21 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

21 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 —VAKTI 21 MAYIS 1932 » Vapurcular bir istida verdiler tebarüz ettirdikleri iddia ve mü- talealar şunlardır: 1 — Mil suslarımızdan ecnebi kapotajm kaltırdmasından sonra denir ticarelimizde feyyaz bir mevendiyet o Delirmiştir. ve milli yapurcular, kanuni bimaye ve munve - net gören diğer yübe ve mesleklerin vasi oi - dukları terakki mertebesine, sırf kendi pay * tetleriyle ve hiç bir yerden yardım görmeden yetişmişlerdir. 2 — Ötedenberi o Seyrisafnin idaresinin ldaresirlik yütünden pek tabil olarak devam #deçelen hazine telâfi için Iktisat ve- kiletinin vaparcnları toplıyarak şirket kur - mıya sevketmesi etrafında bir çok mürü - kereler yapılmişken, bu fikrin gerek fili ve - Purculuğa, gerek memleketin iletinadi ma - #natlerine tamamen mâküs bir Şekil aldığı duyulmuştur. 3 — Bu Miyıhaya göre, kürulsenk İzllaar girlendi büyük bir ekseriyetle barine turu - #mdan vücuda getirilmekte ve esilli vapur cularla ba şirketin mukadderstı sermaye ve kâr ve zararla alâkadar olmıyan massüp bir) Telsle, yarımı mensup bir İdare meclisinin mesuliyetine tevdi edilmektedir. İ 4 — Gerek iktisat, ilmi, gerek tecrübe,| iktisadi hayatta maaşlı, Ücreti, hakkı hu —| suru teşkilâiin idare olunan bir miessesenin hiç bir vakit, kâr ve zârarin oslâkndear ve aagari basiretsizliği kendi iflâs tehlikesini ihtaç edebilecek sermayedar gösterliği mu- vatfakiyeti, basireti ve hassasiyeti gis - termediğini gösteriyor, Sesrisefain idars - siyle, o liman şirketlerinin hall buna misal - dir. İstidada bundan sonra kendiliğinden ye - tişen vapurculuğun, muvaffakiyetsizliği tee - rübe edilmiş bir şekilde tesis edilmesinde 4 - sabet olamıyacağı, (bü şeklin bir milesse - senin gösterdiği o idaresizlik yüzünden vokn balan israf ve tararını vesile ittihar ederek kendi sa'ylerile yetişmiş Türk vapurcularının ortadan kalkmasını istilzam edeceği, eks. riyeti milli vapurlarda. olmıysenk, bir ir - kete iştirâk te bihakkın makbul olacak ma - eretlerin — ersedildiği | bildirilmekir, bu yekilden vaxgeçiliree Türk O vapureularınn devlet filosuna ihtiyaç göstermeden merın - Beketin kâpotaj ihtiyacımı müstakilien ve Arzu olunan kemal derecesinda yapmak üzere wondâl ve manevi teabkiütleri Ifa ve mlüzakr -| yeye Amade olikıkları biklirilerek senelerden - beri bu meslekte yetişmiş olanlar, binlerce sille geçindirenlerin işsiz. kalmasını intaç ede - cek yeni şeklin vösdn O getirilmesinden! hasıl olacak virdani masuliyete dn İşaret © - Ailerek himaye olmenaları rlen edilmektedir. Nekadar vâpurumuz var? Dün diğer taraftan böyle bir şirket kurulduğu takdirde bu şirkete (o devredilebilecek Türk vapurlarının ne kadar olabilece- ceğini anlamak üzere tetkikat yaptık. Elde ettiğimiz neticeye göre Türk deniz ticareti filosu muhtelif büyüklükte 141 parça gemiden mürekkeptir. Bu filonun gayrı safi tonajı yekünu 163.79), safi tonajı mecmuu 94408 dir. Gayrı safi tonajı 1000 ne baliğ Törk vapurları 60 dır. Seyrisefain idaresinin, römorkör er ve küçük vapurlar dahil edilme» | diği halde, tonajları mecmuu garısafi 46.665, safi 36.338 zi bulan 45 gemisi vardır Kalkavan zade ve ortakları kumpanyasına ait adedi 8 dir. £ Mecmu tonaj- ları gayn safi 13.594, safi 8044 tür. Sadık zadeler kum- panyasının O tonajları (O yekünu gayrı safi 12.658, safi 