9 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

9 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

5 — VAKIT 9 Hazitan 1932 m İ ve tabiat ilirm Eee İTİ Bir Amerikalı muharrir, Hitleri böyle tavsif ediyor Yahudi düşmanlığı da prensibi imiş Dünya efkârı umumiyesini meş- Bul eden adamlardan diri biç Süphesiz, “ Adolf Hitler , dir. Ün geçtikçe Almanyanın ikti ar mevkiine doğru yürüyen bü Alman lideri hakkında muhtelif Memleketlerde, muhtelif lisanlar- eserler intişar ediyor. Bunla- m içinde Hitleri etraflı bir su- tette tahlil eden, Amerikanın ta- Miniş muharrirlerinden o Emil Lengeyi'in eseridir. Amerikalı muharrire göre u- Mümi harp beşeriyetin başına ir ikiz doğurmuştur. Biri Bo'şe- Vizm, biri Faşizm, Bunlardan Al- | Manyada bâkim Olanı Faşizm, | n milletini orta kafalı, orta i bir lidere tâbi kılmıştır. Bu İiderin - etrafında toplananların ekseriyeti ruhi mesnetlerini kay- miş erkek ve kadınlardır. Bunların nazarında medeniyet bir ilticagâh değil bir tehlikedir. Emniyet ve mesuniyet yerine : ilerini tuzağa düşmüş sayan Wsanlar, ortaya bir Mesih, bir Sabatay tavrile çıkan adamın *teklerine yapışlılar ve kâbustan, Yeiâten kurtulmak için onun ta- rafından sörüklendiler. Iktısadi, İçtimai, siyasi bubranlardan kur tulmanın bir çaresi bulunmadık- tan sonra çılgınlaşmak kadar ta- İl bir şey olur mu? Amerikalı muharrire göre A'- Manyadaki Hitlerin menşei budur. Hitler s*lerin programı, program- Siz.kâtır. Onu sevkeden, yürü- İs anil, kuvvettir Hitlerizmin “Bun, ile bir alâkası yoktur. * “aha, da düşüm.nez. Misler “Lengeyl,, diyor kis “ Umumi harpten evvel Alman, Prensiplerile ( tanılırdı. o Alman “ bu benim prens'pimdir,, der Ve onun üzerinde israr ederdi. hal, asırlarca devam eden bir rbiyenin neticesi idi. Fakat prensip ,, Almanın hazarıada da bütün cazibesini kaybetti. Hitler arkadaşları siyasi menfaatçı- lardır. Onların o proğramlarını, hedeflerini bir kelime ile hulâsa “tek mümkündür. “ İstifade! lar, eski Almanlar gibi ilk *ebepleri düşünerek hareket et- Mezler, günün ibtiyaçlarından im alarak hareket ederler. ,, Bu itibar ile Hitlerizm bir opportunizmdir. Hitler ile arkadaşlarının en Öteline gittik orada sotern şa- tabı içdik. Rayka adam akıllı sar- duş oldu. Bilirsinizya o sarhuş “duğu zaman ne yapdığını bil- Mez si adam akıllı eğlendik, Şimdi İnanılmıyacak bir şey söyliye- gözlerinin içine kadar sakallı “lan bu Fransız on beş senedir iğini kaybetmiş, benim ya- eski gençliği geri gelmiş, O kadar seviniyorduki bana iki Yüz lira verdi. Benimle hemen ek ve beraberce burduya ek isteyordu. Allah inan- sevincinden ağlıyordu! sözünü kesti: — Sus içimize tiksinti geliyor. — Adam sende ben sözümü yakama, sizin ne marifetleriniz dar ama saklıyorsunuz. Eve #evine döndüm kazandığım Yahudi o düşmanlığıdır. Hitler ve taraftarları Yahudi kapitaliz- minin en'şiddetli hasımlarıdır. Yahudi kapitalizmi, mali kapita- lizmdir. Yahudilere ait olmıyan kapitalizm, sanayi kapitalizmidir ve onun muhafazası lâzımdır. Marksizm, Yabudi mahzur yoktur. Hitlere muzaheret eden kuv- | vetli Alman sanayi teşkilâtı, o- nun bu kanaatlerini sosyalistler aleyhinde kullanıyor. Amerikalı muharrir bu nokta- ları izah ettikten sonra Her Hit- ler'in bir moktai nazardan Al- man raspotini sayılacağını, onun da Raspotin gıbi son derece ca- zip olduğunu söyliyerek diyorki: “Raspotin Çarı ve Çariçeyi hipmotize