13 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

13 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—— 2-—- VAKIT13 MAYIS 1932 Yunanistanda Meclis, matbuat hürriyetinin sulis'imal edildiği noktasından, bir kanun 'âyıhası kabul etti Atina, 12 ( Hususi mubabiri- mizden ) — Başvekil M., Veni- zelos, ad nazırı şıfatiyle, me- h'uğan meçlişine gâzetelerin mat- buat bürriyetini suüstimel ettik- leri noktasından bir kanun lâri- hası tevdi etmiştir. Kraliyet fırkası reisi M. Çak daris, bu lâyihanın şiddetle aley- binde bulunmuş ve kendi fırka- sına mensup meb'us'arla birlik- te, salondaw çıkıp gitmiştir. Başvekil M, Venizelos, irat et- tiği nulukta kanunu müdafaa ve matbuat hürriyeti esasatı aley- hinde bulunduğu hakkındaki it- bamları reddetmiştir. Neticede kanun Jâyihası meclisçe kabul edilmiştir. lardır. Kilise içerisine, Pariste Eliza sara- yında teşhir edilen M. Doumer'in ta- butunun timsali olan bir tabut konul. muşlu. : Tabutun etrafında, hükümetimiz, den alman müsaade Üzerine, Jimaaı- mızda bulunan Fransız donanaınsına mensup Le Ver gemisinden bir mans! ga Fransız bahriyelisi ve dört zabit bulunuyordu. Resmi Ünüformasını giymiş bulu. man Fransız sefiri Kont de Chambrün, siyahlar örtülü bir dua iskemlesinin önünde duruyordu. Ruhani ayini, Papalığın Istanbul mümessili Monsenyör Margoti yap. muş, müteakiben Peresi'nin dört $es ne yazdığı “Messe,, Koro tarafın- irg refakatinde texanni edilmiş. Paristeki cenaze merasimi Paris, 12 (A, A.) — M. Doumer'in! cenaze meraşimi büyük bir kalabalık! vzuriyle ira edilmiştir. Saat 7,30 da M. Lebrun'le M, Tardi- ye ve hükümet erkânı başlıca devlet-! *ükümdar ve prensleriyle mümes- *ri Elysee sarayına gelerek Madam wer'e taziyetlerini beyan elmiş- *. Bundan sonra alay teşekkül « wş ve önde bir çok çelenkleri hamil #balar olduğu hatde Notrdam'a te- verclih etmiştir, Mareşal Franchet Desperey, muhar- rirlerden Dorgeles ve mlüteveffanın şahsi dostları cenaze arabasının kor-! donlarını tutuyorlardı. | Cenaze arabasının arkasından gile! Pkünnt hamil bulunan araba geliyor Ye onları takiben şu zevat bulunuyor- du: Yeni Keisiciimhur M. Lebrun, Hel çika kralı Albert, İngiliz vellahi Prens de Galles, Htalga kralının ye İeni Dus d'Aoste, Yuyoslavya Falı Aleksandr temsil eden Prens Pay Annam imparatoru, Memuriyeti mu'ı-| susayla göndermiş feckelöde büyük! elçi safatiyle kendisini temsile Hin- denbtrg tare'indan memur edilmiş o- lan Almanya'nın Paris büyük elci, MW. Von Hocsch; #spanya'nın Paris| sefiri M. Madoriaga, Türkiye büyük! elçisi, Norveç, Romanya, Yügöslns! ga, Yunanistan ve Mesir elçileri, İs-| veç kralını ismsil eden kraliyet erkd- m harbiye reist jenerel Ckrenspard, Danimarka ve İzlanda kral krişti-! yan'ı temsil eden jeneral Cahaltens-| child, Çekoslovakya elçisi M. Ousky, Çin elçisi M. Yen, Felemenk kraliçesi. nin yaveri Vis Amiral Schorer, İngi- liz Başvekilinin oğlu. Alay, Shamps Elysees takip etmiş ve Rue de Rivoli'den geçmiştir. Halk, heyecanlı bir süküt içindey- di. Sant 9,30 da alay Notrdam'a vasıl olmuştur. Notre — Dame kilisesinde yapılan merasim saat 10,45 te bitmiştir. Kar- dinal Verdier'in okuduğu af duasın- dan sonra alay Notre — Dame kilise- sinden ayrılarak ayni sirayı muhafaza! etmek snretiyle çan sesleri arasında) Pantheon önüne gelmiştir. ! Saat Tl de cenaze arabası Pant.