2 Temmuz 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

2 Temmuz 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

ye NR ŞE YA ——2— VAKITZ2 Temmuz 1932 Fransada Aleyhimizde neşriyat yapıl» | maşına artık müsaade edilmiyecek Paristen gelen malümata göre, Fransız hüküömetince, yüz ellilik listeye dahil Mebmet Alinin Pa- | riste neşretmekte olduğu “la | Republigue enchainör,, gazelesi kapattırıldığı gibi Necati Rifat imzasile aleyhimizde neşriyat ya» pan bir Yahudinin yazıları çıkan “La Turguie libre,, gazetesinir de seddi için emir verilmiştir. Son günlerde resmi, mali ve iktisadi Fransız mubitlerinde Tür- &iye lehinde bariz bir cereyan başlamıştır. Ftansada büyük bir mali gru- pun, yarı sermayesi Fransız, yarı sermayesi Türk bankaları tarafından temin olunmak üzre, Türkiyede büyük bir banka te- sizi arzusunu gösterdiği de aynca haber verilmektedir işgale uğrıyan mahallerde tasarruf işleri Ankara, 1 (Vakıt) — İşgale uğrayan bazı mahellerde vuku bulacak tasarrufat muamelâtının sureti icrasina dair lâyiha encü- menlerde tetkik edilerek ruzna- meye alınmıştır. Hükümetin bu- husustaki teklifi encümenlerce aynen kabul edilmiştir. Yetimler nemiına kayıtlı paralar Avkara, 1 (Vakıf) — 927 mali senesi nihayetine kadar hazinece adi emanet hesaplarında yetim- ler namına kayıtlı hükümet borç- larını 1513 numaralı kanun hü- kümlerine tabi olmıyarak bakden tesviyesi hakkında bir lâyiha bütçe encümenince kabul edildi. ve nümune ağıllarnı gezecek, bunların bulundukları yerlerde halka ait bayvanlarıda tetkik ederek yetiştirme usullerinin 1s- İabı hakkındaki raporunu hazir- Mıyacaktır. Profesörtin memleketimiz da- hilinde yapacağı bu tetkik seya- hatı iki ay sürecek, mütabassıs Ankaradan evvelâ Eskişebire gi- derek o mıntakadaki aygır de- polarile nümüne ağıllarm ve inekhaneleri gezecek, Eskişehir- den sonra Trakyaya geçecektir. Profesör Tekirdağındaki Inanlı inekbanesini ve aygır deposunu gezdikten sonra Bursada bulunan «memleketimizin en büyük harası ,Karacabey mücssesesinde tetki- * Katta bulunacak, bu müessesenin | sığır, koyun ve at şubelerini gö- recektir, Profesör, Bursadan Konya bayvan yetiştirme müessesesini, Adana harasını ve Aygır depo- sunu, Malatya harasını, Sivasta Uzunyaylâ mıntakasındaki aygır deposunu gezdikten sonra An- karayâ Miaserkük Profesör Vellman, dün bir mu! Şunları söylemiştir: Dest we kardeş Türkiyeye geldiğimden ve Türkleri yakmdan lamak fırsmlnt bul Buradaki hayvan müesseseleri Lakktuda,| henüz görmediğim için, bir #ikrim yek, Fakat Türkiyede yetişen hayvanlarla Me- car hayvanlarım bazı noktalardan #irbirine benzödiklerini zansediyorum. o Macaristan. da da, Türkiye hayvanairı giti mükarim ve| kannatkâr hayvanlar yetiştirilir. Macaristanda beynelnillçi rekorlar kazan- #iiş hayvanlir vardır. Mesih Reça adi ve 90 kilo ağırlığında bir inek tirme nçde tam 