25 Şubat 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

25 Şubat 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

8 ine CUMARTESİ 25 ŞUBAT 1933 ne No. 2530 NUSHASI 5 KURUŞTUR Sahip” ve Başmüharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Başvekil Pş. ve Halkevleri Umum Reisi Necip Ali B. | Millet Meclisi çarşamba Ankarada hey Halkevleri Gazinin yolu Dsi Dün Halkevleri açılışın yıl dönümü idi. Bir seneden beri in- ip yolunda, ülke için çalışan “tuz dört Halkevine dün; on beşi vilâyet merkezlerinde, altısı kaza- olmak üzere yirmi bir ev daha ilâve edilmiştir. , Halkevlerinin fayda ve tesirle- *i nedir?.. Halkevleri, henüz kur- tuluş devresinde sayılır. Böyle i- ken yalnız bir çalışma yılı içinde inkılâp sevgisinin, ümit ve inanın kaynağı oldu. Dağınık kuvvetler ir araya toplandı. Birleşen tek- lerden, toplanan gençlikten ve bir Şatı altma koşan genç istidatlar- dan yaradıcı bir kuvvet doğdu. Bu demektir ki, Halkevleri; Gazinin <alışma metodunu örnek diye al Mıştır. Bu demektir ki, halkta iyi Ve güzel şeyleri kabul için tema- Yül var, istidat var, Şurası muhakkak ki, eğer biz asırlardan beri milli tarihimizin il- hamlarma, derinlilekrindeki mâ- Baya uysaydık; bugünkü beyne Milel vaziyetimiz daha kuvvetli, daha şerefli olurdu. Gene ayni de- recede muhakkak ki, eğer biz vak- tile milli dilimizin o meml doğru gitmeyi bilseydik, bugün ci- hanşümul bir edebiyatımız olur- du. Aldandık ve geç kaldık, diye meyus olacak değiliz. Yanlış yo- lun neresinden dönülse kârdır. Bazı adamlardan işitiyoruz: Gazi; niçin inkılâbı; tabii cereya- bik “yor, hâdiseleri ve ta- ati cebrediyor?.. Şunun için bu- pu yapıyor ki, zamanın yürüyüşü bir türlü durmuyor. Ummadığımız bir ande dehşetli sürprizlerle kar- şılaşabiliriz. Asırlarca süren ihma- İin zararlarını şiddetli hamlelerle, atılışlarla telâfiye mecburuz. Bu- nunla beraber; milli kabiliyete, milli duyguya aykırı gelen bir ha- reket yapıldığı yoktur. Bazan düş- manlarımızdan ziyade kendi ken- dimize iftira ediyoruz! Şüphe yok ki, büyük ve eşsiz inkılâp yapan bir memli 0 inkılâbın esaslarını milletin yüre- ğinde kökleştirmek, inkılâbın fay. dalarını her tarafa yaymak için kültür ve terbiye işi en başta ge- lir. İşte Halkevleri, bilhassa bu temele dayanmak istiyor. Cümln- riyet Halk Fırkası; feyzini, kud- retini tarihin derinliklerinden a- lan, dünyaya ilk medeniyet yolu- Du açan bir milletin diriliş ve ile- rileyiş davasını yürütecek kuvvet- lerin çalışacağı çatıları Halkevle- rile kurmuş oluyor. “Gerçekten, Gençlik orada kendi var- İlini yükseltirken halkın da elini tutuyor; halkı bağrma basıyor, Sulara salıyor. Öyle ki bu çatının altında birkaç saat geçiren her va- tandaş; büyük yarma daha çok i- Bahmış olarak oradan a; ; Gaziden aziz inkılâbı, cümhuriye- ti emanet alacak olan gençler; bu- Tada onun istediği duygu ve bilgi ile yetişiyorlar. Bu ocakları kemal noktasına çıkarmak için maddi ve mânevi yardımlarımızı esirgeme- Meliyiz. Halkevlerimiz iki yaşıma ba- sarken gençlik; daha derin bir in. e ve vatan vazifesine çağırı- bilânçosunu daha kabarık bir ma- vaffakıyet yekünile kapayacağız. Si Mek'umu Hazanç vergisi lâylhasını İç sehifemizde okuğunuz. ecanlı hitabelerde b İstambolâa radyo Ba nutukları dinleyen halk, sağda Halkesi, reisi Hdnğe B. nalkuma söylerken İstanbul Halkevindeki heyecanlı merasim Dün bütün şehir haikı yapılan merasimi radyoda takip etti ANKARA, 24 (A.A.) — Halk- evlerinin kuruluşunun yıldönümü ve yeniden yirmi bir Halkevinin açılışı bugün Ankara Halkevinde büyük merasimle kutlulanmıştır. Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzım Paşa Hazretleri ile vekiller, meb" uslar, sefirler, sefaretler erkânı i- le kalabalık'bir balk kütlesi me- rasimde hazır bulunuyordu. Mera sime İstiklâl marşı He—başlanmış ve bunu müteakıp Başvekil İsmet Paşa Hazretleri ile leri w- mum reisi Necip Ali Bey sıksık ve li karşılanan nü- tuklar irat etmişlerdir. Nutuklar- dan sonra musiki muallim mekte- bi talebeleri tarafmdan milletin kütleleşmesini gösteren bir revü temsil edilmiştir. Başvekil Pasa Hazretlerinin nutukları “Çok değerli dinleyicilerim, Bugün memlekette yeniden yir- mibir Halkevi açılıyor. Simdiye kadar mevcut olan 34 ile 55 Halk evi bugünden itibaren faaliyete geçiyor demektir. Adı üstünde ol- duğu gibi, halkın külfetsizce ve yüksek gayeler için daima toplan masını temin eden bir vasıta ve bir yer addetmek, yalnız bu kada- rı dahi, bunun büyük bir milli mü “e olduğunu anlamak için kâ- ir. Halkevleri | vatandaşların iz toplanacakları yer oldu- , vatandaşların memleket ve millet işlerini bilhassa milletin yüksek kültür işlerini, düşündükle ri gibi zahmetsiz konuşabilecekle ri bir yerdir. Halkevlerine ilk açıl dığı günden itibaren büyük bir müessese #hemmiyetimi atfettik. Bir senelik tecrübe bu noktai na- zarımızın isabetli ve kıymetli ol. duğumü isbat etmiştir. Heryerde vatandaşların Halkevinde topla- narak ilmi ve içtimai meseleler i- çin fikirlerini. bir birine zevkle söyliyebildiklerini, eketin si (Devam: $ İstanbulda.. Halkevlerinin - birinci kuru- luş yıldönümü dün bütün Türki yede büyük bir bayram şeklinde merasimle tesit edilmiştir. Ankarada Bütün halkevlerinde bayram tam saat 15 te başlamıştır. o Bay- ram münasebetiyle Ankara ve İs- tanbul Halkevinde radyo terti- batıalınmış ve tam saat 15 te An dara halk evinde İsmet o Paşanm nutkuyla Saşlıyan merasimi bütün Türkiye radyoda takip etmiştir. İsmet Paşanın sürekli alkışlar- Ja sık sık kesilen nutkunu Necip AN Beyin bütün (o halk evlerinin mesaisini, gayesini, muvaffakiye- tini anlatan nulku takip etmiştir Nutuklar radyodan'pürüzsüz ve tane tane olarak dinlenmiştir. İstanbulda İstanbul Halkevinde de merasi- me tam saat 15 te ve İstiklâl mar- (Devamı 5 inci sahifede) Foto Etem Himayeietfalin evvelki gece verdiği kostümlü balodan iki intiba ulundular Xi ba Gazinin tebriki 1STANBUL, 24 (AA) — icümhur Hazretleri bugün Terinden bir tarafa “ayrıl mayğışlar, Ankara Halkevinde irat edilen nutukları radyodan dinlemişlerdir. Gazi Hazretleri bu sırada Ankarada İsmet Pa- şa Hazretlerine şu telgrafı gön- dermişler: -“Halkevinde irat buyurdu- ğunuz nutku zevkle dinledim, Jabrik ve deşekkiyederim. "Ne. cip Ali Beyin beyanat ve izaha- tendün da çok memnun oldum. Kendisini tarafımdan takdir ve taltif buyurmanızı rica ede- 5 Gazi Mustafa Kemal Bü Büyü Milli Reis Gazi Mustafa Kemal Hazretlerine: “Halkevindeki konuşmaları- mızı dinlediğinizi ve beğendiği nizi gösteren güzel yazılar bi- zi sevindiren ve teşvik: eden yüksek alâkanın, yüce ve milli reis alâkasının ifadesidi Minnet ve şükranlarımızı ta- simle takdim ederim. Necip Ali Bey arkadaşım pahası bu- İanmaz taltifinizden heyecan duymuştur, Bunun derin min- pelerini ve şükranlarını söyle- mekle de bahtiyarım, Büyük Reisimiz.” İsmet Ankara Halkevindeki top- İanma bitmeden Gazi Hazret- İerile İsmet Paşa arasında teati edilen bu telgraflar da C. H.F. Kâtibi umumisi Recep Bey ta- rafından okunmuş ve hararetle alkışlanmıştır. Sıtma, Trahom Vekil B. mücadelenin tevsiinden bahsediyor Sıhhiye Vekili Refik B. dün Tokatlıyan otelinde bir muhar- ririmize bu sene yapılacak sıh- hiye teşkilâtı