ederek bütün Rus mil- İetini ele almışlı, Hitler ise mil- yonlarla Almanı hipnotizme et- miştir. İkisi arasındaki müşabe- het bundan ibarettir. Fakat Hit- lerin programı Almanyaya hiçbir fayda vermiyecektir, Hayatın ba- kikatleri parlak gözler ve belâ- gatli dillerin cazibesinden bam- başkaır. ,, Mister Lengyel Hitlerin iktı- dar mevkiine gelmesile onun fırkasında çalışan halkın inkisarı hayale uğrıyacağını ve o zaman karşı tarafla geçeceğini tahmin ediyor. ai spor kulübü tenezzühü nümüzdeki cuma günü Çır- çır spor kulübü Beykoza bir tenezzüh yapacaktır. Tenezzü- he kulübün bütün aza ve aile- leri iştirak edeceklerdir. Bey- kozda kulübün fut5ol ve voley- bol takımları Beykoz kulübü ile maç'ar yapacaktır. amaa İtalyanlar malümat isliyor Roma beynelmilel ticaret ens- titüsünden harici ticaret ofisine bir mektup gelmiştir, Enstitü bu mektubunda ofisden, Türkiyenin ibracat ve ithalât eşyası hakkında rakkama istinat eden mufassal malümat istemek» tedir, Ofis bu malümatı derhal gönderecektir. edimin Geriye bırakılan kongre Dün öğleden sonra fevkalâde surece toplanacak olan İstanbul Ticaret Odası kongresi ekseriyet olmadığından topla- a2 ikiyüz lira yanımda idi, Eve dü- nünce huzünlü bir tavır takındım. Kocam her vakıtki gibi yatakta kitap okuyor ve beni bekliyordu. Şu kocam ne tuhaf adamdır. Ev- leneli üç sene oldu. İstanbula gelinciye kadar ona sadıktım. Isanın, ben o zaman böyle se- fil değildim. Zaten onunla çok- tanberi o tanışırdık, OKiyefdeki köşklerimiz komşu idi, İstanbula gelince o gece kocama ısrarla yalvardım, barda çalışmak iste- medim, Ona dedimki: “Kola! Rıhtımda hamallık etsen daba iyi günde elli kuruş kazanırsın onunla karnımızı doyururuz. Fa- kat beni şuradan kurtar yoksa mabvolacağım.,, Bana şu cevabı verdi: “Birkaç kuruşla ikimizin yaşaması imkânsızdır. Ben ken- kapitalizmi | ! ile mücadele ederse onda bir Rodosşampiyonu Gene meydanda! Bu sefer Yorgosun Hocasını da Defi ediyor... gözel Levi etenai söyliyen boksör Jozef Levi efen- diyi karilerimiz pek âlâ tanirlar. Çünkü bu sütünlerde kendisin- den uzun boylu bahsedilmişti. Kısaca tekrar edelim: Levi efendi gazetemize gelmiş ve şehrimiz boksörlerinden Yor- gos efendiyi maça davet etmiş- ti. Uzun sözlerden sonra bü maç yapılmış ve Levi efendi ikinci ravuntta kısmen mağlüp ddolun- muşlu. Dün Levi imzasile yeni mektup aldık. Bu mektubunda Türk bosör- lerin kıymet ve kudretlerini tak- bir ettiğini işaret eden Rodos şampiyonu, Yorgos Efendi ile yerden kalkmadan hasmı tara- fından ensesine bir yumruk vu- rulduğunu, bu usulsüz yumruktan dolayı hasmının diskalifye edil- mesi lâzım gelirken kendisinin mağlüp edildiğini söylemekle ve bu maçın bir çok kimseleri tek- niğinden şüphelendirdiğini yaz- maktadır. Levi Efendi mektubunun 80- nunda değil Yorgos Efendi ile onun Üstadı ilede temiz bir maç yapmıya her zaman hazır olduğunu ilân etmektedir. Ankara müsabakaları Ve bir şaylayitekzip Istanbul, 8 (A.A) — Ankara: da yapılacak futbol turnavasına Istanbul'dan (B) muhtelitinin gön derileceğine dair bir şayi çıkma- st ve İzmir tutbol hey'etinin bu takdirde İstanbul'la karşılaşmama- ğa karar vermesi üzerine keyfi- yeti anlamak Üzere kendisine müracaat eden Anadolu ajansı muharrirlerine İstanbul mıntıkası reisi Orhan bey şu beyanatta bir yakında alayımın başında Rus- yaya avdet edeceğim. O vakit dinlenirsin!,, Bir akşam onu al