26 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ved 76 Kisan 1932 ARADA SIRADA Rusya Mösyö Maurice Paleologue, Fransız akademisinin şöhreti bey- nelmilelleşemeyen âzalarından biridir. Bu zat uzun müddet, çar Rus- yasında, oLeningrad'in Saint - Petersbourg olduğu (devirlerde Fransız sefirliği yapmış. Bu eski unvanın bahşettiği ( salahiyetle, bir iki ay evvel de Paris'te “ Universit& des Annales,, de Rusyaya dair bir (konferans vermiş. M. Paleologue'nin, sırma, apolet, debdebe ve darat düşkünü olduğu, çarlık zamanındaki elmaslı, simü zerli merasimleri, ağzı sulanarak anlatışından belli oluyor. Şatafata bu derece hayran olan bir insanın, bugünkü “Demir ve çelik,, Rus- yayı methetmiyeceği malümdur. Bu, fransız akademisinin âzasına göre, bugünkü Rusya, münevver sınıfı ezmektedir. Diplomat akademisyen, çar za- manında, en faal rol oynıyan zümrenin, münevverler zümresi olduğunu söylüyor ve isimler sayıyor: “Dostoyevski, Tolstoy, vesaire, vesaire, Sonra soruyor: “Bu münevverler ne oldular?... Inkilâp hanedana muzır olduğu kadar onlara da oldu.,, Anha minba, fransız hatibi, bugünkü Rusyanın, fikri sahada hiçe indiğini iddia ediyor. Böyle bir iddia, belki bir dip- lomat için mazur görülebilir, fakat bügün: Mayakofski, Bezim- yonski gibi şairler, Zoşçenko, liya Erenburg gibi muharrirler, Meyerhold gibi bir sahne adamı yetiştiren bir inkilabı Rus “irtelli- centzia,, sını ezmiş olmakla ittiham etmek, manasız bir iddia olmaz mı? Hele bir akademi azası için... Eğer Rus edebiyatının iptidasını Putzkin addedersek, çar rusyası- nin bir asırlık edebiyati vardı demektir. Bir asır zarfında Rusya beş kişi yetiştirdi: Putzkin, Gogol, Turgenev, Dostoyevski, Tolostoy. Buna mukabil Sovyet Rusya 1917 denberi dünyaya beş isim tanıttı. Hem de ne isimler! Saint- Beuve, Stendhal, Hugo, Claude Bernard, Daudet - fransızça bey- nelmilel lisan olduğu halde- bey- nelmilel olabilmek için yarım asır beklediler. Halbuki ORus muharriri Ilya Erenburg 10 sene içinde şöhretini cihana yaydı. Mayakofski şiirin asırlar yaşamış çerçevesini par- çaladı, Meyerhold'un ismini. işit- meyen tek münevver kalmadı. Bugünkü rus edebiyatının zen- ginliğini bütün Ayrupa tastik ediyor. Rus tiyatro tekniği Avru- pa sahnelerinde tatbik ediliyor. Bir akademi azasının mızrağı çuvala sokmak istemesi gariptir. Selâmi İzzet Abbas ağa — Bizim İyran'da öyle gaddınlar vardır ki Emce Bey... Belediye cezaları Yeni hâkimler haziranda işe başlıyacaklar Istanbulda vali ve belediye reisi ile muavinlerinin ve polis müdiri- nin de belediye suçlarından dolayı ceza verebilmeleri hakkında bele- diyenin vuku bulan teklifi dahiliye vekâletince tetkik ediliyor. Vekâ- let hukuk müşavirliği teklifte bazı tadilâta lüzum görmüştür. Diğer taraftan belediye, sırf belediye cezalarına itirazları tet- kik edecek sulh hâkimlikleri teşkilini teklif etmiş, bu teklif hükümetçe kabul edilmişti. Gelen malümata göre bu hu- susta tayin edilecek sulh hâkim- leri hazirandan itibaren faaliyete başlayacaklardır. Belediye, ibtikârla (mücadele hususunda bu mahkemelerden büyük faideler memul etmektedir. Mühim beledi cürümlerden dolayı vilâyet makamının kanuni takibat yapılmak üzere suçluları müddei- umumiliğe sevkedebilmesi salâhi- yetide istenmişti. Bu salâhiyetin muhtelif kanunlarda müddeiumu- miliğe verildiğine göre bunun vekâletce (okabul edilmeyeceği tahmin ediliyor. Şüpheli ölüm Fındıklıda Koço efendi isminde 25 yaşlarında temiz pâk giyinmiş bir adam sokakta vefat etmiştir. Zabıta doktoru yapılan muayene netiçesinde ölüpmüşüpheli görmüş- tür. Ceset morga kaldırılmıştır. Yangınlar Itfaiye “ne den çabuk söndüremiyor