| heon önünde tabutun konması için ha- #ırlanan yere yakın bir yerde tevak- ku? etmiştir. Sant 11,35 te M. Tardiyö'nün nut- ku nihayet bulmuştur. o Bundan son- | umumi Dahili ve Harici M. Bruning Kabinesi aleyhindeki takrirler Relehstagda reddedildi Berlin, 12 (A.A) — M. Brü- ning, Reiçhstag'da hariçi siyase- te ait irat etmiş olduğu bir nu- tukta tahdidi teslihat konferan- İ sımn bazı neticeler elde etmiş olduğunu ve Almanyanın tahdidi | teslihat hakkındaki noktai na- zarının diğer memleketler tara- fından gitgide daha iyi bir su- rette anlaşılmakta bulunduğunu söylemiştir. M. Brüning, Amerikayla Fran- sada altının teraküm etmesiyle bu iki memleketin ticaret plâr- çolarının açığı atasında bir rabı- ta mevcut bulunduğu mütaleası- nı serdeylemiştir. Müteakiben Nasyonal - Sosya- listlerin siyasetini tetkik eden M. Eröning, bu siyaseti itidalle tenkit etmiş ve demiştir ki “Mif- rit milliyetperverlerin prozram- İsrimin bazı kısımları tahakkuk sahasına isal edilebilecek ma- biyettedir. Fakat müfrit milliyetperverler, Alman milletine vadetmiş oldu”k- ları ber şeyi yerine getirecekleri hayaline kapılmamalıdırlar.,, Kükümete itimat yapıldı Berlin, 12 ( A.A) — Reichs- tag meclisi hükümete ademi iti- mat beyanı hakkında verilen mahiyetteki” takpirleri 257 muhalif reye karşı 287 reyle reddetmişti eeelemmeyeesame sarsar veri erer ameemarammne ra asberi kıbalar muhârrir Ter cemiyetleri bir geçit resmi yapmış» Yardır, M Dowmer'in - ailesi efradının ve hükümet azasının dahil bulunduklari yeni bir alay teşekkül etmiş ve Vaw girard mezarlığına doğru ilerismiye başlamıştır. Cenaze burada saat 14 e doğru büylük bir sadelik içinde gömül. müştür. Bütün mağazalar ve resmi mücsse. seler kapalıdır. Bayraklar matem âlâmeti olmak üzere yarıya indirilmiştir. Londradeki ayin Londra, 12 (A, A.) — Kardinal Ro- urne saat 11,30 da Wesminster kilise. sinde M, Doumer'in istirahati ruhu i- çin bir ayin yapmıştır. Ayında Siya» set ve diplomasi âlemine mensup bir! çök zevat ve bilhasa kralın mümessil-, İerinin bulunduğu görülüyordu. İ Fransız ve İngiliz sefirleri de bu âyınde hazır bülunüyorlardı. Suikasiçinin söyledikleri Paris, 12 (A. A.) — İstiçvap edilen Gorgouloff, hayatımı, tahsilini ve harp i esnasındaki hizmetlerini anlatmıştır. Merkum, ihtilâl esnasında Labins- kaiaou'ye gelmiştir. Kendisi, evvelâ Bolşeviklere aleyhtar olan Kazak teş kilâtına İntisap etmiş ve müteakiben 1919 senesine kadar Kafkasyadaki He. yax orduda bulunmuştur, Bundan sonra Rostof'a dönmüş ve orada tıb tahsiline devam, müteakiben Minsk'e giderek Boris Savinkof'un Beyaz Ruslar teşkilâtına intisap et miştir. Gorgouleff, bizzat milli eğnhuri- yetçiler birliğini ihdas etmiştir. 