17 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

17 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4— VAKTI 17 MAYIS 1932—— Şehir Meclisi Dağıldı | Balkan Yeni bütçeyle yapılması kabul edilen mühim işler Plân, Harita, Abide, Hastane, Mezarlık, Su, Asansör, Düdük! İstanbul ömumi melisi dün bi- | rinci reis vekili Sadettin Ferit Beyin riyasetinde üç celsede 80” bah saat on buçuktan akşam sekize kadar süren bir içtima aktederek bu devre mesaisini bitirmiştir. Dünkü celsede baz | encümenlerden gelen mazbala- larla Belediye adi bütçesi , Be- | lediye ve vilâyetin fevkalâde bütçesi, Darülâceze, Karaağaç müesseseleri, konservatuvar ve | şehir tiyatrosunun mülbak büt- çeleri müzakere edilmiş, karara bağlanmıştır. Şehir ve memleket sanayiine yardım maksadıyla bazı eşya için evvelce kabul edilen oktruva muafiyetlerinden bir kısmını bu müesseseler oldukça terakki et- miş ve himayeden kısmen müs- tağni bir hale gelmiş oldukları için kaldırılmıştır. Bu suretle Belediyeye senede elli bin lira- lık varidat temin edilmiştir. Bu miktar bu müesseselere Daimi Encümence tevzi edilecektir. Haliç şirketinin mali vaziyeti- nin götülüğü yüzünden belediye- ye veremediği 28,000 lira nisbe- tindeki hissenin alınmasının iki sene müddetle tecili Muhittin beyin verdiği izahattan sonra o havalide münakalenin durmaması maksadiyle kabul edilmiştir. Bülçe ne kadar? Dün bir hayli müzakere, mü- nakaşa ve tadiller neticesinde kabul edilen bütçelerin aldıkları “son .yekünlar şunlardır: Vilâyet bütçesi, üç milyon dö- kuz yüz elli sekiz bin beş yüz | altmış yedi lira. Belediye bütçesi altı milyon beş yüz otuz sekiz bin sekiz yüz doksan bir lira, Umumi yekün on milyon dört doksan i bin dört 2 sekiz po 8 Bütçelerin ayrı ayrı müzakere- leri ve kabulleri bittikten sonra heyeti umumiyesi isimlerin tayini suretiyle de reye konulmuş ve yalnız Ismail Sıtkı bey tarafın- dan ret reyi verilmiştir. Yeni mektep binaları Bütçe müzakeresi esnasında geçen dikkate şayan noktalar ara- sında şunlar vardır; İlk mektep binalarının inşası kısmında dok- tor Hikmet bey yaptırılan mek- teplerin pek çoklarının çürük çıktığını, bunların yüz binlerce lira inşa masrafından başka bi- lâhare temellerinin sağlamlaş- tarılması için 341,009 Sira sarf olunduğunu acıklı bir lisanla söy- lemiş, daimi encümen azasından Nakiye hanım bunların hepsinin evvelce alınmış toprağı çürük arsa- lar üstüne yapılan binalar oldu- ğu, konulan yeni usullerle ar- tık böyle bir halin vukuna mey- dan verilmiyeceği cevabını ver- Istanbulun plânı Bütcede (o Istanbul © plânının yapılmasına muktazi hazırlık ma- lümatını (o topliyacak (O büronun teşkili için 50000 lira kabul edil- miştir. Bu sene bu malümat hazırla nacak, gelecek sene bütcesindede icabederse planın yaptırlması için mütehassısa verilecek par kunu- lacaktır. Bu madde konuşulurken Latife Bekir hanım, vaktile ope- ratör Emin bey zamanında yap- tarılmış olan plan varken niçin başka plan