Belediyenin ehemmiyet verdiği beledi işlerinden biri de itfaiyedir. Itfaiye bütçesi seneden seneye kabarıyor. Bu sene de itfaiye teşkilâtı daha yüz bin liralık ve- sait ile takviye edilecektir. Fakat buna rağmen son aylar- da çıkan yangınlarda binaların tamamile yanmadan söndürülmesi kabil olamıyor. Bu, resmi zabıta raporlarile sabittir. Itfaiye bu yangınların geç haber verildiğini mazeret maka- mında ileri sürüyor. (Halbuki geçen seneler yangınlara karşı itfaiye daha müessir surette ha- reket ediyor ve ateş çıkan bina- nın az bir kısmı yandıktan sonra söndürülüyordu. Son zamanlarda temellerine kadar yanıp kül olan binaların hepsi ahşap değildir. Içinde kâr- gir ve beton olanları da çoktur. Haber aldığımıza göre şehir meclisi âzası yangınların çabuk söndürülememesini çok ( şayanı dikkat bulmuşlardır. Bu hususta Itfaiye bütçesi müzakere edilirken tenkitler yapılacağı anlaşılmak- tadır. ŞEHİR HABERLERİ Ucuzluk Bir şeker taciri belediyeye müracaat etti Şeker tacirlerimizden Debreli Hayrettin bey belediyeye müra- caat ederek bir çok havayiçi zaruriye fiatleri üzerinde esaslı surette tetkikatta bulunduğunu, erzak fiatlerini indirmek için nasıl tetbirler alınması lâzım geldigine dair ameli fikirleri (olduğunu, bunların tatbiki takdirinde halkın çok faideler göreceğini beyan etmiştir. Hayreddin bey, toptan ve perakende fiatler arasında mü- him farklar olduğunu, bunların yola girmesi için çok basit ted- birler ve çareler bulunduğunu ileri sürüyor. Hayreddin bey bu husus etrafında belediye iktisat müdürü Asım Süreyya bey ile görüşecektir. Kahve yok Çıkan kahveler Anadoluya gönderiliyor Son günler zarfında piyasada kahve kalmamış gibidir. Bir çok kahveci dükkânları bom boştur. Bulunan kahvelerde karışıktır. Istanbula çıkarılan kahvelerden bir kısmının, daha pahaliya satıl- mak üzere Anadoluya gönderil- diği anlaşılmıştır. Bir Türk müessesesi kapanıyor Beyoğlunda İstiklâl caddesinde iki sene evvel açılan Klâriç (sabık Istanbnl Palas) oteli bir Türk sermayesile teessüs etmişti, Otelin daireleri, hususi salonları, banyoları pek üzenilerek tertip edilmişti. Mefruşatının o nefaseti itibarile de herkesin son derece mazharı takdiri olan bu müesse- senin buhrandan dolayı kapanmak üzere olduğu ve eşyasının bir kaç güne kadar satılacağı haber alın- mıştır. Bu kadar fedakârlık neti- cesinde vücude gelmiş bir mü- essesenin buhran tesirile kapanmasına teessüf etmemek mümkün değildir. Bütün dünyayı sıkıntıya düşüren buhranın bir gün zail olacağı şüphesizdir. Bundan dolayıdır ki dünyanın her tarafında şirket halinde olan bu gibi müesseseler büsbütün tatili faaliyet etmiyerek daha iyi günlere intizaren mevcu- diyetlerini idame ederler, Fakat âbir adamın şahsi serveti buna tahammül edemez. Memleketimi- zin sermaye sahipleri bu işle alâ- kadar olmalıdır. Bir çok emek ve fedakârlıkla vücuda gelen böyle bir müessesenin kapanması cidden şayani teessüftür. Karışık sütler Hileye karşı Yunanistandan ders almalıyız Bu sene Anadoluda kış oldukça şiddetli geçtiği halde inek, koyun gibi hayvanların telefatı geçen seneye nazaran az olmuştur. Süt fiatleri bu sene daha düşüktür. Fakat şehrimizdeki sütlerin çoğu bermutat karışıktır. Ötedenberi yoğurtçuluk ve süt- çülükle meşgul olan bir zat bize şu şayanı dikkat sözleri anlatti: — Eskiden yoğurtçuluk ticareti yapan ve mübadil sıfatile Yuna- nistana giden bir rumdan bura- daki bir rum dostuma bir mektup geldi. Bu zat hülâsaten diyor ki: Yunanistanda Türkiye tarzında yoğurtculuk para etmediği için burada sütçülüğe başladım. Tür- kiyedeki usulü tatbik etmek iste- dim. Süte su karıştırmağa teşeb- büs ederek buradaki