3 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

3 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

verilen yeni primler Şehir meclisinde dünkü müzakereler İstanbul şehir meclisi dün birin- ci reis vekili Sadettin Ferit Beyin! reisliği altında iki celse aktetmiş- tir. Birinci celsede primlerinde ta- dilât yapılan şehir mamulât ve masnuatı hakkında iktisat ve büt çe encümenlerinin ve beyaz tor peynirlerinin de primden istifade etmesine dair iktısat encümeninin hazırladıkları mazbatalar okun - muş, uzun boylu müzakere ve mü- nakaşa edilmiştir. Oktruvadan istisna edilenle' Geçen sene oktruva varidatın - da mühim nisbette düşüklük gö- yülmuş bunun üzerine belediye re. | isliği meclise bir teklifte buluna - yak yerli mamulât ve masnuat sa- hiplerine bu kabil sanayii himaye içinn verilen primlerde tadilât ya. | pılmasmı istemişti. Bu teklif ka - bul edildiği takdirde şehire geti - i rilecek bu kabil maddelerden de duhuliye resmi alınacak ve varidat korunmuş olacaktı. Meclis, geçen 5 devrede bu teklifi iktisat ve bütçe ” encümenlerine havale etmişt. En- cümenler tetkiklerini bitirmişler , şimdi mazbatalarmı meclise gön- dermişlerdi. İktısat encümeni, maz | batasında yerli sanayii himaye noktasından sanayi erbabma ken- dilerinden alman resmin bir kıs - mm prim olmok üzre iadesi esa- ei muvafık oldu - mütaleasası ileriye sürüyor, ma “ kamın tadil teklifini bu si te- life çalıştığını söylüyordu. Yeni primler İktisat encümeni, bu telif yo - lundan yeni bir prim cetveli yap - mişta. Bu arada beyaz ve lor pey- nirle sabuna resmin tamamı prim olarak veriliyor, her türlü deriler- ez ipek mensu - ilo: kuruş, triko - tajda kiloda bir kuruş, kolonya ve İ pa Sep tem para, yün men sucatta a bir kuruş, susam ğı tahanmda kiloda yirmi ölme prim olarak verilmesi teklif edili- yordu. İktisat encümeninnin mazbata #nuharriri Galip Bahtiyar Bey, söz alarak mazbata hakkmda izahat vermiş, müteakiben Nazmi Nuri Bey söz adarak iki sene evvel sa- © © mayi erbabına verilmesi kabul « - İ dilen primin şimdi azaltıldığını | bu hususun sanayi erbabmı zaras ra sokacağını, sanayiin himayesi lâzım olduğunu söylemiş, primler- mişer para kadar olduğunu söyle- miş ve bu primin kiloda onar pa- raya indirilmesini istemiştir. Müzakere kâfi görülerek me - sele reye konulmuş, peynirler ve sabunlar hakında Muhittin Beyin tadil teklifi, diğer maddeler hak- kında da İktısat encümeninin maz batasındaki rakamlar aynen ka - bul edilmiştir. Bu suretle peynir * ler ve sabun priminin onar paraya indirilmesile bu iki madeden kile başına onar para duhuliye resmi a- lınması kararlaştırılmış oluyordu. Bu mesele böylece bittikten son ra Muhitin Bey tekrar söz aldı: Geçen celsede arkadaşlar me - zarlık, çarşı ve sü işleri için izahat vermemi emretmişler, memnuni - yetle arzedeceğim. Yalnız bende - nize gelecek celseye kadar müsaa- de edilmesini rica ederim. Dedi. Kabul edildi. Belediyeye maaşlı memur alınab Hr mi, alınamaz mı? İkinci