15407 kilo süt vermiş, Wu inekten 389 kilo da yağ ainmatir. Bütün dünyada esi gale yağ varsn inek te Oyüsta sd bir Macar ineğidir. Bu Mmekleai iç senede 7675 kilo tereyağı alınmıştır. ) burada toplanacaktır. Almanyanın gözünü korkutan şey : 3 milyarla 7 milyar arasındaki fark ve diğer bazı şartlar! Yoksa biraz fedakârlık yapmağa razı. Diğer taraftan alacaklı devletler, istedikleri parayı kâğıt üzerinde paylaşarak, kendi kendilerine gelin, güvey oluyorlar ! Lozan, 1 (A.A) — Havas A- jansı konferans divanının atideki neticelere vasıl olmak hususunda hemfikir ve mutabık bulundukla- rını yazmaktadır. Evvelâ : Almanyanın tamirata ait te- abbüdat, Amerikanın #lacaklarını ilgosi şartiyle ilga edilecektir. Saniyen: Almanya hemen hükümet tarafından teminatlı bono şeklinde 7 Milyar altın markı “beynelmilel tediyat bankasına tevdi edecek ve bu paralar Almanya tediye kabiliyetini istirdet ettiği zaman faiz getirecektir. Alman heyctnin iki milyar Rebiş merk teklif etmek suretiyle mukabelede bulunduğu, fakat mütabassıslarla o götüş- mek kaydını ileri sürdüğü, yalnız tami- ravn ilgası hususunun Ameriks tarafın- dan borçların igası bususuna tabi totul- masını kağiven reddettiği söylenmektedir. | Karşılıklı ısrar! Lozan, 1 (4.4) — Dünkü mü- zakerattan hiçbir netice çıkma- mıştır. Riyaset divanı, döndenberi te- diye kabiliyetinin teessüsünden sonra Almanya tarafından tediye edilmek üzre götürü bir miktar * tesbiti esası Gzerinde bir itilâf teminine çalışmaktadır. Almanya bu prensibi kabul etmekte, fa- kat bu miktarm 2 milyar rayiş- markı geçmemesini istemektedir. Diğer taraftan dayinler bu pa- Deniz kazası irlânda açıklarında bir yel- kenli, bir gaz vapurile çarpıştı ve battı Londra, 1 (A.A) — Fenlandiya bayrağını hamil 4 direkli Mek bourne yelkenlisi, Seminole gaz vapurile yaptığı bir müsademe neticesinde İrlandanın Cark kont- luğu sahillerinde Fastnel açığın- da batmıştır. Yelkelinin mürettebatından 11 kişi boğulmuş ve 15 kişi kurtarıl- mıştır. Melbourne 4 direklisi yelkenli filoya mensup bulunmakta ve buğday hamulesile her sene 20 kadar yelkenli arasında adeta bir sürat oyarışı halini alan Avusturalyadan Falmol'th yahut yakn seferini yapmakta MN Boğulanlar arasında yelkenlis nin süvarisile birinci ve üçüncü zabitleri vardır. Seminole vapuru, hemen he- men hiç bir hasara uğramış gi- bidir. Amerika sefirinin ziyareti Ankara, 1 (Vakıt) — Ameri- ka sefiri bugün hariciye vekili Tevfik Rüştü beyi evinde ziyaret etmiştia. izmir tüccarları Memnun İzmir, 1 (Vakıt) — Temmuz ayına ayit kontenjen listesi teb- liğ edildi. Tüccarlar listeden memnundurlar. Maarif müfettişleri kongresi Ikmir, 1 (Vakıt) — 7 Temmuz. dâ maarif müfettişleri kongresi raom 7 milyara baliğ olmasi icap ettiği kanaatindedir. Almanya bundan masada muhtelif şartlar ileri sürmektedir. Bunlardan bi- rivcisi, şudut : Bu tesviye, pihat