26 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| ; i | 3 : tedir. Sabife 2 26 Nisan 1932 Iki zihniyet (Baş tarafı birinci sahifede | Dehâ, bazen “zaman,, a hakim olur, ve sair muhitlerde ancak bir asırda teessüs eden bir vazi- yeti, bir kaç senede ihdas eder. Bazen de zaman, beşeri irade ve isticalin bu en kuvvetli hasmı, engeli, en cesurane ham- leleri durdurur. Bu muvaffakiyetsizliğin sırrını şahıslarda değil tabiati aramak lâzımdır. .Cemiyetimizin bazı sınıflarında, saat rakkasının hareketi gibi, arasıra bir taraftan diğer tarafa, ifrattan (o tefrite geçmeye bir temayül vardır. Münevverlerin (o vazifesi efkârı umumiyeyi, ruhu cemiyeti iki had- dın ortasında tutmaya çalışmaktır. Yapılan büyük işleri tadat ve tahlil ümit ve cesareti arttırır. Fakat zı hakikatların hulüsu niyetle, bitarafane ve ancak yük- sek milli menfaat kaygusile tetkiki, her halde rüştü siyasiye delâlet eder. Bu tetkikleri, bazı mütevaziane irşatları, menfi ruhlu örtüsile örtmiye çalışmak, hem iş başında olanlar, hem bütün cemiyet için zararlıdır. Tenkit dürüst olmak icapettiği gibi, mukabelesi de daima taas- suptan münezzeh olmalıdır. Menfi görüşlerin yegâne devası, anlara şiddettli fakat gayri mantiki mükabeleler değil, ancak ilmi, açık ve temiz tetkiklerdir. Cevat Nizami Iki mühim nühim maç Selânik muhteliti I Perşembe Miryelin geliyor Cuma günü inü Fenerbahçe, pazar- günü de kin birer maç yapacak olan Selânik muhteliti, - perşembe günü, Istanbula geliyor, takımla beraber, Selânik belediye reisi M. Vamvakas ve 200 kişilik bir seyirci kafilesi de gelmek- Dün Selânik şampiyonu Aris takımı, Paok takimile yaptığı maçı © 2-0 kazanmıştır. Istanbula gelmekte olan Selâ- nik mubteliti gayet kuvvetlidir. Bundan iki ay evvel Atina muh- telitile yaptığı şehirler maçını büyük bir farkla kazanmıştır. Bu itibarla Fener bahçe ve Galata- saray takımları, gayet kuvvetli bir rakip karşısında bulunacakla- rından, muvaffakıyetli neticeler elde etmek için âzami kuvvetle- rini sarfetmek (mecburiyetinde- dirler. Iki klübümüzle Selanik muhte- litinin yapacağı maçlar, macarlar ile yaptığımız son iki maçtan daha az ehemmiyetli olmayacaktır. Yunan maliyesi (Baş tarafı birinci sahifede ) buhrana karşı koymak için alına- cak tedbirleri izah edecekti. M. Venizelos, bu husustaki lâ- yibaları meclise tevdi ederken altın mıkyasinn terk edilmekte bulunduğunu tebliğ etmiştir. Hukü- metin bankaların, ecnebi kambiyosu üzerinden olan borçlarının tediye- sini de tecil etmektedir. Üç ay sonra bu borçlar tediye edilirken tediye günündeki kam- biyo fiati üzerinde ödenecektir. Bu borçların tediyesi için kam- biyo verilirken yüzde yirmisi tevkif olunacaktır. M. Venizelos nutkuna devam ederek alınan tedbirler sayesinde, bu sene ithalâttan yedi milyon sterlin tasarruf edileceğini harici borçlar taksitlerinin tediye edil- memesinden ve merkez ihraç bankasına tevdi edilmesinden do- layı 3,800,000 sterlin mitarında bir kambiyo tasarrufu hasıl ola- cağını altın ile tediyesi meşrut Yunan istikraz tahvilâtını hamil olan Yunanlıların taksitleri drah- mi olarak almağa davet edile- ceklerinden, bundan da büyük