hakkında şu beya- natta bulunmuştur: — Bu sene trahum ve sıtma mucadelesine daha büyük bir ehemmiyetle devam edilecektir. Bu maksatla esasin mecvut olan mücadele teşkilâtı tevsi edilecek- tir. Ayni zamanda içtimai mua- venet teşkilâtımın da tevsii mu- karrerdir. Bu sene memlekette içtimai hastalıklarla mücadeleye ebemiyet verilecektir. Ankarada açılması takarrür eden nümune hastanesi de bu se- me zarfında açılacaktır. İlaç: fiatları . Vekil Bey. vekületin, ihtikâr yapıldığı iddia edilen reçete fiat- ları hakkında bir tedbir alıp - almadığı hakkındaki sualimize şu cevabı vermiştir: , eczaneler yaptık- (Devamı 5 inci sahifede) i günü ANKARA, 24 ( Telefonla ) — Büyük Millet Meclisi 1 Mart çar- şamba günü toplanacaktır. O gün- kü ruzname hazırlanmaya başlan- mıştır. Tokat Meb'usu Bekir Lât- fi Beyin ve Trabzon: Meb'usu Hakkı Sofi Beyin vefat ettikleri- ne'dair müzekkereler ayni celse- de okunacak ve inhilâl eden meb'- usluklar için yeniden intihap ya- pılması hususu hükümete tebliğ e- dilecektir. Bundan maada Mecli- sin tatil devresinde Ankara Meb- usluğuna intihap olunan Akagün- dü. Beyin intihap mazbatası reye © konulacak ve tahlifi yapılacaktır. | Kâbil büyük elçiliğine tayin edi- | len Elâziz Meb'usu Memduh Şev- | ket ve Ziraat Bankası umum mü- dürlüğüne tayin olunan Kemal Za im Beyler henüz istifalarmı ver- memişlerdir. Kemal Zaim Beyin meb'usluktan istifa etmesi lâzım- gelip gelmiyeceği de kararlaşmış değildir. Meb'uslukla mezkür ban ka umum müdürlüğü vazifesinin ayni şahısta birleşmesi için kanu- ni bir mahzur görülmemiştir. An- cak fırka nizamnamesi bu vaziye- arkad mış olan Musevi zenginlerinden M. Şor'un kızı Mel. Ernestine Şor elân bulunamamıştır. Bu hususta Atina za bıtasınca yapılan araştırmalar da hiç bir netice vermemitşir. Yalnız şim- diye kadar elde edilen malümat şu İ ve Mel. Sor Pire limanının yakinin- de Falerde tayyareden indikten s0n- bir otomobile binmişler ve Atina- doğru hareket ederek ortadan- bolmuşlardır. İki gencin Atinada ir yerde gizlendiklerine muhakak mazarile bakılıyor. Bir şebekeden şüphe ediliyor Diğer taraftan bu iki sevdazedeyi bura: bir şebekenin vücu- dünden şüphe edilmektedir. Hattâ bu işte bütün Yunan artistlerinin. bu gençlere yardımda bulundukları anlaşılmaktadır. M. Papas ve Mel. Şordan a giden Yunan için tertibat | diliyor. Diğer taraftan M. Şor da kı- İzm i ü için hülrümete müraca- toplanıyor Meclisi haziran sonuna kadar meş. gul edecek mühim işler görüşülecek te mesağ vermemektedir. Kış ta- tili devresinde hükümet tarafın- dan Millet Meclisine tevdi edil- miş olan kanun lâyihaları ile 28 şubatta verilecek 933 bütçe proje- si alâkadar encümenlere havale (Devamı 6 cı sahifede) “Atinalılar da merakta! Papas'ın maceralarını buradaki bir file anlatıyor at etmiş ve avukatı Mustafa Adil B. bu işi takibe başlamıştır. Mustafa A- un Atinaya gitmediğini söylemişler. dir. Hattâ M. Şor'un ortağı olan Ge- iraderler de Madam Şor'un gitmediğini ve şimdilik böyle bir ni ti olmadığını söylemiş! bul ile Atina arasında yalnız Aero ekapres şirketinin tayyareleri sefer yapmaktadır. Bu şirketin de yalnız etmediği gibi, Madam Şor'un hususi bir tayyare ile gitmesine de ihtimal verilmemektedir. M. Şor'un avukatı ne diyor?. Avukat Mustafa Adil B. diyor ki: — Matmazel Şor'un gaybübeti hakkında gazetelerde bir çok yazı- lar vardır. Bunların hangisi hakika- te muvafıktır kestirilemez. Matma- (Devamı 6 mer sahifede) — a — Salamon, haberin var mi) Aktörün biri bizin zenginlerden birinin ki- 3ilen uçmuş.. « — Oyleysan uçmuş deme be Yasef, konmuş, konmuş.