19 Temmuz 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

aci gizi © 2— VAKITI9 Temmuz 1932 v isa toplanmağa başlanılmıştır. - olması için kendisine vuku bulan da- Sıcaklar gittikçe Artıyor (üst tarafı ofinci sayfd aa en fazla kârlı günlerinden birini yaşamışlardır. Soğuk meşrubat satan dükkânların önü hiç ek- silmiyen bir kalabâklıkla do'u idi. Havanın müthiş sıcaklığı, ta- dil günü olmamasına rağmen, plâjlara bir haylı müşteri celp etmişti. Vakıt bulan herkes serinlemek biraz nefes almak için akın akın denize koşuyordu. Plâjlar çok kalabalıktı. Kandilli rasatbanesi, sıcaklığın bu günde devam ede- ceğini bildirmekte, bu aylarda hararetin dünkü kadar yükselme- sini tabii bulmaktadır. Gelen telgraf haberlerine gö- re, Ankarada ve Edirnede de sı caklar bütün şiddetile hüküm | sürmektedir. Dün sıcaklık An- karada gölgede 36, Edirnede 38 dereceyi bulmüştur. dadır. Büyük meclis bu karar suretinin Türk hükümetine tebliğ etmek, Tür-| kiyeden almacak cevapları tetkik et- mek ve Cemiyete tevdi edilecek karar suretini tanzim etmek hususunu riya- set divanma havale etmiştir. Türkiye; hükümetinin telgrafı bütün heyetlere! tevzi edilmiştir. Diğer taraftan Yiyas set divanı 10 Temmuzda M. Mottanın riyaseti altında toplanmıştır. Divan, Türkiyenin cevabına muttali olduktan sonra bir karar sureti tesvit etmiş olup bunun metnini büyük mec- lisin bütün azasma tevzi olunacaktır. Divanın bu karar suretine göre Mec! Jisten bir karar ittihazını talep ede- ceğım, Reis bundan sonra âtideki projesini okumuştur: “Cemiyeti Akvam meclisi azasından karar veli kabul etmiş olduğunu kaydeden cemiyeti akvam büyük meclisi, Tür. kiye Cümhuriyetinin misakın birinci maddesinde derpiş edilmiş olan şart- arı yerine getirmiş olduğunu müşa bede ederek Türkiye Cümhuriyetinin © Cemiyeti Akvam azalığına kabul edil miş olduğunu beyan ve Türkiye mü- messilini cemiyetin şimdiki ( içtima devresinde mesaisine İştirak “etmeğe davet eder, Müteakiben reis, bu teklif” Üzerine münakaşa ve müzakereyi açtı. Hiç kimse söz almak İstemediğin- den reis, Cemiyeti Akvam misakının mağdei mahsusası mucibince Cemiye- te girmek istiyen her devletin kabulü meclisin sülüsanı ekseriyeti tarafın. , dan iltizam alunduğun takdirde, ce- miyet azasından olabileceğin; beyan ettiğinden esami tayini suretile rey Bundan sonra reis, neticeyi bildir. miştir: mevcut 43 devlet vardır, yapı- lan teklif neticesinde 43 rey elde edil miştir. Türkiye ittifak İle meclis aza» Tığına intihap olunmuştur. Rels, Türkiyenin Cemiyeti > Akvam azalığına kabul olunduğunu beyan et miştir. Meclis reisi, Türkiyeye tebriklerini beyan etmekle . meclisin! hissiyatma tereiman olduğunu söy- emiş ve Türk murahhaslârmı mevki almağa davet etmiştir. Bundan sonra salâhiyetleri tetkik komisyonu relsine söz vermiştir. M. Agero, Cemal Hüsnü Beyle Necmet- tin Sadık Beyin Cemiyet nezdinde Türkiyeyi temsil salâhiyetlerini kabul eden müspet raporunu okumuştur; M. Hymans'ın nulku M. Hymans söz alarak aşağıdaki nutku