10 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

10 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sayıfa 2... 9 Eylül İzmirin — vatanın kurtuluş günü Bu büyük gün dün coşkun tezahüratla tes'it edildi İzmir, 9 (A, A.) — Bugün İz. mir, 9 eylâl kurtuluş günü şerefi. ne emsali görülmemiş muazzam bir ihtifale sahne olmuştur. Şehir birkaç günden beri o kazalardan ve civar vilâyetlerden binlerge zi- yaretçilerle dolmuş, otellerde yer kalmamıştır. Dünden itibaren her taraf süslenmiye başlamış, bayrak larla defne dallariyle şehir baştan başa tezyin olunmuştur. Bugünün cumaya tesadüf etmesi de merasi me iştirak eden halkı diğer sene- lere nazaran birkaç misli çoğalt: (8 mıştır. Hükümet ve Kemeraltı gi: | bi işlek yerlerde halkın kesafetin den gelip geçme büyük müşkülâta uğramıştır, Sabahleyin saat sekiz- den evvel Beyler sokağında C. H. F. vilâyet merkezi, ihtifal heyet - leri ve davetliler, taşradan gelen | heyet ve murahhaslar ve teşkilât mümessilleriyle dolmuştur. Ya - pılan program veçhile vakti muay yende vali Kâzım paşanm otomo- bilini takiben yüzlerce otomobil 9 eylül gününde Haykapınar civa rında şehit düşen Melvmetçiklerin ebedi hatıralarını yaşatan kabir - lerine gidilmiştir. Bu (şüheda makberesine müteaddit çelenk - ler konulmuştur. Heyetler arasın- da milli mücahitlerimizden Ber - gamalı 85 yaşlarında tuzcu Mus- tafa efendi beyaz sakalı ve göğ - sündeki istiklâl madalyasile naza- nı dikkati celbetmekte idi. Şehit- likte abide başında Buldanlı zade Mustafa bey, bir nutuk irat ede - rek bugünün kahramanlarını ve şehitlerini otaziz ve takdis etmiş ve bu mıntakada kurtuluş günü - nü hatırlatmak üzere (şehitlikte bekliyen süvari kıt'ası kumanda» nı tarafından gayet veciz ve ha - raretli bir hitabe ile mukabelede bulunulmuştur. Bundan sonra Benal Nevzat Hanım bir hitabe i- radı ile mukabelede bulunmuştur. Bundan sonra Benal Nevzat Ha - nım bir mersiye okumuştur. Müfti efendinin pek müessir bir surette okuduğu manzum ve snensur türkçe bir dua ile şehitlik kısmındaki merasime nihayet 've- rilerek kumandanlık dairesine av- det olunmuştur. Saat 10 da Kadifekalesinden atılan bir top üzerine kışla önün- de mevki almış bulunan süvari krtaatı merasimi mahsusa ile kış - laya ve hükümete sancak keşide etmişlerdir. Bayrak çekilme mera- siminden sonra süvari kıt'ası Göz tepe tramvay caddesini Reşadiyeye kadar bir hareket yap mıştır. Bu askerlere Reşadiye C. H, Fırkasmda limonata ve $siga - yalar tevzi olunmuştur. Bugünü tebcilen tertip edilen zafer alayına iştirak edecek her | cemiyet ve müessese bugünün je - refine lâyık olarak hazırladıkları temsillerle, Basmahane istasyonu karşısmdaki meydanda içtima et- mişlerdir. Alay saat 15 te Kadifekalesin- den atılan bir topla harekete geç miştir. Alayım harekete başladığı dakikada Gazi heykeli önünde ih Hfal heyeti namına belediye rei - si Behçet Salih bey | tarafından bir nutuk irat edilerek büyük ha- Jlâskâra karşı beslenin; takiben | me e NANA EY ONAEUNUNNM ANAMA Sofya, 9 (Hususi) — TE a NZ tikleri gazetelere bildirildi. Pş. Ati pılması mukarrer olan nazırlar meclisi içtima yarınki cumartesi gününe talik edilmiştir. M, Heriot'nun kalemi mahsus müdür muavini M. Ray, İngilte- renin Almanya talebi muvacehe- sinde ittihaz edeceği vaziyetten malümattar olmak üzere dün Londraya gitmiştir. Almanyaya verilecek cevap münbasıran Frânsadân çikâca: ğından bu teşebbüs temamen gayri resmi bir mahiyettedir. Bâşvekil ve Reisi- cümhur Berlin, 9 (A.A.) — Wolff ajan- sından: Başvekil Fon Papen, rei- sicümhuru ziyaret ederek dahili siyasi vaziyete ait olan raporunu okumuştur. Bu ziyaretten sonra bâşvekil, Rayiştağ meclisinin yeni reisi M. Goeringin ziyaretini kabul etti. Büyük bir balon daha hazırlanıyor Berlin, 9 (A.A.) — Wolff ajan» ve şükran hisleri (yaşasın büyük