11 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

11 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Pale İhtilâfı mı ? VAKIT Türk tebaası Halepte vaziyet günden Ermeniler güne karışıyor Vatanilerin lideri İbrahim Hanano B- nasıl ve niçin vurduruldu ? Halepten Hususi muhabirimiz yazıyor: Halep, kaç gündür ilerisi belli olmıyan hareketlere sahne ol- maktadır. Dükkânlarını kapıyan, Fransız idaresine karşı ezeli kin- lerini izhar eden halk kitlesi ile hükümet kuvvetleri arasında kanlı müsademeler o'makta ve sokaklar muharebe meydanını andırmaktadır. Eugünkü müsade- meler esnasında Vatanilerden üç kişi öldü. Ve birçok da ya- ralanan oldu. Emniyet ve itimat, buzur ve asayişi temin edilemiyen ve edi- leceği de daima şüpheli bulunan Halepten eşraf yavaş yavaş uzak- aşıyor. Antakyaya kaçıyorlar. Vaziyetin salâba doğru gittiği iddia edilemez. Hükümet kendi» sini kuvvetli hissetmediği için yeniden askeri kuvvetlerin tez- yidini istemiştir. Halep, Şam, Hama, Humus ve Balebek halkı Vatanilerin tev- kif edilen reis ve mensupları tahliye edilmedikçe dükkânların açmıyacaklarını, dağlara çekile- ceklerini o bükümete bildirmiş- lerdir. Vatanilerin lideri Ibrahim Ha- nano, kaç gündenberi aranmak- ta idi. Mumaileyhin bir suikaste uğradığı anlaşıldı. Ibrahim Hanano Bey, çiftliğin- de bulunduğu esnada çiftlik a- damlarından Niyazi isminde biri- si beş yüz altın mukabilinde el- de edilmiş ve Vatani liderini ya- ralamıştır. Suikastçi Vataniler Malatya kayısıları Malatyanın dahilinde ve civa- rında kıymetli mahsuller, bunlar arasında da güzel meyvalar ye- tişir. - Nefaset ve Jetafeti ile şöhret bulmuş olan kayısı bu cins meyvalardan biridir. Bu ne- fis meyva itina ile korunulduğu takdirde kebrüba sarılığında şef- faf bir şekil alır, i ise o nisbette lâtif olur. Fakat şimdiye kadar Malatya kayısılarının ambalajı, kutulara istif edilmesi cihetine dikkat e- dilmediği için bu güzel memle- ket mahsulünden Malatyalılar arzu edildiği derecede istifade- edemiyorlar. Bu dafa memnu- niyetle öğreniyoruz ki Malatya- lar bu noksanı da artık berta- raf etmişlerdir. Güzel ve şeffaf kayısılarının temiz kutular içeri- sine koyarak gerek memleket dahilinde, gerek haricinde rağ- bet kazanacak surette hazırla" mıya muvaffak olmuşlardır. Bu hususta Malatya valisi Tevfik Bey ile idarei hususiye- sinin gösterdiği alâka ve hizmet şayanı takdirdir. Bu yolda sar- İedilecek himmetlerin memleket ticareti noktasından semeresiz kalmıyacağı şüphesizdir. o —— Ingiliz Filosu Bulgaristanda Sofya, 10 (Hususi) — Buayın 17 sinde bir İngiliz filosu Varna limanını ziyaret edecektir. Filoya yapılacak istikbal merasimi prog- amı bir komisyon tarafından hazırlanmaktadır. tarafından şiddetle tabarri edil- mektedir. Bulunduğu takdirde balk tarafından linç edileceği şüphesizdir. Ibrahim Hanano Bey otomo- bille Halebe geldi, doğruca has- tahaneye gitti. Kolundan ameli- yat yaplırarak kurşunu çıkarttı. Doktorlar hastahanede kalmasını etmedi. Yaya olarak evine dön- dü. Halk cadieleri doldurmuştu. Coşkun bir sel halinde taşan halk kitlesi vatani liderinin kur- tulması münasebetile kurbanlar kesti. Ibrahim Hanano Bey, “Yaşa, var ol, sen bizi kurtaracaksın !,, sedalarile evine götürüldü. Aldığım yeni bir habere naza- ran İbnissuut kuvvetleri Filistine doğru yürümektedir. Halepten, Şamdan bir çok Arap genci gö- nüllü olarak İbnissuut kuvvetle- rine iltihak