bir tasarruf elde edilebileceğini söylemiştir. eşyada | Bu Sabahki 'Telgraflar Alman intihabı neticelendi Hiç bir fırka kati ekseriyet temin etmeğe muvaffak olamadı Berlin 25 (A. A.) — Veolf ajansı bildiriyor: Prusya Diyet intihabatının kati ve resmi neti- cesine göre meclisin 482 âzalığın- dan bu günkü hükümet bloku 162, faşistler 162, Alman milliyetper- leri 31, mutedil sağ cenah 10, komünisler 57 sini kazanmışlardır. Berlin, 25 — Prusya mebusan meclisinde sağ cenah ancak 203 rey sahibidir. Bu suretle ekseriyet temin edemediğinden bu günkü sosyalist kabine mevkiini muhafaza edecektir. Mamafih vaziyet çok karışıktır ve komünistlerin reyleri büyük tesir yapacaktır. Berlin 25 (A.A.) — Bavyera intihabatında katolik halk fırkası 45, sosyalistler 20, ziraatçılar 9; milliyetperverler 3, Hitler 43, Komünistler 8 mebusluk kazan- mışlardır. Hamburg intihabatında sosya- listler 49, milliyetperverler 7, merkez 2, komünistler 26, halk- çılar 5, iktisat fırkası 1, devlet fırkası 18, Hitler 51, hristiyan sosyalistler 1 mebus kazanmış- lardır.' Vurtemberg intihabatında sosya- listler 14, miliyetperverler 3, kato- likler 17 , komünistler 7, çifçiler 9, devlet fırkası 4, Hitler 23, hristiyan (| sosyalistler (3 mevki almışlardır. Anhalt intihabatında sosyalistler 12, milliyetperverler 2, merkez İ, komünisler 3, halkçılar 2, devlet fırkası 1 Hitler 15 mebus kazan- mışlardır. Sağ cenah 20, komü- nistler 3 âzaya malik olacaklardır. Rusya Mançuri hükümetine şiddetli bir nota verdi Sovyet hükümeti tevkif edilen 56 Sovyet tebaasının tahliyesini istiyor Londra, 25 (Hususi) — Rus Sovyet hükümeti , Mançuride Sovyet tebaasının tevkifini bükümeti nezdinde protesto etmiştir. mıntakasında Sovyet edilmiştir . bunların tahliyesi tebaasırın himayesi için tedbir- Şarki Çin şimendifer tebaasından 56 kişi tevkif ler alınmasını istemiştir. Mançuri hükümeti tevkif edilenlerin son zaman- larda asker nakleden trenlere karşı suikastta bu- lunduğunu iddia ediyor.Sovyet hükümeti ise bunun Mançuri doğru olmadığını beyan etmektedir. “Cenevre, 25 ( Hususi ) — Çin hükümeti bugün Cemiyeti akvama uzun bir mubtıra vermiştir. Rusya, edilmekte, Muhtırada Çinin Mançuri üzerindeki hakları izah burasının Çinin ayrılmaz olduğu bildirilmektedir. bir parçası Çin - Japon meselesini tetkike memur hususi aktedecek, bu komisyon yarın öğleden sonra gizli bir içtima içtimada cemiyete verilecek rapor tetkik edilecektir. Ismet Paşa Baş vekilimiz ve refakatideki heyet bugün Odesaya vasıl oluyor Başvekil Ismet paşa ile kendi- sine refakat eden heyet bu sabah Odesaya vasıl olacak ve proğram mucibince bugün Odesa şehrini gezecektir. Heyet akşam üzeri Kiyefe (omüteveccihen (o hareket edecektir. Moskova büyük elçimiz Hüse- yin Ragıp konsolos Hayri beyler dün Odesaya vasıl olmuşlardır. Bugün baş vekilimizin istikbalinde bulunacaklardır. Gazi Hz. ile Ismet Pş. arasında teati olunan telgraflar Ankara 25 (A.A.) — Başvekil Ismet Paşa Hazreleri Moskovaya hareketlerinden evvel Istanbuldan Reisicumhur Hazretlerine şu tel- grafnameyi göndermişlerdir: Reisicumhur) hazretlerinin yük- sek huzurlarına: Dost memlekete