celsede bilhasa Cerrah -! paşa, Haseki ve Beyoğlu hastane- lerindeki dört ücretli hemşirenin maaşa geçirilmesi meselesi müna- kaşa edilmiştir. Sıhhat işleri mü - dürlüğü bunu teklif etmiş, sıhiye encümeni muvafık bulmuştu. Büt çe encümeni mazbatasmda mecli- sin belediye memurlarının tekaü * diyesi mühim bir yekün tuttuğu için artık belediyeye alınacak kim selerin maaşla değil, ücretle alın - ması hususunda verdiği kararı ha tırlatıyor, hemşireler hakkındaki teklifin bu karara muhalif olduğu nu bildiriyordu. Tevfik Salim Paşa, İsmail Şev- ket Bey, Nakiye Hanım bu mevzu üzerinde söz söylediler, hasta ba- kıcı hemşireler hakkında metli - sin şefkatini celbettiler, İsmail Şev ket Bey bir istisna yapılabileceği- ni söyledi, Nakiye Hanım öteden- beri belediye hizmetinde çalışmak ta olan bu hemşirelerin maaşa ge- çirilmelerinin eski kararla tearuz teşkil etmiyeceğini iddia etti. Bütçe encümeni reisi Galip Bah tiyar Bey, hemşirelerin fedakâr - İik ve kıymeti hakkımdaki mütale- alara tamameri iştirak ettiğini, büt çe encümenine düşen işin tearuzu göstermekten ibaret (olduğunu meclisin bu mütaleaya iştirak et - | de tadilât yapılmamasını istemiş- tir. fl Galip Bahtiyar Bey tekrar iza- hat vererek hem belediye varida - tınm korunduğunu, hem de sana- yi erbabına zarar vermiyecek bir © şekil bulunduğunu, tadilitm bu nisbette az olduğunu söylemiştir. Nazmi Nuri Bey bu hususta maka- mın ne düşündüğünü sormuş, ön- ce varidat müdürü Nail Bey, son- ra Belediye reisi Muhittin Bey ma- kam namma izahat vererk encü - men mazbatasmdaki mütaleaya iştirak edildiğini söylemişlerdir. io Muhittin Beyin sözleri Muhittin Bey fazla olarak maz- İbatanm bir noktası hakkında tadil teklifinde bulunmuştur. Encüme - nin peynirden ve sabundan alınan mediği takdirde karar ittihazında elbet serbest olduğunu söyledi. Mesele reye konuldu. Dört hemişi-! renin ücretlerinin on yedinci de -| rece üzerinden bareme geçirilme- si kabul edildi, Meclise gelmiş olan muhtelif! meselelere ait evrak okunarak a « lakadar encümenlere havale il di, 931 senesi hesap kesimi hak - kında tetkiki hesap encümeninin raporu müzakeresi vali Beyin ra « pordaki bazı maddeler hakkında- ki izahatı gelecek celseye kaldığı için — gelecek celseye bırakıldı. Meclis Pazartesi günü saat on dört te toplanacaktır. Hasköyde iki ev yandı Hasköyde Çrk salında 20 numa tesmin tamamen prim olarak ve -|ralı Madam Maryamın evinden rilmesi teklifine mukabil Muhittin | dün gece ateş çıkmış iki ev yandık Bey, bu primin esasen kiloda yir-İ tan sonra yangın söndürülmüştür. R OR i Bugünkü maçlar 8 dakikalık mühim bir maç yapılacak! Bugün de geçen cuma olduğu gi bi liz maçları yoktur. Bu maçlarm ikinci devresine gelecek cumadan itibaren başlanacaktır. Bugün yal- nız Kadıköy stadında da resmi maçlar vardır. Bunlardan birisi 8 dakikalıktır. İstanbulsporla — Ve fa bırinci takımları lig maçlarının birinci devresindeki karşılaşmala- rını, havanın kararması yüzünden tamamlıyamamışlardı. Maç