4 Temmuz 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

4 Temmuz 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2— VAKIT 4 Temmuz 1932 Hi Yımanistanda Rejim Tehlikede değildir! | Kefandaris, hükümetin boşuna endişeye kapıldığını söylüyor Atina, 3 (Hususi) — Dün Ka- fandaris ve Zaymatus fıtkalârı Kentiskon tiyatrosunda ilk inti- habat propagandası içtimamı yapmışlardır. Evvelâ söz alan Kafandaris, Cümburiyet rejiminin kıraliyetçi- ler tarafından tehlikeye düşürü- leceği hakkında hükümet tarafın- dan gösterilen endişelerin müba- legalı olduğunu söylemiş ve hü- kümetin parlâmento haricindeki anasırlar, yani askeri upsurlar 'ile teşriki mesai etmesine lüzum .bulunmadığını ve bütün Cümhu- “riyetçi fırkaların, rejim hakkında en ufak bir tehlike belirecek ,olursa, müttehit bir cephe teş- kil edeceklerini ilâve etmiştir. Müteskiben Zaviçanos söz ala- rak iktisadi meseleyi ve memle- keti tehdit eden mali ve iktısadi tehlikeleri tetkik etmiştir. Hatip bu tehlikelerin, varidatın müte- madiyen azalmasından ve bükü- metin bulırana karşı koyabilecek iktisadi bir prgrama malik ol- mi ileri geldiğini kay- Askerlik müddeti indirildi Atina, 3 (Hususi) — Hükümet | © harbiye nezaretininde muvafa- — okatile orduda sıkı tasarruf ted- Kız y ie Ri i ER İ | İ birleri tatbik edilmesine devam etmektedir. Askerlik müddetinin on dört | aydan bir seneye tenzili lâyihası leclise verilmek üzeredir. Bundan başka, çiftçi askerlere ikişer aylık mecburi mezuniyet Verilmesi de tasavvur. edilmek- “tedir. Borç müzskereleri durdu Atina, 3 (Hususi) — Yunan borç taksitlerinin tediyesi için ecnebi dainler vekillerile cereyan eden müzakereler, durmuştur. Ecnebi dainler vekilleri, Yuna- istan tarafından vaki olan tek- lifleri kabule şayan görmemiş: | lerdir. Yunan “Leh dostluğu Atina, 3 (A.A) — Yunanistan ile Lehistan arasındaki dostluk ve hakemlik misakının musad- dak suretleri dün teati edilmiştir. m a derece ve şekliece göre üsarenin veya menkuunun “temas ettiği mahallerde dysidrose'e müşabih ve bazan mütahassıs etibbayı da şaşırtacak kadar dysidrose'i tak- lit eden cildi indifaat husule ge- liyor. Bu hal senelerdenberi na- ari dikkatimi celbediyordu. Bütün dünya tıp edebiyatında işe, incir Confiturei- yapanlarda ve incir yaptakları menkuile elbise lekesi çıkartmak istiyen- lerde husule gelen incir usare- sinden mütevellit cildi indifala- rın gayri mezkür bulunmasına mebni, senelerdenberi tarz ve tesirini, insanların hassasi- yet derecelerini tesbit ettim ve bittabi şubemize ait gazete- lerle nejre başladım Bunlar ha- ricinde, kuru ineirleripak etleme ve yerleştirme ilâhiri neticesi husule we gene bir takım san'ati ekzemalar vardır ki yuka- rıda bahsettiğim ham incir usa- - relerinden mütevellit indifaattan İ “büsbütün farklıdırlar. Bu sonun- cular san'ati ekzemalara dahildir. Daba dünkü talebelerin bile fark edebileceği bir keyfiyeti nasıl © olurda dysidrose | hastalığının çi amilini buldum diyecek kadar cinnet gösterebilirim? Evet, incir usaresinden ileri gelen: cildi. imdlilalar, dyeldroso bi j N 0 j İ Dahili ve Harici Telgrai Haberleri Lozan Konisransında Vaziyet Değişmedi Eğer alacaklı devletler Almanya ile anlaşırlarsa, Amerika bir kolaylık gösterecek Halbuki Almanlar “ Haraç vermeyiz. Konfer. sı felce uğra- tırız ,, diyorlar. Fransızlar