26 Şubat 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

26 Şubat 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PAZAR 26 ŞUBAT 1933 8 inci sene No. 2531 NUSHASI 5 KURUŞTUR Küp şeker, oz şeker Son günlerde, memleketin ba- N taraflarında yine şeker ihtiya- Sndan bahsediliyor. Bilhassa ce- Mup vilâyetlerimizin gümrükle- tihde vagonlarca şekerin birikip dığı ileri sürülüyor ve bu şe- Kanaatimizce bir karara var- Madân evvel memlekette bugün | Wevcut olan şeker stokunun mik- r bilmek lâzımdır. Bizim kikatımıza nazaran bugün pi- Yasada mevcut olan mikdar ha- Tiç olduğu halde yalnız yerli fab-| riksların elinde bin iki yüz va- Bon şeker mevcuttur. Bu mikdar, memleketin hiç ol- mazsa dört aylık ihtiyacına te- kabül eder. Yalnız bir farkla ki, şekerlerin - küp değil, toz ol- Masıdır. Halbuki aranan şey küp #ekerdir. O halde halledilecek, karar verilecek © mesele şu olmalıdır: lekette bu kadar şeker var- ken; sırf küp şeker isteniyor, tahsisen küp şeker aranıyor diye Yeniden şeker ithaline mi edilsin mi?.. Kanaatimizce bü ka tarda birinci derecede âmil ola- cak şey, memleketin döviz vazi- Yetidir, döviz müvazenesidir. Bu- hu takdir edecek mevkide de bi- rinci derecede hükümet bulunu- Yor. Eğer döviz noktai nazarm- dan Maliye ve İktısat vekâletle- ri şeker ithalinde bir mahzur gör- müyorlarsa mesele yoktur. Bu- hunla beraber yerli şekerlerin sürülmesine de meydan vermek Döviz müvazenesi yapacağız, tediye ve ticaret müvazenesi te- min edeceğiz diye, ağır hafif bir çok takyidat vazediyoruz. Bu takyidat; “her” sinif | halkımızın fırına yükleniyor. Hükümetin bu tedbir ve takyidatı ittihaz et mesindeki zarureti halk ta tak- dir ettiğ için bile bile katlanı- yor. Biz kuvvetle umuyoruz ki, Ayni halka : — “Küp şeker ye rine, yalnız bir kaç ay için, toz şeker kullanacaksınız!” şekerler istihlâk edildikten sonra Yeniden ihtiyaç nisbetinde küp ra getirtmek daima mümkün- Şunu da ilâve edelim: Yerli fabrikalar, Uşak, Alpullu, Eski. şehir fabrikaları küp tesisatmı tev si edecekleri için altı aysonra küp şeker meselesi de halledilmiş olacaktır. Esasen evlerimizde küp veya toz şeker kullanmak; bir İtiyat meselesidir. Öyle aileler var ki, bu itiyadın tesiri altında mutfak- larında yalnız küp şeker kullan- maktadırlar. Asırlardan beri ruh- larında, vicdanlarında' yer bu- lan bir çok âdetleri, | hurafeleri bir karar ve hamle ile söküp atan halkımız; bir kaç ay için küçük bir itiyatlarımı tadil etmekte asla tereddüt etmezler, sanıyoruz. Siürt Meb'usu MAHMUT m amaa a Muhterem Karilerimize Milliyet bugünden itibaren muh. #vrem karilerine kapalı olarak takdim sdiliyor. Gazetelerin okunduktan son ta karilerimize verildiği bir çok de- İnlar şikâyeti mücip olmuştur. Filha- kika sıhhat moktai nazarından her karin yeni ve akunmadık bir gazete Satın almak istemesi tabiidir. Bu #a- mimi mulâhazayı nazarı itibare alarak makiemi ilâ iz “Milliyet” i açılmadık o- tarale elde edehileceklerdir. Bunun i- gin yegâns şey şundan ibarettir; mü- vozzie; — Açılmadık — Milliyet isterim. demek... Kendi sıhhatları pamına muvezzi- lerden açılınadık Milliyet istemelerini Muhfercin karilerimizden rica