26 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

26 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Kaçan âşıklar sır oldu! 7 (Baş tarafı 1 inci sayıfada) © yan sefarethanesine teslimi hak - © kında vaki olan müracaatı usul - süz ad ve telâkki edilmektedir. Yunan zabıtasına göre Matma- zel Şor İstanbuldan kaçtığı cihetle © yaşının ve gayri reşit olup olmadı ğının tespiti meselesi İstanbul adli © yesinin salâhiyetine taallâk etmek tedir. Şayet M. Şor, İstanbul müd- © deiumumiliğine resmen istida ve- rir ve İstanbul adliyesi de tahki - » kat neticesinde, genç kızın gayri reşit olduğuna karar verir ve ev - rakı da diploması tarikile, Yunan adliyesine gönderirse ancak o zx- man genç kız yakalanarak İstan - © bula iade olunabilir. Yunan kanu- nu medenisi ahkâmı mucibince genç kızın gayri reşit olduğu ileri - sürülerek ve İstanbula iadesi mev zuu bahis olamaz. Atina gazetele- — zi bu mesele ile uzun uzadıya meş- gul olmakt ve firar hâdisesi hak - kında birçok tafsilât vermektedir- | > ler. Nim resmi Atinaikava gazete- > (sine göre M. Papasın genç musevi i kızı ile evlenmesi için ik ikanuni © mani vardır. Bunlardan biri M, Pa ; pasın Ortodoks Matmazel Şorun da musevi olmasıdır. Fakat muse- vi kızının hristiyanlığı kabul et - mesi suretile bu ilk maniin derhal , ortadan kaldırılması O mümkün - 'dür. İkinci mani de M. Papasın bir Fransız kadını ile evlenmiş bulun- masıdır. Fakat bu nikâh Fransada aktedildiği cihetle, feshi için mü - racaat vaki olduğu takdirde Yunan adliyesi meseleyi tetkik edecek ve — feshi mucip bir sebep görürse bu r nikâhı keenlemyekün addedecek- or. Görülüyor ki, Yunanlıların maksadı, M. Papası Matmazel Şor lâ evlendirmek ve kızı babasına çiade etmemektir. Bu maksadın se — bebi, M. Sorun pek zengin oldu - © ğu rivayeti ve en nihayet kızını af federek ona büyük bir drahoma Patası vereceği kanaatidir. Yunan zabıtası firarilerin ma - halli ikametini tespit için araştır- - maya devam etmekte imiş. ATINA, 25 (Hususi) — Efkâr: © umumiye artist M. Papas ile Mat-| : mazel Şorun macerasını büyük bir merak ve alâka ile takip ediyor. — Zabıta bütün tahriyatına rağmen — iki sevdalınm saklandıkları yeri » keşfedememiştir. Dün bir kısım A- tina gazeteleri, iki firarinin Kifis- - yada kâin Madam Kotopulinin say © fiyesinde saklandıklarını yazıyor - : Fakat bu haber teyit etmemiş - tir. İki firari ilk günlerde orada © saklanmışlarsa da sonra da meç - © hul bir yere nakletmişlerdir. Artisi — Kotopulinin kocası M. Helmisin, iki firari ile görüştüğü tahakkuk etmiştir, Esasen Matmazel Şor için İstanbuldan artist Smiriyotis namı o na sahte pasaport çıkaran da ken « ' ki firarinin sak landığı yeri pekâlâ bildiği, fakat “söylemek istemediği söylenmekte- dir. Bu sevda macerası, Atinada i günün meselesi şekli almıstır. Aktör M. Papasın on senedenbe ri'arkadaşı olduğunu söyliyen bir zat karşı gazetelerine dostunu şöy — le anlatmıştır: — Onu ta talebelik zamanından © tanırım, beş sene evel de Atinada 7 görmüştüm, tekrar İstanbulda bir İ zın bir gün fena bir