sekiz dakika evel hakem tarafından dur durulmuştu. Bugün, bu müddet tamamlana - caktır. İki takım evelki maçla bi - rer sayı ile berabere kalmışlardı. Su itibarla iki takımın da bu se - kiz dakika içinde bu neticeyi de- giştirebilmeleri imkân dahilinde - dir. istanbulsporun, maç berabere sayıldığı takdirde, 12, Vefanın da 11 puvanı vardır. İstanbulspor bu sekiz dakika içinde bir sayı çıka | rarak müsavatı galibiyete çevirir- se puvanları 13 e çıkacaktır. Fa -| kat galibiyetten başka bir şey ka- zanmış olmıyacaktır. Halbuki Ve-| fa için vaziyet böyle değildir. E- ğer bu takım bu müsavi vaziyeti galibiyete çevirebilirse puvanları »n ikiye çıkacaktır. İstanbulspo * run puvanı da on bire ineceği için bu galibiyet Vefaya pek yarıyacak ve Vefa birinci devrenin üçüncü - lüğünü İstanbulsporun elinden ala caktır. Bu itibarla bugün Vefanın 8 dakika içinde bütün hızile ve bü Bir Gecenin Sarkısı | Yeni Fi'imer i Meşhur tenor Feraro san'ati « |» nin esiridir. Bir dakika serbest değildir ve impresaryosunun sö »* zünden dışarı çıkamaz. Bu hal fe- na halde canmı sıktığından bir kaç gün serbest yaşamak arzusile habersizce Luganoya gider.Orada otelde samimi zannettiği bir ada - ma Feraronun çekingen tabiatin- den istifade ederek (kendisini meşhur tenor Ferraro imiş gibi hareket eder. Ferraro ise gazino- nun sahibinin kızı Matild ile çok meşguldür. Bir akşam bir menfaat için ve- rilen müsamerede sahte Ferraro- nun şarkı söylemesini rica eder - ler. Koretzki sesinin kısık oldu » ğundan bahsederek atlatmıya ça- lışırsa da muvaffak olmaz. Vak'ayı öğrenen Ferraro per- de arkasından şarkı (o söyliyerek Koretzki «kurtarmağa çalışırken Matild işin farkma varir, kızar ve | ! gelir. Ferraroyu tokatlar tabii Fer- raroda tokatı Koretzkiye iade e | der. Ertesi gün polisler bir dolan - dırıcı olan Krotezkiyi tevkife ge- lirler. Kroetzki Ferraroyu tevkif ettirir, Meselenin anlaşılması için | Yataklı vagonlar şirketi Türk memur-arıyor /Eski müdür tahkıkat bitince Avrupaya gidecek tün kabiliyetile sayı çıkarmağa ça- lışacağı muhakkaktır. Bu vaziyet bugünkü (8) dakikanın pek ente -! resan olacağını gösteriyor. (8) da» kika diyip geçmeyiniz, sahaları ' mızda beş dakikada üç sayı çıka" | ran takımlar da görülmüştür. Kasımpaşa - Vefa Kadıköyünde bu maçtan sonra| Kasımpaşa ile Vefa arasındaki şilt maçı tekrar edilecektir. Malüm olduğu üzere bu iki takım geçen hafta berabere kalmışlardı. Taksimde Bugün Taksimde Galatasa - rayla Süleymaniye birinci ta - kımları arasında hususi bir maç ya pılması muhtemeldir. Galatasaray resmi maçta Süleymaniyeye, bir sa yı farkla yenilmişti. Bu itibarla bu hususi karşılaşma Galatasarayın son vaziyeti hakkında bir fikir 3- dinmiye yarıyacaktır. Yeni bir dans cıktı Yi ş "Bu sene yeni bir dans çıktı. Her erkek birer kadınla dans edeceği» ne iki kadınla dans ve ikisini bir - den idare ediyor. Bu yeni dans er- kekleri son derece yormakta imiş.. Resimde bu yeni dansın nasıl oy - nandığı görülüyor. dairelerde