8145 olan 7, Kocaeli Nakliyat şirketinin gayrı safi SIZ,safi 239 mecmu tonajında 5, Hamdi Bey ve ortaklarının gayrı safi 1556, safi 590 tonluk 4, Mustafa Cemal Beyin gayr safi 2766, safi 1494 tonluk 3 gemileri vardır. Mabmut Lutfi Beyin mecmu tonajı gayrı safi 307) olan 3, madenci Arif Beyin mecmu gayrı safi tonajı 1414 olan 3, Nikola in gayn safi tonajları yekünu 585şi bulan 2, Hantalzade asınn gayrı safi tonaj- ları yekünu 1206 olan 2, Barzi- lây ve ortaklarının tonojları ye- künu gayrı safi 11.211, safi 6789 İ olan 5, Kırzade Şevki Beyin mecmu gayrı safi tonajı 3861 alan 2 gemileri vardır. Bunlardan başka Yelkenciza- deler kumpanyasına ait gayrısa- fi tonajları vekünu 10,482 olan 6, Tavilzadelere ait 1079 gayrı vapurların | Paris, 20 (A.A) — Nazırlar meclisi, Fransa'da bu'unan ec- nebilerin teftiş ve mürakabesini daha ziyade kuvvetlendirmek için “İ ahnan tedbirleri kabul etmiştir. Emniyeti umumiye müfettişleri tarmvaylara binecekler, hudut- lardaki istasyonlarda ve haraket halinde bulunan şimendiferlerde ecnebilerin hüviyet varakalarını muayene edecekler ve nizamen hamil bulunmaları lâzım gelen dut baricine çıkarılmaları için derhal malümat vereceklerdir. “Napsen,, ismi verilen pasa. portların Valiler tarafından tan- zimi veya Ko»soloslar tarafın- dan vizesi, ancak dahiliye ve hariciye nazırlarının verecekleri karardan sorira mümkün olacak- tır. Ev veya otel sahibi ber han- gi bir kimse ber bangi bir se- bep ve suretle mezdine aldığı ve geceyi nezdinde veya otelin- de geçirmesine muvafakat etti- Dordüncü vekili Mustafa Şeref beyle görüş- tüm. Şunları söyledi: — Dördüncü kontenjan listesi çıkmıştır. Kararnamesinde kayde şayan bir cihet yoktur. Memle- ketin ihtiyacı nazarı dikkate alı- narak listeye ona göre miktar ye ait 1086 gayrısafi ton hac- minde 2, Velizade Mustafa Beye ait 1754 gayrısafi tonluk 2, Mu- harrem Beye ait 278 tonluk 2, Alemdarzadelere ait 1656 ton- luk, 2, Ahmet Naim Beye ait 2545 tonluk 2 vapur vardır. Yazdıklarımızdan başka Apti Vehbi Beyin 712, Avram Isak EF. nin 2189, Cerrah zade Hacı ! Eşref Beyin 76, Dede zade Sırrı | Beyin 794, Deli Emin oğulları- İ nın 545, Giritli Mustafa Reşit Beyin 427, Halil Beyin 402, He- rant EF. nin 777, Ahmet Selim Beyin 935, Hacı Yakup zadenin 1034, Hüsamettin Beyin 177, In- giliz Hüseyin Rüstem Beyin 1220, Ibrahim Beyin 337, Ibrahim Bey ve ortaklarının 95, Izmirli Reşat Beyin 290, Izak Salamon Ef. nin 418, Ibrahim Bey ve ortaklarının 96, Mm. Avantiyanın 390, Mina Panço Efendinin 2302, Mantof Salomon Efendinin 454, Mehmet Nuri Beyin 1718, Murat oğlu Mehmet bevin 520, Meto zade Hasan Nuri Beyin 202, Nafi ve Halim Beylerin 870, Refik Beyin 205, Rebia Hanım ve ortaklarının 438, Saliha Hanımın 2541, Hüse- nin 121, Şakir Ilhami Beyin 527, Uzun Ahmet oğlu Hamit Beyin 65, Vasfiye H. ve ortaklarının 317, Zeliba Hanımın 851 gayr safi tonluk birer gemileri vardır. evraki ibraz edemiyenlerin hu- | ği ber ecnebiyi yirmi dört saat zarfında polis komiserine ihbar edecektir. Münferiden veya mü- telif cemiyetler içinde umumi sükün ve buzura ve Fransa'nın ecnebi hükümetlerle olan müna- sebetlerine zarar verecek şerait | dahilinde haraket eden bazı ec- nebilerin siyasi. faaliyetine viha- | yet vermek için Va'iler bu bu- susta her türlü malümatı istis- hal ederek bu kabil kimseleri budut haricine çıkarılmak üzere vakit geçirmeksizin