maceraya düş yadan bir aktrisle beraber gidece ğini söylüyordu. M. Papasın tahsili kuvvetlidir, Annesi Yunanistanın iyi bir aile - sindendir. Babası sabık mebustur. sıdır ve bu hal Matmazel Şorun se İ bebi felâketi olmuştur. Vaktile bir Fransız kadını ile rum. O he meşru bir hayat yaşı - yacak, ne de gayri meşru tarzda bir kadınla yaşamağa muktedir bir adamdır: Onu Beyoğlundaki bekâr odasın da bir kaç kere ziyarete gitmiştim. Bir gün masasının üstünde pek kitap Matmazel Şora aitmiş, bu kadar serbest yaşıyan bir genç kr- mesi beklenir. (Türkçede bir darbı mesel vardır: Kızı kendi haline bı rakırsan, ya davulcuya yahut ta Zurnacıya varır, derler). — Acaba Matmazel fakir bir genç kız olsaydı M. Papas onu ge- ne kaçıracak mıydı? Bu suale M, Papasın on senelik dostu şüphesini ifade eden bir ha- reketle cevap vermiş. Evvelâ Türk polisine baş vuracaktı! Yunan artistlerinden M. Papasla musevi zengini M. Şorun kızı Mat mazel Nina Şorun tayyare ile fi - tarları hâdisesi etrafında dün bir çok yeni malümat elde etmeğe mu vaffak olduk. Bu tafsilâta girişmezden evel şu nu derhal işaret edelim ki, M. Pa- pas ile Matmazel Şorun Atinada etmiş ve dün akşam geç vakit Mat mazelin ailesi de bundan haberdar olmuştur. Esasen Atinadan gelen | telgraflarda pazartesi günü öğle-| den sonra Yunan artisti ile muse-| vi kızını Faler limanında tayyare den indiklerini ve orada bulunan biline binerek meçhul bir semte gittiklerini bildirmektedir. Kızın ailesi tarafından bir telgraf alan Yunan zabıtası henüz firarilerin nereye gizlendiklerine dair sarih bir iz yakalamağa muvaffak ola - mamıştir. Esasen, ayni telgraflar firarile - rin aranmasının tevkif edilmeleri için değil, ancak yerlerinin tespit edilmesi cihetini istihdaf ettiğini Kendisine gelince o bir gönül avcı | j evlenmişti. Fakat ben şimdi dostu | mu bir çıkmaza düşmüş görüyo -| açık saçık bir kitap gördüm. Bu| bulundukları tamamile tahakkuk | hüviyeti meçhul bir şahsın otomo- | de işaret etmektedirler. Kızın ba- bası M. Şorun telgrafını Atina po- lis müdürlüğü firarilerin muvasala ndan iki saat sonra almıştır. Bu telgrafta sinni rüşte vâsıl olmamış olan Matmazelin Yunan artisti M. Papas tarafından kaçırıldığı, kızım İtalyan tabeasından olduğu için yakalanarak Atinadaki Italyan se faretine teslim edilmesi rica edili- yordu. Atina zabıtası bu müracatı, kabul etmekle beraber, bir taraf - j tan da usulsüz bulmuştur. Bunun M. Papasın geçmişi | sebebi de şu suretle izah olunmak tadır: “M. Şor Yunan makamatma müracaat etmeden evel cürüm ma halli olmak itibarile evelâ İstanbul müddeiumumiliğine müracat ede- cek. Türk adliyesi de tahkikat ya- parak genç kızın Türk medeni ka- i nNununa göre reşit olup olmadığın © tiyatro kumpanyasında gördüm, | ve bu meselede iğfal maddesi bu - bir gece sabaha saat beşe kadar ve “tam kaçacakları günden evel be- © sebep oturduk. 