10 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

10 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Pazartesiye 15 inci Yıl » Sayı : 5270 tebeddül bi maksadile bir müddet- Vrupada bulunan İktı - > vekili Mustafa Şeref Bey isti- Büy, Yerine İş Bankası umum “ve İzmir meb'usu Celâl #esiyor, İktrsat vekâletinde e ti, PİF değişiklik oluyor. Bugü- ti mübim siyasi bir hadisesi- il eden bu değişiklik tabii efkârı umumiyeyi meşgul © Ve Mustafa Şeref Beyin Mesingi yerine Celâl Beyin gel- ikiye ne gibi fili neticeler çı- Sky, ği meselesi üzerinde bir tahminler yapılıyor. ay il Bey daha evvel de İktı- eg letinde bulunmuş bir zat- itibarla bu vekâletin işle- İk, , süsen yabancı değildir. Di - İşşraftan yedi, sekiz seneden- İş Bankası umum müdürü sı- memleketimizin iktısadi ve Yatına doğrudan doğruya Stmiş, piyasanın ihtiyaçla- Km bilhassa cihan ikir - N fanının zuhurundan son- , içe alınan tedbirlerin Mahasmdaki tesirlerini çok ya - çi tetkike etmiştir. Nihayet islerde ve teşebbüslerde ha- aj Muvaffak olmuş, bu nok- ie adan da muhitine derin işti ye Ye itimat telkin eyle- yin ,,.. “ikin Mustafa Şeref 2 Yerine Cğlâl Beyin gelmiş İr-memnüniysle i son ka - iş bazı görenler, yahut lerini — hissöderilerde “bu iyet çek barizdir. ayy ni iktsat vekilimizin en : yi zararet olmadıkça ferdi eri ve halkın iktisadi ih sy tazyik etmemek pren - l ip edeceği şüphesizdir. yh son kararnamelerle k, kal olan bir kısım tahdidat- ağ şimdiden temin var ki, mevzuu bahis ka- ğin Tde tadilât meselesin - tahminlere kapılmak, Page umi iktisadi vaziyet üze « yy cizeler beklemek de hiç hgmizi izah edebilmek için “a Yet merkez (bankasının Mettiği (3) numaralı bül - Mehmet Asım Deca 2 nci sayıfada) 4 Seçenler Erenköğ zengini Ahsen Beye ait #ayanı hayret vakaları okuyacaksınız, t vekâletinde ağ, 2 kadâr deruhte etmiş ol -| Idare Telefonu: 24370 Cumartesi , 10 - Eylül © ucu). - 1933 esrarengiz vakaları hatırlıyan- lar iç yözünü bu eserde görecekler senB, vakası Fransa menfi cevap verirse Alman ordusu tensik edilecek Berlin, 9 (AA) — Siyasi mehafilde söylendiğine göre, eğer Fransanın Alman notasi- İİ na cevabı tahmin edildiği gibi az çok menfi çıkarsa, Alman- ya doğrudan doğruya Londra ve Romanın mütaleasını ala- cak, terki teslihat konferansın- iğ dan çekilecek ve derhal ordu- İİ sunu tensik edecektir. ! Yarınki içtima için Üç vekilimiz daha dün akşam Ankaraya gittiler Icra vekillerinin yarmki Pazar günü aktedeceği fevkalâde top- lanlıya iştirak etmek üzere dün akşamki trenle Hariciye vekili Tevfik Rüştü, Adliye vekili Yu- suf Kemal, Milli müdafaa vekili Zekâi Beyler de A: kıraya git- mişler ve Riyaseti cümhur kâti- bi umumisi Hikmet Beyle bir- çok meb'uslar ve memurlarla dostları tarafından teşyi edilmiş» lerdir. Dahiliye wekili Şükrü Kaya Beyefendi de” Bügünkü trenle gideceklerdir. Dünkü #renle Bern elçimiz Cemal Hüsnü Bey ve Rusya büyük elçisi M. Suriç de Anka- rüya gitmiştir. Cemal Hüsnü Bey birkaç gün sonra dönecektir. $ Tevfik Rüştü Beyi dün öğ- leden sonra Tukatlıyan otelinde Danimarka sefiri M, Skov ve eski Mısır sefiri Ratip Bey ziya- ret etmişler, Hariciye vekili bu ziyaretlerden sonra Dolmabahçe sarayına giderek Reisicümbur Hazretlerine arzı veda etmiştir. RA EEE ANE EAA EA 00 BA EEE EEE AYET Otomobili ilk defa gören bir köy varmış Tarihimizin seermmasusamnsasanammnasan22 san bAUAMEAME NEN KULUNA Türk tarihi tetkik heyeti Ana Hatları Bugün Dolmabahçe sarayında umumi bir içtima yapacaktır A. Refik B. Halil B. Musa Şüreyya B. Türk Tarihi Tetkik Heyeti Türk tarihinin ana hatlarını ye - niden yazmak için çalışıyor. Son günlerde daha bir çok zatlara mü racaatla bu (hususta ihti- saslarından istifade © edilmesine karar verilmiştir. Bu cümleden ©- larak Türklerin medeniyete hiz - metleri babının fasılları tesbit o- lunmuş, bu fasılları yazacak