da “ Neticeden siz mes'ulsünüz,, kaydile. işin in çıkıyorlar ! Nevyork, 3 (A.A) — “Herald | zarını hesaba katmamakta oldu- | yetperverlerin “Vocliseher Boobacher,, M, Von | me eee el görünen bu idareyi gerek Maliye Tribun ,, gazetesinin Vşington mubabiri nim resmi bir memba- | dan mülhem olduğu zannolunan bir makalesinde devletler Lozan- da aralarında itilâf etmiye mu- vaffak oldukları takdirde Ame- rika hükümetinin. harp borçları meselesinin her devletle ayr, ayrı ve ber devletin tediye ka- biliyetini mazarı itibara ularak münakaşa ve müzakere etmiye amade olduğunu ve fakat bunun harp borçlarının ilgası manasını tazammun etmiyeceğini yazmak- tadır, Fakat, Almanya... Berlin, 3 (A.A) — Sağ cenah Alman matbuatının istihbaratına inanmak İdzım gelirse Lausanne konferansındaki Alman beyetinin dün Almanyadan alacaklı olan devletlerin tamirat meselesi hak- kmda hazırlamış oldukları yeni projeyi reddetmesi muhtemeldir. Filvaki Lausannedeki Alman mahafili, bu projenin şimdiki şeklile kabule şayan olmadığı, zira Almanyanın" esas noktai na- ğu mütaleasındadır. Bilhassa müttefikler arasında- ki borçlar meselesile tamirat meselesi arasında bir İrtibat gözetilmesi, Almanyanın muka- vemetine maruz kalacaktır. Hâraç ve ecek.. Berlin, 3 (A.A) — Hugenberg 31 temmuzda Reichstag için ya- pılacak intihabat dolayısile nas- yonal-Alman fırkasına bitaben bir beyanname neşretmiştir. Bu beyannamede deniliyo: ki: “Bu Intihsbin gayesi, iki min tamamile Ortadan kalkması ve önümüzdeki parlâ- mentoda murak bir mübalefet ekseriye- Ünin teşekkülüdür. © Kuvvetli bir bükümetin harici saha- daki gayeleri şönler olmalıdır: Haraçla- nn ismamile ve kaydü Şartsız olarak ilgası, Almanyanın mahküm olduğu sw rerindekl plânın ortadan kaldırması, a8- keri sahada Almanyanın hukukunun ve- niden tesis! Için müeadeleye girişilmesi... Eğer ısrar ederlerse Münih, 3 (A.A) — M. Von Papen'in Lausanne'da Versailles muahedenamesinin yeniden tet- kiki için ileri sürmüş oldu tekliften bahseden müfrit milli- gazetesi o olan Papen'in Almanya'nın tamirat bedellerini veremiyeceğini Na- zilerin tazyiki altında söylemiş olduğunu yazmaktadır. “Nazilerin siyaseri 14 senedenberi diplomatların ve devler adamlarının ta- bakkuk ettiremedikleri şeyi tahakkuk ©t- tirmiştir * Versailles mushedenamesini yeniden tetkik etmek meselesini Beynelmilel ruz- nameye İthal etmek. Nazi siyaseti, bu esssli mesele hal- ledilmedikçe, Laoşanne konferansını felce uğratacaktır. Fransaya gelince Paris, 3(A.A)— Lozan'da dün- kü gün Fransız noktai nazarin- dan memnuniyet balış bir gün olmuştur. şahit olunmuştur. Paris gazete- lerinin mütalcaları budur, hal buki beynelmiler noktai nazar- dan ciddi bir terakki görülme- miştir, Gazeteler, “Alman heyeti, kon- feransın mukadderatını ve aki- betini elinde tutmaktadır. Neti- ceden o, mes'uldür,, diyorlar. Meclis buğday lâyihasını kabul etti Ziraat Vekili : Hiç bir zaman buğday mubayeatını kâr için istismar edecek değiliz, diyor Ankara, 3 (Vakıt) — Mecliste buğday kanunu Jâyihası müza- kere edildi. Söz alan Sırı B. (Kocaeli) şu sözleri söyledi: — Hepimizin velinimeti olan | köylülerin menfaatini düşünerek hükümetin . bazırladığı - İâyibayı memnuniyetle karşıladım. Fakat kanunun daha mükemmel olma- sını arzu ederdim, Bunun için kanunun Jâzım gelen