5-6 gündenberi bir kadınla beraber gideceğini doğ 'rusu-gizlemiyordu. Fakat kumpan dr çi tunap bulunmadığını tespit edecek ve şayet kızm reşit olmadığına ve ortada bir iğfal bulunduğuna ka - rar verirse tahkikat evrakını dip- lomasi tarikile Yunan hariciye ne te zaretine gönderecekti. Ondan son- ra Yunan zabıtası resmen işe vazi Eğer kız 18 yaşmı k medeni Bu takdirde Yunan zabıtasmecz j hesinden yapıla - ş yacaktı.,, Biz dünkü tahkikatımızı kısmen, Atina telgrafının bildirdiği bu nok tai nazar üzerinden yürüttük. Vâ- sıl olduğumuz neticede hâdisenin | bir emri vâki suretinde telâkki edi! lebileceği ve ortada bir sinni rüşt meselesi olmadığı ve olamıyacağı neticesine vardık. Çünkü Matma - zel Şor 19 yaşında bulunmakta - dır. Bu itibarla Türk kanunlarına göre reşittir ve eğer M. Papasln kendi rizasile gitmeğe muvafakat | simişse hâdisede bir cürüm ara - mak beyhudedir. Fakat eğer Fıza- sile gitmemiş ve cebir ile kaçırıl- mış ise bu bir cürüm teşkil eder ve bu vaziyette yaş meselesi de her #angi bir suretle olursa olsun me: zuu bahis edilemez. Cebir var mı yok mu? Bu takdirde hâdisede evel emir | de cebir var mı, yok mu meselesi - ain halli lâzım gelmektedir. Fakat bizzat alâkadarlar bile hâdisede bir cebir olduğuna kani değiller - | dir, Muhtelif deliller ve emareler Matmazelin pek alâ ve rızasile kal kıp gittiğini anlatmaktadır. Bu iti- barla hattâ Matmazelin ailesi bile hâdiseyi bu cihetten takip etmek- ten vaz geçmişlerdir. Yalnız M. Şorun vekili avukat Mustafa Adil Bey M. Şor namına adliyeye müracaat etmiş ve Mat - mazel Şorun pazartesi sabahından itibaren kaybolduğu ve ne olduğu- nun tespitini istemiştir. Talebin e- sası sadece bundan ibarettir. Dün bu talep müddeiumumilik tarafın- dan bazı kısımların tamamlanma sı için polise gönderilmiştir. Polis *? bu arzuya kat'i bir cevap ver - mek için hâdisenin tahkikile meş- gul olmaktadır. Dün avukat Mustafa Adil Beyi görerek son vaziyeti sorduk. Adil Bey bu hâdisenin üzerinde bir aile meselesi olmak dolayısile fazla durmanın doğru olamıyacağmı işa ratle şunları söyledi: — “Matmazel Şorun paza; sababrndan itibaren kayow'du; nu pildirerek bulunmasını is Evrakmı müddeiumumilikten po - lise bazı noktalarm tamiki zımnın da iade edildi. Şimdi bu tahkika - tın inkişafını bekliyoruz.,, Avukat Mustafa Adil Bey bütün ısrarımıza rağmen sadece bu ka - dan söylemekle iktifa ediyordu. | Fakat biz hâdise üzerinde bu ka - darcık sözlerle iktifa edemezdik. Başka membalardan tahkikata de vam ettik. Öğrendiklerimiz şunlar dır; Yukarıda da yazdığımız veçhile hâdise tarafeynin rızasile vuku bul | duğu ve ortada bir sinni rüşüt me selesi bulunmadığı için Matmaze- lin ailesi bu cihetten müspet bir ne tice çıkacağına ve Matmazelin A- tinadan iade edileceğine kani de- gildir. Bu itibarla bu tarzda bir mü racaata lüzum görmemiş ve sade- ce kaybolan kızlarının bulunması nı istemiştir. Hâdisenin cereyanı tarzı malüm olduğu ve Matmazelin aşağı yukarı Atinada bulunduğu da tahakkuk etmiş bir vaziyette olduğu için bu şekilde bir talebin vereceği netice ne olabilir. Ve bu nun faydası nedir, denecek. Öğrendiğimize göre bu tahkikat kızın ne suretle gittiğini meydana çıkaracağı ve bu suretle kızın sah te bir pasaportla gittiği resmen