23 Şubat 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

23 Şubat 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yeni tedbirler ma ali De ANKARA, 22 (Başmuharriri- mizden) — Günün en mühim me- selesi iktısadi ve mali (o vaziyeti- mizde mutlak bir müvazene temin #imektir. Devletin umumi politi- kası buna istinat ediyor. (Bütün mesai bu gaye etrafında toplan- maktadır. Son Heyeti Vekile iç- timalarından sonra hükümetçe te- karrür eden esasları tahminlerimi- 2e istinaden şu suretle hülâsa ede- bili Türk parasmı korumak esası mahfuzdur. Milli paramızı — tut. mak için evvelce alınan tedbirleri muhafaza edeceğiz, yeniden bazı tedbirler, kayıtlar tutmak icap ©- |, derse, bu da yapılacaktır. Bu me- yanda döviz müvazenesini tutmak her işin başında sayılmalıdır. Ha- riçten satın alacağımız (mallara ne kadar döviz o vereceksek, bu miktardan bir az daha fazlasını memlekete çekmek mecburiyetin- deyiz. Bu mecburiyet ihracatımızı da arttırmayı icap ettirir, Bu sene- nin hesapları haricinde geçen se- nelere ait bazı borçlarımızı öde- mek için bu fazlayı istiyoruz. İh- racatımızı arttırmak kararı yalnız temenni ve hüsnü niyetle tahak- kuk etmez. Onun için de bazı ted- birler, fedakârlıklar yapmak lâ- zımdır. Bu itibarla ihraç mallarımıza konmuş bazı resimleri kaldıraca- ğrz. Bunlarda kereste ve bazı ma- den resimleri dahildir. Kontenjan sisteminden ayrıla- cak değiliz, fakat buna bir az da- ha genişlik vereceğiz. (o Bunun neticesi olarak piyasada nispi bir hararet olacağı tabiidir. Bu ha- raretin bütçemizin varidatı üze- rinde az çok tesiri olacağı muhak- Mahmut Celâl Bey İktısat Ve- kili olduktan sonra, umumi ka- ler yerine ber — devletle ayrı am anlâşmak esasma (gitmişti. esastaki isabet şu bir sağ le de ayni yoldan yürüyeceğiz. Mallarımızı satmak ve muka- billerinde muhtaç olduğumuz mal- lardan bir kısmını olsun almak hu- susunda İtalya, Yunanistan, Al manya, Fransa ve oAmerika ile çok iş görülebilir. | Cümhuriyet Merkez Bankası memleketin dö- viz müvazenesi üzerinde çok has- ..., dai bir takip fikrile duru: yor. Bu seneki bütçemizde de sıh- hatli bir müvazene temin edilmiş- tir. Bu buhran içinde * yeni bir mücadele, milli mücadele imtiha- nı geçiriyoruz. Bütün marifet önü müzdeki bir kaç seneyi atlatmak. tır. Hükümet muvaffakiyet yolla. rmı açmış, mukavemet buğün Bı hazırlamıştır. Hiç bir iş kü şerait içinde yalnız bir zümre- nin hüsnü niyeti, bir hükümetin karar ve iradesile başa | çıkarıla- maz. Hükümetin mesaisine tün vatandaşların da faaliyet ve dikkatlerini — eklemek lâzımdır. Yarmımızı büyük bir ümit ile bek- liyebiliriz. Siirt meb'usa MAHMUT Yeni sene bütçesi leri büt. çesini hazırlayorlar ANKARA 22 (Telefonla) — Vekâletler 933 masraf ini İktısat, Maarif ve Sıhhiye Vekâlet leri bütçeleri bu meyandadır. i yekünunu tespit eden İcra Vekilleri” Heyeti cumar tesi günü masraf bütçesini müza- kereye başlıyacaktır. Fırka idare heyetinin kararları ANKARA, 22 (A.A.) — Cüm huriyet Halk Fırkası Umumi İda- te heyeti bugün toplanmış muhte- lif mesailer üzerinde müzakerede bulunduktan sohra Aydın ve Or. du Vilâyet İdare Heyetile, Ordü, | Konya, Adana, Kâza idare heyet- leri reislerinin yeni intihaplarmı tetkik ve tasdik etmiştir. 