daltım. Eve dönünce ağlıyarak herşeyi anlattim. Biliyor musunuz ne yaptı? Beni ellerile yıkadı. | Önümde diz çökerek ayaklarımı öptü, “Ben senin ayaklarını de- ğil, işkence çeken beşeriyetin ayaklarını öpüyorum.,, Dedi, O vakittenberi devam ediyorum. Onu sorarsanız getirdiğim parâ- yı sarfeder, me azarlar, nede döğer. Eve pek yorgun döndü- ğüm zaman bana bakar, ve be- ni ellerile yıkar, okşar, ağlar, çektiğim güçlükleri tafsilâtile an- latmamı ister ve böylece seni günahtan kurtarıyorum!,, der. Ben biraz güleyim eğleneyim is- terim. Fakat ne mümkün meyus gözükmiye mecburum. Bu hal artık asabıma dokunu- yor. Gündüzün adamakıllı yemek yer, sigara içer, okur, pul kolek- Rodos şampiyonu öldağumu | Arz büyük bir tufana daha mı uğrıyacak ? Jeoloji alimlerine göre buz devri devam etmektedir “Buz devri, nden bahsettiğimiz za| man, onun pek uzun bir maziye ait olduğunu zannederiz, halbuki jeolo' ji âlimleri dünyanın bid değil, müker| rer buz devirleri gördüğüne kasi oi. mıya başlamışlardır. Onlara göre «o nuncu buz devri henüz bitmemiştir. Biz heniz bu devrin yarılarındayız.! Şimal ve cenup kutuplarımdaki boz! kütleleri yavaş yavaş eriyerek Okya- nuslara akmakta devam ediyor. Onun; için gittikçe arzın her hali değise - cektir, Bu değişmelerin mahiyeti nedir? Ve bunlarm neticesi ne olacak? Dünyanın en büyük jeoloji Âlimle Tini meşgul eden en mühim mesele budur. Şimal ve cenup kutuplarını kaplı. yan buz kitleleri vaktiyle 12.000.000 murabba mil genişliğinde, yani bütün kürenin beşte biri kadar bir yer tutu yordu. Bunlar 700,000 sene içinde eri ye eriye bugünkü hale gelmiş ve 6 milyon murabba mil tutmuştur. Arzın harareti gittikçe artmakta ve kutuplardaki buzlar da daha fza- la süratle erimektedir. Profesör Da- vide göre bu yüzden deniz sathi elli! kadem, profesör (Meinardus) un tak! dirine göre 100 kadem, ve doktor Humfreyse göre 151 kadem yüksele- cektir, Kutuplardaki buzların erimesi yü zünden arz müthiş bir tufana uğrıya cak, acı sular önümüzdeki otuz, kırk bin sene içinde karaları istilâ ede. cektir. biz takımımızı turnuvayı kazan- mak azmile ve en kuvvetli şekil- de götürmeğe çalışıyoruz. Davet ettiğimiz oyuncuların esamisine bakmak, vaziyeti anlamak için kâfidir. Şayet bazı oyuncular mezuniyet alamamaktan dolayı gelemiyecek olurlarsa o vakit yerlerine gene onlara yakın kuv- velte oyuncu ikame edeceğiz. Bu husustaki kararımız kat'idir. Fener bahçe yanğını müna- sebetile teessür telgrafları Fenerbahçe kulübünün büyük bir felâkete oğradığını ve kulüp binasının bütün kiymetli hatıra ve eserlerle birlikte yandığını yazmıştık kulübe hergün yüzlerce teessür telgrafları geimektedir. Maarif vekili Esat Bey şu lel- grafı göndermiştir; *Fencrbah;e spor kulübünün yangın neticesinde mahvolduğunu bildiren tel grafmamelerini teessürlie okudum. Milleti mizin milli ve tarihi seciyesile mütenasip inkiğafına çalışacak münevver gençliğin bu gibi maddi zararlarla azmine biç ba el gelmiyeceğini sizler gibi ben de sa'bt kanaatlarımla müdrik bulunuyorum. Yeni ve mütekdmil bir müesses*ve malik wmenni eder ve Maarif Vi ğer evimde rindevüm varsı onu sinemaya gönderirim. Yaşavışı mızda hiç bir değişiklik yapmıya kalkışmaz. Lina bu son sözleri kederle söyledi: — Artık önü sevmiyorum, Ba- zan komedi oynadığımızı zabne- diyorum, Ben acıyorum, © aç'ık- tan ölmemek, sigarasız kalma- mak istiyor, Halbuki bu da