yaptırılmasına kal- kışıldığını sormuş, fen işleri müdürü Ziya bey o zaman küçük bir masrafla yaptırılmış olan plâ- nın ihtiyaca cevap verecek ma- hiyette olmadığını söylemiştir. Şehrin haritası Birkaç senedenberi bir Alman gurubuna yaptırılmakta olan İs- lanbul şehri haritasının İstanbul Beyoğlu, Üsküdar kısımları bit- miştir. Boğaziçi kısmı bitmek üzeredir, Geri kalan kısımları da birkaç senede bitecektir. Bu iş için bu senede bütçeye 40,000 lira konulmuştur, gelecek seneler gene icap eden tahsisat verile- cektir. Abide, mezarlık, Taşdelön Muhittin Beyin Ankarada ya- pılacak zabıta abidesine iştirak hissesi olarak bütçeye konulma- sını teklif etliği 20,000 lira ka- bul edilmemiştir. Buna muka- bil 16 mart şebitleri için İstan- bulda bir abide yapılmak üzere 10,000 lira kabul edilmiştir. Bütçeye, Istanbul kabristanla- rının imarı için de 15,000 lira- hık tahsisat konulmuştur. Taşdelen suyunun Üsküdara getirilmesi için 200,000 lira ka- bul olunmuştur. Galata kulesi- ne asansör konulması için 10 bin lira, öğle vaktını göstermek üzere Galata kulesinde yapıla- cak fenni tesisat ve düdük için 5,500 lira, şehre beynelmi- lel seyrüsefer işaretlerinin ko- nulması maksadıyla bin lira, Be- lediye memurini için bir lokanta açılmek üzere 2,500 lira kabul edilmiştir. Muhtelif kararlar Mezbahadaki (meclisi idare Tütün konferansı işine devam ediyor Balkan tütün konferansı dün ikinci toplanmasını Nomlizade Mitat beyin riyasetinde saat 14,30 da yapmış ve toplantı fa- sılasız saat 7ye kadar devam etmiştir. Bu müzakere esnasında tütün inbisarindan Nazmi ve Ne- sip beylerinde diğer celselere müşahit sıfatıyla iştirak etmeleri kararlaştırılmıştır. Dünkü konferansa tütün inhi- sarı umumi müdür vekili Hüsnü B. de iştirak etmiştir. Müzakerat evvelki gün çizilen ruzname dahilinde cereyan etmiş, üç memleket tütününün satış buhranı hakkındaki sebepler, umumi surette tesbit ve bunlar üzerinde daha esaslı tablillere girişilmiştir. Müzakeratın daha dört beş gün devam edeceği tahmin edilmektedir. Dün içtimadan sonra kendi- siyle görüşen bir muharririmize Mitat B. şunları söylemiştir: — Konfermsin müzakere müsait bir snfhada cereyan etmektedir. Konfe- tansın ofaldeli meticeler (o vercceğiuder ümitvariz. Könletansın daba dört beş gün devam edeceğini zannediyorum. Bulgâr baş murahhası ne diyor; Dün bir refikimiz Bulgar mu- rahhaslarından Nikolof'a atfen bir beyanat neşretmiştir. Kendi- siyle görüştüğümüz Bulgar baş murahhası Sakarof bu hususta demiştir kiz — Konferansta imevrmu bahsedilecek meseleler hakkında murahhasların gize tecilere sureti katiyede söz söylememele- rini ilk içlimada teklif eden ben oldum. Diğer murahhas arkadaşlarım de benim bu teklifimi xpuvafık,, buldular. Bu » suretle murabbasların yeşile; teras, etme- meleri esas iğbariyle kabul edilmişti. Binsenaleya arkadaşım Nikoldfun beya» natta bulunduğunu zannetmiyorum. Istanbul, 16 (A. A.) — Balkan tü - tün Konferansı reisliğinden tehliğ o - Junmuştur: Balkan tütün komisyonu bügün i- lâğvedilmiş, Muhittin beyin bu- | kinci içtimamı Nemlizade Mitat Be - raya hiç olmazsa bir mürakip | yefendinin riyaseti altında saat 2 bu - tayin edilmesi talebide kabul | çukta İstanbul Ticaret odasında ak - edilmemiştir. Konservatuvar için Avrupadan mütahassıs getirilmesi mnksadiy- tetmiştir. Tesbit edilen -ruznamenin birinci maddesini teşkil eden — Sarı tütnle - le 3000 lira tahsisat konulmuş” | rin üç memleket tütünlerine olan re - tur. Musiki o mütetebbilerinden ! kabeti — mevzuu üzerinde müzakere - doktor Suphi beyin vücuda ge | ler cereyan eylemiş ve memleket me - tirdiği Türk musikisi isimli ese- | nafiini gözeten bazı tedabir hususun - rin konservatuvarca bastırılması kararlaştırılmış ve bunun için bu İ sene bütçesine 500 lira konul | muştur. Beyoğlu hastanesinde ameli- yathane yapılması için 15000 li- ra kabul edilmiştir. Vilâyet ve belediyenin muhte- Nif şubelerinin masrafları da ayrı ayn tesbit olunmuştur. Seremoni İçtima sonunda bütçe encümeni reisi Hamdi bey, bütçenin tan- zimi sırcsında masraf müdürü Arif ve arkadaşı Kâzım beylerin cuma günleri bile gelerek pek dolgun bir mesai sarfettiklerini söylemiş, takdir edilmelerini ve keyfiyetin sicillerine geçirilmele- rini istemiştir. Bir çok imzayla verilen bir takrirde de meclis zabıt ve müamelât şubesi mü- dürü Zühtü beyle arkadaşlarının ve matbaa heyetinin mesaisi tak- dirle yadedilmekte ve bunlara mukabil münasip ikramiye veril mesi istenilmekteydi, İkramiye masraf müdüriyle arkadaşına da teşmil edilerek kabul olunmuştur. Bütçe ercümeni reisi Hamdi bey, bütçenin tanzimi hususun- da mazbata muharri Aptülkadir da mutakabat hasıl olunmuştur, Her üç heyeti murahhasanm gös - termekte olduğu hüsnü niyet hase - biyle müzakerat müsalt bir safha da - hilinde inkişaf etmektedir. Yarınki içtima saat üçte Ticaret o - dasında vuku bulacaktır. beyin azami mesaisi geçtiğini, yüz kırk küsur kilo ağırlığında olan bu sevimli arkadaşın kilo- sundan değilse bile maddi işle- rinden pek çok kaybettiğini ve bu cibetin telâfisi hususunda ri- yasetçe nazarı dikkata alınma sını söylemiş, bu temennide muvafık görülmüştür. Üsküdar azası Aptülkadir Bey bu devrenin Usküdar hastaha- nesinin tesisi gibi pek hayırlı bir kararın tecellisine mastar oldu- ğunu bilhassa kaydetmiş, bun- da dolayı arkadaşlarıma teşek- kür etmiştir. En son Vali Mu. biddin Bey kısa bir nutuk irat ederek devrenin hitamı dolayı- sıyle meclis azasına mesailerin- den dolayı teşekkür etmiştir. Devam etmekte olan içtima bir taraftan tanzim edilen zap- tida oknup tastik edildikten sonra içtimaa nihayet verilmiştir. Garbi Trakyada Dağıtı lacak Çekler Hazırland Bazı köylülerin eski yerlerine yerleşti meleri işine de başlanıyor Garbi Trakyadaki mübadele meselesi (ohakkında komisyon merkezine izahat vermek üzere bir müddet evvel şehrimize ge- len OGömülcüne tali mübadele komisyonu Türk murahhası Fuat Bey bugün Gömülcüneye