24 Şubat 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Şubat 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

CUMA 24 ŞUBAT 1933 8 inci sene No. 2529 NUSHASI 5 KURUŞTUR İhracat Mallarımız Kerestemiz, madenlerimiz | ve bunlar üzerinden &lı- nan resimler Bu sütunlarda her vesile ile 1s- rar ediyoruz: Bir devletin en mü- bim geliri, doğrudan doğruya al- dığı vergiler değildir. Bazan bir Verginin kaldırılması o yüzünden başka vasıtalarla, başka yollardan hazineye bir kaç misli para akar. Onun içindir vergi hesapların. da yalnız görünüşe bağlanmamak, r verginin müspet ve menfi tesirlerini | iyi hesaplamak lâzım. ir, Hükümetin tebliğinden anlıyo- ruz: Müvazeneli bir bütçe hazır- lamağa muvaffak olmuşuz. (o Bu- nunla aşılmaz zor, ârızalı buhran yolunun yarısını almış oluyo- ruz. Bunun yanında bir de tica- ret müvazenesini — biraz da leh- te — temin edebilirsek £ selâmet muhakkaktır. Bu noktai nazar- dan döviz o müvazenesinde çok dikkatli, çok sinirli olmak mec- buriyetindeyiz: © Kaf'i bir lüzum olmadıkça paramızı harice kap- tırmamak ne kadar lâzımse, her imkândan istifade ederek harice mal satmak ve mukabilinde döviz almak ayni derecede lâzımdır. İhracatımızı arttırma hakkında Zaman zaman bu sütunlarda yaz- dığımız yazılarda ihracat malları- mızın üzerine konan bazı resimle- rin kaldırılması lüzumundan dai- ma bahsettik. Bu resimlerin kaldı- rılması yüzünden ( hazinenin hiç bir zarar görmiyeceğini anlatma- ğa çalıştık. o Bilâkis, resimlerin kalkmasile hariçte rekabet imkâ- nını bulacak olan müstahsilleri- iz, istihsallerini © arttıracaklar, bir çok işsizleri çalıştıracaklar ve nihayet bu yeni faliyet neticesin- de devlet hazinesi için başka ver- giler, başka kazanç mevzuları açı- İacaktır, dedik. o Bundan başka böyle bir neticenin en büyük fay. vergi namile (maliyeye gelecek bir kaç yüz bin lirada de- ara girecek olan bir »< milyon liralık dövizde gördü- gümüzü ispata yeltendik. b Memnuniyetle öğreniyoruz ki ükümet, bu mülâhazalarla ma denlerimiz ve kerestelerimiz üze- rinden alınan resimleri kaldırmak kararındadır.Yalnız ihracat resim | lerini değil, dahilde istihsal mas- raflarını yükselten bazı resimlerin de ln dü; sell #daceği vevacı şimdiden KE e mek mümkündür. Alâkadar bir zat anlattı: pala. mutun beher kilosu üzerinden alt. Mış para resim alınıyor. Halbuki palamutun satış fiati iki kuruştur. Arada yirmi para kadar bir fark kalıyor. Köylü, bu küçük fark için ir çok zahmetleri, nakliyeyi, 8a- tış külfetini sırtıma almak istemi- yor. Palamut ticaretile alâkadar olmuyor. Bu alâkasızlık, bir taraf- tan maliyenin palamut üzerinden umduğu varidattan, öbür taraftan da bu maddenin — ihracı yüzün: den her sene memlekete girmesi mümkün olan bir kaç yüz bin lira- lık dövizden mahrumiyeti mucip oluyor. Kimbilir, buna benzer da- ne ihraç rmız var! Her halde bu yeni karar ile ih- Tacat mallarımıza yeni bir ufuk, yeni bir saba açılacaktır. Marifet, Azami surette istifade et- meyi bil Süre meb MAHMUT Kone ğa, Yeni liste pazar günü resmi gazetede çikacak ANKARA, 23 (Telefonla) — İktısat vekâleti / alt taylık yeni kontenjan listelerini ikmal etmiş- tir. Listeler ve kararname cumar- tesi toplanacak heyeti vekilede müzakere edilecek ve pazar gün- resmi gazetede neşrolunacak- r., İktisat Vekili Mahmut Celâl Bey pazar ve yahut pazartesi gü- mü Kayseriye gidecektir. İstanbul Halkevi Relsi Hâmit B. Bugün, Halkevlerinin açılışın bi- rinci yıldönümüdür. Bu münasebetle