11 Ekim 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

11 Ekim 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Bayıfa 6 —— —— en —— ASKERİ VAKIT BAHİSLER İlerideki i harplerde uçan vasıta- larla nasıl cenkleşeceğiz ? Zehirli gazlar; denizde ve karada müdafaa havada ta- arruz prensibi: Çabuk netice için çare bu... Silâh'anmanın azaltılması için | gürültülü içtimalar, hararetli mü- | nakaşalar yapıldığı bir sirada, okuyucularımızın bu sütunlarda istikbal harplarına dair yazılarla karşılaşmaları kendilerini hayre- te düşürebilir. Fakat süâhlerin kaldırılması veya azaltılması hak- kında, muhtelif devletlerin, kon- feranslarda pek aykın tezleri ileri sürmeleri ve hararetle bun- ları müdafaa etmeleri, o mem- leketlerin siyasi, coğrafi, askeri, iktısadi ve sinai vaziyetlerinden başka, birde ayrıca gelecek harpların nasıl ve ne gibi silâh ve vasıtalarla yapılacağı hakkın- daki farklı düşüncelerden ileri gelmektedir. Hem silâhlanmayı azaltma kon. feranslarında, her biri bir hava tutturan mutabhasların projeleri- ni anlamıya yardım etmek, hem de cihanın başlıca askeri dev- letlerinde gelecek harp bakkın- da kuvvet bulan tasavvurlar hakkında bir fikir vermek mak- sadile son zamanlarda yapılan neşriyatı, yürütülen mütaleaları burada hülâsaten mevzuu bahse- decek ve bu husustaki fıkrimizi kısaca bildireceğiz, Tayyare, Tank Evvelâ şuna işaret edelim ki, büyük harpte, ilk dafa olarak, kullahılan tayyare, tank ve 768- birli gaz gibi yeni; büyük bir inkişaf gösteren denir altı gemi- leri, toplar, tüfekler, tahkimet ve lâğıracılık gibi eski silâh ve vasıtalar, böyük barptenberi de motörden, makineden istifade ederek hızla terakki etmişler ve etmektedirler. Tekâmüle mazhar olmakta devam eden bu harp unsurlarının, gelecek barplerin sevk ve idaresini büyük mikyas- ta değiştireceğine şüphe yoktur. On sekizinci ve on dokuzuncu asırlarda barp, milletler harbi olmuş; fakat kan ve ateş kokusu muharip (milletlerin darülharp dedikleri kara ve deniz kısım- larında: duyulmuştu. Şimdi ise yüksekliğine, genişliğine, derin- liğine üç buudü olan uçsuz, bucaksız hava, bütün enginlik- lerini harp vasıtalarına açmış bulunuyor. Uçan vasıtalarla harp unsurlarının, her O tarafı yol veren havaya çıkması ve ber yere gidebilmesi, bir taraftan kan ve ateş havaya sıçrattığı | gibi, diğer taraftan da darülharp, darülharekât gibi geçmiş asırla- rın ortaya koyduğu bakikatları ortadan kaldırdı. Artık bir mem- leket, baştan başa harp tehdi- dine maruzdur; artık harp yalnız milletler arasında değil, memle- ketler arasında cereyan edecektir; artık harp sadece eli silâh tutan- ları değil, her cinsten ve her yaşta memleketin bütün uzuvla- rını ve bütün varlıklarını mermi- sile, bombasile, zebirli gazile, yangınile gündüz ve gece daimi tesiri altında bulunduracaktır; bulundurmaktadır. Kimye# vasıtalar Hulâsa, havanın barbe sahne ve yol elması, memruiyetine rağmen, kimyevi ve baktiriyolojik ww . Son sistöm bir RruvazörÜn torpil atışı kuvvetlerin de harpte kullanıla- cağı hakkındaki tasavvurlar ve hazırlıklar, pek isabetli olarak, istikbal harplerinin ceryan tarzile ihzarı, ilâm ve sevk ve idaresi bakkında yeni yeni düşünceler doğurmakta; ve bazı memleket- lerde bu vadide kuvvetlenen esaslara göre silâhlanmaya gizli veya açık yeni istikametler ve- rilmektedir. Harici siyasetine yeni bir ufuk açmak için, kara, deniz ve bil bassa bava ordularını kuvvetlen- dirmeğe