hareket eder- ken benim ve arkadaşlarımın tazim ve merbutiyetletini teyit ile mübahiyim Büyük Reisicumhur hazretleri. Ismet Gazi Hazretleri atideki cevabi telgrafla (omukabele (o buyurmuş- lardır: Başvekil Ismet Pş. Hazretlerine: Dost memlekete seyahatinizde size ve arkadaşlarınıza sıhhat ve sürur diler, gözlerinizden öperim. Reisicumhur Gazi M. KEMAL Son maçlardaki mağlübiyet Izmir 26 ( Hususi) — Macar- larla yapılan maçlardaki mağlü- biyet burada derin izler bıraktı. Milli takımın teşekkülü tarzı fena görülmektedir. Nakliyat vergisi Yeni lâyiha Meclise sevkedildi Ankara, 25 — Vesaiti nakliye vergisi lâyihası meclise gelmiştir. Lâyiha mevcut olan vesaiti nak- liye vergisinde esaslı tadilât yap- maktadır. Tramvay, tünel, sairedeki vergi maktadır. Yalnız zatülhareke olan otomo- bil, otobüs ve kamyon gibi vesait yeni vergiye tâbi tutulmaktadır. Bu vesait istiap ettikleri yerlere ve beygir kuvvetlerine göre vergi vereceklerdir. Vesaiti nakliye vergisinde yapı- lan bu tadilâttan sonra 100 bin liralık varidat temin edilecektir. Dün Mecliste ekseriyet olmadı Ankara, 25 (A. A.) — Büyük Millet Meclisi bugün reis vekili Retet beyin riyasetinde toplanmış isede yapılan yoklama netiçe- sinde ekseriyet bulunmadığı anla- şıldığından perşembe günü içtima etmek üzere dağılmıştır. Asılsız bir haber Izmir, 26 ( Hususi) — Şebri- mizde Ali Haydar bey namında bir tacirin Almadyadan makine alâtı yüklü iki vapur getirtmek, buna mukabil Almanyaya üzüm, incir göndermek için Almanya ile mutabık kaldığı, hattâ faaliyete geçtiği hakkında bir gazetede görülen haberler tamamile asılsız- dır. Bu neşriyat gülerek karşılan- mıştır. Ticaret odasınada böyle bir müracaat yoktur. Izmirde kahve yok! Izmir 26 (Hususi) — Piyasada hiç kahve yoktur. Nohutlu, arpalı kahveler aldı, yürüdü. Bir tacir, kahve ihtikârımdan adliyeye verildi. şimendifer ve aynen bırakıl- Celâl bey Iş bankası umumi müdürü avdet ediyor Kahire, 25 — 23 nisan müna- sebetile Kahire sefarethanemizde mükellef bir suvare verildi. Suva- rede birinci vezir Ismail Sıtkı paşa, hariciye veziri Ebülfettah Yahya paşa, kordiplomatik, mat- buat erkânı, Iş Bankasının Isken- deriye şubesini açmak üzdre Mı- sıra gelen Iş Bankası umumi mü- dürü Celâl B. ve arkadaşları hazır bulundular. Suare pek samimi ve parlak oldu. Celâl B. dün birinci vezir Ismail Sıtkı paşa ile görüştü. 24 nisan akşamı Mısır bankası umumi müdürü âyandan Talât Habip bey tarafından bir ziyafet verildi. Bu ziyafette Iş bankası umumi müdürü Celâl bey ve ar- kadaşları ile Şark iktisadiyatı hakkında bir tetkik seyahati ya- pan Macar bankacılarından ve Macar naibi hükümeti M. Horty- nin oğlu M. Musy Horty, yerli ve ecnebi banka müdürleri hazır bulunmuşlardır. Celâl bey ile arkadaşları OEge ile hareket ettiler. Kâzım Pş. Ankaraya avdet etti Ankara 25 (A.A) — Kütahya- Balıkesir hattının küşadıni icra eden Büyük Millet meclisi reisi Kâzım paşa hazretleri ile heyeti hâmil olan hususi tren bu sabah saat 8,30 da şehrimize gelmiştir. Reis paşayı istasyonda vekiller, riyaseti cumhur kâtibi umumisi, bazı mebuslar ve müsteşarlar istikbal etmiş asker ve polis müf- rezeleri