memleketin her tarafında olduğu gi- bi, İstanbul o Halkevinde de büyü merasim yapılacaktır.. Morasim saat tam 15 de başlıyacaktır. Reisicümhur Gazi Hz. Halkevleri- nin birinci yıldönümü münasebetile İstanbulda bir nutük irat buyurma- ları muhtemeldir. Bu takdirde Gazi w 4 Halkevlerinin banisi olan büyük Gazinin Ankarada Halkevine girerken alınmış resimlerinden.. : Başvekilimiz radyoda bir nutuk söyleyecek İstanbul Halkevi de geceli gün. düzlü merasime hazırlanmıştır Hz. nin nutku memleketimizin ber tarafında ve birçok Avrupa merkez- lerinde radyo vasıtasile dinlenecek- tir. Bunun için Dolmabahçe sarayın- da ve İstanbul Halkevi merkezinde tertibatı alınmıştır. Gazi Hz. nin nutuklarını mütea- kip Ankarada Başvekil Pş. Hz. ile C. H. fırkası umumi kâtibi Rocep Beyin ve bü: tün diğer Vilâyetlerimizde radyo, va- © xtasile dinlenecektir. Radyoda Ankara hatiplerinin tukları dinlendikten sonra, her yet Halkevi kendi merasimini yapa: caktır. Bu sene açılan Halkevleri, a» Şili va peçe vene faaliyete “geçen İkevleri de yıldönümü & merasimi yapacaklardır. | Halkevi yıl- dönümü merasimi için bütün hazırlık lar ikmal edilmiştir. o Halkevi relsl Hâmit B. ev namına, Vali ve Bele- diye roisi Muhittin B. şehir namına, Cevdet Kerim B. fırka namına birer Dutuk irat edeceklerdir. Bu merasim den sonra konservatuvar san'atkârla Gecehi merasim Gece de, sant 21,30 da bir konser verilecektir. Merasime gelenlere çay yerilmiyecek, süslü ve zarif kutular içinde yerli mahaulâttan üzüm, incir, (Devam: 6 mcı sahifede) Kahirede Ece için resmi kabuller Keriman Ece Kahirede Mısır kadın ilderlerinden Huda Şaaravi H.ın evinde arebesk dekorlar içinde (Kahiredeki istikbal haklıında malâmat iç sahifelerimizdedir) EE söylenmektedir. Yal- Reisicümhur Hazretleri bugün | İSTANBUL, 23 (A-A.) — | Bir tarafa çıkmamışlardır. İ Bir tevkif daha! Biirsadaki maznunlar “yarın sevkediliyorlar “RURSA, 23 (Telefonla) Müddeiumumi Sadettin o Beyin Konyadan avdetine kadar Bursa müddeiumumiliği vazifesi mus- | vin Fahri Bey tarafından ifa edi- İmektedir. * Bügün de Yıldız camii imamı Maltacı Ahmet oğlu Mehmet is- iniiide biri tevkif edilmiştir. Meh ihedin suçu cami müezzininin eza Bı. türçke okuduğu sırada aşağı- dan: <— Ulu, köpek ulu, şeklinde hakaret etmesidir. Mehmet diğer & maznunlarla birlikte muhakeme edilecektir, | Maznunlara âit evrak Çoruma göyd-rilmiştir. “K ndilerinin cumartesi günü İfliz bunlarla birlikte tevkif edi- len müftü Nurettin Efendi Çoru- ma. gönderilmiyecek, cumartesi günü Bursa asliye ceza mhakesin- de muhakeme edilecektir. 26 mevkuf BURSA, 23 (A.A.) — Bursa hâdisesile alâkadar Ahmet oğlu baltacı Mehmet hoca tevkif edil. di. Bununla beraber mevkuflar olmuştur. Refik B. geldi Sıhhat vekili bir kaç gün kalacak Sıhhat ve İçtimai Muavenet Ve- kili Dr: Refik B. dün sabah Anka- ra'dan şehrimize gelmiş ve Tokat. f kıyan oteline in- miştir. Refik B. rahatsız olan ve Etfal hastanesin- de tedavi edilmek te bulunan bira: i deri İçeli meb'u- $ su Hakkı B.i zi- De ve hatırını istifsar etmiştir. Öğleden (sonra Gazi Hz. ne arzı Refik Bey tazimat etmek üzere Dolmabahçe sarayına giden Vekil B. bugünler- de Ankara'ya avdet edecektir. Mücadele den meraklı hatıralar Mili mücadelenin malâm safhaları haricinde, henüz çok kimselerin bilmediği ibret alı. nacak noktaları da vardır. Tür, milletinin başardığı bu büyük iş o kadar kolay olmamıştır. Daha kitaba geçmemiş, ancak hatıralarda mahfuz duran daha öyle hâdiseler var ki, “Milli- yet” bunları da pek yakında ka- rilerina anlatacaktır. “ANKA- RALININ DEFTERİ” ismi al- tında neşredeceğimiz bu hâtıra- lar, o çetin günlerin © karanlık kalmış bazı safhalarını da ay- dınlatacaktır. Bu tefrikamız ya- kın inkılâp tarihinin ayrı bir ay- nası gibidir.