13 Ağustos 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

13 Ağustos 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sahife ? İstanbul ve deniz tır. Bunugayri ibtiyari takdir eden halk, her zamandan ziyade de inize düşkün görünmektedir. Dün» kü cuma diyebiliriz ki İstanbu- lun bir çok sahillerinde bütün diğer cumalardan daha kalaba- lık geçti. Yüzme bilenler kadar bilmiyenler de sıcağın ve bir haf- talık bunalmanın acısını denizde çıkardılar. Görülüyor ki İstanbul halkı sahip olduğu nimetin kıymetini bilmeğe başlamıştır. Deniz yaz günleri için ne büyük ve bulun- maz bir tesellidir. Hele böyle dört bir taraftan denizle ve kumlu sabiilerle ihata edilmiş bir şehir halkı için... Ankara gibi kurak ve susuz bir şehirde hükümet bin bir müşkülâtı iktiham ederek büyük bir havuz vücude getirdi. Şimdi Ankâralılar akın akın bu havuz- da yıkanıyorlar, serinliyorlar, bal- buki Istanbul senelerdenberi et- rafındaki bol, serin, son derece sihhi suyun kiymetini bilmemiştir. Buraya gelen yabancılar mem- İeketlerine o döndükleri zaman İstanbulun tabii ve her türlü itinadan mahrum plâjiarını has- retle yadetmişlerdir. Vakıa Av- rupanın da birçok yerlerinde ,ilmin, fennin elile süs'enmiş, çok güzel plâjlar vardır. Fakat bun- | lar bizim gibi zevk, neş'eye de- ğil, sıhhate bile harcıyacak pa- rası olmuiyanlar için değildir. İşe bakınız ki İstanbulun banyo yapmıya müsait sekiz on yerin- de biret deniz hamami varken halk buraya para vermeyi lü zumsuz bularak yeni bir yol keşfetmiş ve bu yol İstanbulun dört tarafında btiyük bir rağbet buli on kuruşla, yirmi kuruş arasın- da bir ücret alıyorlar. büyük ekseriyet, yedi sekiz kişi bir araya gelerek sahilden ka- yık tutuyor, kayıkçının eline yir- mi otuz kuruş vererek onu key- fine terk ettikten sonra açılıyor» lar ve kayıktan denize atlıyorlar, Bu suretle hem kayık sefası, bem de deniz bânyosu yapmış oluyorlar. Deniz hamamlarının bu sene çok ziyan ettikleri doğ- rudur ve başlıca sebebi de bü- dur. Dünya Güzeli Keriman H. (Baş tarafı 1 nci sayfamızda) rahatsız olduğunu yazmıştım. Keriman Halis Hanım gözlerin. den rahatsızdır. Bunun da sebe- bi, sinemacılardır. Keriman Halis Hanım dünya güzeli ilân edilir edilmez, he- men sinema muhabirleri etrafı- ni kuşatıp kuvvetli projektör- leri üzerine tevcih etmişler, bu suretle filmini almak istemiş. lerdir. İşte bu esnada Keriman Halis Hanımın gözleri bozulmuş- tur ve mütemadiyen yaşarmak- tadır. Her halde bu gayri ihtiyari ağlayışa, müsabakayı kaybettik- leri için sahiden ağlamış olan rakipleri memnun olmuşlardır. Irlândanın Ingiltereye borcu Londra, 12 (A.A) — Büyük Britanya hükümeti ile çıkan il- tilâftanberi Irlinda muhtar dev- etinin İbgiltereye tesviye etme- miş Olduğu borcun miktarı 1,761,000 İngiliz lirasının baliğ olmaktadır. Bu miktardan 1,243,000 lirası “senevi arazi taksitlerine ait olan ir. Deniz hamamları adam başına | Halbuki | İrseeerenser eseterasanmreı — mmm erman, Tel Telgraf Haberleri | 0800 sense vesoona Hiueumeeeeeeelorereonon Yunanistan, en hararetli mücadele saf hasında