12 Nisan 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

12 Nisan 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

, amme ağam Muhiddin B. Uludağda | * e Mem eket Haberleri « (Baş tarafı 1 inci sayıfadadır) burada yapılacak kış sporlarının ne kadar büyük ve umumi bir a - lâka toplıyacağı hakkında güzel bir fikir verebilir. Kayak sporlarının memleketi - mizde de tatbiki üzerinde meşgul olanlar arasında İstanbul Valisi ve belediye reisi Muhiddin Bey de buulnmakatdır. Buradan Bursaya giden heyet - lere daima yardımda bulunan Va - li Bey, Kurban bayramı ta- tilinden istifade ederek yir- mi beş kişilik bir heyetle be- raber Bursaya gitmiş, Uludağa çıkmış ve bu suretle sporcuları - Wwuza güzel bir misal vermiştir. Dün kendisini ziyaret ederek bu seyahati hakkında duygularını öğrenmek istedik. Memnuniyeti - ni gösteren tavırlarile anlattı: — Esas itibarile bu bir ,tetkik seyahati olmaktan ziyade, son on beş senedenberi bütün dünyada tahminin çok fevkinde bir sür'at- le intişar eden kış sporlarına kar- şı bir rağbet ve hareket uyandır- mak maksadına matuf bir seya- hatti. Memleketimize çok güzel bir sıhhat ve iktisat menmabı © lan bu dağı metrükiyetten kurta - rılarak, halkın oralara rağbetini temin için bir imkân aramaklar ibaretti. Bu maksatla tertip et- tiğimiz bu seyahat, bir çok ciddi müşkülâta rağmen muvaffakiyet- le neticelenmiştir. Cansız dağlar Pek tabii olarak seyahat esna - sında göze çarpan bazı şeyler de tetkik ve müşahede mevzuları ol - du. Meselâ otomobille çıkılabilen noktadan sonra bu dağ tepesile otele kadar, takriben 15 kilomet - «xefik bir mesafe dahilinde hiç bir 2 “ayata tesadüf edemedik. Dağların hususi vaziyetleri icabı daima tipili, fırtmalı, sisli olması itibarile buraya çıkmak istiyenle - re rehberlik edecek veya bu me - safeyi alırken rasgelinecek müş - küllere az çok mukavemet te - min edebilecek hiç bir kuru- luş, delil ve rehber olabilecek bir işaret yoktu. Bu itibarla şimdilik buraya çıkmak için ancak bünye ve ma - neviyat kuvvetine, mukavemeti - ne ve cesarete güvenmekten baş - ka bir istinat noktası aramamak lâzımdır. Bugün için böyle mes - kün olmıyan ve kışın şiddetli te - siratma maruz bulunan yüksek dağların zairlerine büsnü kabul göstermesi için hususi bir bilgiye ihtiyaç vardır ki, bu da Alpinisme namile tedvin edilen bir ilmi mah- sus teşkil eder, £ Hatırımda kal - dığma göre, Fransanm Gronobl şehri darülfünununda bu ilmi öğ - reten bir kürsü bile tesis edilmiş bulunuyor. Dağâ çıkış ve iniş Biz, bizi bu teşebbüse sevke - den “Galatasaray,, muallimlerin - den Fransalı muallim Giyonun ehliyet ve ihtisasına istinaden se - yahatimizi başardık.. Mösyö Giyo, uzun seneler Alp dağlarında dolaşmış, tek başma Monbilânm en yüksek tepesine (4900 m.) çıkmış, çok çalışkan, çok bilgili ve faziletli bir insandır. Bütün ihtisasını samimiyetle ve hiç esirgemeden bizim (istifade - mize arzetmiştir. Bu suretle an - cak heveskârlardan ibaret bulu - nan kafilemiz bu dağa çıkmıya ve