döne- cektir, Garbi Trakyadaki Etabli müs- lümanlara verilecek 150 bin sterlin tazminatını dağıtılmasına müteallik bütün işler bitirilmiş, çekler hazırlanmıştır. Fuat Bey Gömülcüneye döndükten sonra bu çekler sahiplerine verilecek ve tazminat işi tamamiyle bitmiş olacaktır. Garbi Trakyada, evvelce köy- lerinden uzaklaştırılmış olan bazı müslüman köylülerin eski yerle- M. Dumeri öldüren (Üst tarafı 1 inci sayfamızda| Mukabil cepheyi tutan matbüat isel katili, komünistlerin bir aleti olarak göstermek istiyorlar. Bir kısım gazeteler de, Gorgulof ne Beyaz, ne de Kızıl Rus olarak gös - teriyorlar. Onlara nazaran, katil “Yeşil, dir, faşisttir, M. Dode büyük tesir uyandıran makalesinde Fransa emniyeti umumi - ye müdürlüğünü M. Dumer'in katlile ittiham etmekte ve bu iddiasını tev - #ik için de M, Dumer, Reisicümhur in -/ tihap edildiği zaman yazdığı bir ma - kalesini tekrar etmektedir, Çekoslovakyaya giden muha- bir ne anlatıyor ? Muharrir o zaman aynen şunları yaşmıştız “Reisi cümhur Dumer'e gelince; yarın değil, hemen şimdiden şahsınn ve yerk aile mensuplarına dikkat et - mesi lâzımdır. Çünkü ti uyar - miye şebekesi M, Dumer'in ne “sabık Reisiğümhür” Mr, Filiks För, nede M. Mibron âyarındadır. O, ne bir ka - dın, ne'de korkuyla elde edilebilir bir! adamdır.., 16 Jurnal gazetesiyse, hususi mu - habiri “Geo London,, u Çekovlorak - ya'ya göndermiştir. Geo Tondon katilin Kızıl olduğu 1 nü isbat şu suretle çalışıyor: Prağ — Buraya geleli üç gön olu « yor. Prağ polisi Gorgulef hakkında malümat toplamak (üzere büyük bir güyret sarfediyor. Polis müdürü doktor Doleç bizzat bu işle meşgul ol - maktadır, Şimdiye kadar beş yüz kişiden faz - Ta, bizzat veya mektupla müracant e - derek (o Gorgulof hakkımda malümat vermişlerdir. . Bunların arasından, Mösyö Bruşoit'in şu sözleri kayda de - deri — Gorgulof'un Prağ'dayken temas- ta bulunduğu kimselerin hepsi ya süp- heli kimselerdi, yahut ta artık bugün, maskeleri indirilmiş olan Sovyetlerin adamlarıydı. Mösyö Bruşoit Cemiyeti Akvama merbut olan tahkikat komisyonu aza - sından ve Rus belediyeleri ittihadı re » isidir, şayanı itimat Lir zattır. Gorgulof, dostları meyanında Ber - linde oturan o fakat Pariste ticaretle meşgul gibi görünen Yakolef ismin - de birisi vardır. Yakolef, “Yeşil hareket, denilen harekette Gorgulof'un muaviniydi. Bu münasebetle şunu da hatrlatalım ki, bu “Yeşil harekt,, in Bolşevik aleyh - tarı olan asıl Yeşil hareketle hiç nlâ - kası yoktur. Esasen bu sonuncu “Hareket,, in reisi olan miralay Vo - roloviç şu sözleri söylüyor: — Gorgulof tarafından meydana çıkarılan mâhut “Hareket, bize daime şüpheli görünmüştü. Kendisiyle hiç bir zaman münasebete girişmek iste - medik, Gorgulof Prağ'dayken daima bir sürü fırkalar teşkil edip harekete geç - mek veya mevcut harektlere iltihak etmek istemişti. o Meseli Rus çiftçi partisine girmek istemiş, fakat reis Etiyen Maslop tarafından reddedi - lince onu tehdit bile etmişti. Yakodof'tan başka, Gorgulof'un rine yerleştirilmesi işine yaf başlanacaktır. Bu suretle © meleye tâbi olanlar takriben“ ailedir, Bu köylüler eski rine iade edilecek ve kendile erazi verilecektir. 