söylemiştir — Türkiyenin güzide mümessileri- ne hoşamedi beyan ederim, Türkiye. nin mümessillerine Cemiyeti oAkvam tarafından davet edilmiş olan beynel- hararetli! İşehrine nakledilerek küşat resmi icra edilmiştir. İ dür muavini Rifat B. Maliye ve i Türkiye, çetin imtihanlar geçirdikten İ zetmekte olduğu teminatı ve hakları i uzanıp giden bir milletin vasfı milel içtimalarda ilk defa olarak te sadüf etmiyoruz. Onları, Avrupa bir- liği te komisyonu ile tahdidi tes- Tihat konferansının mesaisine vakıfa, ne bir surette teşrikj mesai ederken gördük. Türkiye kendisine vuku bulan dave- 4 kabul etmekle tesanüt fikrine işti- Dahili ve Harici Siyaset dahisi Kardinalin heykeli Versay sarayından kendi is- | mini taşıyan şehre götürüldü! | Paris, 18 (A.A) — Kardinal Richelieu'nün uzun müddetten beri Versay sarayının merasim avlusunda bulunan »e kendi ismini taşıyan şehir tarafından mütemadiyen talep edilen hey keli nihayet İndre et Loire de- parlımanın da Okâin Richlicu Bu münasebetle terbiye nazırı M. de Monzie büyük bir siyaset dahisi olan kardinalin methini | mutazammın bir nutuk öyle- miştir. Beylikköprü ''ren kazası Tahkikat raporu ha yarın Vekölete verilecek Aukâra, 18 (Vakıt) — Beylik köprü tren kazası bakkındaki rapor hazırlanmıştır. Tebyiz edil- mek üzre olan rspor yetişirse bu akşam, yetişmezse yarın ak- şam vekâlete verilecektir. Raporun (o tetkikinden sonra kazanın vaziyeti anlaşılacaktır. Maliye vekâleti Kalemi mah- sus müdürlüğü Ankara, 18 (Vakıt) — Mali- yıcilerimizden takip, teftiş mü- âleti bususi kalem müdürlüğü- e tayin edilmiştir. Maliye vekili istanbula geliyor Ank 18 (Vakıt) — Mali- ye vekili Aptülbalık Bey bir ay mezuniyetle yakında İstanbula hareket edecektir. Maliye veki- line sıbhiye vekili doktor Refik Bey vekâlet edecektir. rak, teşriki mesâi fikrinde bulunduğu-| nu ilân eden bir harekette buluumuş-! tur. Türkiye, şimdi şiddet (hareketleri nin süikastının önüne geçmek, ihtilâf- ları muslihane bir tarzda hal, menfa-| atleri telif etmek, milletlerin mukare- netini temin ve İntizam ve adalet re jimini tensik eylemek gibi ulvi bir kaygunun birleştirdiği devletler aile. si arasında müsavat dairesinde bir mevki işgal ediyor. Avrupanın müntehasını teşkil eden Türkiye, medeniyetin bir (ifadesidir. sonra dahili hayatımda, ahlâk ve Ada- tında ve müessesatında büyük ıslahat vücude getirmiştir. Türkiye, maddi sahada kuvvet ve kudretin! gösteren bir takım gayretler o sarfeylemiştir.! Yeni bir paytaht vücude getirmek için şahsiyetini gösteren bir şehir meyda- na getirmiştir. Aramızda bulunması, Cemiyeti Akyamın kuvvetini arttıra- caktır. Türkiye Cemiyeti Akvam misa- kindan milletlerin mütekabi o muave- netlerinin ve teşriki mesailerinin ar bulacaktır. Türkiye hükümetinin bizim daveti- mizevermiş olduğu cevapta münderiç teminatı kaydettik. Buna nazaran mün'akit muahedenamelerde münde- riç taahhüdat cemiyeti akvam vzast« nın taahhütlerile gyrı kabili telif de- ğildir. Bu bize, Türkiyenin kuvvetli ve mağrur