pek doğru olmıyacak. Arasıra ağla” dığını görüyorum. Ne düşünüyor, bir türlü anlıyamıyorum. Mura dedi ki; — Beni dinle. Senin yerinde olsam ayda ellilira vererek onu atlatırım. Em'sol ber ay başı gelir parasını alır. Ben böyle bıyıklı bebeklerden anlamam, Karılarını lokantada çalıştıran erkeklerden nefret ede- rim! Elinde peçete yerlere kadar eğilen yaltaklanan bu tenbeller kendilerini birer Raskolmikof sa- | nırlar. Halbuki bizler Somiçka | Acı suların arz: bu suretle kapla « ması karşısında Felemenk tamamiyle ortadan kalkacak, İngiltere sular al- tında kalacak, Afrikanın büyük sah- rast deniz olacak Nevyork binalarının ancak tepeleri görünecek, Bu muazzam değişmelerle dünya- nın coğrafyası değişecek, hararet, milyonlarca sene evvelki haline döne cektir. İklimi şeraltin bu sekilde değişme si karşısında insan ne olacak? Yüksek irtifalardaki buz kitleleri, kutuplarla üstüva mıutakaları ara - sındaki yerlerin havasında kuvvetli tahavrüller yapmaktadır. Netice: rüz gârlar, fırtınalarla değişen havalar. İ dır. İnsan ancak bu şerait altında ya şar. Onun için sıcak mintaka daha fazla sıcaklaşır, şimal ve cenup ku - tup mıntakalarımda buzlu sahalar, yarı mutedil mmtakaların iklimini iktisap edecek olursa insan bugünkü gıdalarıyle yaşıyamıyacak bir hale gelir, İngiltere hava mütehussıslarından profesör Simpson pek eski zamanlar- da Avrupanın cenubunda yaşıyan in sanların iklim değişikliği yüzünden mahvolduklarmı söylüyor. Arzın kli mi şeralti değiştiği zaman insanların ne olacağın! bir kimse bilmiyor. İnsanm yer yüzündeki hayatı buz devriyle başlar. Buz devr! halâ de « vam ettiğinden bu devrin nihayet bal masımdân sonra insanın yer yüzünde kalıp kalmıyacağı da ayrı bir mese. Tedir, cağımı arz İs teessürle- rinize iştirak edetim elendim., Muhafızgücü atlıları kütahyede Kütahya, 7 (A.A' — Muhafız gücü atlıları dün 19'da şehrimi- ze geldiler. ve şehre 15 kilomet- re mesafeden vali, belediye re- isi, C. H. fırkası erkânı ve spor- cular tarafından karşılandılar. ! Şehirde büyük bir halk kütlesi tarafından hararetle alkışlandılar, Atlılar bu sabah Çavdarhisar'a hareket ettiler. Teşyilerinde bu- lunan bir heyet kendilerini . darhisar'a kadar tatip edecektir. Muhlelitlerin ekzersiz maçı Kedıköyünde Istanbul, 8 (A.A) — Istanbul futbol heyetinden tebliğ edil miştir. 10- 6- 1932 tarihinde Taksim stsdyormunda yapılacağı ilân edi- len mubtelitler ekzersizi ayni gün Fenerbahçe stadında icra edileceğinden isimleri evvelce ilân edilen futbolcuların “saat 16,30 da Fenerbahçe stadında bazır bulunmaları tebliğ olünur. Marmeladof gibi kendisini müda- faa edemiyen orospulardan değiliz Onlara ihtiyacımız yok. Bırak Allahı seversen, böyle heriflerin hepsi ODostoyevskinin. anlattığı cinsten pezevenklerdir. Lola hafifce itiraz etti: — Mübslâğa ediyorsunuz Mura! Rusyadan buraya gelenler arasında karlarını satmıyanlar yoktur. Gelibolu kamplarında açlıktan ölenleri düşünün! Lina devam etti: — İşin en garibi şuki, buiş- ten artık zevk almıya başladım. Şimdi genç olsun, ihtiyar olsun, güzel olsun çirkin olsun bir erkek gördüm mö.. Benim hoşuma giden, erkek- le de arzu uyandırmaktır. Bizim kitaracımız “bir dafa daha bir dafa daha,, diye sazda tekrar etliği zaman benim omuzlarım titriyerek, kendimden geçerek dans ettiğimi, şarlı söylediğimi gördünüz. O vakit ruhlarını ve keselerini adam akıllı açıyorlar, (Bitmedi)