resmi selâmı ifa eylemiştir. Ölüm nispeti Geçinme masrafını ucuzlatmak lâzım Geçen sene belediye tarafından Edirnekapıda açılan çoçuk bakım evi çok şayanı dikkat neticeler vermiştir. Müessesenin faaliyeti hakkında (o tetkikatta ( bulunan şehir meclisi daimi encümeni âzasından Adalı Avni bey bir muharririmize şu izahatı veriyor: — Edirnekapıdaki çocuk ba- kım evi, 7 haziran 1931 tarihin- den bugüne kadar ziyaretçi hem- şireler vasıtasile 9 mahallede yaplığı sıhhi ziyaretler neticesinde altı yüz çocuğu muayeneye sevk etmiştir. Bakım evi hemşirelerinin bu ziyaretleri esnasında ve yahut doğrudan doğruya polikliniğimze gelen tedavi edilen hasta çocuk- ların annelerinin okuyup yazma bilmeleri esasına göre yapılan istatistik şu neticeyi vermiştir : Polikliniğimiz vasıtasile evlerin- de muayene ve tedavi edilen hasta çocuklardan 1760 çocuğun annesi okuyup yazma bililiyor, 2243 çocuğun annesi okuyup yazma bilmiyor. Bunlardan başka doğrudan doğruya polklinikte tedavi edilen- lerden 564 çocuğun annesi oku- yup yazma biliyor, 1434 çocuğun anresi de bilmiyor. Müessesemizin, ev ziyarti ve poli- klinik tetkikleril ayni semtteki çocuklardan yüzde onunun aşısız olduklarını meydana çıkarmıştır. Bu müessesede muayene ve tedavi edilen hastalıklar üç grupta toplanıyor: Hazım, teneffüs ve tegaddi hastalıkları 825 çocuk hazım, teneffüs, 525 çocuk, 362 çocuk tagaddi hastasıdır. Bu bastalıklar- dan en çoğu bir yaşından altı yaşına Okadar çocuklar “ara- sında azami derecede görülü- yor. Sütteki çocuklarda ise iltihabı ema, suı hazim, çocuk ishalı has- talarına tesadüf edilmiştir. Bakım evi, ilk mektep çocuk- larının muayenesile de mükellef iken bu işe yakın zamana kadar başlanamamıştı. Ahiren on beş, on yedi, on dokuz ve yirmi yedinci mektepler muayeneye tabi tutul- muştur. Yirmi yedinci mektebin mev- cudu 715 olduğu halde” hasta nisbeti yüzde yedidir. 19 uncu mektebin 263 talebesi var ve hasta nisbeti de yüzde 13 üçtür. Himayeietfal, Hilâliahmer ve bele- diye müesseselerinin bu neticelere göre gıdasız, bakımı az olan muhiti takviye etmeleri icap eder. Istanbulun en fakir semtini teş- kil eden bu dokoz mahallede 31 senesi içinde 291 kişi ölmüştür. Bunlardan yüzde otuz dokozu maatetssüf iki yaşına kadar olan sütte çocuklardır. İki yaşından on beş yaşına kadar yüzde altı, on altı yaşından elli yaşına kadar yüzde on beş, elli bir yaşından seksen yaşına) kadar yüzde yirmi beş, seksen bir yaşından yüz yaşına kadar yüzde yirmi görü- lüyor. Bu netice çok dikkate şayandır. Havayici zaruriyeyi her ne baha- sına olursa olsun ucuzlaştırmak, ve bu suretle bu feci sefalet manzarasını bertaraf etmek ek zemdir. 1 Hazirandan itibaren işçi ka- dınların müessesemize çocuklarını bırakabilmeleri ve onların matlüp gıdayı alabilmeleri için tahsisat koyduk, 932 seneside ancak elli çocuk bu ihtimama mazhar ola- caktır. Karagümrük gibi yerlerde elli çocuğun himayesi sıhhi mesaimiz noktai nazarından iftihara bile değmez. (Fakat kuvvetlerimizi gayelerin ehemmiyeti üzerinde teksif etmiyerek çok dağınık mesaiye saptıkça müspet iş görmekliği- mizin o nispette akamete duçar olacağına kaniim.,,