etmektedirler. Vatani fırkasından bir çokla- rının tevkif edilmelerinin sebebi Ibnissuut ile muhaberede bulun- malarıdır. Bu cihet kat'iyetle an- laşılmış değildir. Adanada çıkan Türk Sözü ga- zetesi ne vakıttanberi buraya sokulmamaktadır. Yeni bir emir- le İstanbul gazetelerinden bazı- larının Halebe getirilmesi de menedilmiştir. Hülâsa Suriye ahvali günden güne vebamet kesbetmektedir. Yeni hadiselere, kanlı cidallere sabne olacağı zamanlar bülül etmek üzeredir. Yeni Bulgar sefiri Sofya 10 (Hususi) — Bulga- ristanın Ankara sefiri G. Pav- lofun yeni vazifesi olan Hari- ciye nezareti siyasi şube mü- dürlüğünü derubte etmek üzere bu günlerde Sofyaya gelmesi beklenmektedir . Bulgaristann yeni Ankara sefirinin kim ola- cağı henuz malüm değildir. Uzun zamandanberi boş bulu- nan Belgrad sefaretine de G. Kö- seivanof un tayinine muvafakat ettiği Yugoslavya bükümeti bu- radaki sefiri vasıtasile Bulgaris- tan hükümetine bildirmiştir. Ye- ni sefir bu yakında Belgrada gidecektir. Sahte Bulgar parâsı Sofya, 10 (Hususi) — Hükü- metin bir müddet evvel tedavül mevkiine çıkardığı 100zer ve SOşer levalık gümüş paraların sahteleri piyasaya sürüldüğü an- aşılmıştır, Sahte paraların rengi dahn donuk ve üzerlerindeki işaretler gayrı muntazamdır. Çi ağar /Tokmakla yaralanan adam Hasköyde kalafat yerinde ma- vunacı Mustafa ile Osman ara- sında kavga çıkmıştır. Mustafa elindeki tokmakla Osmanın ba- şıma vurmuş ve ağır surette ya- ralanmasına sebebiyet vermiştir. Osman Balat hastanesine kaldı rılmıştır. Mustafa yakalanmış ve adliyeye teslim olunmuştur. Yabancı memle- ketteki Katagikos intihabına iştirak edemezler Bu yakmlarda Açmıyazinde Ermeni Katogikosluğu intihabı yapılacaktır. Bu intihaba iştirak etmek için şebrimizden de bazı Ermenilerin omurahbas olarak gönderilmesi istenilmiş, bunun için Ermeni patrikhanesi hükü- mete müracaat ederek müsaade istemiştir. Hükümet patrikbaneye İ verdiği cevapta bu talebi reddet- israrla rica ettiler. Fakat kabul | miştir. Türkiye lâyık bir devlet olduğu için Türk tebaasının mem» leket hudutları haricinde ve dini mahiyette bir içtimaa murahhas olarak iştirak etmeleri tabiatile doğru olamazdı. Dünya güzelinin heykeli yapılıyor Dünya güzellik kıraliçesi Ke- riman Halis hanım dün şehirde bazı ziyaretlerde bulunmuştur. Keriman hanım Ermenice Ja- manak Aravelik ve Tidak gaze- telerile Yabudice Labozdoryan gazetesi idarehanelerini ziyaret etmiş sonra Almanca Türkişpost gazetesi idarehanesine gitmiştir. Keriman Hanım burada bu- lunduğu esnada Istanbul Alman konsolosu da gazete idarehane- sine gelmiş, konsolos kendisine Alman hı EM eee ir tir. Her Grcs Keriman Hanımın bir keykelinin yapmak arzusunu izhar etmiştir. Keriman Hanım Türkişe Post idarehanesinden çıktıktan sonra Ipekiş'in İstiklâl caddesindeki mağazasına gitmiş, daha sonra da bir Ermeni madamı tarafın- dan neşredilen Ermenice Haigin gazetesinin Pangaltıda bulunan idarehanesini ziyaret etmiştir. Kıraliçeye burada buketler verilmiş, Ermeni muharrirlerin- den muhtelif kimseler takdim edilmiş, ( viyolonist Margosyan Efendi kemanla bazı parçalar calmıştır. Mübadele komisyonu reisi Muhtelit mübadele komisyonu reisi M. Andersen Eylülün yir- misinde hususi işleri için Cenev- reye gidecektir. Bunun için ih- tilâflı meseleler hakkındaki ha- kem kararlarının bu hafta için- de iki murahhas heyete tebliğ olunması beklenilmektedir. ——— Kılburnunda oturan Salimin kızı