400 aile. ikiyüzü Funducak köyü bi dendir. Bu köyde iskân W başlanmıştır. 7 diğer köylülerin de : bıraktıkları mal ve arazi h edilmektedir. Bunlara, haki aynen verilmediği takdirde “ minat verilecektir. Garbi Trakyada etabli te tamamlanmıştır. Son zamanlâi şimdiye kadar vesika alam bir kaç kişi komisyona müra€ etmiştir. Bunlara da vesi verilecektir. arkadaşları arasında Popop ve 6 viç isimli iki de propağandacı Bunların Bolşevik olduğu anlaşı” tı. Ve kaçmışlardır. Bir üçüncü larak ta Onşokof isimli gene Bo propanğandacısı, biri de onun daşları arasındaydı. Gorgulof 1927 senesinde Rusj”j da seyaht yapmıştır. Polis müd Gorgulof'un şuurlu veya şuursu? rak Sovyetlerin âmüline hizmet bir adam olduğuna ve mexalomanifi! zünden şunun veya bunun elinde olabilecek bir tahiatte (o bülundus”! dair bir çok kimselerin ifadesini F detmiştir, Burada Gorgulof'un ilk karısın bulmıya muvaffak oldum. Emili Nahisil isminde bir Çek vak olan bu akdın, berber olan b nm yanındadır... Bana, evliyken © tiklerini anlattı, — Kocası, kendiğ yaptığı işlere ait hile bir şey söy! İ müs, on se evli kalmışlar. Ayrıl##j rına sebep, kocasının kabalığında ka, Emili'nin, onun bir de metresi lunduğunu keşfedişi olmuştur. Gorgulof'un metresi, kendisine hükümetinin talebelere verdiği e” ten başka bol bol para da verim Gorgulof, ilk defa olarak Emil! evlenmiş değildi. o Daha evvel, #oya'da Mari isminde bir kadınla lenmişli, O Bv Kadın, haber ali göre, Bratislova'da bul Şunuda ilâve edelim ki, Gorgnl doğduğu köyden iki Rus. onu, küğ Tüğündenberi Gorgu'os .la ak “| dıklarmı söylemektedi:... i Fransız polisinin © wİ “Humamte,, gazetesi, Gorgü' Fransız polisinin adamı olduğunü / pat etmek istiyor. Bu gazeteye #”| ran, Fransiz emniyeti umumiyesi Xi sieümhuru, Kızıl Ruslar yl Fransayı harekete icbar için 1914” Avusturya Arşidokasınm ölümü bir hadise ihdasiyle ittiham sunları söylüyor: y 1 — Gorgulof Fransız polisiyit olmazsa iki vasıtayla temastaydi risi kararı, Tocsin gazelesi sahibi *4 koolot, birisi de Renolt ota fabrikasında çalışan muhbir vasıtalariyle. a 2 — Sulkasttan bir gec evel, gulof, polis muhabirlerinden zef'in civarında bir otelde kalım, 3 — Gorgulol'un Beyaz Rus lan Yakovlet Nisan ayında, 6 Fransız sefiri Transua Ponse fından kabul edilmişti. 4 — Görgulef, Fransa'nın rinden olan Çekoslovakya hi” tarafından gayet iyi ve hususi ameleye tabi tutuluyordu. lik bile bağlanmıştı. ali $ — Edebiyatla çok meşgul “5 ğunu söylüyen * polis müdürü sulkasi olduğu zaman ortada yol | 6 — Madam Vlot Farrer'in şi dam şüpheli bir kimseye “ mesine rağmen, emniyeti müdürü onu tevkif ettirmemiştir. 7 — Sulkast günü hiç bir M za tedbiri alınmamıştı. 8 — Polis müdürü tir (Emniyeti umumiye ve rünün mes'uliyetlerinin tetkik ceğini) bildirmektedir. ©“