1921 de Sovyet zabıtası tarafından aranılmakta ve takip edilmekte olan Gorgouloff, Polonyaya geçmiş ve bi- Mhare Prağ'a gitmiştir. Gorgouloff, 1921 ve 1931 seneleri araşmda Rusyaya gitmiş olduğunu in- kâr etmiştir. Merkum, yekdiğerini müteakip Hin- denburg'a Çek Reisicümhuru Maza- rik'e ve kendisinden mülükat talep edip te bir türlü muvafakat cevabi a- lamamış olduğu Sovyetlerin Paris se- firine karsı suikastta bulunmayı dü- şünmüş olduğunu beyan etmiştir, Merkum, 1925 senesindenberi doğ- muş olduğu memleketle her türlü alâ- kasını kesmiş olduğunu beyan etmiş- tir. eclisinin dünkü ıçtimaında TÜse tarahı 1 tuci sayfamızda! Reis Nizamnameyi okuyarak, ni J zamnamenin tatbiki hakkımda söyle - nen sözler için kürsüye gelmiye lüzum olmadığı cevabını vermiştir. (Netice - de dahili nizamname maddesinin hlik - münü tavzih İçin mesele teşkilâtı e - sasiye encümenine verilmiştir. Müteakiben Evkaf umum müdür - Yöğü 1932 geçilmiştir. Söz alan Sırrı Bey (İzmit): — Bütçenin müzakeresi teşkilâtı e- sasiyeye muhaliftir. Rüştü Bey (Kayseri) — Muvafık- tar. Müzakeresi lâzımdır. Sırrı Bey devamla: Türkiye lâyik hükümettir. (Bu gibi şeylerle alâ - kası yoktur. o Memleketi teşkil eden ânasıra karşı vaziyelimiz müsavidir. Diğer ânasırın nasıl teşkilât hususi - yeleri varsa, müslümanlarda yap - smlar. Refik Şevket Bey (Manisa): — Evkaf teşkilâtı iiyihası elin gelmedi. Şimdiki kanundaki isti - lâhlardan kimse anlamıyor. Kanu - nun kabulünü teklif ederim, dedi. Bunun üzerine Evkaf umum müdürü Rüştü Bey, Evkaf idaresinin yeni teş- kilâtına alt kanun lâyihasının henüz meclise gelmemiş o bulunmasının bu i mevzuun ehemiyeti dolayisiyle uzun | tetkiklere aruz kalmış bulunan mez kür lâyihanın meclise tevdiinin bir gün meselesini teşkil eylediğiai söyle. miştir. Evkaf umum müdürü, Bulgaris - tandan iade olunan tarihi evrak ara - sındaki vakfiyelere dair kendisine bir| malümat ve müracaat vuku bulmadı ğını, yalnız Ayasofyanın mahzen © -| larak kullanılan bazı mahallerinde - ki evrak meyanında bulunan vakfi - yelerin tefrik edilmekte olduğunu ve müzeye verilebileceğini ilâve etmiş - tir. Bu izahattan sonra maddlerin mü- zakeres'ne' geçilmiş ve mezkür İdare yin 1992 “niali 'Senesi masârifi İçin) 2,574,696 Vira tahsisat verilmesi kabul olunmuştur. o Varldatı iki milyon 567 bin 500 lira olarak tahmin olunmuş tur, Rafet Bey (Bursa) sın teklifi üze- rine de, dokuzuncu madde olarak Ef. kafça satılan arsa taksitlerinin on se neye iblâğı kabul edilmiştir. Lozan konferansı Londra, 12 (A A) — Londra- ya bu gün gelen baberlerden anlaşıldığına Amerika göre Hükümeti Lozan kanferansında | bir müşahit bulundurmak sure- tiyle kend temsil ettirmek hususunda şimdiye kadar biç bir arzu göstermemiştir Bundan dolayı Lozan konferan- sı için Amerika hükümetine da- vetname gönderilmemiştir. Görünüşe nazaren Amerikanın Lozan konferansında temsil e- dilmesi bu konferansta tamirat borçları işi hariç olmak üzere müzakere edilecek meselelerin mahiyetine bğalı bulçamaktadır. Japonya ile Romanya Bükreş 12, (A.A) — Japonya ile