Zeliha ve Sevimin kızı Meryem ile Mustafa isminde üç çocuk, Taksimde imar şirketine ait bazı demir ve tahtaları çala- rak evlerine götürürlerken polis- ler tarafından yakalanmışlardır. emeklisi 100 çocuk sünnet edilecek Hilâliahmer Kumkapı nahiyesi 29 Eylülde Nahiye bahçesinde bir sünnet düğünü tertip etmiş- tir. O gün 100 fakir çocuk sün- net edilecektir. Şimdiden bazır- Jıklara başlanmıstir. Şinemalarımızda her hafta oynanacak filimleri lerimize muntazaman bildirmek üzerö yeni bir sad açıyoruz. Bu sütunda yeni filmlerimizin bazı | ve bilhassa filimin muhteviyatı buluna İİ yap ül gil eda kema; çöneetkye vam Varşovah Yağın filminden bir sahne ; Opera Sinemasında 14 eyiği o çarşamba günü Opera sinama - sufis gösterilmiye başlanacak Yemin filmin- den bir sahne Bu kısa, fakat çok şümullü isim altında, Henrie Fescour'un, serlevhanm azametile mütenasip bir surette hazırladığı müheyyiç Facianm mevzuu şudur: Bir inkılâp, iki kardeşi, biri - birine düşman iki ordugâhta bu - luyor. Asiler tarafmda bulunan genç Armas mukabil kuvvet ta - rafından esir ve ertesi sabah kur- şuna dizilmiye mahküm ediliyor ve bu vazifeye de kardeşi memur olunuyor. Armas kurşuna dizil - meden son bir defa annesine ha- ber göndermek istiyor. Kardeşi, ertesi sabah, idam saatinden ev - vel geleceğine dair Armastan söz aldıktan sonra bizzat annesine gitmek üzere onu serbest bırakı - İ yor. Armas annesinin şatosuna gi- Hırsız kız çocukları | diyor. Fakat, orada duyduğu bir muhavereden annesinin kendini İ reddettiğini anlıyarak, bu redde sebep olan sevgilisi Mariyanmn ya- nına gidiyor. Mariya, Armasın ertesi gün kurşuna dizileceğini te- sadüfen anlıyor, kız kardeşinin yardımile girmesine mümanaat e- diyor.. Sabah.. Mahküm henüz gelme- miştir, kardeşi onun yerine kur - şuna dizilecektir, Fakat ne olursa olsun, yemini- ni yerine getirmiye azmetmiş o - lan Armas, son dakikada ağır ya- ralı olarak yetişiyor.. Cezası affolunuyor ve gönde - Burel ailesini terketme” bulur. 2 PA 5 asın” Artistik Sinemasi İ Varşovalı Yeğen Elvire Popssko — Andre 5 Genç, gözleri kamaştıra” 4 Ir bakışlı, şaşaalı gülüşlü, si ; tabiri mahsusu ile dili cebi” mıyan bir yeğen.. ,' İki sene evvel İstanbulf? y nıdığımız ve bizde büyük yi tıra bırakan Romanyalı © yıldız Elvire Popesko kadr role uyacak artist pek na! lunur. Roman; amaa e a ei rolüne tamamen muvafık te ve ayrıca bir letafet dir. Mevzu şudur: gi Parisli banger Arşibald 4 hastalanır, doktorlar istirab$” siye ederler. Karısının, bif # dostu « Huber » ile birlikte geçirdiği sayfiyeye gideri karısının ve âşıkı olan Hz canları sıkılır. O sırada, 9İ i ihtiyar Marki ile evlenmi derken o şehirden geçen Y” ri gelir. ” Varşovalı yeğenin 5” hem karı, hem de koca içi” mettir. Kadın, Varşovalı âşıkile serbest kalması içi sını oyalamasını; Arşibeli şüphelenmiye başladığı di", kur edip onun karısile Vi mamasını temin etmesini yi derler, Varşovalı yeğen ie yi lar ve az bir müddet zarfın?" beri kendine mal eder.. Bu müddet zarfında da ona fena halde abay! tır. » > g Aşıkının elden gin yan Madam Burel, b ii teşleri içinde yanıp tut ley se de, bittabi bir şey 8Ö J mektedir. Biribirine oyun oyma yen bu dört kişi arasında e eden bu mutbike, mihari meydana çıkması ve | yeğenin, Arşibaldın y€*' ihtiyar Marki ile evlenme yi rildiği şatosunda, b? bekliyen annesile Mariy* ği fik elleri, kendisini ye dete kavuşturmak işin g etmektedirler...