sütçülerle rekabet etmek arzusunda bulun- dum. Derhal tevkif edildim ve mahkemeye verildim. Altı ay hapse mahküm oldum ve dokuz ay da ticaretten menedildim. Şimdi hapisteyim. (Binaenaleyh buraya gelecek olursanız bu nok- taları nazarı dikkate almalısınız. Az kârle iktifa ederek rakabet yapmanın yolunu bulmalısınız!, Ben size fazla birşey söyliyemem. Siz neticesini çıkarınız! Et fiatleri Mezbaha resminin indiril- mesi kabul edilmedi Şehir meclisi daimi encümeni, mezbeha, buz fabrikası, soğuk hava deposu ve sair müessese- lerden mürekkep o'an Karaağaç müesseseleri (o bütçesini (tetkik etmiştir. Encümen müessesenin bütçesini bir milyon altı yüz atmış bin olarak bağlamıştır. Halbuki gecen seneki bütçe bir milyon iki yüz bin lira olarak tanzim edilmişti. Şu esasa göre bu seneki bütçede fazlalık vardır. Encümen, et resminin kilo üze- rinden alınması, yani tenzilât yapılması kararını şimdilik nazarı dikkate almamıştır. Ancak, mez- bahadan kasap dükkânlarına ka- dar yapılan nakliyat masrafının mezbahaya senede oniki bin lira gibi bir varidat temin etmesi şayanı dikkat gürülmüş, bu resmin ağır olduğu ve et fiatleri üzerine tesir ettiği anlaşılmıştır. Romanva afyonları Romanya afyon ziraatine ehemmiyet vermektedir. Romanya afyonları, türk afyonlarına rakip olamıyacağı Romanya afyonlarının yapılan tahlil neticesinde yüzde 7 morfini muhtevi olduğu anlaşılmıştır. .. Şöyle dehanın küşade gılup nida eyledikte... Amca Beye göre... .. Bütün inlerl,, zeminü Oasuman A.B. —Obir şey mi, bizim Istanbul'da oöyle kadınlar dır ki... var- Sahife3 Dile gelirlerse.. Bazan düşünürüm: Şu Istanbulun muhtelif semtleri, muhtelif bina- ları, yollar ve köprüler dile gel seler ve şarkı söyleseler... Kim bilir Istanbullular ne acayip bir konser dinlerler... Meselâ Unkapanı köprüsü : «Şebabet gitti de elden Gönülde kalmadı sevda» şarkısını bitirip hemen: « Titrerim mücrim gibi ah! Baktıkça istikbalime Türküsüne başlar... Galata ku- lesi, kız kulesine âşıkane nazar- larla bakıp: « Köşkü de köşküme karşı Atma da köşküme taşı Gel sarılalım yatalım Dosta du düşmana karşı » Hâlâ karanlıkta bulunan biçare Heybeli ada geceleri pırıl pırıl yanan Büyükadaya bakıp: « Her yer karanlık pür nur o mevkil » Şarkısını söyler. Sonra: “Ben biçareyim, bahtı kare- yim..,, e başlar. Zaman zaman: — Galata köprüsünü kaldıra- lım... Bunların yerine feribot işle- telim diyen liman şirketi müdürü Hamdi bey geçerken Galata köprüsü hemen: «Beni bir gün olur elbet araaaaar, Araaaaaaaasın..» şarkısını tutturur.. Bana kalırsa her halde eğlenceli şeyler dinleriz... Hikmet Feridun Belediye memurları riyaset tarafından tayin edilecek Vali ve belediye reisi Muhiddin bey, belediye devairine yaptığı tamim ile yeni bir emir vermiştir. Bu emire göre tayin ve tebdilleri sıhhiye vekâletine ait olan me-. murlardan başka bilumum bele- diye memurlarının tayinleri mua- melesi doğrudan doğruya belediye riyaseti tarafından yapılacaktır. Belediye rüesasından müteşek- kil olan memurin komisyonu ancak becayış, nakil, temyiziye, tekaüt, takdir, taltif ve riyasetten tevdi edilen muamelâtı neticelen- dirmek gibi işlerle meşgul ola- caktır. AKŞAM ABONE ücretleri > Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6GAYLIK 750 > 1450 > 3 AYLIK 400 » 800 » 1 AYLIK 150 » — “ya Abone ücretleri doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. doğrudan Zilhiççe 20 — Kasım:171 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 818 107 5/12 9,2 12 Va, 4,14 5,7 1212 151 19, —————— ——— Idarehane: Babıâli civarı “Acımusluk sokağı No. 13 . Ağzını açıp tuvalet masrâ& fını saymaya başladılar mı yer, gök tir tir titrerl...