Dahiliye na- zınna bildireceklerdir. Başvekilin nâzırlara verdiği izahat Paris, 20 (A.A.) — Nazırlar meclisinde M. Tardicu barici va- zıyet, tahdidi teslihat, tamirat borçları, Tuna hükümetleri itti- hadı meseleleri hakkındâ cere- yan etmekte olan müzakereler- de Fransız moktai nazarlarının müdafaasını temin. için aldığı safi ton hacminde 2, Yekta Be- yin kaptanın 2404, Salim Tabir | ! Beyin 156, Simonoveski Efendi- tedbirlere dair izahat vermiştir. M. Tardiev, müstakbel hükü- kontenjan listesi çıktı Halı ve tiftik ihracı takasa tabi bırakılmıştır Iktisat Vekili Mustafa Şeret“Beyin gazetemize beyanatı Ankara, 20 (Vakıt) — Iktisat İİ konulmuştur. Listenin hususiyeti | ve bariz noktalari yalnız şekerle kahvenin kontenjan harici bıra- kılarak takâsa tâbi tutulması- dır. Halı ve üiftik ihracı da takasa tabi bırakılmıştır.,, Liste Dördüncü kontenjan istesi gazetede neşredilecektir. Listede tarife numaraları hizasındaki ra- kamlar gümrük tarife kanunundaki mikyaslar üzerinden hesap edil- Temmuz Ağustos Eylül —— —— — '"z 78 30 4 A65 5 C6S 814 A7? 10 2C72 43241 4C72 41809 G75 50 93 30 Cc A4 B 48 s3 30 5 130 4 39 25 “ ŞI 48 S4 B 4 B A 1A Türkiye - Fransa Ticari münasebeti ticaret nazırı ilo görüştüler diriyor: Ticaret Nazırı M. Rollin, Paristen geçmekte olan Atıf ve Cemal Beylerden mürekkep Türk heyetiyle halihazıdaki kontenjan tahdidatının iki memleketin tica- ri münesebatına olan tesirleri hakkında görüşmştür. Türkiye ile Fransa arasındaki mübadele rejiminin takas usulüne müstenit . yeni esaslar üzerine bina edile- | ecği ümit edilmektedir. Buhran vergisi Ankara, 20 ( Vakıt ) — Mu- vakkat buran vergisi lâyibası (bu gün) büyük millet meclisinde müzakere edilecektir. yarın veya Pazar günü resmi | Atıf ve Cemal beyler Fransa | Paris, 20 (A.A) — Havas bil- | | Belgrad'ta M. Dumerin öldürülmesinden sonra İ Fransa'da yaşıyan ecnebiler, takyidata tabi tutuluyor! Fransanın ecnebi hükümetlerle olan münasebetlerine zarar | verecek şerait dahilinde hareket eden ecnebilerin, siyasi faaliyetine nihayet verilecektir mete bırakılması lâzım gelen ve esasa taalluk eden her türlü ka- rarlar ittihazından sakındığını be- yan etmiştir. Meclis, M. Tardi- gu'nün bu hususta Fransız siya- si mümessillerine ve Cenevre- deki Fransız murahhas hey'etine verdigi talimatı tasvip etmiştir. Yeni kabine, bir an evvel teşskül etmelidir Paris, 20 (A.A — “Matin,, gazetesi, yeni meclisin işe baş- lamasına intizarı amir olan an'a- neye rağmen hemen bir kabine teşkil edilmesi lüzumunda israr etmektedir. “Filbakika,, herşeye (hâkim bir tarih vardır. O da Lozan konferansının içtima tarihi olan 16 Hazirandır. Bu konferans ge- | rek Fransa için ve gerek bütün Avrupa için hayati bir ehemni- yeti haizdir. 5 Haziran 1932 ta- rihinde iktidar mevkiine gelecek olan bir kabine bu konferansa hazırlanmak için kâfi vakit bu- | lamıyacaktır. A 66 H 66 Ci eb A 98 B 98 Cc 98 D 98 90 A listesine dahil edileiştir. 3i,32,1 C723C72 tarife nu- maralılar B İistesine; A 43, C 66 E İis- tasine, 89 tarile numaralı da C Jistesire dahil edilmişlerdir. 