devam eden Italyada bir istikbal harbi hakkında ortaya atılan fikirler, dikkate çok değer. Bu gün bilhassa bu nokta üze- rinde duracağız. Son İtalyan as- keri edebiyatı, müstemlike nazırı Cenefal Boo ve ordü bâş ku- mandanı mevkiinde bulunan Ce- neral Grazioli gibi mühim şah. | siyetlerin makale ve eserleri, ge- lecek barpler hakkında, artık hiç bir milletin tereddütle. kar- şılayamıyacağı bazı hakikatleri ifade etmektedir. Biz bu neşri- yattan, Jtalyanların hususiyetle- rine ait olmayan ve herkesi, her milleti alâkadar edeceği şüphesiz olan mühim noktaları anlıyacağız. Baskın ve kuvvel darbesi İlgiornali de imzasız çıkan ve bütün bu neşriyatı adeta hulâsa eden bir makalede: “Istikbal harbinde baskın baş- lica unsur olacaktır. Harp ilânı merasimins tebiiyet, affedilmez bir tedbirsizlik o'ur. Şimdiki harp usul ve vasıta- larına göre, harp yalnız sarih bir ilâna tabi olmamakla kalmıyarak, büyük ihtimalle nisbi bir sulh havası içinde ve hasmın muka- beleye hazır bulunmadığı bir za- | manda patlıyacaktır.,, denilmek- İ te; ve İtalyanlar, “muhasematın başlamasile beraber, düşmana indirilecek bir baskın ve kuvvet Garbesile işin bitirilmesini, de arzu etmektedirler, Istikbal harbi hakkında “ka- rada ve denizde müdafaa, hava- da taarruz,, prensibini ortaya atan meşkur İtalyan ceneralı Duhe'nin bu husustaki fikirleri de şu su- retle hulâsa edilebilir: “Karada ve denizde müdafaa kolay ve iktısadidir. Denizde ve karâda taarruz ise zordur, Sette- dilmesi mümkün olmıyan havanın müdafaası hem pahalı, hem de beyhudedir. Halbuki hava taar- ruzu, seri ve kat'i neticeler is- tihsalini temin edebiiir.,, İşte bu esası ileri süren Duhe daha ileri giderek, milli müda- faa umumi bütçesinde, kara, de- niz ve bava kuvvetlerine ayrılan tahsisâtların, bunların bir istik- bal harbindeki ehemıriyetlerine mütenasip surette tevzin edilme- sini; kara ve deniz ordularına memleket müdafaasının icap et- tirdiği asgari miktarın, bilâkis hava ordusuna kitle halinde ta- arruz manevrası yapabilmesi için azami miktarın verilmesini iste- mektedir, Ceneral Dube, bugün için kuv- vetine nisbetle cazibesi daha zi- yade olmakla beraber istikbal için ehemmiyeti fazla olan bu fikirlerini “... 193 harbi... il wn varlı bir eserinde, Almanya ile Fransa ve Belçika arasında pat- lıyacak muhayyel bir harbe göre canlandırmıştır. Italyada Duhenin fikirleri ade- ta benimsenmiş İtalyanın tayyare kuvvetinin 3000 e çıkarılması ve dünyada birinciliği kazanması için projeler yapılmış ve yakın zamanlarda bu maksatla hava manevraları icra edilmiştir. 718 tayyarenin iştirak ettiği bu hava manevralarında düşman hüküme- İ ti temsil eden şimal tarafta 108 i bombardıman tayyaresi olmak üzere 310 tayyare; Italyayı gös- teren cenup tarafta ise, 316 sı bombardıman tayyaresi olmak üzere 410 tayyare vardı. Şimal taraf müdafaaya mecburdu. Yıldırım gibi taarruz Hazar zamanında daha yıldırım varı müthiş bir hava taarruzu için hazırlanmış olan cenup ta- rafı ise, bu manevrada başlıca rolü oynayacaktı. Her şey zaman ve mekân itibarile buna göre hazırlanmıştı. Dört gün devam eden harekât neticesinde cenup tarafın baskın vari geceli gün- düzlü taarruzlarile, şimal tarafın seferberliğini alt üst ettiği, mü- him hava üslerinden birini ve hava kuvvetlerinin mühim kısımı- »ı tabrip ettiği, gaz ve bomba- rdıman neticesinde payitahtında panik zuhur ederak, daha harbe girişmeden mütareke talebinde