Kralcılar, Cümhuriyetçilere galebe ederse, tabii manzara değişecektir! Bu takdirde Cümhuriyet rejimine hayatlarile bağlı kuvvetlerin meydana çıkması beklenir.Rejimin tehlikeye düştüğünü gösteren her hangi bir vaziyet, orduyu derhal harekete sevkedebilir ATİNA, 12 (Hususi muhabiri- | mizden) — Bütün Yunanistan intihabat mücadelesinin artık en | hararetli bir safhasına girmiş bu- lunuyor. Bu intihapta Venizelo- sa muhalif olan fırkaların mev- kileri geçen intihaba nisbetle da- ha çok müsaittir. Bunun sebebi iktisadi ve mali buhranın Yuna- nistanı son zamanlarda çok sık- miş olmasıdır. Venizelosun mu- | helifleri bütün sıkıntıların sebe- bini, Venizelos hükümeti tarafın-| dan takip edilen siyasete atfedi- | yorlar. Bu suretle intihabatta İi- beral fırkayı sarsmak için çalışı- yorlar. Bu vaziyet dolayısile şüphesiz Venizelos hükümeti ile taraftar- larını mevkii oldukça müşkül. dür. Fakat onların aleyhlerine | yapılan hücumlara karşı vere- cekleri cevaplar da kuvvetlidir. | Binaenaleyh, intihabat neticesin- | de gene Venizelotçıların oldukça mühim bir kuvvet olarak çika- cakları tahmin edilmektedir. Geçen intihabatta Venizelosun liberal fırkası yüz doksan kadar meb'us çıkarmıştı. Bu defa en a- | Suriye i neticesinde diğer şağı yüz on, yahut yüz yirmi meb'us çıkaracağı ümit ediliyor. Venizelosun fırkası cümhuri- yetçidir. Fakat Yunanistanda cümhuriyetçi liberallerden ibaret değildir. Binaenaleyh, intihabat cümhuriyetçi fırkaların çıkaracakları meb'us- lar da liberal fırkası ile birleşir. se gene cümhuriyetçiler ittihadı gelecek meb'usan meclisinde ek- seriyeti alabilecektir. Kıralcı olan fırkalara gelince, bunların geçen mecliste yirmi kadar meb'usu vardı. Bugünkü intihap vaziyetleri tabif biraz da- ha bunların lehine tahavvül et- miştir. Binaenaleyh, kıralcıların yeni ointihapta (çıkaracakları meb'usların elli kadar olacağı zannediliyor. Hulâsa bugünden intihabatın neticesi hakkında kehanette bu- lunmak belki doğru olmıyacak- tır. Fakat ekseriyetin gene cüm- huriyetçilerde kalacağı şüphesiz eddedilebilir. Bütün tahminlerin hilâfına © larak kıralcılarm cümhuriyetçis lere galebe ettikleri görülecek o- lursa ne olacak? Denilebilir ki 6 vakit Yunanistanın tabif man- zarası değişecektir. Çünkü kıral- cıların Oekseriyeti oOkazanması cümhuriyetin tehlikeye düşmesi demektir. Yunanistanda cümhu- İ riyet rejimine hayatlarile mer- but olan kuvvetlerin o vakit mey- dana çıkması beklenebilir. Bugünlerde O Yunanistanda diktatörlük idaresi tesis edilece- dinden, ordunun siyasi faaliyet- lere iştirak ettiğinden rk sık bahsolunuyor. Kuvvetle temin e- | debilirim ki meb'usan intihaba- tının tabi neticesi anlaşılıncıya kadar Yunanistanda herhangi bir karışıklık ve intizamsızlık çıkmasına ihtimal yoktur. Fakat bugünkü Yunan ordusu tabii o- larak cümhuriyetçidir. Rejimin tehlikeye düştüğünü gösteren har hangi bir vaziyetin zühuru, or- duyu da derhal harekete sevke- debilir, İşte Yunanistandaki siyasi va- ziyetin hulâsası bundan ibaret- tir, ... ede mühim hadiseler oluyor ! Her tarafta işitilen