ve mazişj tarihin cevfinde mü- meyyizi olan şeref ve sadakatle bilih- tiyar deruhte etmiş olduğu vazifeleri hakkile yerine getireceği kanaat ve itminanımı bahşeylemektedir. Türkiyenin Cemiyeti Akvama du hulü, cemiyetin istikbali ve birlik ve sulh teminatınm cihanşümul bir ma- hiyet kesbetmesine doğru vuku bulan terakkiler için mes'ut bir vak'adır. On senedenberi müşkülât içinde bu- lunan yeni dünya Cemiyeti Akvam, bir; vahdet ve istikrar unsuru teşkil et mektedir. Cemiyet, beynelmilel bir! hayat ve İtiyat ve zihniyetlere mütes, | de Kütahya» Balıkesir hattı ile İ Izmire gidecektir. Avdette Ban- | dırmadan İstanbulu teşrifleri çox | | mıştır. Eu programa göre baş Telgrai Haberleri ismet Paşa FİZ. İ Temmuzun 24 ünde Ankaradan hareket Edecekler İzmirde karşılamak üzere pro- gram hazırlandı Ankara, 18 (Vakı) — Başve- kil Ismet Paşa Hezretleri Gazi heykelinin Oküşat merasiminde bulunmak üzere ku ayın 24 ün- mubtemeldir. izmirde hazırlıklar İzmir, 18 (Vakıt) — Gazi hey- kelinin ayın 28 inde yapılacak küşat (o merasiminde bulunmak üzere şehrimizi teşrif edece” olan başveki Ismet Pş. Hz. nin karşılanma programı hazırlan- vekilimizi fırka reisi Balıkesir- de, vali ve fırka teşkilâtı Me- nemende, belediye r yaset diva- nı Karşıyakada karşılıyacaklar- dır. Şebir ve fırka namlarına buketler verilecektir. Teşekküller, halk, askeri ve mülki erkân da Paşa Hazretle- rini Basmahane © istasyonunda karşılıyacaklardır. Belediye o başvekil şerefine | 'kinci gece bir ziyafet verecek» tir. Gazi meydanında fevkalâde | tenvirat için tesisat yapılmıştır. Resmi küşat gecesi bir garden parti verilecektir. Söylenecek nutkun her taraf- tan dinlenilmesi için tedbir alın- mıştır. Etrafa büyük boparl örler konacaktır. allik bir takım usuller ihdas etmişi r.| Bu zihniyete Cenevre zihniyeti derler. Bu zihniyet, itimat, ihlâs ve muhab- betten müteşekkildir. Gene, Türkiye- nin mümessillerj olan yeni dostları mıza karşı bu hisleri besliyeceğiz.. Kendilerine bütün heyetler onümina sâmimi, dostane hissiyatımı arzet- mekle bahtiyarım., M. Hwmnas'ın nutku uzun uzadıva alkışlanmıştır Cemal Hüsnü Beyin nutku — Reis hazretleri, şimdiden sonra yüksek meclisin azası olacak bir mem- leket mümessili sıfatile ilk defa ola- rak söz almış olduğum sırada duy- makta olduğum hissiyatı ifade etmek fırsatını bahşetmiş olduğunuzdan des| layı hararetle teşekkür ederim Zatı devletinize ve Türkiyenin Ce miyete kabülü meselesinin tetkik edil-| diği cemiyeti akvam büyük meclisinin 1 ve 6 Temmuz celselerinde Türkiye- ye karşı müttefikan teveccühlerini İz. har etmiş olan bütün memleketlerin muhterem heyetlerine bir kere daha teşekkür etmiyecek olürsam vazifemi ifa etmemiş olurum. Bütün bu neci- bane tezahüratın Tevfik Rüştü Beye- fendi tarafmdan Büyük Milet Mecli:| sinde Türk milleti (omümessillerine,! Türkiye Cümhuriyeti hükümetine böy»! le bir davette bulunulmuş olduğuna| ve bu davetin vaki olduğu ahval ve şerâite dair malümat verildiği zuman hasıl etmiş olduğu #amimi - akisleri emi benim için çok zevkli bir di Nadir » ve yüksek vasıflarile ve sulh ve milletler arasında uzlaşma 'ideali- ne olan yorulmak bilmez ihlaskârane merbutiyetile bütün beşeriyetin müt- tefikan takip ettiği gayelerde hemfi- kir olan bütün insanların minwet ve şükranma İstihkak kesbetmiş olan kâ- tibi umuminin mütehayyiz şahsiyeti hürmet ve takdir ile yadetmekten nefsimi menedemem. Milletlerin müsalemeteuyane Lema- yüllerinden bahseden hatip demiştir. ki: “Artık bir daha göremiyeceğimiz büyük adamın hatırasına karşı hay- | zip ede bilirsiniz Profesör Malşin Yeni darülfünun Açılmıyacak Maarif vekili haber doğru değildir, diyor Ankara, 18 (Vakıt) (o Maarif vekili Esat Bey, yeni Darüfünün açılacaği baberi hakkında bana dediki: Yeni Darülfünun açıla- cağım bende gazetelerde oku dum. Böyle bir şey yoktur, tek- raporunu heyeti vekileye verdik. Bu raporun heyeti vekilece tet- kikinden sonra İstanbul Darül- fünurunun vaziveti belli o'acaktır. Ankara ismet Paşa Enstitüsü Aukara, 18 (A.A: — İstihba- | ralıma nazaran maarif Vekâ'eti Ankarada İsmetpaşa kız ensti- tüsünde İeyli bir pansiyon tesis etmiştir. Bu sene yalnız 49 leyli talebe alnacaktır. Senelik ücret 309 liradır. Mektepte Avrupa ve Amerikanın en ileri müesse- seleri sisteminde tcs'sat ve ida- re tarzı tatbik edilmektedir. Mektepçe şimdiden kayıt mu- amelesi yapılmasına başlanmıştır. Memleketin her tarafından hatta komşu memleketlerdende talip- ler vardır. Bu sene Ankara lise- | sinin leyli kısmıda Gazi muallim mektebinde ( açılacak" bilhassa ecnebi (o Usanlarına (ehemmiyet verilecektir. Izmirdeki Yunan emlâki Izmir, 18 (Vakıt) — Buradaki Yunanlı emlâkinin listesi mili emiâk müdürlüğü tarafından ha- zırlandmştır. Bu emlâk banka ta- ralından yakında müzavedeye çıkanlacaktır. ranlığımı, ve minnettarlığımı ear) için bu fırsattan istifade etmekliğim kadar tabii bir şey olamaz, Huzuru- nuzda M, Briand'ın hatıralarını ya dederken müşarünileyhin'namile bir- likte Türkiyeyi Cemiyeti Akvama ka- bule karar vermiş olduğunuz celsede hazır bulunan ve milteveffa ile birlik- te milletlerin minnet hislerin celbe- den eserin muharrik ve âmillerinden bulunan Amerikalı devlet o adamının yani M. Kellog'un ismini yadetmek- sizin geçemem, Beşeriyetin kabülüne lüzum görmüş olduğu ve müntehasıma benim için hu- du tasavvur edilmesine imkân mev. cut olmıyan ferman, beynelmilel mas nevi bir imandır. Ve bütün aziz ümit. lerimiz bundadır. Bu ümidin tahakkuk etmesi için, sulh hakkındaki bu imanın kitlelerin vicdanında kat'i surette yerleşecek su- rette umumileşmesinden başka çare yoktur. Cemiyeti Akvam, tertip etmiş oldu- ğu içtimalar sayesinde bu maksadına muvafak olmaktadır. Bu içtimaların bir kışmı münhasıran azasına mah- sustur. Ve bir takımı da tahdidi tes. lihat gibi umumi mahiyette mevzula-! ra tahsis edilmiştir. Sulh içinde ve sulh için beynelmi- lel teşriki mesaide bulunmak kendisi için ulvi bir idea! teşkil eden Türkiye elindeki vasıta ve kuvvetlerin müisaa- desi