faideyi te- min edeceğine kani değilim. Sonra hükümetin teklifile encü- menin tadili arasında fark var- dır. Bunun hakkında ziraat ve- kilinden malümat istetim. Buna karşı enclümen namına ! Hasan Fehmi Bey (Gümüşhane) cevap vererek hükümetle tadi- lâlta tamamen mulabık kalındı- ğını ve tadilât hakkında hükü- metten değil encüinenden malü- mat istenmesinin doğru olacağını söyledi. benzerler, manâsına wi anlaşılıyor? Sırf ilmi bir mephas Üzerine çalışmak, uğraşmak ve yazı neş- retmekle ticaret ve ihracat mes'- elelerinin ne alâkası vardır? Ham incir usaresine ellerin teması ve bassas şabıslarde di- gidirozi andıran hastalığın mey- dana gelmesile 40,000,000 lira- lk ihracat münasebeti anlaşıl- maz bir muammadır. İzmir incirleri hastalıklı olma- dığı gibi hastalık nakili de de- ğildir. Binaenaleyh incir yüzün- de her hangi bir hastalığın vü- cuda gelebilmesi sade bizim memleket için değil, incir bulu- nan her yer için mevzu bahs olabilir. Ve incir ihracatımızın da bu yüzden zarar görmesi varit değildir, Şu kelimesi, keşif buna emin Sırrı Bey kanun mes'uliyetleri- nin hükümete raci olduğunu, bunun için encümenden değil, hükümetten izahat istediğini, hü- kümet namına Hasan Fehmi Beyin söz söleyip söylemiyeceği- ni ÜS ilemediğini” Syleği Bkü Ziraat vekili Muhlis Bey ista- tistiklere istinat eden beyana- tında 925 - 926 senesinde 35 bu- çak milyon dönümde 24 buçuk milyon 930-931 senesinde ise 34 milyon dönümde 30 milyon kental buğday istihsal edildiğini memlekette normal buğday is- tibsalinin 25 milyon kental ola- rak kabulü lâzım geldiğini ifade etti, Badehu Hasan Fehmi bey şu sözleri söyledi ; ki — Sırı Bey. ber halde lâyi- hayı tetkik etmiştir zannında- yım. Yoksa Sırı Bey tetkik etmedi de hükümetle encümen | tadil o sebeplerini (söyledikten sonra lâyiha hakkında bir tenkit | noktası elde ederek söz söyle- mek mi istiyorlar ? Bünu da hiç zannetmiyorum. Emin Bey (Eskişehir) — Bu kanuna arpa da ilâve edilmeli dir. Senede 5 bin ton arpa ih- racatımız vardır. Eu kanuna ar- payı da koyarakbir cihetten köylüyü müstefit etmek daha | faydalı olur. Sobra buğdayın bankaca alınmasında kâr olursa bununla silo inşa edilecekmiş. Buğday mübayaası yoksa kör için midir? Ziraat vekili buna şu cevabı verdi: — Boğday satımında hakikaten İ kâr olursa bununla silo inşa e- deriz diyoruz, Fakat hiç bir za- man buğday mubayaatını kâr için istismar adecek değiliz. Emin bey olsunlar. Arpaya gelin- e kanına arpayıda ilâve etmek teş- kilâtm genişlemesini, neticenin güçlüğünü intaç eder. Bunun için yalnız buğdayın mubayaası daha faldelidir. Bilabere arpa içinde | ayni tedbiri almak kolaydır. Za- ten bunun için başka tedbirler“ lerde alınmıştır. Zira Fransız - İngiliz | tarih müderris ve muallimleri itilâfının resanet kesbetmesine | | Müteakiben birinci maddeye | geçilmiştir. Sırrı B. (İzmit), buğday mü- bayeatında: ne gibi bir faide te- min edileceğini, mübayea fiali- mu neye istinat edeceğini, eğer İ bankaya bırakılacak olursa tütün mübâyeatında olduğu gibi yol- suzluklar olabileceğini siye rek bu noktaların izahını talep etmiştir. Ziraat vekili Bey buna cevap vererek buğday mubayaâsında yalnız çiftçinin menfaati nazarı dikkate alındığını, Zraat banka- sinin mubayaada rulü yalnız hü- kümetin tesbit edeceği fiatler üzerinden day mubayaasın- dan