Gazi) avazeleriyle pek samimi ve hararetli alkışlarla ızhar edilmiş” tir. Alay, yürüyüş tertibile önde halk mümessilleri ve arkada as - ker olmak üzere Basmahane - Til kilik - Hatuniye * Kemeraltı - Hü kümet caddesi kışla ve birinci kor | donu takiben Gazi meydanındaki heykelin önüne (gelmiştir. Alay birinci kordondan geçerken li » manda bulunan bilimum Türk ve ecnebi vapurları düdüklerini çal- | mak suretile resmi selâmı ifa et- mişler ve askeri kıt'alar heykelin önünden geçerken 21 pare top a- tılmıştır. Alay rTesmigeçit ve tazi - mi ifa ederek İsmet Paşa bulvarı» nı takiben Gazi Bulvarma çıkarak dağılmışlardır. Zafer alayı geçidi pek parlak olmuş ve coşkun tezahüratla 9 eylül kurtuluş günü tes'it edilmiş- tir, Geceye fener alayları ve yer yer eğlenceler tertip olunmuştur. A bek mili V AKIT pe Gazi “Hazretlerinin Sofyayı -..... ziyaretleri hakkında bir haber Bir Bulgar gazetesi diyor ki: “Gazi Hazretleri belki Sofya için bir istisna yaparlar.,, “Mir,, gazetesi Gazi | Rüştü Beyi bu ziyareti iadeye memur ettiği Hz. nin Sofya “seyahati etrafında yazılan haber | içindir ki biz Gazinin ilk vatan barici ziyaretle" dolayısile şöyle bir fıkra neşretmiştir: — “Bir nim resmi hükümet gazetesi Türkiye | Reisicümburunun Sofyaya Çar Borisi ziyarete geleceğini yazdı. Bu haber bazı Sofya ecnebi gazeteleri muhabirleri tarafından da temsil gt- | Bizim büyük bir kaydı ihtiyatla karşıladığımız bu baberi hariciye nezareti ne teyit ve ne de tekzip mahiyetinde birşey yapmadı. Mussolini gibi Gazi Hz. de vatan haricinde ziyaretler yapmayı pek sevmemektedir. Bulgar başvekilinin kalabalık bir maiyyetle Ankaraya yaptığı ziyareti Türk başvekili Ismet yı bizzat ziyaret ettiği halde, Tevfik ayy ay yg yg yg yayi Fransa İngilterenin Alman talebine karşı vaziyetini merak ediyor Paris, 9 (A.A) — Bugün ya- | sından: Hali hazırda inşa edilmek | rinden müteessir olmamak icap e- Her ihtimala İ runun Çarımıza | memnuniyetle k ediyoruz: Gazi seyahat itiyadı istisna yaparlar. te olan yeni kabilisevk balonun eb'adı Graff Zeppelinden daha büyük olacak, balon Helium ga- zile imlâ edilecek, ham petrol ile müteharrik 4 motörle mücehhez ve vasati 850 beygir kuvvetinde bulunacak, saatte 130 kilometre sür'at yapacak ve bilâ merhale 13 bin kilometre mesafe “katede- | cektir. Yeni balon, ilk seyahatini gele- cek İlkbaharda icra eyliyecek ve her türlü asri konfora malik ol- mak şartile 50 yolcu taşıyabilecek» tir. Fransızlara göre Al- manların vaziyeti fe- ma olacak Paris, 9 (A.A.) — Havas ajan- sından: Almanyanın askeri müsa- vala ait talebini tekrar mavzuu İ bahseden Temps gazetesi, şunları yazıyor: Almanyanın terki teslihat kon- feransından o çekileceği ve sulh muahedeleri ahkâmınım hiç biri- ni bundan böyle nazarı itibara almıyacağı hususundaki tehditle- EEE EAEEEEEEEEEEEEEEENAEEEEEEEEE, GAZİ HZ. Reisicümhur (Hazretleri dün Dolmabahçe sarayındaki dairele » rinde meşgul olmuşlar ve bir ye- ri teşrif buyurmamışlardır. Celâl Beyin tayini âli tasdikle iktıran etti Ankara, 9 (A. A.) — Iktısat Vekili Mustafa Şeref bey, ahvali sıhhiyesine binaen iktısat vekilli- inden istifa etmiş ve yerine İzmir meb'usu ve İş bankası umum mü dürü Mahmut Celâl Beyin tayini Reisicümhur Hazretlerinin yük - sek tasdiklerine iktiran etmiştir. Dadayda gene zelzele Muğla, 9 (A. A.) — Dadayda zelzele fasılalarla devam etmek « tedir. Eylülün ikinci ve beşinci günlerinde biri şiddetli olmak ü - zere iki zelzele gi Yeni e yakm ma rine Sofyadan başlıyacağını zannetmiyoruz. Iki döst devlet olan Ankara ve Sofya hükü- metleri birbirlerine o kadar kan ittihadının şimdilik teessüs edemediği tak- dirde hiç olmazsa hir Türk-Bulgar birliğinin ta- bakkuku emelile mütehassistirler. karşı biz, Türkiye reisicümhu yapacağı bu ziyareti büyük bir arşıladık. samimi bağlarla bağlıdırlar ki