Çok meraklı ve çok heyecanlı hâdiseleri nakledecek olan bu hâtıraları alâka ile ta- kip edeceğinize emin bulunu- yoruz. Kazanç vergisi lâyihasını iç sahifemizde okuyunuz. selenin tahkikatı i- Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET 4 225,000 Çinli siperde Japonları bekleyor Salı akşamı başlayan Japon taar. ruzu böyle bir mukavemet görecek Çin şehirlerinde geçen muha- rebelerde Japon askerleri 'NANKİN, 23. A. A. — Japonya Çin? e bir muhtıra vererek Jeholdaki Çin kı- taatınnı geri çekilmesini talep etmiştir. Taarruz salı günü başladı PARİS, 23. A. A. — Nimi resmi Çin Ajansma göre Japon kuvvetleri salı gü- nü akşamı Manling - Pei - Piao hattına karşı bir taaruz yapmışlardır. Bu taar. ruuz püskürtülmüşse de dün öğleden sonra tekrar edilmiştir. Muharebeler devam etmektedir. Japon kuvvetleri ile Mançuri kuvvet- leri, 45,000 kişiden mürekkep olan ve ceneral Sun - Tse Yuan'ın kumandası altında bulunan beşinci Çin ordusunun umumi karargâhının bulunmakta oldu- ilin - Yuan'a taarruza hazırlanmak- tadır. 35.000 kişiden mürekkep olan dördün cü ordunun kumandan; cenerai Tang Yu Ping, dün Japon kıtaatının Nanlini © karşı yapmış oldukları bir taarruzu püskürtmüş olduğunu ve bu tanrruzda Japon piyadesini topçu kuvveti ile tay- yarelerin, 7 zırhlı trenin ve 4 tankın hi- maye etmiş bulunduğunu bildirmiştir. 60,000 kişiden ibaret (olan ve Lan nehri üzerinde mevzi almış bulunan ü- güncü Çin ordusu kumandanı ceneral Chan Tchen, Japonların Çin sağ cenabı nı ihata etmek teşebbüslerine mukave- met etmeğe hazır bulunduğunu bildir- miştir, Çin kuvvetleri, 6 ordu halinde 225, 000 kişiden mürekkeptir. Bu. kuvvetler, (Devanmı 6 ıncı sahifede) Himayetetfalin balosu Dün geceki kostümlü balo çok neşeli ve eğlenceli olmuştur Istanbul himayesi etfal câmiye: ti senelik balosunu dün gece T. katlıyanda verdi. Balo kalabalık- tı. Bilhassa balonun kostümlü olduğu bilindiği için meraki cek bediyordu. Saat ondan itibaren Tokatlı. yan salonları dolmağa başlamış- şekil kıyafet ve tuvaletli iler ve beyler oto- mobillerle geliyorlardı. Saat on buçuk olmmaıştı ki bütün salon- lar dolmı Fakat balo kostüm- lü olduğu halde bilhassa erkekler. den pek azı kostümlü idi. Ekserisi (Devamı 6 mc: sahifede) tı. Şekil banımefendi Avrupaya mı kaçtılar? M. Şor'un kızı bulmak için sivil polisler tuttuğu söyleniyor M. Şorun kızı Mel Ernestine Şor wn Yunan artistle- muvaffak olama - mıştir. Verilen ha- bere göre M. Şor da kızmn bugün nerede bulunduğu nu anlamağa mü- vaffak olamamış tır, Bu sebeple hâ- dine, bir kat da- ha ehemmiyet kes betmekte ve mev- cut alâkayı artır maktadır. İstanbul zabıta- le meşguldur. Ya- pılan tahkikat ne töcesinde Niko Galatis ve Madra Ef, ler isminde iki kişi hakkında firari teshil ve sahte pasaport tedariki cür- münden dolayı takibat yapılmakta- dır, “Üek Şor ve ii: Bapas'ın İstanbul» Kizi #açıran M. Papas Mm. Kivelli ile beraber IBu esim dün neşrettiğimiz resimle İpekfilm stüd- yonunda rumca film çevrilirken almıştır. | dan kaçtıkları gün Harbiyede birle- şerek bir otomobille Büyükdere Tay- yare istasyonuna gittikleri tesbit &dil mişti. Bunlar Harbiyeden hareket et- (Devamı 6 ıncı sahitede)