski İzmir 11 kubbeli çok eski bir ““ ibadet yeri bulundu Izmir, 26 ( Hususi) — Müze müdürümüz Selâhaddin bey, şeh- rimizde namazgâh, mezarlık başı mevkilerini (o bağlıyan mahalde, mezarlık civarında epice zaman- danberi (hafriyat . yaptırıyordu. Neticede çok eskiden kalma bü- yük bir ibadet yeri bulunmuştur. Burası onbir kubbelidir. Bu mabet eski İzmirin zelzele ve volkan indifalarile o mahvoldu- ğu hakkındaki asarıatika müte- hassıslarının mütalâalarını yıkmış, yeni çıgır açmış bulunuyor. Ma- betteki kitabenin kopyesi profo- sör Veyganda gönderildi. Veygant derhal bir arkadaşını gönderdi. (Yarın (gazetecilerin dahil olduğu bir heyet mabedi görecek, gene o civarda eski İzmir tiyatrosu aranacaktır. Yeni sene bütçesinin encümen- | de tetkikine başlanıyor Ankara 25 — Bütçe encümeni bütçenin tetkikatına bugünlerde başlayacaktır. o Yalnız bütçenin bazı teferrüatı da alâkadar vekâ- | letlerce ikmal edilerek Meclise gönderilecektir. Cuma gününden maada her gün, encümen mun- tazaman bütçede tetkikatını ya- pacaktır. Yunan maliyesi M. Venizelos “alınacak tedbirleri “anlatıyor Atina, 24 (Hususi) — Mebusan meclisinin bu geceki içtimaı, müt- hiş bir kalabalık huzurunda akt edilmiştir. Çünkü başvekil M. Venizelos, hükümetin yeni mali ve iktisadi programını ve iktisadi (Devamı 2inci sahifede) İktisat ve aşk K Ticaret odası umumi kâtibi Vehbi bey (Vehbi beyle bir saat yazısı altıncı sahifemizdedir) Dün Halkevinde müsamere veren küçükler Dün çocuk haftasının üçüncü günü münasebetile Halkevi konferans salonunda ilk mektep çocukları için bir müsamere verilmiştir. Mediha Tahsin hanım çocukları çok sevindirip güldüren bir monoloğ söylemiş bundan sonra masallar anlatılmış, bir piyes temsil edilerek geç vakte kadar çocuklar eğlendirilmiştir. Milli takımımızın son zamanlar- da yaptığı maçlarda mütemadiyen mağlübiyete uğraması, memleket efkârı o umumiyesinde ve bil hassa sporu sevenlerde derin inkisarlar e tevlit (e ediyor. Milli takımımızın bu hezimetlere uğ- ramasının sebepleri nedir? Takımı gençleştirmek hususunda bir za- mandan beri ortaya sürülen noktai nazar, me dereceye kadar, ıslahına âmil olabilir? o Milli takımın teşkilinde hata var mıdır? Bu sualler, herkesin zihnini işgal ediyor. Memleketin futbol hayatı üze- rinde, derin tesirleri olanbu sualler hakkında, indi mütalâalardan ziyade, senelerce memleketin fut- bol hayatında parlamış, dahil ve haricte türk futbolunun şerefini yükseltmiş, faal veya mütekait futbolcularımızın fikirlerini sorma- ğı ve onların salâhiyettar lisanın- dan bu derdin devasını bulmağı muvafık gördük. Bunun için bu günden itibaren bir anket açtık. Hergün salâhiyettar bir sporcumu- “Jozun fikrini neşredeceğiz. Galatasarayın umumi kaptan denberi bel kemiği mesabesinde merkez muavialiği vazifesini ifa eden Nihat bey, Anadolu hanın- daki yazıhanesinde, beni kabul ettiği zaman, sorduğum suallere cevap vermek hususunda ufak bir tereddüt gösterdi, ve elyevm milli takımın kadrosuna dahil bir oyuncunun, fede- rasyonun salâhiyetine taallük eden bu pek mühim bir mesele hakkında mütalâa dermeyan etmesi doğru olamıyacağı noktai nazarını ileri sürdü, Fakat Nihat bey, yalnız milli takımın bir uzvu değil, ayni zamanda da Galatasaray klübü- nün umumi kaptanı olduğu cihetle, böyle bir mesele hakkında, müta- lâa yürütmeğe çok salâhiyeti olduğunu (o kendisine ( söyleyince bu tereddüdü zail oldu, suallerime birer cevap vermeğe başladı. Nihat bey di il vekili olan ve milli takımın seneler- Yeni bir anketimiz Milli takım mütemadiyen neden mağlüp oluyor? Futbolumuzun inkişafı için ne yapma- lıdır ? --Gençlik ve yaşlılık meselesi Galata saray umnmi kaptan vekili Nihat bey — Futbul, zamanla, tecrübe ile ögrenilir ve muvaffakıyet elde edi- lebilinir bir spordur. Yeni yetişen gençlerin futbolda muvaffak olamamalari, kabiliyet- sizliklerinden degildir. Böyle bir ittham serdetmek istemiyorum. Onlar, genç ve az tecrübe sahibi olmaları hasebile futbolda muvaffak olamıyorlar. — O halde milli takımın genç- leştirilmesini muvafık Ogörmiyor musunuz? — Bu gün milli takımda, eski oyunculardan hemen hemen yalnız iki kişi kaldık: Zeki ile ben. Yeni yetişen ve milli takımda yer alay arkaşlarımızda tecrübeleri az olan gençlerdir. Bu şerait altın- da, kısa bir zamanda, antrenörün faaliyetinden fazla şeyler beklemek doğru olmaz kanaatindeyim. Bu gençler, asgari bir sene müddetle, ve muntazam bir pro- gram tahtında çalıştırılınak için antrenörün nezaretine verilecek olur- larsa bugünkünden daha iyi bir netice beklemeğe hakkımız olur. Fede- rasyon Vefanın, Istanbul sporun, hifedi — Liman müdürü ( — Ben hiç roman okumam!) diyort.. — Bilirim, o hep masal okurl,