ta- hakkuk edeceği cihetle Matmaze- kanununa | ü ispat etmiş demektir. | İlnede vesayat hakkı lin sahte pasaport almasma ve fira rına meydan verenler de meydana çıkarılmış olacak ve hâdisenin bir “cürüm,, teşkil edebilecek ciheti tespit edilmiş bulunacaktır. Mat- mazelin ailesi bu işin mürettep ol- duğuna ve sahte pasaport M. Papasın bazı arkadaş ve tanı | dıklazının delâleti bulunduğuna kaj naat getirmiş bir vaziyettedir. Bun ; lar hakkımda bir dava ikame etm: ; leri de mümkündür. i işinde Sahte pasaport nasıl alındı ?; Bir Yunan telgrafı Matmazci orun pasaportunun Nina Argiro | | Kastritü namına çıkartılmış bulun» | ! duğunu ve numarasının 210 oldu:| ğunu bildiriyordu. Dün bu haber ü- zerinde tahkikat yaptık. Öğrendi- ğimize göre 210 numaralı bir pa-| saport polis tarafından vize edil - miş değildir. Bu itibarla bu habe - rin doğru olmadığı ve Matmazel Şorun evelce yazıldığı gibi Yunan artistlerinden Nina Smiriyotis na- mına çıkartılan pasaporttan isti | fade ettiği tahakkuk etmektedir. | Şehrimize gelen Yunan trupu 27| kişilik müşterek bir pasaportla gel | miş ve bilâhara bu kafileden yedi| si başka yoldan gideceklerini söy liyerek ayrı ayrı pasaportlar çıkart mışlardır. Bunun üzerine müşterek pâsaporttan bunların isimleri bi - linmiştir. Matmazel Smiriyotis te ayrı pasaport çıkaranlar arasında - dır. Hattâ bu Matmazel polis dör- düncü şubeye M. Papasla beraber giderek pasaporlunu vize ettirmiş tir. Tahkikatın bir cephesine göre tayyare ile firar hâdisesi de Yu - dan trupu artistlerinin vapurla ha- reketleri gününe rast getirilmiş - tir. Yapılan tahmine göre Matma- zel Smiriyotis ya arkadaşlarını teş yi etmek üzere vapura girerek va- Burdan çıkmamı; yahut bandi m» mına Gikartılmış pasaportu göste - rerek vapura girmiş ve kendisini teşyi edenlerden birisi o vasıtasile pasaportunu M. Papasa göndermiş tir. Matmazel Şor da bu pasaport tan istifade ederek M. Papasla be raber gitmiştir, Matmazel Şor, alâkadarların söz lerine ecnebi tabeasr olduğu için kendi namına da pasaport çıkarta | bilir ve kendisinden ne sinni rüşüt | aranmazdı. Fakat Matmazel Şorun haber alr- İk. | nur endişesile bu yolda hareket et- | mediği anlaşılmaktadır. Evleenbilir mi? M. Papasla Matmazel Şor iste - selerdi İstanbulda evlenebilirler miydi? Alâkadarlar Matmazel Şo- | run ispatı rüşüt etmesin? rağmen buna hayır demektedirler. Çünkü Türk kanununa göre evlenmelerde | ahkâmı şahsiye tarafeynin tabi ol- | duğu devletlerin kavaninine tabi - dir. Kız İtalyan tebaası olduğ. ve İtalyan kanunları da sinni tü 21 olarak kabul ettiğinden ikisi İstanbulda evlenemezlerdi. Bu iz-| divaç Yunanistanda olabilir mi? Bazı hukukçular bu ikinci suale evet diyorlar, Çünkü Yunanistan» da bir papas nikâhile de evlenmek mümkün olmaktadır. Yalnız Yuna nistanda da böyle bir izdivaca ma ni olabilecek sebepler din farkı ile Papasın esasen evli bulunmasıdır. Maahaza din farkının kızın vaftiz olmayı kabul etmesile halledilme- si imkânının da mevcut olduğu söy leniyor. M. Papasın esasen evli ol ması keyfiyetine gelince