ıstılâhların Türkçesi aranıyor Yataklı vagonlar hâdisesi hak- kındaki tahkikat yapmak üzre şir ketin merkezi tarafından Avrupa dan buraya gönderilen müfettiş M. Tuşfö tahkikatına devam et - mektedir. Hâdiseye sebep olan M. Cenone şirkete hiç uğramamaktadır. M. Cenone dün Tokatliyan oteline gi- derek, otelin karşısındaki yataklı! vagonlar şirketi şubesinde bulunan müfettiş M. Tuşfö ile telefonla gö rüşmüştür. Eski müdür, hakkında yapılmakta olan tahkikat nihayet bulunca Avrupaya gideceğini söy lemiştir. Şirket şubelerindeki muamele - ler hâdisedenberi türkçe cereyan etmektedir. Yalnız ecnebilere biz- zarure kendi dillerile hitap edil - »ektedir. Bütün memurlar da iş enasında türkçe konuşmakta.ır - Diğer taraftan yataklı vagonlar şrketinin memleketimizdeki şube- Irinde fazla ecnebi memur kulla nıldığı hakkında da şikâyetler ya- pılmış, şirketin merkezinde yedi ecnebi memura mukabil ancak üç “ürk memur bulunduğu bildirilmiş tir. Şirkette ecnebi olarak yalnız mü i tehassıslar bulunabilecektir. Müte hassis olmıyan ecnebi memurların yerine türkler ve şirketin memle - ketimizdeki şubelerine Türk mü - dür tayin edilecektir. ! Yataklı vagonlar şirketi hâdise- si tahkikatına adliyece dün devam edilmiştir. i Üündebazı kimselerin ifadeleri mmıştır. Adliye, bu şirketin Be - yoğlu şubesi müdürü M. Cenone - nin memurlardan Naci Beyle mü - nakaşa sırasında türklüğü tahkir eder mahiyette söz sarfettiği hak-| kındaki haberin, gazetelere nasıl Klepuru | o akşam Ferraronun operada şar- kı söyleyip kendisini kurtarması lâzımdır. Bu müsamere Ferraro için bü- yük bir muvaffakiyetle neticele « nir ve Ferraro yeni karisile bera- ber çift olarak avdet eder. . ». *» Bu film Elhamra ve Melek si « nemalarında ayni zamanda göste- rilmekteir. Tahkikatın yarın, yahut öbür in bilmesi muhtemeldir. Türkçe karşılıklar araşlırılıyor Türk-dili tetkik cemiyetinin te » şebüsü üzerine devlet dairelerinde kullanılan resmi ıstılah ve tabirle rin türkçe karşılıklarını bulmak için harekete geçildiğini yazmış « tak. Bu arada inhisarlar umum mü- dürlüğünde de tütün, müskirat tuz ve barut inhisarları murahhasları- nm da iştirakile bir komisyon teş- kil edilmiştir. Bir kaç gündenberi Lngi Z ağ #SaZS toplanmakta olan komisyon, inhi- n sar dairelerinde kullanılan ıstılah İ ve tabirlerin türkçe karşılıklarını Yet bulmağa çalışmaktadır. di, Bir kaç güne kadar işini bitire - yo, cek ve hazırladığı raporu Anka « “aya mön“erecektir. 15 seneye mahküm bir adamın kararı nakzedildi mekten suçlu Sadettin oğlu Meh- met, evvelce İstanbul ağırceza mahkemesinde on beş sene ağır hapse mahküm edilmişti, Temyiz, bu kararı bozmuş, fakat yeniden tetkik neticesinde mahkeme ka « rarında israr etmiştir. ——— Orta tedr.sat müdürü Maarif vekâleti orta tedrisat u- mum müdürü Fuat Bey dün Anka radan şehrimize gelmiştir. Fuat Bey şehrimizde kaldığı intikal ettiğini tahkikle de meş - gul olmuştur. OPEN müddet zarfında bir çok mektep » leri teftiş edecektir.