inmiye muvaffak olmuştur. sahibiydiler, Aramızda altı kadın da vardı. Bu hanımlar bize, mih - net yolculuğumuzda şefkatlerini esirgemiyerek ve fedakârlık gös - tererek refakat ettiler. Yemek - lerimizi pişirdiler, sofralarımızı kurdular, Kar, tipi, fırına Muhiddin Beyin gülerek an - lattığı tafsilâta göre lâakel 4,5 metretutan kar sathr üzerinde günde 9 saat yol almıya mecbur olmuşlar ve bu esnada rüzgâr, kar ve tipiyle karşılaştıkları için, hat - tâ dört, beş metre ilerisini göre - miyecek vaziyetlere girmişlerdir. | Bazan nefes almak imkânı o bile güçleşmiştir. Sonra kış dolayısile (2000) metre irtifadaki otel men tamamile boş denecek vazi - yette olduğu için heyet (o yiyecek, yakacak ve örtünecek şeyleri be - | râberinde taşımıya mecbur olmuş - tur. Buda tabii çok müşkülât doğurmuştur. Vali Beyden, bu dağda neler yapılması lüzumunu ( duyduğunu sordum, dedi ki: — Bu münasebetle Bursanm muhterem halkına, muhterem mü- messillerine, muhterem kelediye reisine, hakkımızda gösterdikleri muhabbet ve alâkadan dolayı bir ksre daha şehrimiz matbuatı va- sıtasile teşekkür etmeyi vazife; bilirim. Bursa Valisi Fatin Beyefendi, zaten oradaki oteli (o yaplırmak, sonra otele kadar çıkan yolu yeni baştan inşa ettirmek suretile, te - şebbüsümüze esas teşkil eden mü « him meseleye bu alâkasile takad - düm etmiş bulunuyor. Hareketimi- ! zi çok yüksek bir hassasiyeti te « lâkki etti. Düşündükleri gibi bu yaz mevsiminde ciheti askeriye - nin de iştirakile dağda, muhtelif mesafelerde sığınacak yerler ku - rulacaktır. Bu kulübeler basit bir dinlenmeyi temin edecek şekilde yaptırılacaktır. Bundan başka kendilerinden rica ettim, yollara irtifa ve istikamet levhaları ko - nulacaktır. o Sonra bazı köprüler gördük ki, korkulukları (oyoktu. Bunlar düzeltilecektir, Fakat bü- itün bunlardan başka bendenizçe kayak sporlarının tamimi için ya - pılması lâzım gelen başlıca şeyi Ski denilen kar oyakkaplarını köylere ve köylülere temin etmek- tir. Buna imkân hasıl olursa, bu sporun sür'atle yayılacağına ka- niim. Bu ayakkabıları yani ka- yak aletleri, köylülerin dağlarda sık sık dolaşmalarını, az zaman- da, çok mesafeler almalarını te- min edecektir. Meselâ Bursa hu susi idaresi bütçesinden bir defa- ya mahsuş olmak üzere Jâakal yüz | genç köylüye birer Ski, birer el. diven, birer başlık hediye edilse, bu hediyenin çok geniş işler gö- receğine kaniim. Bizim şim- di canımızı dişimize takarak | başardığımız bu iş, o vakit kolay ve emin bir iş haline iner. Bursa- ya da mühim menfaatler hazırlar. Bu noktayı Fatin Beyefendiye an- lattım, hüsnü telâkki ettiler, Bir fincan kahve Muhiddin Beydağdaki otelde canımın en çok kahve istediğini fa- kat beraberlerinde kahve götür-| medikleri için bu arzusunu yerine yetiremediğini de işaret etti: — Eğer, dedi, bir fincan kahve bulsaydım, belki bu bir fincan kahvenin bedelini tahminin fev - kinde bir rakamla öderdim. Pi - Yirmi beş kişiydik. Dokozumuz | zim küçük kaf'lemiz iki üç gün'ük ecnebi on altımız Türktü. Ecne - bu seyahati bile Bursaya (o lâakal bilerden ancak dördü, beşi ihtisas! üç dört yüz liralık maddi bir men- he -| VAKİT EYE .Nereye bağlanmalı SAVŞET, (VAKIT) — Şavşet kazası simdiye kadar Artvin vi - kilât lâyihasile Artvin vilâyeti - nin leğvedilmesi üzerine kaza - mızın bangi vilâyele raptedilece- ği meselesi burada ehemmiyetle mevzuu bahsedilmektedir. Ga - zetelerde intişar eden lâyihada Şavşet'in nereye bağlanacağı ya- zılı değildi. Burada kazamızın Rize merkezine bağlanması ihti - mali karşısında bu şeklin kaza i - çin faydalı olmıyacağı ileri sürü - lüyor. Bilhresa Savzetle Rize a - rasmdaki uzaklığm kazayla vilâ - yet merkezi arasında işlerin (o sü- e kalmasını intaç ede» Artvin vilâyeti o lağvedildiği takdirde Sawşet'in yakında bulu - Ban Kars merkezine bağlanması muvafık olacaktır. Kazamız hal - kının dileği budur. Zihni Erzincan'da Halk için yapılan fay- dalı işler ERZİNCAN, (VAKIT) — Hi- İ lâliahmer Erzincan merkezinin 8e- “İnelik kongresi Vali Muhtar Beyin İ yardımlarile toplanarak yeniden ! bir çok âza kaydına muvaffak ol- du. . Kongreden sonra operatör Mestafa Emin Hey (ifafındâan gı dalar hakkmda kıymetli bir kon- ferans verildi. Halkevi Köycüler şubesi reisi Süleyman Bey bü- tün varlığile çalışmaktadır. Her hafta pazar günleri köylü- nün kendi bayvanatı için polikili- | nik ve yazı işleri evi açıldı. Poli- kiliniğin imsani kısmı hükümet ta- bibi Necaeddin; hayvani kısmı seromhane şefi baytar Refik ve yazı işlerine de avukat. Mehmet Emin Beyler tarafından bakılmak- tadır. Polikiliniğe belediye (o relsi Hakkı Bey büyük yardımlar gös- tererek mümkün mertebe köylüye meccani ilâç vermiye çalışmakta” dır. Hele köylü şubesinin kıy- metli âzasından fırka reisi Musta- fa Bey çift ve tohum temini için büyük teşebbüslerde bulunmakta” dır. Serom İâboratuvarı şefi Re- fik Bey tarafndan Halkevinde hayvanlardan: insanlara sirayet eden hastalrklar hakkinda bir kon İferans verilmiştir. Veli Muhtar Beyin riyasetinde hıfzıssıha meclisi toplanarak hal- ik kemiren - sitmadan o kurtar- mak için bataklıklar (hakkında | faydalı mukarrerat ittihaz (o edil- miş, mühendis İlyas Bey tara | fından yerinde keşif yapılmasına | karar verilmiktir. faat etmin etmiştir. İ Bütün bunlar, böyle seyahatle - rin Bursa için ne kadar faydalı o - ilacağma dair küçük birer işaret o - lamaz mı? Vali Bey, benim tesekkür ede - vek ayrilm ere olduğumu gö - rünce dedi ki; — Kafilemizdeki gençler çok faziletkârane.ve cesurane hare - ket ettiler. Kendilerine de teşek - kür ediyorum, rica ederim bunu da lâyetine merbuttu, son mülki teş «| İ yetimizde merkezdeki ve | mektedir. Şavşet Kayseride himay e edi küçük mektepliler K mlm KAYSERİ, (VAZIT) — Vilâ - kaza - lardaki ilk mekteplerin hepsinde ahaliden teşkil edilen himaye he - yetlerinin çok faydaları (o görül - Şimdiye kadar bu bs - yetlerin teşebbüsile beş yüze yakın talebe meccanen giydirilmiştir. Zonguldak'ta dil bütün halkı sardı ZONGULDAK, (VAKIT) —; (Kelime anketi) (Zonguldakta, goşgun