ibaret olduğunun, zaten bi- rinci maddede sarahaten yazılı bulunduğunu, ayrıca talimatna- İ me yapılacağını söyledi. Badehu maddelerin müzakere- sine geçildi. Vekanun aynen ka- bul edildi. Afyon inhisarı Bundan sonra Türkiyede afyon yetiştiriciler. satış birliği kanunu müzakere edilmiştir. Bu kanuna nazaran ziraat bankası tarafın- İ dan birlik emrine kâfi miktarda kredi açılacaktır. Yetiştirilen af- yonların birliğe teslimi mecburi olup, aksi bal cezayı müstelzim olacaktır. Bu kanunun tesis ettiği, 933 senesi mabsulüne şamil olmak üzere İ Mayıs 933 tarihinden meriyete girecektir. Müteakiben daha bazı lâyıba- lar müzakere edilmiştir. Meclis, yarın tekrar toplana- caktır, | ap ğ — AN .i Devletdeniz Postaları hizmeti | Başmakalemizden mabeat) yegâne makul hal çaresi oldu” ğunu kabul etmiştir. Bununla beraber fırka gurupd küçük kaputaj hizmetinin mün- hasıran devlet idaresine alınması kararını verir iken Seyrisefain | idari mürakahesinden hariç gibi idaresinin bugünkü şeklini değiş” tirmek, ezcümle idare meclisini kaldırarak onun yerine teknik ve ihtısas heyeti koymak, diğef taraftan bugün devletin mali ve vekâletire, gerek mensup olduğu vekâlete karşı doğrudan dğruy4 mes'ul vaziyete geçirmek, bu si“ retle yeni teşekkül edecek (Dev let deniz postaları idaresi) ni bugünkü Seyrisefain idaresine atfedilen (o kusurlardan Otama” men tasfiye etmek lâzım gele“ ceğini de göstermiştir. Mehmet Asım Tarih kongresinde Dr. Reşit Galip B. Bir.konferans verdi Ankara, 3 (Vakıt) — Bugün içtima İksan Beyin riyasetinde toplandı. Reşit Galip B. Türklük ve medeniyet tarihine umümi bir nazar mevzuu etrafında bir kon- Tevans verdi. İl Doktor Röğit“Galip Bey bu * konferansında Türk medeniyeti- i tinin geçirdiğin safhalardan Alp- © lılar denilen o cedlerizin kadim medeniyet sahalarında görünüşle- rinden belisâtmiş, eski Anadolu halkına ait olarak bulunan kafa tasları balelermle an ann İnsbiL- lere müstenit kıyfhetli malümat © vermiştir. Buna nazaran Moztpo tamyalılar orta Asyadan gelmiş © tir, Kezalik Misir ırkını ve mede ği niyetini Orta Asyalılar meydans gelirmişlir, Bundan sonra Dr. Şevket Aziz B. Reşit Galip Beyin noktai na“ zarım teyit etmiş, Anadoludaki Türklerle Yunanistanda mevcut olan fertlerin morkolojik karak» terleri arasında fark olmadığını Turfanda bulunau Türk kafala- rmn halis Brokisefal bir manza- ra arzeltiğini söylemiştir. Pamuklu mensucat | Ankâraya müheudisler çağırılıyor Ankara, 3 (Vakıf) — Pamuk- lu mensucat sanayiinin tesisi için iptidai tetkikat yapmak üzre Iktısat o vekâletince (Ankaraya mühendisler celbedilecektir. Ya» kında bu mübendislerin gelecek” leri söyleniyor. Silolar lâyihası Vekiller heyetine verlidi Ankara 3 ( Vakıt ) — Ziraat vekâleti silolar tesisi hakkındaki lâyihayı bazırlayarak © vekiller heyetine vermiştir. ——— an izmir şehri Emiâk bankasından 300 bin lira istikraz ediyor İzmir, 3 (VAKIT) — Meclisi 9 mami kararile yapılacak olan 300 bisi liralık istikraz için vali Kâzem pa$? emlâk bankası reüdürü Hakkı Safe beyle üzün müzakerede bulundu. Mü zakere müspet sahada devam eti tedir. Saffet bey, İstanbula harekef etmiştir. — mmm Çiftçi ile müstahsiilerin borçlarının tecili Ankara, 2 (Vakıt) — Çiftçi ile müstahsillerin borçlarının üç 8€ ne tecili hakkında Meclise bif lâyiha teklif edildiği haber