23 ŞUBAT 1933 8 inci sene No. 2528 NUSHASI S5 KURUŞTUR Seyyar mükellefler için vergi karnesi yapılacak Ankaradaki memurlar ne mikdar kazanç vergisi verecekler? ANKARA, 22 (Telefonla) — Ankara şehrinin hususi vaziyeti na zarı itibara alınarak bu şehirdeki mesken ve mağaza icarlarınm nor mal bir hale gelmesine intizaren beş sene müddetle ayda 400 li- raya kadar maaş ve ücret alan müstahdemlerin ve kazanç vergi- lerinin nısıf olarak alınması ve i- radı gayrisafi üzerinden vergi ve- recek mükelleflerin iradı gayrisa- filerinden yüzde 30 tenzilât yapı- larak mütebakisinin vergiye mat- rah ittihaz edilmesi | esası Bütçe Encümenince kabul edilerek lâyi- haya bu hususta hükümler (Okon- muştur. Diğer taraftan husust müessese lerdeki -tediyatın dahi devlet me- murlarma pot ii mikta- rmdâ olmak şartile ve bu müesse- selerdeki masen GENLER 43 devlet memurlarına mesken bede- Hi verilen yerlerde ve o hudut dahi- linde olmak üzere vergiden istisna edilebileceği hakkında lâyihaya bir kayıt ilâve edilmiştir. Bundan maksat esasen vergiye matrah olması lâzımgelen mebali- ği mesken tazminatı namı altında tediye etmek suretile vergiden kur tarmak temayüllerinin uyanması- na mâni olmaktır. Seyyar mükellefler Seyyar mükelleflerin © ruhsat Muhakeme Çorumda.. Bursa maznunları üç güne kadar sevkedilecek . Valinin beyanatı BURSA, 22 (Telefonla) — Mu- hakemelerinin Çorumda görülece- ğini bildirdiğim hâdise maznunla rı hakkındaki karar, bugün res- men müddelumumiliğe bildirilmiş. tir, Maznunların Çoruma nakilleri için muktazi harcırah havalesi- nin pe RE er. welce, ektirilmiş olan müddelumumi Sâkıp Baia Sisi vekâletçe hâdise tahkikatın ida. reye memur edilmiş olan Konya Müddeiumumisi Sadeddin Beyin de vazifesi nihayet kemere ğundan mahalli memuriyetine ha a bildirilmiş ve Sai Bey bugün ret etmiştir. ij Hâdise maznunlarınm miktarı Hatip Tevfik Hoca ile Müftü Nu- reddin Efendi dahil olduğu halde 25 kişidir. Yalnız, bunlardan kah- veci Lütfi, dün tahliye edilmiştir. Diğer 24 kişinin üç gün sonra ruma gönderilmeleri kuvvetle muhtemeldir. Valinin beyanatı" Hüdise başlangıcının tafsilâtı hakkında salâhiyettar mekamat tarafndan şimdiye kadar malâ- mat alınamadığı için bu husus hak kında son defa iye” namına Vali Fatin Beyin mütalealarını öğ- renmek istedim. Beni nezaketle kabul eden Vali Fatin Beye: “Hâ. dise münasebetile memleketin her İ tarafında muhtelif surette vukua tezkelerini ve sergi makbuzları- nı her talepte ibraz edebilmek ü- zere muhafaza etmelerinin müş- kül olacağını ve zayi edenlerin mağdur olacaklarını nazarı itiba- ra alan Bütçe Encümeni bu mü- kellefler için vergi karnesi ihdasi- ni münasip ve bu kabil mü kelleflere vergi karnesi verilmesi esasinı kabul etmiştir. Bu suretle iki senede bir defa almacak vergi karnesinde (vergi muamelâtı toplu olarak yazılmış bulunacak ve mükellefler için bu suretle bir kolaylık temin edilmiş olacaktır. Encümen mazbatasmda vergi karnesi usulünün diğer