bir duygu ile karşılanmış - tır, Fırkamızın kavrayışlı eli al- tında, Halkevi ve bütün dil işle « rile uğraşabilecek kurultular bir - leşmişler ve elbirliğile çalışmıya sözlesmişlerdir. Fırka ve Halkevinin * Kâpıları önüne birer büyük yazı asılmış ve bu yazılarla bütün halk, dil sa - vaşma o katılmıya çağırılmıştır. Yazıların altında birer kutu var - dır, kutuların üzerine her gün telsizden ve ajanstan alınan (ke- lime) ler yapışlırılmaktadır. Bundan başka Halkevi tarafm- dan her gün bu kelimeler, yüzler- ce sayı basılıp bütün halka, mek-| mıştır. .. , Ürküp'teki teftiş | ÜRGÜP, (VAKIT) — Buraya geldiklerini bildirdiğim Mülkiye müfettişi Hüsnü ve Fehmi Beyler kazamızdaki teftişlerini bitirmiş * ler, İnczsu yolile Kayseriye: git - mişlerdir. İzmirdeki cinayet Geçenlerde İzmirde Sipahi pa- zarında seyyar elbiseci/Şükrü, tü- tüncü Nuriyi elbise alıp satmak meselesinden çıkan ihtilâf netice - sinde bıçakla altı yerinden yara - İamıştı. Kaçmıya teşebbüs cden Şükrü, kendi kardeşi tarafından yakalanarak polise teslim edil - miştir, Uşakta demirci barakaları UŞAK, 11 (A.A.) — Çarşının en şerefli yerlerindeki demirci ba- rakaları belediye tarafından yık- tırılmıştır. Bunların yerine taştan ve betondan binalar yapilacaktır. Belediye demircilere ayrı bir yer tahsis et:niş ve dükkânları bu- rada kurulmuştur. Belediyenin bu seneki bütçesi 43,500 liradır. Ge - çen sene bütçesi 63,000 lira idi. Trabzonda elektrik fiyatı Trabzonda elektrik şirketi elek-| işaret ediniz. | A. Sırrı trik fiatini kilovat başına on kuruş indirmiştir. /12 Ayrıca gene bu hey: Hâletile Halkevi içtimai şubesi tarafından bu Kurb ramında elli fakir çucuğa yaptırılmıştır. Resmimiz, Kayseri ilk lerinden Ahmetyaşa mekt maye heyeti delâletile yavruları gösteriyor. sevgisi ve dil teplere dağıtılıyor. Herkes ğu karşılıkları kutulara gibi dil cemiyetine, Halkevf gazetelere göndermektedir. denberi Türkçeciliğile olna Zonguldak gazetesi savaşta önde yer almıştır. ( me)ler ve bulunan ka gazetede de basılmaktadır. Memleketin uyanık gen bütün bilgili başları sık srk ve Halkevinde toplanarak (kelime) işlerile uğrı lar. Gerek Zonguldakta ve Zonguldek elinin bütün larında, köylere varıncıya dil sevgisi ve dil işi halki Giresun'da GİRESUN, (VAKIT) miz Salih Cemal Beyin & ile sebrimizde büyük bir yapılacaktır. Halk, bu # istekle para vermektedir. T€ at miktarı elli bin lirayı Izmirde hava bo İZMİR, 11 (A.A.) — dettenberi iyi giden hava, sızın bozulmuştur, Devami” te yağmur başladığı gibi tepelere de kar düşmüş ve yaka sırtlarına kadar İzi rındaki bütün tepeler karl#” müştür, Bu sabah havanm sına rağmen bir soğuk dal$” küm sürmektedir. 2 metre 37 atlıyan ” PARİS, 1 (AA) — riste yapılan at mü: mülizim ( Decastries'nin © Volauvent dünya yüksek rekorunu kırmıştır. Vol metre 37 atlamıştır. Buf velki rekor 2 metre 35 ile © ratcur ismindeki ala aittir” Gönen Belediye " Gönen belediye reisi | Osman Be; ölmüş, yediği ğ ye reis vekilliğini yapi Eyüpzade Hakkı Boy olunmuştur.