bir mahiyeti balz olacaktır, Halbuki, dayinler bs tesviyeyi Ame- riksmn da iştirak edeceği devletler ara- sındaki wmümi tesviyeye tabi tutmak istemektedirler. Şartların ikincisi şudur : Fransız hevesi, borcun umum! ve şamil bir tarzda tesviyesi meselesinde sarsılmaz bir halde bulunmaktadır. Bundan başka Fransa, tamire; irllâfı- mın "Almanya için siyasi tevriat. isthsa- line mevzu teşkil eimesini hiç bir Zâman kabul etmemektedir. Kendi aralarında Lozan, 1 (A.A) — Almanya tarafından tediye edilecek olan götürü miktarın müpakaşası Al- manya maliye nazın M, Fon Krosick'in gıyabında gece yarı sına kadar devam etmiştir. Dayinler, Alman tabvilâtının ihracı şeraiti ve götürü miktarın alacaklılar arasında tevzi ve tak- simi hususunda mutabık kalmış- lardır. Heriyo, Parise döndü Paris, 1 (A.A) — Cenevre ve Lozandan avdet eden M, Heviot ile M. Paül Bencöur, bu sabah İ mizeieniiininni Almanyada Bir gazete kapatıldı, müsademeler oluyor Berlin, 1 (A.A) — Almanya ali mahkemesi «Vorvaerts» İs- mindeki sosyalist Alman gazete- sinin men'i intişanı hakkındaki kararı, tasdik etmiştir. Almanyanın hemen her tara” fında ve bilhassa Stutgart, Hat- tingen, Essen, Cologue ve Dus- seldort'ta - Hitler o taratarlariyle komünistler arasında yeni döğüş- meler vukua gelmiştir. İki kişi ölmüş ve bir çok kişi de yara- lanmıştır. o Müteaddit tevkifat icra olunmuştur. Ordu vilâyetinde Fırka işleri teftiş edildi Fatsa, 1 (Vakıt) — Vilâyet fırka işlerini teftişe memur mü- fettiş Giresun meb'usu Münir B, teftişatını bitirmiş akşam Kars- denizle Ankaraya müteveccihen buradan geçmiştir. Fâtsa yolları Fatsa, 1 (Vakıl) — Vali Bey, refakatinde sermühendis olduğu halde yolları teftiş etmek üzere buraya geldi. Bektaşi ayini yapanlar mahkemede Izmir, 1 (Vakıt) — Bektaşı ayini yaparken Bozyakada yâka- lanan Şeyh Hasan baba ile 8 arkadaşı Asliye cezaya verildi- ler. 4 kadın, bir mektepli meni muhakeme kararı aldılar, Merkez bankası ikrazatta bulunacak Ankara, 1 (Vakıt) — Merkez bankasının döviz tediyesine kar- şı iskonlo ve ikrazatta bulun- ması hakkında mezuniyet veren lâyihayı encümen kabul bie buraya vasıl olmuşlardır. Beşvekil, lüzum görürse, iti- mat meslesini mevzuu bahsede- cektir, Ingiltere ve Fransa Paris, 1 (A.A) — Nazırlar meclisinin içtimamı müteakip M. Herriot, Fransız İngiliz itilâfının evvelâ borçlar ve tamirat bedel- lerinin bir birleriyle olan irtibat- l | i ları ve saniyen götürü miktarı. İ pin umumi mahiyeti gibi başlıca esaslı noktalarda vucut bulmuş | olduğunu israrla kaydetmiştir. Almanya ve italya Berlin, 1 (A.A) — Cenevre'- den gelen bir telgraf Italyan muhtarasının Alman hey'eti üze- rinde büyük bir intiba tevlit et- miş olduğunu bildirmektedir. Alman bey'eti, bu husustan dolayı kendilerini tebrike şayan görmekte ve İtalyan fikirlerinin Almanlar tarafından serdedilen efkâr ile temamen mutabık