birçok Türk ve Bulgarlar bir Bal- Gene tekrar Hz.nin ecnebi memleketlerde yoksada belki Sofya için bir kanma der, Almanya böyle bir hareketi ir- tikâp etmekle milletler cemiyeti azasındân bir devletin ipkasına mecbur bulunduğu taahhüdatı ic- ra etmemiş olacak ve dünya efkâ- rı müvacehesinde çok vahim bir mes'uliyet deruhte etmiş buluna” caktır, Zira bütün dünyada tekrar militarizme başlanmasının yerine sebebi kendisi olmuş” 'olâtak “ve emniyet ve itimadın tekrar teessü- sile beraber iktisadi inkişafa da- vet etmek için tatbik edilen sulh siyasetine ait bütün ümitleri ayni sebeple tabrip eylemiş bulunacak» ır. Alman fırkaları an- laşıyorlar Berlin, 9 (A.A) Alman merkez fırkalarile nasyonal 80s- yalistleri arasında dün akşam icra edilen müzakeratı müteakip na göre her iki fırka meyanında iktisadi sahada ve bilhassa iş imkânları ihdası meselesinde bir itilâf tahakkuk etmiştir. Dil kurultayı için müracaat eden zevat İstanbul, 9 (A.A.) — T.D.T. C. Umumi Kâtipliğinden tebliğ e dilmiştir; Kurultay için müracaat eden zevatın isimlerini neşre devam e- diyoruz: Abdülhak Kemal Bey, mual - Tim; Ali Enver Bey, muallim; Dr. Ibrahim Hanif Bey; Esat Mah < mut bey; muharrir ve muallimi; Ferit Asseo Bey, eski maliye mü- fettişlerinden; Kadri Bey, Amas- ya valisi; Hakkı Tarık Bey, Gi - resun meb'usu, Halit Fahri Bey, muallim, muharrir; Halil Nime - tullah Bey, müderris; Hüseyin Namık Bey, muallim, Hüsam Bey, Amasya müverrihi, Mazhar Bey, muallim; Mazhar Süleyman Bey, muallim, Mehmet Ali Aşmet Bey, Mektep müdürü; Mehme Bey, mahe Mı o neşrolunan tebliğden anlaşıldığı: | 10 Eylül 1934 İktisat vekâleti ne | tebeddül zaza (Başmaknilemizden devam) tenden umumi vaziyeti tasvi den şu satırları buraya kay“ lim: “Cihanın son üç ay > sartındeki muml vaziyeti iktısadiyerini eden müşireler de bir saldh © irae etmekten uzaktırlar. Uf! palı bulunmakta berdi e zaman için bir küşayişe intiz6” Tehileceğini haber verecek Dİ yi henüz orteda görünmüyor. Tü nin umumi paziyeti de bu Mİ bir gaz teşkil etmemektedir ” Cihan buhranı içinde Ti büyük bir fırtınalı deniz da yol alan bir gemiye Fakat şu noktaya dikkat 5 zımdır ki, bu gemi bu fartıntl' nizin ortasında yalnız baret ğildir. Onun etrafında ii miler, başka yekta Bunun için memleket yemi dare eden kaptanlar bir * fırtınalı denizin dalgaları da gideceği asıl hedefe do tikamet almıya çalışırken" fında muhtelif istikametle ru gidip gelen diğer çarpışmamak için manevra! mıya mecburdurlar. Bunları” ayyen hedefe varmak için dolambaçlı görünen bir isti takip ettiği görülüyor. | yüzünü bilmiyenler için bu” yet garip görünse bile bir 4 tir, Bu zarureti takdir ede! bilâkis devlet gemisini te rs maruz bırakmak dei Nihayet nazarı dikkate; cak mühim bir nokta da ş Herhangi. bir vekil ne kaf nüniyet, ne kadar seyrek # şırsa çalışsın, vekâlet teşkili" Kİ sından iyi tanzim edilmi # sa kendi başma bütün işli / edildiği şekilde sevk ve ider mez, Bu takdirde vekâleti rini tanzim edebilmek içi yir * raftan da mevcut olan teşkili | ni ihtiyaçlara göre tensik i İ lâzımgelir. Zannediyorum ki i | 1âl Beyefendi mükerrer çeki İ tevhit ameliyeleri görüp # i ten sonra, vücut bulan iktisat vekâletinde * vaz! iyi noktai nazardan tetkik et tiyacını hissedecektir. | Mehmet ”, Muğlada bu sel mahsul Muğla, 9 (A, A.) — Bi, Dadayda tahminen 150 bi”. incir istihsal edilmiştir; 19 alıcısı vardır, Fiatlar $ K“ 10 kuruşa kadardır. Baden rup, palamut mahsulleri se de fiatlar egeli gi” Tütün fiatları da di si ize ğu için halk fiatların ni bekliyerek tütünleri ©! karmamaktadır. stream bey, muharrir; ye bep allim; M. Louis Mikos© def sefareti erkânından; ber muallim; Nafiz Şerif Bey ya meb'usu; Sadri Etem harrir, Sezai Bey, kale meb'usu; Operatör 7 tin bey; Şevket bey: İbrahim Necmi bey; bey, müderris; Zelihs nm, muallim; İh ji