nisbetinde bu ümniyenin tahak- kukuna çalışmak arzusundadır. Türkiye, cemiyetinizin mesaisine İş- tirak etmek fırsatını bulmakla kendi» sinin bu husustaki âzimkârane arz» sunun tezahuruna müsait zemini el- de etmiş oluyor Bundan başka Türkiye, o kendisine yapılmış olan .bu davette şimdiye kaâ- dur takibetmiş olduğu siyasetin takdir ve teveccühle karşılanmış olduğunun bir delilini görmektedir. Aranızda mevki alan Türk heyeti, bu misafirperver memleketin büyük! bir evladını derin bir meselini hatır», ' İngiliz - Fransıl Emniyet itilâ Başmakalemizden mabaat” Hoover plânını kabul koşmaktadır. Bu suretle Am , Ğ z gi , di İ di fikirlerini Avrupalılara Ks tirmek için harp borçları bir nevi kuvvej teyidiye olarak; lanmaktadır, Bu cihet nazar! alınırsa Ingiltere ile vg rikaya karşı bir nevi mukavemet hesi hazırlamakta olduklarına yük olunabilir. Mehmet vr Hindistanda | Günde 100 kişi yılan di sından ölüyormuş ! Hindistanda Ahmedunagar gehri, yeti sıhhiyesi kaymakamlarında" puri, Hindistanda vasati olarak de yüz kişinin zehirli yılan ısirm dan ölmekte olduğunu — stat nazaran bildirmiştir. Bu istatistikler yılan ısırmasilf len insanların sayısının, başka a hayvanlar tarafından öldürülen l sanlardan daha yüksek olduğunu göstermektedir Almanyada kanlı Hadiseler — Altonna, 18 (A.A) — Volf A jansı bildiriyor: Dün burada gil ibtilâlinin kara günlerini batırl* tan kanlı hadiselerden biri cer€ yan etmiştir. Zabıtanın raporufi nazaran hadiseyi komünistler te” tip etmiştir. Dün içia bir içtimi akdetmek Üzre müsaade al3f Hitlerciler, tam bir sükün ve i# tizam dairesinde sokaktan geçe” ken civar evlerin damlarına lanan komünistler şiddetli tüfek ateşi açmışlardır. p Zabıtanın müdahalesi Üzeri ateş şiddetlenmiştir. Hirlercite birçok ölü ve yaralı bırakarâ'l dağılmışardır. Komünistler civ sokaklara çıkarak barikatlar cuda getirmişlerdir. Sokal zaptetmek için tekrar silâh iştimi Jine zaruret hasıl olmuştur. Zabıt! kuvvetleri civar evlerde tahar yat yaparak cürmü meşbut b linde 18 komünist yakalamışlı dır. Gece saat 9 da asayiş tamf' men iade olunmuştur. Şimdi kadar 12 ölü ve 30 yaralı tesbihi olunmuştur. Berlin, 18 (A.A) — Dön A" tonna'da vukua gelen kanlı hr diseler üzerine Reich hüküme" bütün Almanyada açık yerlerde| nümayişleri i menetmiştir, la —— Vekiller heyeti Ankara, 18 (Vakıt) — Heyet vekile bugün saat 18 de topla” dı. Içtima geç vakte kadar d€ vam ialti, Vekâletlere ait evi neticelendirildi. lamakla bahtiyardır: “Başkalarının muhabbetini ce! mek için onları sevmekten başka © yoktur... Cemal Hüsnü Beyin nutku uzu” zadıya alkışlanmıştır. : Bütün heyetler mumaileyhi retle tebrik etmişlerdir. Türkiyenin cemiyeti akvama a larak kabulü için toplaann bu ce! M. Heriot, M. Boncour, M. Ni M, Sinloja, Lord Londonderry, Jhon Simon, M. Blokland, M. A“ mam ve daha bir'çok diplomatla" zır bulunmuşlardır. CENEVRE, 18 (A.A.) — Bern miz Cemal Hüsnü Bey, bu akşam yoda, Türkiyenin Cemiyeti AK“? girmesi münasebetile bir hitabe “© etmiştir.