bulunduğu ilân edildi. Ve ma- nevra da bitti. Düşmanı dört gün içinde mü- tareke dilendirmeye mecbur eden bu manevra neticesinin mübale- gah olduğuna şüphe yoktur. Bu- nupla beraber, İtalyada istikbal harbi hakkında beslenen fikirle- (1) Müellif bin dokuz yüz otuz ile kure yılları arasında bir barp tasarlamış ve onun için seneyi gösteren rakamların dördüncüsünü müphem bırakmıştır. Melek ve Elhamra sinemalarında $$ esasan ear ressama senem sase se eeamenı be amman same aaa ve sem e ve ke are Ihtiras Fırtınaları Melek sinamaamâr Fransızca: Charleş Boyer — Armand Eikamra sinemasındi Alınanca: Wii Yaningi 32 Eski bir haydut olan Ralf Şvarts hapisanede gösterdiği iyi allâk dolayısile cezasının son üç ayı af- folunmak suretile çıkıyor. Hapi- saneden çıkınca eski dostu Anya- nım evine gidiyor. Ralf uzun za- manlar Anya ile beraber yaşamış- tır. Fakat bu eski dostluk Ralfm hapisaneye girmesile oAnyanın Güstav isminde bir fotografçı ile münasebet tesisine mâni mıştır. Ralf hürriyetine kavuşunca ge- İlne eski muhitine, eski arkadaşla- rının teşvikile karanlık ve tehlike- li işlere deyama başlıyor. Feda- kâr bir arkadaşınm oğlu olan Wil yecek ve içki geti kat yalnız kalan rasında şiddetli bir tır, Nihayet polisin # sinde yeni âşıkı Will nişi yikindan kurtarmak , Ralfın adresini ve kalıyor. Ralf tevkif ediliyor ne polisin elinden geliyor. Anyanm ölüm heyecanı içerisinde F nin kimin için ele ve” renmek istiyor, nih keli rakibi görüyor, bi genç Vüheir, Ralf, V bir salına liyi ıslahaneden çıkararak evine a- İsyor. Ralfın reyi hilâfına, tehlikenin büyüklüğünü, muvaffak olunamı- yacağını def'atle söylemesine rağ- men arkadaşları büyük bir ban- kayı soymağa karar vermişlerdir. Teşebbüs ademi (muvaffakiyete uğrıyor. Bankanın gizli tertibatı neticesinde hepsi kapana kısılır yorlar. Hadiseyi haber alan Ralf arkadaşlarının yardımına - koşu- yor ve bin fedakârlıkla tehlikeyi bertaraf ederek, kendilerini kur- tarıyor. Gece hepsi büyük bir eğ « lencede toplanıyorlar. Ralf Anya- nm çok arzu ettiği bir kürk man- toyu kürkçü dükkânından çala- rak getirdikten sonra, Anyanın eski âşıkı fotografçı Güstavın ya- nında olduğunu öğreniyor, şiddet- | İ li bir mücadele neticesinde Güs- İ tavı öldürüyor. Polisin takibinden korkan Ralf adresini yalnız anya ile evlâtlığı | Willinin bildiği gizli bir yere ka- İ giyor. Willi her gün kendisine yi- ride eyice aydınlatmaktadır. Dubenin karada, denizde mü- dafaa havada taarruz fıkri tal- yanın coğrali ve askeri hal ve vaziyetine uyğun gele bilir. Çün- kü Italyanın kara bududu, gerek muhtemel duşmanı hesabına, ge- rekse kendi hesabına tabil müs- tahkem bir mevziden ibaret olan alplerle kapalıdır. Akdenizde ise üslün İnğiliz ve Fransız donan- paları katşısında, taarruzdan zi- yade müdafaa düşünülür. Büyük harpte Avusluryanın gayri milli ve az değerli kuvvet- lerine karşı ltalyanların İzonzo cephesinde tekrarladıkları on bir taarruzdan hiç birinde muvaffak mek için Üzerine atıl genci büyük müşkülâ yn elinden kurtarıyor Raulf tekrar hapi yor, Willi ile Anya b hayata başlamak üzeri” lar, anı olamadıkları hatır a5” Duhe'nin ancak hs dan bir netice beki vermek lâzımdır. arruzlarile kat'i n imkân var mıdır? bol lük manevrede veçhile, daba hakkili, lamadan hava P9 edi e ter hi rile zafer temin Diğer memleke harpleri hakkında ” d leri bir dafa göz“ sonra, bu sualleri* teknik ve taktik pi bu sütunlarda k15* ceğiz. ASA yi MATE »