ses, Şudur : “ Kahrolsun manda!, Şam, 11 (Hususi) — Suriye kabinesinde tebeddülât olacağı- na dair burada bir müddetten - beri bir şayia vardır. İbrahim, Hananu Bey, Halep- teki bir camide ahaliye bir nu - tuk söylemiş, bu arada şöyle de- miştir; — Bugünkü hükümet ve bu günkü parlâmento meşru değil - dir ve milleti temsil etmekten uzaktırlar, Fransa, eğer (O hakiki millet mümessillerile karşı kar şıya gelmek istiyorsa, hür bir intihaba müsaade etmelidir. Biz, manda istemiyoruz. Bu nutuk dinliyenler tarafın- dan şiddetle alkışlanmıştır. Di- ğer taraftan, nutuk Fransızları fevkalâde kuşkulandırmıştır. Vatanilerden müteşekkil he - yetler buraya gelmek üzere Hu - mustan geçerken, ahali merasim- le istikbal etmiş, hükümet mâni öolmiya kalkmış, abali “Kahrol - sun manda!!,, diye bağırmıştır. Bunun üzerine, polis ahali ü - zerine ateş açmış, ahali de taş atarak mukabele etmiştir. Polis- ten ve ahaliden beş kişi yara- lanmıştır. Berutta komünist ermenilerle taşnak ermeniler arasında Oçok şiddetli bir boğuşma olmuştur. Hâdise, şöyle cereyan etmiş- tir: Taşnaklardan birinin elinden polis bir tüfek yakalayıp kendi- ni karakola götürmek ister, Bu | sırada komünist ermeniler vak'a mahalline gelir ve elinde silâh tutulan taşnağa sövmiye başlar « | lar, Mesele büyük ve her iki taraf biribirine girer. Polis ve jandarmalar yetişir, iki tarafı müşkülâtla © ayırırlar. Sulhü harba Tercih ediniz ! Vashington, 12 (A.A) — M. 00Yer riyâseticümbür namzet- liğini kabul ettiğini beyan için irat etmiş olduğu nutkunda sö- sünü Amerikanın harici siyaseti- ne naklederek, sulh lehinde be- liğ beyanatta bulunmuştur : “— Dünyanın sulha ihtiyacı vardır. Adilâne bir sulha kavuş- malıdır. Cihanı hakkın kuvvete karşı zaferyap ve aklın ibtirasa galip olacağı için de insanların çocuklarını Obharba sevk için çalışmıyarak bilâkis sulhun ne- cip sfatlarnı öğretmek için sarfı mesai edecekleri yeni bir âleme sevkedecek ölan bütün yolları keşfetmek için müfekki- remin bütün küvvetile çalışaca- ğun, Dahiliye vekili Ineboluda hiliye vekili Şükrü (Kaya Bey, Seyrisefainin Ankara vapuru i- le dün limanımıza gelmiş ve vali Murat bey ve şehrimizde bulu « nan meb'uslar, mülki ve askeri erkân ve birçok zevat tarafından vapurda istikbal edilmiştir. Ve kil bey, vali ve müstakbelin ile vapurda bir müddet görüştükten sonra Samsuna müteveccihen has reket etmiştir. Annam imparatoru, memleke- tine dönüyor Marsilya, 12 (A.A) — Fran- sada bulunmakta olan An- nam İmperatoru Baoday, bugün buraya gelmiştir. Bu akşam An- nam'a gitmek üzere vapura bi- necektir, EĞİK İki taraftan da bir kaç yaralı kaydedilir. Taşnaklarla komünistler ara- smda büyük ve kanlı bir hadise- nin vukuu her an muhtemeldir. Taşnak ermeniler, Türkiye a leyhinde çalışmaktan bir tür - lü vazgeçmiyorlar. Taşnak ve Hoybon komiteleri, akvam cemi yetine gönderilmek üzere Tür - kiye aleyhinde bir mazbata ha - zırlıyarak bazı kimselere Oimza ettirmek üzere cemiyet azasın - dan bir ermeni ile bir kürde ver- mişlerdir. Halebin büyük ve muteber tüccarlarından Yorgaki Salim i efendi