bu- lunmasından ve rouhlıranın ta- miratın ilgası için hiç bir itirazi kaydi ibtiva etmekte bulunma- ma sından dolayı memnuniyet be- yan etmekte ve bu şartın ikti- sadi ihya için mutlak surette lüzumlu olduğunu zikretmekte- dir. “el Hoover plânı Cenevrede İngiliz, Fransız, Azerikan heyetleri arasında hararetle münakaşa olunuyor Cenevre, 1 (A A) — Ingiliz - Frans:z - Amerikan heyetleri a- rasındaki o mükâlemeler, İngiliz heyetinin merkezinde cereyan etmiştir. İngiltere dominyonlarla istişare etmeden evvel programın bahri | kısmı hakkında biç bir vaziyet | alamıyacağından ve Fransa da | müzakeratın ancak tahdidi: tes- Jihat meselesinin umumiyeti üze- | rinden yapılması, kanaatinde bu- | Junduğundan, murahhas heyetle- | rin yalnız Hoover teklifatına te- | mas etmiş oldukları zannediliyor, Bundan * mada, Amerikanın ! hatta Hoover teklifatı komis- yonlar tarafından tetkik için ia- de edilecek olsa bile umumi bir müzakerenin icrasını; arzu etmekte olmasına binaen tekrar heyeti oumumiye < içtimalanna doğrü gidilmekte olduğu tahmin olunuyor. M. Venizelos, hum- maya mı tutuldu? | Atina, 30 — M. Venizelos, dün gece yarısı birdenbire ra- hatsızlanmıştır. Sabahleyin hararet, 38 den faz- la idi. Hastalığın mahiyeti hak- kında henüz kat'i bir teşhis ko- nulmamışsa da, humma olduğu zannedilmektedir. Cenevrede bulunan Hariciye Dazırına, Atinaya çabuk dönmesi için telgraf çekilmiştir. — a —— Yeni bir paraşütle iniş rekoru | Orley, 30 (A.A) — Paraşütçü tayyareci Rene Machenand, 8,500 metre havadan paraşütle inmiye muvaffak olmuş ve bu suretle dünya rekorunu kırmıştır. | 1086 gayri safi ten hasminde 9; Vapur . hi : inhisarı işi (Üst tarafı 1 inci sayfamızda) “— vekâleti haline getirilmesi ihti mali vardır. Iktısat vekilinin sözleri Diğer taraftan Iktısat vekili Mustafa Şeref Bey, pazertesi gü- nü Büyük Millet Meclisinde gö- rüşülecek olan deniz posta se- ferlerimizin tanzimi meselesi hak- kinda şunları söylemiştir: * Hükümet, bu hurüsta yeniden bir Xi“ yiha hazırlıyarak Milat Meclisine takdimi edecek değildir, Evvelçe Meclise tevdi edilmiş olan “Türe kiye posta vapursuluğu asonim gieketi,, teş- EM hakkmdaki lâyibayı fırkada veril miş karar çerçevesi dahilinde iktisat eacü- meni tadilen tanzim edecektir. Encümen cumartesi sabahi bu meseleyi görüşmek üzere içtiman davet oturmuştur... Deniz nakliyatı umumi müdür- lüğü teşkil edildikten sonra, bu yeni teşekkül emrinde faaliyette bulunacak gemilerin miktarını anlamak üzre tetkikat yaptık, Kaç gemi var? Bütün gemi sahipleri vapurla- rını bükümete sattıkları takdirde yeni idare muhtelif büyüklükte 141 parça gemiden mürekkep bir filoya sahip olacaktır. Bu filonun gayri safi tonaj mecmuu 94,405 dir. (o Gayri safi tonajı 1000 ne ba Ml Türk yapanları 60 dır. Beyrlaçfain . idaresinin, rümerkörler ve küçük vapurlar dahil edilmediği halde, to »ağları mecmyu