12 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

12 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞAMBA 12 NİSAN 1933 8 ind sene No, 2573 Başvekili Mac Donald'a yapıl- Cümhurreisi bu davette Mac 1 doğrudan doğruya Beyaz sa- Yani kendisine misafir olmıya ta idi. Ve Mae Donald dave- Vİ edip “te İngiltereden hareket Si tarih tesbit edildikten sonra- Cümhurreisi diğer ret *tmiştir. Binaenaleyh daha Amerika ile İngiltere arasm- Vaşingtona li . Fakat ziyareti Amerika hü- ve Amerika halkı tarafmdan bir samimiyetle karşılanacak İerriot'yu yolluyor. Hatırlarda- Beçen temmuzdi #u namına başvekilliğini feda İC O zamandan beri Amerikada ie iini Me Denald 2 İcyaz saraya misafir etmeğe ka- iin cihan devletlerini Va- davet etmesi, & Amerikanın ilel iktisat konferansına at- kiri. enlem nsta beynelmilel borçlar ük tarifeleri meselelerinin gö- &ini istemiyorlardı. Borçlar ini bütün devletlerle bir ara e bile (o yaklaşmamışlardı. mız sıkıntıda ise, kendileri Ayrı görüşür, müşküllerine | çareler buluruz derlerdi. Güm- İfcleri meselesini de Amerika- hibili bir işi telâkki ediyorlardı. anlaşılıyor ki Hoover zamanın ika hükümeti, henüz yalnız A tarafından almacak tedbirler- na çare bulunabileceğine ina- . Roosevelt işbaşına geçtikten tonra bu siyaset tersine çevril- Amerika beynelmilel borçları iktisadi meseleleri bir arada re etmeğe hazırdır. Hattâ iç- Tansa da davet edildiğine gö- jerikaya olan borçların İngilte- 'talya gibi 185 temmuz taksitini *den ile Fransa gibi, bu taksiti Ştmiyen devletler arasında bir iyor. Denilebilir ki 1930 senesindeki Hawley - tarifeler kanununun Amerika. an ithalâtın gümrük resmi e kadar arttırdığı hak- hir rapor istemiştir. Filhakika ümrük tarife kanunu ciban tın âmillerinden sayılmakta” ü bundan sonra borçlu mem ön Amerikaya ihracat 8- bunlar borçlarını eş tediye — edemiyecek vazi- Küşünce para ile oödemeğe &tmişler. Para da Amerika» im ettiğinden iflâs etmişler anan iktisadi hatâar çul. * Harpten sonra para alacak- bu haldö ticaret müvazenesi- inç çevirmeğe çalışmıştır. Ya kaya hem alacaklarmın faizi hem de ticaret müvüzenesi- Yevirerek bu yoldan da para çalışmışlardır. Filhakika çe İngiltere de dünyanı sar- İsizcisi idi. Fakat borçlu olan İler çalışır. En iyi mallarını gönderir ve bu mallarla faizleri ödenirdi. Amerika- İsizci, hem de ziraf ve smai olmak İstediler. Binacna- "aklı iken borçlu memleket- na da gümrük kapılarını ii dünya buhranman âmille- olmuştur. in bu hakikati takdir et- iyor. Acaba Amerika Âya- Boktai nazarmı kabul et- mi? Yeni Cümhurreisinin Kenüz yüksektir. Barka bul diktatörlük salâh | ve iştir. Ancak şunu hatırla | ir ki bu salâhiyeti İendi ziyade cümbhuriyetçilerin İN Alabilmişti. Amerikada po- nı yakından bilenler, biç inin vaziyetinden emin takdir ederler. Şimdiki iç ** Ayan meclislerinde de | İK |Ve kâh isyankâr birruh ikada Cümhurrcisleri | Başvekil ve sıhhiye vekili Fırkada izahat verdiler Borçlar itilâfı imza ediliyor Türk - Fransız dostluk muahedesi - Uyuşturucu madde- lerle mücadele - Dahili istikraz iyi karşılandı ANI 1 (A.A) —C.H. Fır KARA, heyeti riyasetinden: C. H. F. grapu bugün öğleden sonra Afyon meb'usu Ali Beyin riyasetinde toplandı. Sıhhiye vekili Refik Bey u- yuşturucu maddeler kaçakçılığı ola- rak son günlerde meydana çıkan va- kaları kısaca izah ve mücadelenin gittikçe şiddeti arttırılarak idame edi- leceğini beyan eyledi. Bundan sonra Başvekil İsmet Paşa günün harici me- seleleri hakkında kısa malümat ver- ğlanması meselesinin ni hayet bulduğunu ve kat'i mukavele- nin dün - 10 nisanda - Pariste parafe edildiğini fırkaya bildirdi. Dahili is tikrazın herkes için tamamen ihtiya- ri olan yazılma muamelesi araya bay- ram takili girmösişe rağmen