oderiz. demek | hiç ağır gelmiyecek... Eldeki toz | Sptanrir anl #ktısat Vekili Celâl Bey ANKARA, 25 ( Telefonla ) — İcra Vekilleri Heyeti saat on do- kuzda toplanmıştır. Bu toplantı sa at yirmi ikiye kadar devam etmiş Mal Erncstine Şor'un artist M. Papas | tarafından Atinaya kaçırılması etrafın- daki esrar perdesi olan kaldırılmamış tar.Mel Şor'un artist Mel Smiryotis na- uma verilen bir pasaport ile tayyareye binerek Pireye gittikleri anlaşılmakta i- İ se de, İki sevdazadeyi Atinada bulmak kabil olamamıştır. Bununla beraber sövdazedelerin Ati- nada bulunduğu da söylenmektedir. Dün Atinadan Matmazel Şor'un im- zasile şehrimizde bulunan pederine bir mektup gelmiştir. Matmazel Şor'un bu | mektubanda oradaki adresi yazılı değil- | dir ve M. Papas'tan da bahis yoktur. Mel Şor, bu mektubunda, (habersiz ve | Âni surette İstanbuldan Atinaya gidişi- bin ailesinde tevlit ettiği derin teesür- den dolayi af dilemetke, sihhata olduğu nu, ve merak edilecek vaziyette bulun- madığını bildirmektedir. Yeni kararname Heyeti vekilede kabul edildi (Kararnamenin ihtiva ettiği esaslar! lis âlemini sevindir Körlerin ithaline müsaade isteni- | zle İ güne kadar tanzim edilen Jistele- Kaçırılan kızdan mektup Mel Şor afiyette olduğunu bildirdi; fakat adres vermiyor Harp gemilerinin tamiri Gölcükte bir tersane ve mahfuz liman inşa edilecek . ecek mahiyette nisan, mayıs; haziran, temmuz, ağustos ve eylül aylarına ait kon- tenjan listelerile merbut kararna- me müzakere ve-kabul olunmuş- tür, Yeni kararname yarın Reisi- 'cümhur Hazretlerinin tasdikleri- ne arzolunacaktır ve Resmi Gaze- lenin pazartesi shasında' neşro lunacaktır, Altı aylık yeni liste bu re nisbetle çok daha geniş .tutul- muştur. Kontenjan harici-memle- kete ithaline müsaade edilen eş- ya tarife listesinin D.-cötyeli- ne yeniden 70, 80 kalem eşya ilâ- ve olunmuştur. Öğrendiğime göre yeni kararnamenin ihtiva ettiği e- saslar memleketin iş âlemini sevini direcek mahiyettedir. Malümdur ki hükümet 933 bütçesi etrafmda tetkikatta bulunurken yeni bütçe- nin 175 milyon lira üzerinden tes- bitine karar vermişti. 932 varidat bütçesine nazaran beş altı milyon- luk bir fazlalık arzedecek olan ve ni bütçede bu farkın artmak isti- dadını gösteren gümrük. varidatı- mızla kapanacağı mülâhazası iz- har edilmişti. Bu neticenin alınma sını kolaylastırmak için yeni kon- tenjan listesi bu altı aylık müddet (Devamı 2 inci sahifede) Bu mektup, kızın kendi elyazısile ya- zılmıştar. Dün M. Şor'la görüşmek istedikse de, kendisi hadiseden pek müteessir bulun duğu için birşey söylemek istemidiği ce vabı verilmiştir. Bunun üzerine M. Şor” un vekili Adil B. ziyaret ettik. Mustafa Adil B. dedi ki: — “ Mi$or, çok meyustur. barla ben bile kendisile £ görüşürken teossür duymaktayim. o Mamafi, size, Matmazel Şor'un Atina'da bulunduğu- na dair malümat geldiğini söyliyebili- rim, Şimdiye kadar yapılan (tahkikat henüz bir semere vermemiştir, — hatta Papas ve Mel Şor'un nerede bulunduk- ları da resmen tahakkuk (etmemiştir. | Biz İstiyoruz ki, zabita bunlar filân yer. dedirler desin. Gerçi, bu gençlerin Yu- (Devamı 5 inci sahitede) Bu iü Gölcükten bir manzara ANKARA, 25 ( Telefonla ) — Gölcükte son sistem bir tersane ve mahfuz liman inşası zaruri bir hal aldığından hükümet bu hususta Millet Meclisine bir kanun teklif etmiştir. Bu lâyihaya göre harp ve yardımcı harp gemilerinin ta- mir, idame ve barmmaları için İz- mit körfezindeki Gölcükte bir mir liman ve tersaânesinin mülüm | kısımlarının o yaptırılması masraf olarak 933 mali senesinden başla- yarak her sene bütçesine konula, cak tahsisatla.. senede peyderpey ödenmek ve inşaat bittikten sonra inşaatı deruhte etmiş olan firma- nın geri kalan alacağına mukabi hazine bonoları verilmek üzere ceman 4 milyon liralık taahhü- dat icrasına Milli Müdafaa Vekili mezun olacaktır. Gazi Hz. İSTANBUL, 25 (A.A.) — Reisicümhur Hazretleri bugün öğleden sonra otomobille Bey oğlunda bir gezinti yapmışlar ve geç vakit saraya avdet etmiş lerdir. Asker ve ticaret | Meclise yeni bir kanun lâyihası verildi ANKARA, 25 (Telefonla) — As- keri şahısların ticaret ve sınaatla uğ- | Taşmalarının menedilmesi için 1632 sayılı askeri ceza kanununa zeylen Milli Müdafaa Vekâletince hazırla- man kanun lâyihasını hükümet Millet Meclisine tevdi etmiştir. Bu lâyiha- mıh ibtiva ettiği esaslar şunlardır: «Madde İ — Aşağıda yazılı halleri ilk defa yapan zabitlerle askeri me- murlar ve küçük zabitlere 3 aydan alir aya kadar hapis cezası verilecek: tir. Tekerrürü halinde evvelee veril. miş olan ceza bir kat arttırılmakla beraber zabitlerle askeri memurlar " küçük zabitler hakkında “rütbenin geri alınması” ce- zaları da birlikte hülmolunacaktır. A fikrası temettü maksadile ticari işlerle uğraşmak, B. şirketlerde ya- hut ticaret sınai müesseselerinde va- if, bul eylemek. Madde 2 — Aşağıda yazılı halleri ilk defn yapan efrat hakkında bir ay dan bir seneye kadar hapis cezası ve Trilecektir. Tekerrürü halinde evvelki cezaları bir kat arttırılacaktır. £ A — Füli hizmeti askeriye- | esnasında bizzat ticaret ve gal eylemek. etlerde yahut ticaret ve üesseselerinde vazife kabul | eylemek, | Ancak tebdili hava veya resmi me- | zuniyet suretile kıt'a veya mücssesele | rinden ayrılanların askerlik kıyafetin den ayrılmak şartile kendi iş ve san- atlarile iştiralleri caiz olacaktır, Madde 3 — Askeri doktorlarm biz za! hususi hastahans açmaları mene- dilecektir. Hilâfında hareket birinci madde mucibince cezayı ede- cektir, Ancak çalışma saatleri hari- cinde mahsus kanununa göre icrayi | sanat etmeleri caiz olacaktır, Namik İsinsil'B. Akademi müdürlüğün- den istifa ediyor Güzel Sanatlar Akademi dürü Namık İsmail Bey bugün ye- ni akademi büt çesini vekâlete takdim etmek ü zere Ankaraya hareket ediyor. Nâmıkİsmail B. in Ankarada A- kademiye ait ba zı mesaille meş- gul olacağı ve bütçe ile bera- ber vekâlete A- kademi müdür- Tüğünden istifa sna da vereceği haber alınmış» Nâmık (email B. tr. Nâmık İsmail Bey idarecilik. ten çekilerek kendisini tamamen tedris sahasma atmak ve yalnız a- tölye muallimliği sıfatmı muhafa za etmek arzusunu göstermekte- dir. Umumi müfettiş Hilmi B. dün Diyarı- bekire hareket etti ' ANKARA, 25 (Telefonla) — Birinci Umumi Müfettiş Hilmi B. | bugün dokuzu kırkta hareket e- den Toros ekspresile Diyarbekire itmişti ir. Bir