vasıtasız vergilere dabi teşmil edilmesi te- mennisini kaydetmiştir. Gayrisafi iradı 500 lirayı geç: miyen binalarda ticaret icra eden küçük esnaf çırakları için bordro vermek mecburiyetinden istisna e dilmiş ve bunlarm müstahdemleri dahi mahiyet itibarile seyyar mü- kelleflerden farklı olmadıkların. — maktu vergiye tâbi tutulmuş” ardır. | İktısat “Vekâleti nisan, mayıs Bursa Valisi Fatin Bey gelen akislerin, telâkkilerin ve de- gyüzünü lâtfen izah dikoduların etmelerini vap şudur: — Meselenin mahiyet ve haki. kati Bursayı teşrif buyuran Reisi- cümhur Hazretlerinin geçenlerde Anadolu Ajansma vukubulan be- yanatlarile tamamen tavazzuh et- (Devamı 5 inci sahifede) Gazi Hz. IŞTANBUL,22 A.A. —Rei- sicümhur Hazretleri kugün dai- relerinde meşgul olmuşlar, ak- şamâ doğrü Beyoğlu ve Şişli ta- raflarımla bir otomobil gezinti- si yaptıktan sonra saraya dön- müşlerdir. KONTENJAN Altı, aylık yeni liste “ikmal edildi ANKARA, 22 (Telefonla) — zira; İemmuz, ağustos ve eylül aylarma, ait altı aylık kontenjan listelerini ikmal eylemiştir. Listelerle merbutu kararname Heyeti. Vekilenin yarınki içtimaım. ! da miizakere edilecektir. Dayak hadisesi Keğgisyondaki işlerin yavaşlığından çıkmış diller Takdiri Kıymet demiştir. Odacı, haber vermeğe gir- miş, arkasından Müçteba B. girmek istemiştir. Önlemek istiyen odacı, bu sırada Müçteba B. tarafından bir az hırpalandığını ve itilip kakıldığıni ö edir. İçeride, Müçteba B. Faik Nüzhet B. € hitap etmiş ve (sonra geliniz) almış, ısrar edince, nihayet işe baston, sille ve yumruk karışmış- bn Hüdise an polise haber veril- ve tutulan zabıt da mahkemeye verilmiştir, Komisyonda söylendiğine göre, bir türlü hiddetini yenemediği görü- len Müçteba B. asabi bir vaziyette sik sık komisyonu © ziyaret ettiği ve Faik Nüzhet B. in yanına girmek is- tediği görülmekte, her defasında me- murlar ve müstahdemler tarafından oyanılarak hiddeti yatıştırılmakta ve o da avdet etmektedir. Bu ziyaretlerden birinde civar ko miserliğe müracaat lüzumu da hâsıl olmuş ve Müçteba B. ancak komiseri görünce komisyondan çıkıp gitmiştir. Gayrimübadiller Cemiyetinde, hâ- dise mücasif | görülmekle beraber, Takdiri kıymet komisyonundan, işle rin ağır gittiği için de şikâyet edil. mektedir. Cemiyet, bu hususta geçen (Devamı 8 inci sahifede) ——— a. ANAN AAAAL AA Bu gece 9 En güzel tuvalet Hangi hanımdadır? Bu gece Tokatliyanda Himayci Et | falin Kostüm Balosu vardır. İstanbu- lun yüksek sınıfına mensup bir çok şik Hanımlar bu gece Tokatliyan ote line en güzel milli ve Garp kıyafetle- rile geleceklerdir. (Milliyet) gazete- si bu kıyafetler arasında bir müzaba ka tertip etmiştir. Baloya gelecek ha nım ve beylere, gazetemiz namına 0- rada hazır bulunacak olan bir heyet tarafından matbu birer varaka tevzi edilecektir. Herkes Balodaki Hanımlardan hangisinin tuvaletini on çok beğendi ise onun İsmini bu pusulaya yazacak ve puslayı dans salonunun bir köşe sinde duran kutuya atacaktır. Bu puslalar ertesi gün bir heyet huzurunda tasnif edilerek en çok Tey kazanan tuvaletin sahibine gaze- temiz tarafından zarif bir hediye luğu