memle- kette iyi karşılandığını söyledi. Fırka yeni istikrazın faydaları iyice anlaşıl- mak için umumiyetle daha çok çalışıl- ması arzusunu gösterdi. Yeni sene bütçesinin mayıs ortalarma kadar bi- Girilmesi mevzuu bahasoldu. Meb'uslar yeni sene için bolluk ümidi veren gü- zel havalarm neşesiyle umüzakereye nihayet verdiler. anlı Bankası ANKARA, 11 (Telefonla) — Os- imanlı borçları hakknda Pariste ha- zırlanan yeni itilâfname parafe edil- miştir. Osmanlı Bankasile akdi mu- Rekabete meydan yok! İsmet Paşa Hazretleri karrer yeni mukavelenin de 15 yirmi güne kadar imzalanmasma intizar &- (Devamı 6 mcı sahifede) 7 Büyük sermayeli şirketlere karşı otobüsrekabetinin ününe geçilecek Aldığımız malümata göre, hü- kümet büyük sermayelerle teşek- kül etmiş olan şimendifer ve va- pur şirketleri ile muzir şekilde karşılaşan otobüs rekabetini, tet- kiki lâzım gelen esaslı bir mesele telâkki etmiştir. Bu rekabetin ö- (Devamı 6 met sahifede) Dün şehrimize gelen R omanyalı izciler vapurda bu meclislerle devamlı mücadelede daima mağlâp olmuşlardır. Wilson'un âkıbeti de öyle oldu. Fakat ilk adım da daima kazanmışlardır. Roosevelt te henüz ilk adımını atmak üzeredir. (Yazısı iç sahifemizde) Bunun içindir ki gerek Vaşi timar ve gerek yazda topl. k cihan iktisat konferansı müsait bir za- manda toplanmaktadır. Akmet ŞÜKRÜ | . |» 28 inci liste ANKARA, TI (A.A.) —T. D, T. Cemiyetinden: Karştlıkla- rı aranacak arapça ve farsça ke- limelerin 28 numaralı listesi şu- dur: 1 — Habit -Hapt- 2— Hacim -Hacm- 3 — Hail -Haylulet'ten- 4— Haiz $ — Hami -Himayeden- 6 — Hapis -Haps- 7 — Harç 8 — Hasar 9 — Haslet 10 — Hasım -Hasm- 41 — Haste -Hasta- 12 — Hazan 13 — Hazine 14 — Havi Listelerde çıkan kelimelerden mânaları birden fazla olanların her mânası için ayrı karşılıklar ileri sürülebilir. Karşılık gönde- ren zatların gönderdikleri kar- şılıklardan duyulmuş ve işitil- miş olmıyanları hangi kaynak- lardan aldıklarını göstermeleri rica olunur, Suriye Birliği Yeni Fransa - Suriye muahedesi ne şekilde olacak? BERUT, 10 A. A. — Fransa - Suriye muahedesinin imzalanması son günlerde sık sık mevzuu bah: solan bir mese ledir. Fransız fev kalâde komiser: iyle Suriye hükü: met erkânı ara smda geçen çok sıkı o görüşmeler neticesinde bu muahedenin esas- ları üzerinde mu tabık kalınmıştır. Muahedenin e- saslarma (göre, M. Ponsot muahede yalnız iç Suriyeye yani Şam, Halep, Hama, Humus şehir- lerine Şamildir. Fransızlar lüzum görürlerse Cebelidüruz ile Lâzki- yeyi de bu mmtakaya ilhak ede- ceklerdir. Muahede esasları vatani fırka- sma bildirildiği zaman fırka aza- sından bir çoğu Suriyenin birliği- ni temin etmiyecek bir muahede- yi tanrmıyacaklarımı söylemişler- dir. Bu meselenin vataniler fırka- smı ikiye ayırması ihtimalı vardır. Vatantler derhal bir kongre toplan masını istemektedir. ——— Dün gece Zelzele oldu Dün gece saat yirmi üçü 22 geçe şebrimizde devamarz hafif bir zelzele olmuştur. —— Tahtelbahirlere karşı LORİENT, 11 A.A. — Tabtel- bahirlere karşı ağ kurmak için yaptırılmış olan Gladiateur kruva zörü denize indirilmiştir. 112 metre uzunluğu olan bu kruvazörün sür'atı 20 mildir. 100,000 LİRA KİMLERE ÇIKTI? 14 üncü tertip Tayyare piyangosu- nun son keşidesi dün başlamıştır. Bu- gün öğleden sonra gene devam ede cektir. Dünkü keşidede 1200 numa- ra çekilmiş, 100 bin, 30 Bin, 15 bin Viralık ikramiyeler çıkmıştır. de 60 bin, 40 bin, 10 bin liralık ikra- miyeler ve 100 bin iralık mükâfat çe- kilecektir. Dünkü keşidede yüz bin liralık ikramiyenin onda birini Servet kişesi müşterilerinden, Dolmabahçe sarayı memurlarından İsmail Efendi, İ onda birini de Gezi kişesi müşterile- rinden İneboluda Arif Hoca zade Ah- met Bey kazanmışlardır. NUMAN Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umum! Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Boyacıköyünde yeniden meydana çık arılan bir imalölhanedeki tesisat . Yeni bir şebeke daha | meydana çıkarılıyor i Bu şebeke, birincisinden daha mühim bir zehir yuvasıdır Boyacıköyde de bir imalâthane meydana çıkarıldı; Kadri Bey nezaret altına alındı Eroin kaçakçılığı yapan şebekeye mit zabıta tahkikatma büyük bir ehera miyetle devam edilmektedir. Şimdiye | kadar bu işle uzaktan yakından alâ- kadar bulunan ve sorguya çekilenle- rin adedi seksen beşi bulmuştur. Dün İ akşama kadar bunlardan dokur kişi zabrta nezareti altına alınmış bulunu- yorlardı. Gazi Hz. rinin beyanatından sonra Dün bir muharririmiz, bütün lâzun gelenlerle temias ederek bu meselenin ortaya nasıl çıkarıldığını başından son safhasma kadar şöylece tesbit etmiş tir: Reislcümhur Hazretlerinin uyuştu- rucu maddeler hakkındaki beyanat- larmdan sonra bütün alâkadarlar, bu işe büyük bir «hemmiyet atfetmeğe başlamışlardır. Başta Başvekil olmak üzere Dahiliye, Hariciye, Sıhhat ve Gümrük ve İnhisarlar vekâletleri, ken dilerine merbut devnir ve müessesata, uyuşturucu maddel.r kaçakçılığına karşı Amansız bir mücadele açılması- nu emretmişlerdir.. Gümrük ve Muha- faza umum kumandanlığı ciddi bir faaliyete girişmiş ve istihbaral teşki- lâtı dahilde ve hariçte faaliyote geçi- rilmiştir. İşi bizzat Gümrük muhafaza umum kumandanı Seyfi Paşa idare e- diyor, Mısırda, Marsilyada tahkikat yaplırılıyordu. Bu faaliyet neticesin- de, Amerikada eroinin kilosunu 18 - Vali ve Belediye reisi Muhittin B., ailesi ve daha bazı zevat bayram ta» ülinden bilistifade Bursadaki Uluda- ğa bir kış sporu seyahatıne çıkmışlar- leyetin şehrimize döndüğünü yazmıştık.. Muhittin Bey dün bir mu- harririmize bu seyahat ve ski sporları hakkında şayanı dikkat izahat ver- Kartuluştaki Eroin imalâthanesi 16 bin biraya satılabildiğini gören ba- zı kimselerin, burada eroin imal ede- (Devamı $ inci sahifede) Tehlikeli bir gidişin dönüşü Vali Muhiddin B. Uludağ seyahatini nasıl geçirdiğini anlatıyor miştir. Muhittin Bey seyahatini şöyle anlatmaktadır: — Geçen salı günü İstnbuldan As ya vapuru ile hareket ettik. Vapur yolculuğumuz çok rahat geçti. Kapta na müteşekkiriz. Mudanyaya Bursa valisi Beyefendi lütfen teşrif etmişler- (Devamı 6 mc: sahifede) GOL YEMEMEK İÇİN Hani bir oyun var; binlerce kişi bir tarafa toplanır da biribirlerinin omuz- larına çullanarak haykıra o haykıra seyrederler. Neydi O© canıml. Adını unuttum. Hani beş on kişi cı- saklı gömleklerle karşı karşıya geçer» ler de takunya gibi pabuçlu ayakları le bir meşin topa vururlar? Haftaym mı diyorlar, penaltı me ne? Hani ağ gibi yere top girince : oynıyanlar da ateş düş- cülerin — mektepli olduklarından ö- türü — kendi kulüpleri için oynaya» mamalarıdır. “Bu yasak doğru değildir. Çünkü; Galatasaray kulübü aşa yukarı değil, — Bir Galatasaraylının mektubu — tam bir Galatasaraylılar kulübüdür, Galieninesei inden olmıyanlar © kulübe giremezler. O halde bu ku- lüp herkesin girebileceği bir yer de- Zildir. Ancak © mektebin ve o mek- tepten yeridir. Bu bakım- dan Galatasaray mekteplisi kulübün biririci ve ikinci mahgasında oynama” har. Oynamayınca, kulubun © topa vu- racak bacakları hep eski O bacaklar kaliyor, yenilerle tazeleneiiyor. — O- mun içindir ki sirke içmiş gibi iştahlı iştahlı gol yiyorlar. “Gol yememek için bu yasak bir takım şartlarla kaldırılmalıdır. Gizli- ce haber vereyim: Başka liseler, ku- lüplerde maç yapıyorlar.,, Başka liselerin na yaptıklarını bil- miyorum. Bu yasağın bir taraflı mı, her taraflı mı olduğunu da bilmem. Yalnız dostumun istediği şey; Galata- saraylılar ve bütün öbür gençler için hiç olmazsa onlara da göz yumulma- arnı dilerim. Aka GÜNDÜZ