yirmi bin altın lira ile if- lâsma mahkemece karar veril - miş ve kendisi tevkif edilmiştir. Suryedeki iktisadi buhranın şiddetini ifade eden bu iflâs ha- disesi Halepte büyük tesir bırak- mıştır, ikiler ÇAL YE ka ingilterede mensucat Sanaylinin vaziyeti Londra, 12 (A.A) — Ücretle- rin tenzili ve amelenin yeniden işe alınması meseleleri hakkında patrönlarla yapılan müzakeratın akim kalması üzerine sendikalar lar meclisince verilen karar alâ- kadar her iki tarafa da tefhim edilmiştir, Meclis, aynı zamanda grev kararın tatbik mevkiine koymadan evvel gelecek pazarte- si günü Blackburn'de toplana- cak olan şimal kontukları men- sucat federasyonu merkez mec- lisinin bimayesini istihsal için gayret sarfedilmesini tavsiye et- Lancashir pamuk dokumacı- larının umumi grevi, takriben bir ! 13 Ağustos > Yalovava rağbi İlan için (Başmakalemizden devan) vaziyetinde si doğr ildir. Bu sulardan “ Akdeniz sahillerindeki yetler ahalisi de istifade Yı melidir. Daha doğrusu İstanbula merbut *€ / halkı için yapılmış bir sU kanal kil manzarasından çık tün memleketin müşt€ mali olmalıdır. Begin Istanbuldan her gün bire9 buraya gidiyorsa lzmirdet sinden, Zonguldaktan, dan, Trabzondan Istanbv tev.ctihen hareket sefain vapurları da be Yalova için müşteriler t9* dır. Acabü bu arzunun filif?i hasına çıkması mümkün © midir? Bunu imkânsız görmek, ; hiç bir sebep yoktur. Yalova seyrisefainin eli duğuna ve bu idare bef Akdeniz ve Karadeniz li” 4 ile Istanbul arasında mun” 7 posta seferleri işletmekte ba duğuna göre imkânsızlık “ hatta büyük müşkülât bile tur. Seyrisefain idaresi, Izmir / Mersin gibi Akdeniz, | Trabzon gibi Karadeniz larından Yalovaya gelerek” da bir haftadan bir aya oturacaklar için gidipyelmiie lunile Yalovada otel,tabilde' inek, banyo ücretleri dahil özre mümkünolduğu kadaf tarifeler tanzim ederse yalnız İstanbul muhiti aretlerii ei lerine, alakasız ei muhtelif mıntakalarından müşteriler gelmeğe başları Seyrisefain idaresi, sırf Vi . ya tedavi ve istirahat maki geleceklere mahsus olarak ii edeceği hususi ve asgari Ci ler mucibince gidib gelme »| siyon ve banyo ücretlerini aten daha müşterinin aldığı limanda tahsil ir için alelade yolcu nakli” ait ücretleri teşviş etme Her balde bu tarzda ihdif lecek usulden ne Seyri ne deYalovada kaplıcalar i* Vİ zarar görmeyecektir. i memleket içerisinde iyi lâm yapıldığı ve muhteli de halk tabakalarına bu, faidesi anlatıldığı takdiri taraf bundan istifade ji tir, Sonra bir kere S€ idaresi bu tarzda bir ederse ve sevahil yerler igin nun iyi neticeleri alını(## vaya dabilden şimendife", lecek olan halk icin D af 4 , g idaresi ile gene nee “İk Seyrisefain idaresi arasi anlaşma yapılabilir. Pe sayesinde mevzuu memleketin dahili Hi mil olunabilir. İlâve edelim ki memleketin e rından Yalovaya ri çoğalması, yalniz sıhi sele değildir. Sıhhatleri San hatleri için gelecek ola seyabâtlerinden size sadi ve ticari sahada iyi neticeler va rt di çeyrek milyon zig > «1 edecek ve pon eli var miktar ameleye müessi” ihtimal iplikçilik nn ya lerin tevakkufunu i9 tir,