Romanya arasında pek ya- kında bir ticaret itilafnames ak- tedileci söylenmektedir. Bu mu- kavelename mucibince Roman ya bir takım kereste ve tuz mabreçleri elde edecek, Ja- ponya Romanyaya bir takım mahsulât ve bilhassa pirinç gön- derecektir. ingilterede Banknotlar Londra, 12 (A. A) — Hazine nezareti, o İngiltere (bankasına 30 bazirana kadar tedavi me- vkiinde 275 milyon Sterling kıymetinde . banknot o bulundur- mak için mezuniyet verilmesi olacağın bildirmektedir. bütçesinin müzakeresine| 'Takas komisyonunun teşkilâtı hak- kındaki kanun Jâyihasmın müzakere- si esnasında da münakaşalar olmuş- tur. Bu münasebetle söz alan Sırrı Bey (İzmit), kontenjan aleyhiade bu- Tunarak memleket ihtikârm tesiri al- tında kıvranıyor, Ihtikâr vardır. Delâllle söz söylemek mikmktndür. Bu kanun kabul edilirse, ihtikir de- vam edecektir. Ben tatbikını kabil görmiyorum , İktisat vekili, bütçe eneümeninde takas muamelâtında her türlü müra- habecilerden kurtulmanın müşkül ve imkânsızlığı neticesine varıldığını söy- lemişti. o Bunun için endişeye düşü- yorum. Diyerek, kanunun aleyhinde bulundu. Refik Şevket Hey (Manisa): — Kanundan aldığım ilhama bi- naen hususi müesseselerin alacakları- na karsı inkasa* mecburi tutulması doğru değildir... Aleyhimdeyim. Son- ra umuru ticariyeden bihaber zatlar- dan müteşekkil komisyonun teşkilinde! tehlike vardır. Vekil Beyden rlen ederim, bize iza- hat versinler, çok ihtiyaermız vardır. İbrahim Bey (İsparta) nm lâyıha- nın müzakeresinin hir hafta sonraya taliki hakkındaki teklifi okunarak ka- bul edildi. Lise ve orta mekteplere, almacak leyli ve meccani talebe hakkındaki ka- nüna atideki maddelerin ilâvesi kabul olunmuştur: Madde 1 — 22 temmuz 981 tarihli bütçe kanunun neşrliaden evvel or. ta mektep ve İiselerin ilk mektep sınıflarma kabul edilmiş leyli, mecen- ni talebeden sınıf imtihanlarını mu vaffakiyetle verenlerden (yetim veya fakir olanları 8 haziran 1926 tarih ve 915 numaralı kanım ahkâmına tâbi ol- raaksızın orta mekteplerde ve liseler- de meteanen leyli olarak tehsillerine Bu gibi Teyli, meccan! talebeden o- lup ta salifüzzikir bütçe kanunundan sonra leyli, meecaniliklerine nihayet verilmiş olan talebe de bu hükümden istifade ederler. | Askerlik bedeli aakdisinin 250 Vira ! olarak tesbitine dair kanun kabul e- öilmiştir. Meclis cumartesi günü toplanacak- 'tir. Avusturyada parla- mentonun feshine karar verildi Viyana, 12 (A.A) — Milli mec- lis kanuwu esasi encümeni, par- lâmentonun feshine karar ver- miştir. Ispanyada Bir müsademe Valadolid, 12 (A.A) — Ka- talonya teşkilâtı esasiye kanunu aleyhinde yapılan bir nümayiş esnasında abaliyle bücum kıta” atı arasında bir müsademe ol- muş, kıtaat efradı ateş açarak pümayişçilerden birini öldürmüş ikisini de öğır surette yarala- mıştır, Banun” üzerine bu kıta atla sivil muhafızlar arasında bir münazaa başgöslermiş ve nihayet mezkür kıtaat geri çe- kilmiye mecbur olmuştur. Çinde vaziyet Nankin, 12 (A.A) — Japon- yanın kıtaatını Şanghaydan geri çekmiye karar vermiş olması umumi