gayri saft 40605, eat 30,388 0 bulan 48 gemis! vardır. Kalkavan #âde ve ortakları kumpanyası- na ait vapurların adedi 6 dir, Mes mau tonağiarı gayri safi 10594, safi DAS tür. Sandık zadeler kumpanyazınm tonajları yekünu gayri safi 12868, safi SMbo lan 7; Kocaeli Nakliyat şirketinin gayri safi 512, ef) 289 mecmuu tonajında 5, Hamdi Bey ve ortaklarınmn güyri safi 1X6, mari 590 tonluk 4, Mustafa Gemal Beyin gayri sefi 2785, safi 1494 tonluk 3 ge- müeri vardır. Mahmut Lütfi Beyin mecmuu tonaji gay» ri mfi 37! olan 3, Madenci Arif Beyin mecmuu gayri safi tonajı 1414 olan3, Ni- enin gayri sâfi tetağları yekühu 1508 olaa 2, Barsilây ve ortaklarının “anajları yes künu gayri safi JL21, sari 6789 olan 6, Kırzadn Şevki Beyin meçtmm gayri safi to- nafr 3461 olan 2 gemileri vardır, Bunlardan başzn o Yelkensizüdeler kum- panyasına ait gayri safi tona)jlar: ve yekün 10,452 olan ©, o Tuüvilzndelere “sit 1070 Köyri safi ton Bacminde 2, Yekta Beye alt Veli sade Mustafa Beye mit 1754 guyri sifi ton- lık 2, ' Muhsrrem Beye sit 278 tonluk ?, Alermdargndelere nit 1686 tönluk, 2, Ahmet Naim Beye ait 2545 tonluk 3 vapur vardır. Yazdıklarizizdan başka Apti Vek He- yin 712, Avram İsak Bfendinin 2188, Cer rah zade Hncr Eşref Beyin 70, Değe Zade Bırrı Beyin 704, Deli Eroin oğullarının 545, Girltli Mustafa Peşit Biyin 427, Mali Bs yin 402, Heramt Efendinin 777, Ahtaet Selim Beyin 088, o Hacı Yakup adenin 1034, Hüsamettin Deyin ifr, ingilis Müseyin Rüstem Deyin 170, İbrakim Beyin 237, İbrâhim Boy ve ortakların $5, — İzcirii Reşat Beyin 290, İzak Salamen Efendinin 418, İbrahim Bey vö ortaklarının 06, Mm. Avantiyanm 390, Mina Penso Efendirin 2102, “Mahtof Balamon Fifendinin 454, Meh- met Nuri Beyin 1718, Murat oğlu Mehmet Beyin 820, O hieto zade Hasan Nuri Heyin 202, Nafi ve Halim Beylerin 470, Refik Beyin 205, oRebia Hanım ve ortakalrnn 438, (o Saliha Hanımın 2041, Hüseyin iap- tanm 2404, Salim Tahir Beyin 198, &i- monoveeki Efendinin 121, Şakir İlhami Res yin 527, Uyumun Ahmet oğlu Hamit Beyin 64, o Vaafiye Hi. v6 ortakların Sır, ba Hanımmı 50İ gayri saft tariluk “birer yardır. Yeni haberler üzerine dün şeh- rimizdeki hususi & vapurcularla temas etlik, Vapur sahipleri, de- niz nakliyatı işlerinin inhisar al- tına alınmasını muvafık görme- dikleri gibi bir umumi müdürlük tarafından idaresinede taraftar değildir. Birlik reisi ne diyor? Milli vapurcular birliği reisi. Muzaffer B., dün bize şunları söyledi; » — Bizim mektal anzarmmız, vapurouluğun. gimdili halinde bırakılarak külkümetçe Sey” reşfain idaresinin ve husus vapur kumpan- yalışırnım munrhelâtmı tanzim edin bien zamname hazırlanması idi, o Ankara'ya gi, den heyetimiz, alâkadar maksınlar nezdinde bni fikri müdafaa etmişti. Fakat fikrimizin kabul edilmediği anlaşıyor. Zu buşuzta yeniden Ankari'ya e Tü ln rl Ba la manav Ümmi minin menzili sn m inene