da sarı hakkındaki yeni İktisat Vekâletince ! Vekil Celâl B£. Tstan- İ bul'dan Ankara'ya giderken, Vapur- cular Birliği rücsasından kendisile gö line göre lâyiha, limanlarımız arasın da posta vapurculuğunu devletin in- hisarna almaktadır. Devlet, bu inhi- sarı işletme hakkımı, teşekkül ede- i Vapurcular Şirketile Sey- ın ayrılacak Dışhatlar ida- resine taksim etmektedi Lâyiha kesbi kanuni: zirandan itibaren Seyri hatlar idaresinden başk daha ayrılacaktır: Biri ğeri tabı Kılâvuzluk işleri | Deniz Ticaret ü üne geçecektir. Uzak sefer mümessillerinin de mütaleaları alına- caktır. İktısat Vekâletinde bir Deniz İşle” takdim edilecektir. ri Umum Müdürlüğü ihdas edilecek- tir. Dış hatlar idaresi ve Hususi Va- purcular Şirketine ait işlerde merci bu umum müdürlük olacaktır. Vapurcular Şirketinin sureti teşek Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Türk posta vapurculuğu i Lâyiha hazırlandı. Posta vapurcu. haziranda devlete geçiyor Vapurcular Birliği Müdürü Muzaffer Bey | külü de Tâyihada tesbit edilmiştir. Vapurcular birliği ne olacak? Yeni lâyiha kesbi kanuniyet edin- ce posta vapurcuları (Mil Vapurcu lar Birliği) nden ayrılacaklardır. Bir liğin kalıp kalmıyacağı şilepçilerin verecekleri karara bağlı bulunmak- tadır. Birliğin, (Şilepçiler Birliği) ha (Devamı $ inci sahifede) Sevgililerden haber yok! Kaçan kızın anası ve babası bugün Atinaya hareket ediyorlar Musevi zenginle rinden M. Şor'un kızı Mel Ernestine Şor'un Yunan ar- * tistlerinden M. Pa pas tarafından ka çırılması, — şehri miz mehafilinde a- lâka uyandırmak ta berdevamdır. Mel Şor, 18 - 19 yaşında olduğun- dan Türk kanın- larma göre reşit addedilmektedir. Buna rağmen M. Şor kızmın reşit olmadığımı ve ken disinin muvafakatı olmaksızm kızma pasaport verilme - mesi lâzım geldi. gini iddia etmek- tedir. Bu sebeple M. Şor, zabıtaya, sonra da Yunan konsolosanesine müracaat ederek kızının kendisine iadesini istemiştir. Halbuki Mel Şor Yunan kanununa nazaren de reşit addedilmektedir. Bu sebeple M. Şor'a ortada bir kız kaçırma vak'ası olmadığından kamuı- nen yapılacak bir şey olmadığı ceva- bı verilmiştir. Siyasi teşebbüsler Bunun üzerine, M. Şor, İtalyan ta- M. Papas'ın burada oyun verdikleri sırada alınmış resimlerinden. bilyetinde bulunduğundan, İtalyan disine iadesini rica etmiştir. Fakat İ- talyan konsolosanesi bu talebi kabul ii (Devamı 5 inci sahifede) a Milli mücadele senelerinden çok meraklı ve heyecanlı hatıralar nakledeceğiz.. Milli mücadelenin malâm safhaları haricinde, henüz çok kimselerin bilmediği ibret alı- nacak noktaları da vardır. Türk milletinin başardığı bu büyük iş o kadar kolay olmamıştır. bir çok hâdiseler var ki, “Milli- yet” bunları da pek yakında ka- rilerine anlatacaktır. “ANKA. RALININ DEFTERİ” ismi al- tında neşredeceğimiz bu hâtıra- lar, o çetin günlerin — karanlık kalmış bazı safhalarım da ay- dınlatacaktır. Bu tefrikamız ya- kın inkılâp tarihinin ayrı bir ay- nası gbidir. Çok meraklı ve çok heyecanlı hâdiseleri nakledecek olan bu hâtıraları alâka ile ta- kip edeceğinize emin bulunu- yoruz. İ il il Vs 53 Beam?