bir nuniyetle karşı- lanmıştır, Fakat, Shanhaikuan » Mançuri hududun - daki vazı- yet endişe bahşolmaktadır. Japon askeri memurlarının bu mıntakadaki hattı hareketlerinin I pek ziyade lahrikcuyane olduğu Çin mahafilinde beyan edilmek- tedir. Coang Sue Liang Japanların Chanhaikuanu işgal etmek'için vukubulacak ber türlü teşeb- büslerine kuvvetle mümanaal et- mex için hazırlanmaktadır. Mühim bir kaz? Üst tarafı 1 inci sayfamızda ini hastaneye kaldırılmışlardır. Şoför ve Konsolos hafif yal m. Vaymınr, 13 ÇA A.) — Memaleliin © Paşanın vaziyetinde tebeddül yoktur. Hasta, heniz kendinine gelmemişti amafih doktorlar müşarünileyhten ümitlerini kesmemişlerdir. Meşhur “Pe Zaverruh Berlinden buraya geimiştir- Isttin Sami Paşayla birlikte yarnlana Geheral Kansolasan zevcesi bu sab pede vefat etmiştir. Berlin, 12 (A. A.) — Relsietimlsir yal Hiadenbarg ve Başvekil Brünine berini alır almaz Kemalettin Seoi derhal tessiür telgrafları göndermişliirii” Sıhhi vazıyeti şayan memnuniyettir ve Antara, 12 (A.A) — Haridişe kâletine gelen malümata göre Berlin g firimiz Kemalettin Sami Paşanın ay sıhhiyesi çok İyileşmiş ve tehlike tamamen mündeli olmuştur. Paşa, dine gelmiş ve yanında bulunan zev görüşmüştür. Müşsrünileşhin ahvali * hiyesinde husule gelen bu şayan ef nunlyer tebeddül Ankara mehatilinde Bi yük memnuniyetle karşılanmıştır. Relsicümhur o Hazretlerini" sür telgrafları A 2 (AA) — Aldığımız İhmata göre Berlin sefirimiz Ke Sami Paşmın geçirdiği enilessit kess dolayı Relsieğmhur Hazrederi telgii beyanı teessür etmiş ve ahvali sihhi baktımda malâmat istemiştir. Vasıf Bey Roma sefiri oluyo! Ankara, 12 (Vakıt) — Mot kova sefirimiz Hüseyin Ragf Bey verinde kalacaktır. Rom# da Vasıf Bey İzmir tayin edil cektir. Tasarrut teklifi! | Cevevre, 12 (A.A) — Natii İ gazetesinin verdiği bir habef İ göre İngiliz Hariciye nezarti i Cemiyeti o akvam meclisine ” İ Mayısta yaptığı. bir. ..tekli! adi | Cemiyeti “#kvam, o beyn mesai bürosu ve La Heye let divanı memurlarının aza! ması, maaşların indirilmesi gayet sıkı bir kontrol te maksadiyle bu üç mü ait masraflar hakkında : dikktli tahkikat yapılması l0# munu ileri sürmüştür. Alber Tomas Dün gömüldü Champigng, 12 (A.A) — nevre beynelmilel mesai müdürü M. Albert Taomasn # aşının mevzu bulunduğu Com” ne dairesinde, müteveffamn ei ziyelleri ve yaptığı işler hakki” da bir çok batipler tarafınd” nutuklar irat olunmuştur. Nutuklardan sonra, tabüt 4 çeklerle süslenmiş olan cep arabasına götürülmüştür. çe lerle dolu 3 araba cenaze pi basını takip etmiştir. Alay, teveffanın doğduğu evin önü bir dakika tevakkuf vi Alay, saat 17 de yere İberit mış alelâde bir taştan olan Tbomas ailesi kal di vasıl olmuştur. Tabutun üzerine Cenevre nelmilel mesai bürosu babil den bir kürek toprak : Merasim hitam bulmuştu”. —— aaa Sovyet misafirleri” dün gittiler , Başvekil İsmet Paşa Be leriyle heyetimizi Rusyada” ii tiren Gruzia vapuru dün Üzeri şehrimizden Rusya reket. etmiştir. mibmandarlığını yapan ” eyi misafirler de Gruziayla dönmüşlerdir. P #