polis ve jandarma müfreze si i selâmlamıştır. Hilmi Bey Dahiliye, Maliye ve İnhisar Vekillerile vekâletler erkânı tara- fından teşyi edilmiştir. Madrit elçiliği ANKARA, 25 ( Telefonla ) — Ali Şevki Beyin birinci sınıf elçi- lik payesile Madrit orta elçiliğine tayini âli tasdika iktiran etmiştir. Bugünlerde yeni memuriyetine gi decektiz ğ Sahip ve Başmubharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umümi Neşriyat ve Yazı Müdürü i ETEM İZZET Hâdiseden sonra kepenklerin hali Talebe Vagon-Litönünde bir nümayiş yaptı Gençlerin heyecan ve infialine sebep olan hadise nedir? Beynelmilel Yataklı Vagonlar Şir- 'ketinin Beyoğlu merkezinde bir hâ- dise cereyan ettiği, şirketin Dr. Gae- don Jannone ismindeki şefinin, tele. fonla türkçe konuşan bir memura “hâlâ mı türkçe konuşuyorsunuz)” diye çıkıştığı ve bunun gayet tabii ol- duğunu söyliyen memura on beş gün müddetle mezuniyet verdiği yazılmış tı. Bu haber üzerine Darülfünun ve yüksek mektepler talebesi arasında bir asabiyet uyanmış ve bu asabiyet neticesi olarak talebe dün akşam he- yecanlı tezahüratta bulunmuştur. Te zahürat sanasnda Ve ia Beyoğlu taşlanmış, vitrinleri kırılmış; gençler bu suretle duydukları hassasiyeti iz- har etmişlerdir. Hâdiseyi bütün tafsi- ilin api ln yakıyoruz İlk heyecan.. Cuma günü (Haber) refi bu haberi okuyan bazı Da: süsler, şiddetle silhükesir. olüüüşlüre dır. O gün biribirine tesadüf eden bu gençler, hü etrafında duyduk. ları teessür ve infisli karşılıklı ifade etmişlerdir. Dün sabah bu gençler, er- kenden müdavim oldukları Darülfü. nun fakültelerine gitmişlerdir. telerin dünkü nüslü | haberler imtişar. etmiş bulunuyordu. Bu haberli: eden kısımlar ku- - Bunu gören her genç, ar- yni teessür ve heye- Darülfünun muhitini asabi bir hava kaplıyordu. Saatlerce Şirket bürosu taşlanırken bu bahis etrafında görüşülmüş, niha- yet darülmenailerin ve sınıfların kas pılarına, saat 17 - 17,5 ta Galatasa- rayda toplanılacak yolunda kâğıtlar asılmıştır. Bu toplantı kararı, milli Türk Talebe Birliği ve yüksek mek- (Devamı 6 ncı sahifede) Cenevreden ayrıldılar Japonlar yakında Cemiyetten çekiidiklerini resmen bildirecekleı Milletler Cemiyeti Umumi heyeti ta- rafından “19” Jar komitesinin etler Cemiyetinden çekilmesi demek ol mamalda beraber, ber halde alâkasını kesmiş demektir. Bunun içindir ki U- mumi Kâtiplik bürosundaki Japon me- muru da istifa etmiştir, Milletler Cemi- yeti kabul edip etmediklerini bildirme- mişlerdir. Yeni komisyonun vazifesi U- zak Şarktaki vaziyeti Cemiyet mama takip etmek, Cemiyetin vazifesini yap- masını kolaylaştırmaktır ve diğer taraf- tan Johel eyaletinde Çin ile Jaj » Tasında harp devam Yeni tafsilât CENEVRE, 25. A. A. — M. Matsuo- ka, akşam üzeri Cenevreden hareket ©- deçektir. M.Matsuoka, Paris'e Londraya ve A- merikaya gidecektir. Bu ziyaretlerinde resmi bir vazife ifa edecek değildir. Diğer Japon murahhasları da hareke- te hazırlanmaktadır. Japonyanın silâbları azaltma | konfe- ransına karşı alacağı vaziyet hakkında herhangi bir karar alındığına (dair bir M. Matsuoka haber gelmemiştir. M. Matsuoza'nın beyanatı CENEVRE, 25 A. A, — M. Matauo- (Devamı 2 inci sahifedai