1200 Kişi Bombayda tevkil edildi, kar- gaşalıklar arttıkça artıyor Bombay, 20 (A.A) — Bugün müslümanlardan mürekkep bir kafile bir tramvaya hücum et- miş, yolcular arasındaki Mecusi» lere taarruzda bu unmuş ve bun- lardan birini bıçakla ağır surette yaralamıştır. Bu vak'a üzerine şehirde heyecan ve galeyan tek- rar şiddetli bir surelte başla- mıştır. abıta memurları şimdiye ka- dar 1200 kişiyi tevkif etmiştir. Valii umumi bir topçu alayıyla bir süvari bölüğü istemiştir. Ih- tiyat efradından mürekkep olan her iki kuvvet iğtişaşları tenkil etmekte olan hükümet kıtaatını 65 6 66 A6 B 66 6 A9 H D i olan orduda kral aleyhin İbtilâl mi? ÜÜst” tarafı (inci sayfada) maktadır. Fakat ibtilâl çiftçilere mü" sır değildir. Bugünkü Yugosit ya devletinin yegâne bari” Eskidenberi Sırbistanda nan ve mabvolduğu zannolus” “Siyah El, namındaki gizli miyet yeniden dirilmiş ve fa ete başlamıştır: “1903'de Öbrenovik Hanefi nını atarak onların yerine Kır Rorj ve Visk hanedanını 18 geçiren bu Siyahel cemiyeti 1914 de Avusturya veliahtı Fi Ferdinand'ı öldürmeyi kuran umumi harbin kopmasına 569” olan da bu cemiyetin reisi mitrevirç'di. Kral Aleksandr, bu adas amansız bir düşman tanıdığı! onu biyaneti vataniye cürmüy itham ederek idam ettirmiş” Bir aralık bu cemiyet dağıtif mışsa da son zamanlarda den ortaya çıkmıştır. Hükümet bir taraftan orduj” teskin için uğraşmakta, bir" raitan da şiddetli tedbir almak tadır. di Siyah el cemiyetinin hed Fedaral b'r cümburiyet ilândi M. Venizelos Reisicümhur olm8* sına mubalifler | Muhalif değil! Atina, 20 ( Hususi muha mizden) — M. Venizelos'un yi binesinde son günlerde inbilf eden nezaretlere henüz yeni # zırlar tayin edilmemiştir. Başvekil M. Venizeios'un, kef disine vasi salâhiyet verile olursa, reisicümhurluğu ks is edeceği ve başvekâletten çekil İ“ ceği de söylenmektedir. Muhalif fırkalar reisleri, » Venizelos'u iktidar mevkündü! uzaklaştırmak için, tabii heri sine vasi salâhiyetler verili mevzuubahsolmaksızın, Reis'€ hurluğa geçmesine aleyhtar güdirler. - Kraliyetçi fırka reisi M. çi daris'in, M Venizelos'un, fırk# yy arasındaki zıddiyet ve hasum* izalesi için bir an evvel ikti mevkiinden çekilmesi lâzım gi diğini söylemesi ve M. Venizt” s'un Reis'cümkur olmasına aleği” tar olmadıkları şeklinde € edilmektedir. Yunanistanda alacaklılara ! takviye edecektir. Vapur battı Yanan “Jorj Filippar,, vapuru, dün batmış, batıncıya kadar yanına yaklaşılamamıştır Aden, 20 — Georges Filippar posta vapuru, içinde yangın çık- tığı dakikadan itibaren, suların cereyanına tabi olarak ilerlemiye başlamış ve bugün - Guardafui burnunun 145 mil şimali şarki- sinde batmıştır. Alevler vapuru temamiyle tahrip etmiştir. Lombar delikleri su ile dolmıya başlar başlamaz vapur batmıştir. Suyun yüzünde hiç bir enkaz eseri görünmemekte- dir. Vapur batıncıya kadar ya: nında kalan Preserver römorkörü yangından mütevellit hararetin şiddetinden dolayı vapura yak- laşmıya imkân bulamamıştır. MİK İlik san ablam ilmi dini ip taahhütler ifa edilecek, an€ Atina, 20 (A.A) — Italya # firiyle Fransa maslabalgüzar n ayn M. Mihalakopulos'a racaat etmişlerdir. M. Mihal pulos, Yunan'stanın alacaklı! e karşı taahhütlerini hayati £ yaçlarıyle telifi kabil olaca kilde ve vâsi mikyas da ifa edeceğini söylemiştir. Greve karşı Atina, 20 (A.A) — N gr len kararnameler, posta, teli # telefon grevcilerinin seter dilmesi ve hemen işleri ge gitmiyen memurların azlini ”“ bulunmaktadır. p Gazeteciler Kongresi... Rouen, 20 (A.A) — Baf, milel o gazeteciler federâ$, kongresi, bu sabah yaptığ ği maada gazetecilik (Om ne - dahil olan omüe gif telif hakları ve gazetcileti © ma şeraiti hakkında müza de bulunmuştur. Bk