zat- lar da heyeti umumiyece seçilmiş tir. Seçim neticesi şudur: Türkle- rin siyasi terakkilere - hizmetleri için Ağaoğlu Ahmet ve Sadri Maksudi Beyler; Türk harp san'atlarına hiz - metleri için Naci Paşa, miralay Baki, Ali Haydar Emir, Bahriye lisesi tarih muallimi Fevzi, Ahmet Refik, Akçora oğlu Yusuf Beyler, Fikir hayatı ve Türk içtimat müesseselere hizmetleri, dil ve EEE ERİR Sİ SEA 0 BEER YU YER BEN Herşeyintayyare ile taşındığı bir devirde Ağaoğlu AhmetB. Fatin B. dinde, hukuk, aile, örf, âdet ve saire için Ağaoğlu Ahmet, Sadri Maksudi, Hüseyin Namık Beyler; Türklerin ilimlere hizmetleri, rıyaziye ve heyet için Fatin, Hüs- nü Hâmit, Ali Yar, Yusuf Razi Beyler; Tabiiyat ve tıp için Dr. Süheyl, Dr. Galip Ata, İbrahim Hakkı, Dr. Osman Şevki Beyler; Tarih ve coğrafya için Akçora oğlu Yusuf, Şemsettin, Ahmet Re- fik, Ragıp Hulüsi, Hâmit Sadi, İbrahim Hakkı Beyler, Felsefe için Şemsettin, Abdül » muttalip, Nevzat, İzmirli İsmail Hakkı, Ferit, Şekip, Orhan Sadet- tin Beyler; Güzel san'atlar, resim ve min- yatür, nakkaş ve saire için Ham - dallah Suphi, İbnilemin Mahmut Kemal Beyler; Mimari, tezyin san'atları, hey- keltraşlık ve saire Halil Ethem Ahmet Refik, Mimar Sedat, Mi - mar Salâhattin Beyler; Edebiyat, şiir ve hitabet ve sai ya tayyareyi hiç görmiyen köyümüz. | re için Dr. Saim, Köprülüzade kim bilir ne kadar çoktur Geçenlerde bir gazete yazıyor du: Anadoluda bir köy halkı ilk defa otomobil görmüş ve otomo- bilin gelişini sevinçlerle tes'it et « mişler,. Biz bir devirde bulunuyoruz ki bu devirde değil gtomobilin tayyarenin bile girmediği yer kal İ mamıştır ve tayyare artık alelâde nakil vasıtaları meyanına girmiş- tir, Halbuki görülüyor ki, maale « sef bizde daha otomobili bile ta- nmmıyan yerler vardır. Yakmda Avrupa ile İstanbul arasmda yeni yeni bava nakliye hatları tesis edilecektir. Bir taraf tan Asya ile Avrupa arasında kı» sa fasılalı ve menzilli hava hatla- ri tesla edilirken diğer taraftan da Avrupa ile Amerika arasında havai hat tesisi imkân o dahiline girmek üzeredir. o Filhakika son “Tata Spor sayıfamızda)| Yapılan seferler artık Avrupa ve SM iler YAAR ga Tayyare ve .. kağm Amerika arasında bir gün bir gece süren yolun da tehlikesiz bir hale geldiğini göstermiştir. Geçen ay sekiz tayyareci © Bahrimuhiti » (Devamı 8 inci sayfada), Fuat, Ali Canip, İsmail Hikmet, Hasan Âli, Ahmet Cevat, Ragıp Hulüsi Beyler; Musiki ve raks için Ali Rifat, (Devamı 8 inci sayıfada) Tahrir Telefonu: 24379 Dilimizi düzeltelim ! Odun dururken Sayısı 5 Ki İ niçin hatap denir? Eğer müvellidilhumuzayı altın yapmak sırrını bul- duksa Au yu O yazabiliriz Dilimizin ıslahı ve inkişafı i- çin, emek verenler arasında Pro- fesör Kemal Cenap Beyi batırla- mamaya imkân yoktur. Ay sonunda Dolmabahçe sa »- raymda toplanacak büyük Dil Ku- rultayı münasebetile muhterem Profesörün dil üzerinde düşünce- lerini hulâsa etmeyi faydalı bu - larak kendisini gördüm. Bu kısa görüşme, doktorun nasıl çalıştığı- nı görmeme de bir fırsat vermiş oldu. Kemal Cenap Bey, uzun rTapo- runu hazırlamış, buna ilk tahsil çocukları üzerinde yaptığı tecrü- belere dair resimler ve grafikler de bağlamıştı. Doktor o kadar candan ve açık konuşuyor ve bunu el ve kol hare- ketlerinin yardımile o surette an- latıyor ki dakikalar geçtikçe ko * laylıkla birçok şeyler öğrendiği mi kendi kendime pek âlâ anlı - yordum. Kema! Cenap Bey, zamanın - dan evvel bir gazeteciye birçok şeyler anlatmanın galiba pek hoş bir şey olmadığını, not almıya davrandığım dakikada farkeder (Devamı altıncı sayıfada) Profesör Kemal Cenap B, düşüncelerini anlatıyor 0 LEME AE 1 5 Ga 0 BAB EA Ab AMA EUR KA 00 a — Bey, bizim Halit yirmi yaşına geldiği halde ne rakı ne cigara içer, ne de çapkınlık, bilir, öyle iken hastalıktan kurtulamıyor. Acaba şunu hangi doktora göstersek... - — Akıl doktoruna,