bu artis - tin senelerdenberi karısile ayrı ya şaması, karısının Fransız ve Fran- sada bulunması cihetle aralarında ki nikâhı Yunan mahkemelerin - ce feshedilmesi imkânmın mev - cut olmasından da bahsedilmekte- dir. Bu itibarla bir izdivaç vul bulduğu haberi gelirse buna hay” ret edenler çok olmıyacaktı. Mektubun delâlet ettiği mana i ya rağmen Matmazel Şor kad ailesinden büyük bir serbestiye n& il olmuş kız pek az bulunabilir. Çünkü esasen babası ve annesi ta* rafından çok sevilen Matmazel dört sene evel bir erkek kardeşi * nin ölümünden sonra ailesinin bü tün muhabbetini üzerinde topla * mış bulunuyordu. Emrinde husu * si bir otomobili ve iki hizmetçisi vardır. İstediği vakit eve gelir ev- den giderdi. Bir nokta daba Tahkikatımızm meydana çıkar * dığı bir nokta daha: Bütün iddia « lara rağmen Matmazel Şor yanın da dikkati celbedecek ne para ne de mücevher götürmeden gitmiş * tir. Belki kendisinin evelce birik * tirmiş bir kaç parası olabilirdi. Fakat giderken evden para alma “ dığı gibi, mücevherlerini de alma” | mış hattâ kulağındaki küpeleri de çıkarıp masanın üzerine bırakmış tır. Papasın maksadı Yunan artistinin karakteri ve ma ceraları üzerinde bir çok yazılar yazılmıştır. Bunların esas mese * le ile alâkası görülmemektedir. Bu nunla beraber bu hareketinde “iş- tihar ve reklâm,, hevesinin başlı başına bir,âmil olduğunu iddia «- denler ekseriyettedir. Bunlar di - yorlar ki; esasen haris ve macera“ perest olan M. Papas evelâ İstan « bulun en zengin bir kızını kaçır « mıya muvaffak olduğunu göster - mek hevesine kapılmış sonra böy» le bir hâdisenin “İpek Film stüd « yosunda,, kendisinin alâkadar bu- lunduğu bir filme ve dolayısile ken disine emsalsiz bir reklâm temin eaeceyun Ve Vu ıvhimu Süycama* de belki M. Şor kadar zengin ola - cağını düşünmüştür. İlk hamlede bunlara ne derece, muvaffak ol - duğunu da bu kadar velveleli neş- riyaltan sonra sormıya da tabii ha cet yoktur. Kızın ailesi Matmazel Şorun annesi dün de yazdığımız gibi iki gün evel Yuna- nistana hareket etmiştir. M. Şor buradadır. Ve dün dördüncü şube ye gelerek pasaport meselesi üze rinde görüşmüştür. Fevkalâde mü teessir oldukları fakat vaziyetin inkişafını bekledikleri anlaşılmak- tadır. Yunanistanda tevkifat Gene dün akşam geç vakit öğ » rendiğimize göre Yunan zabıtası hâdisenin sahte pasaport kısmı do layısile Atinada bazı tevkifat yap mıştır. Tevkif edilenlerin İstanbul dan giden ve hâdisede isimleri ge- çen Yunan artistlerinden olmaları muhtemeldir. Fransa meclisinde PARİS, 25 (A. A.) — Marin | grupundan M. Ybarnegaray, meb- usan mecliisnde hariciye nazırın « dan Macaristanın Italya fabrika - ları tarafından yeniden teslihi me» selesi hakkında ne gibi bir karar ittihaz etmek tasavvurunda bulun- | duğunu sormuştur. Akit Eski elçilerden merhum Mah- ruki zade Eşref Cafer Bf. kerime leri Rukiye Hf. ile Riyaseticüm » hur kalemi mahsus memurların * dan Suat Beyin akitleri Cuma akşamı merhum Cafer Beyefen - dinin Süleymaniyedeki konakla « rında icra edilmiştir. Tarafeyne | saadetler dileriz.